Surova štednja: na čiji račun?
Imanuel Volerstin
Surova štednja je svuda zahtev dana.
Sigurno je da, naoko, ima izuzetaka u
nekoliko zemalja - u Kini, Brazilu, državama
Zaliva i, možda, u još nekoliko. Ali su
ovo izuzeci pred zahtevom koji danas prožima
svetski sistem. Delimično, ovaj zahtev
je apsolutno lažan. Delimično, on ukazuje
na realni ekonomski problem.
Kakvo
je stanje stvari?
S jedne strane, neverovatno rasipništvo
kapitalističkog sistema dovelo je, doista,
u situaciju u kojoj je svetski sistem
ugrožen svojom realnom nemogućnošću da
nastavi da troši globalno na nivou na
kome je to svet radio, posebno otkad apsolutni
nivo potrošnje konstantno raste. Mi doista
iscrpljujemo osnovne elemente ljudskog
opstanka, s obzirom da je konzumerizam
osnova naših proizvodnih i spekulativnih
aktivnosti.
S druge strane, znamo da je globalna potrošnja
visoko neujednačena, kako među zemljama,
tako i unutar zemalja. Osim toga, jaz
između sadašnjih korisnika i sadašnjih
gubitnika uporno raste. Ova odstupanja
predstavljaju fundamentalnu polarizaciju
našeg svetskog sistema, ne samo ekonomski,
već i politički i kulturno.
Ovo više i nije tajna za svetsku populaciju.
Klimatska promena i njene posledice, nestašica
hrane i vode i njene posledice vidljivi
su sve većem broju ljudi, od kojih sve
više zahteva promenuacivilizacijskih vrednosti
- daleko od dejstva konzumerizma.
Političke posledice su zaista veoma zabrinjavajuće
za neke od najvećih kapitalističkih proizvođača,
koji shvataju da više nemaju održivu političku
poziciju, i da se, zbog toga, suočavaju
sa neizbežnim gašenjem svoje sposobnosti
da upravljaju resursima i bogatstvom.
Sadašnji zahtev za strogom štednjom je
neka vrsta upornog napora da se održe
u plimi strukturalne krize svetskog sistema.
Surova štednja, koja se praktukuje, nametnuta
je ekonomski slabijim delovima svetske
populacije. Vlade pokušavaju da se spasu
od budućeg bankrota i da zaštite mega-korporacije
(a ne samo mega-banke) od plaćanja cene
za izgubljeni prihod njihovih nečuvenih
propusta i samozadobijajućih povreda.
Način na koji to pokušavaju je smanjivanje
(ako ne i eliminisanje) sigurnosne mreže
koje su, istorijski, podignute da zaštite
pojedinca od posledica nezaposlenosti,
ozbiljnih bolesti, stambene hipoteke,
kao i svih drugih konkretnih problema
sa kojima se ljudi i njihove porodice
redovno suočavaju.
Oni koji traže kratkoročnu korist nastavljaju
da igraju na berzi konstantnog i brzog
trgovanja. Ali, ovo je igra koja je zavisna,
srednjoročno, od sposobnosti da se nađu
kupci za proizvode koji se prodaju. A
efektivna tražnja se neprekidno smanjuje,
kako upravo zbog tih smanjenja sigurnosnih
mreža, tako i zbog masovnog straha da
predstoje još veće redukcije.
Zagovornici štednje redovno nas uveravaju
da smo u zaokretu, ili ćemo uskoro biti,
i da će se oživeli opšti prosperitet uskoro
vratiti. Međutim, mi u stvari nismo zaokrenuli
za taj mitski ugao, a obećanja o oživljavanju
postaju sve skromnija i odlažu se u sve
dalje rokove.
Postoje i oni koji misle da je moguće
i socijaldemokratsko rešenje. Umesto štednje,
treba povećati poreze na bogatije segmente
stanovništva. Čak i da je ovo politički
ostvarivo, koji trik bi proizvelo? Zagovornici
stroge štednje imaju uverljiv argument.
Nema dovoljno svetskih resursa kako bi
se održao svetski nivo potrošnje, koji
svi žele, pošto sve više i više pojedinaca
politički zahtevaju da budu među većim
potrošačima.
Ovde su izuzeci, koji tek dolaze, i na
koje sam ukazao. Oni sada šire broj velikih
potrošača, ne samo geografski. Zemlje
koje su bile „izuzeci” time povećavaju
ekonomske dileme, ne rešavajući ih. Postoje
samo dva puta izlaska iz realne dileme
koju sadrži strukturalna kriza. Jedan
je uspostavljanje ne-kapitalističkog autoritarnog
svetskog sistema, koji će koristiti silu
i obmanu radije nego „tržište” da dozvoli
i pove-ća nejednaku svetsku distribuciju
bazične potrošnje. Drugi je menjanje naših
civilizacijskih vrednosti.
U cilju ostvarivanja relativno demokratskog
i relativno egalitarnog istorijskog sistema
u kome će se živeti, nama nije potreban
„rast” već ono što u Latinskoj Americi
zovu buen vivir. To znači angažovanje
u neprekidnoj racionalnoj diskusiji o
tome kako svet da koristi svetske resurse,
ne samo da preživimo, već i da sačuvamo
tu mogućnost i budućim generacijama.
Za neke delove svetske populacije, to
znači da će njihova deca „trošiti” manje,
a za druge da će „trošiti” više. Ali u
takvom sistemu, mi svi možemo imati „sigurnosnu
mrežu” života garantovanu socijalnom solidarnošću,
koju takav sistem čini mogućom.
Narednih dvadeset do četrdeset godina
videćemo ogromnu političku bitku, ne zbog
preživljavanja kapitalizma (koji je iscpeo
svoje mogućnosti kao sistem) već zbog
pitanja koju ćemo vrstu sistema kolektivno
„izabrati” da zameni ovaj - autoritarni
model koji nameće neprekidnu i rastuću
polarizaciju ili sistem koji je relativno
demokratski i relativno egalitaran.
Komentar br. 343 od 15.
dec. 2012.
Prevela Borka
Đurić
|