|
|
 |
 |
|
 |
|
Svi naši disidenti:
Nadežda Radović
Mala
grupa žena protiv zla
Žalim
što se ovde razvio neoliberalni
koncept i našao delotvoran način
da marginalizuje autentične ženske
inicijative. Da se ne lažemo, ženskog
pokreta više nema. Postoje nevladine
ženske organizacije sa svojom hijerarhijskom
strukturom. Najtvrđe feministkinje
su prihvatile koncept hijerarhije
i autoriteta, protiv čega se naš
pokret decidno zalagao
Nadežda Radović (1946), novinarka
i publicistkinja, dugogodišnja je
aktivistkinja ženskog pokreta, urednica
edicije “Ženski identitet” u Medijskoj
knjižari krug i stalna saradnica lista
Danas. Objavila je mnogo naslova,
od kojih je svakako najpoznatija autobiografska
knjiga Vesne Pešić Možeš, ti to, Vesna,
možeš, a upravo je u priprema treće,
prošireno izdanje Rečnika rodne ravnopravnosti.
Knjiga je prozvod saradnje i razmene
dve generacije žena, Nadežde Radović
i njene kćerke Vesne Jarić.
Moje osvešćivanje je bilo dugotrajan
proces. Otac prvoborac, komandant
garnizona u mnogim malim mestima,
majka domaćica; govorili su da su
polovi ravnopravni, ali mama to nije
bila. Bila je izdržavano lice i to
je bila jasna relacija njihovih odnosa.
Imala sam problem da se identifikujem
s majkom, to je rezultiralo teškim
oblikom anoreksije. Psihološki konflikt
sam rešavala neuzimanjem hrane. Kad
sam upisala Filozofski fakultet mnoga
pitanja su se otvorila. U kući mojih
roditelja vlast se nije kritikovala:
sve u državi bilo je idealno. Shvatala
sam da tu nešto nije u redu. S dedom
je moglo da se priča, i sve što sam
starija bliža sam njegovim idejama.
Bio je predratni komunista, ali je
posle rata zaključio da to nije društveno
uređenje za koje se on zalagao. Mada,
uvek sa zadrškom:- Kapitalizam je
mnogo gori! Bila sam aktivna učesnica
studentske pobune 1968., koja je otvorila
proces problematizacije ondašnjeg
sistema. Zapravo, sve je počelo 1966.
kada je u Sali heroja bio organizovan
skup protiv rata u Vijetnamu. Ispred
Filozofskog fakulteta dočekali su
nas policajci na konjima, jedva sam
izbegla batine. Tanja Ilić, kasnije
Glintić, i ja, sastavile smo pismo
u kome smo zahtevale skup komunista
Filozofskog fakulteta. Tražile smo
da se donese zaključak: da li se radilo
o huliganskom ispadu studenata ili
policijskoj provokaciji. Skup je održan,
studenti su dobili podršku. Tako je
otpočeo sukob Filozofskog fakulteta
sa Savezom komunista. Profesor Kron
je izbačen iz partije, odluka je preinačena
u vreme demonstracija ž68. Proces
je bio nezaustavljiv. Sa profesorima,
posebno sa Miladinom Životićem, šetali
smo posle časova i diskutovali o društvenim
problemima. Pobuna se pripremala u
našim glavama. Izvorno, studentski
stavovi bili su levičarski. Oni, koji
su do danas ostali dosledni zahtevima
za socijalnom pravdom, upravo ti su
bili izbačeni s fakulteta. Ja sam
se sukobila s roditeljima. Rekla sam:
vi ste imali vašu revoluciju, ovo
je moja! Bili su užasnuti. Dobila
sam batine i demonstrativno otišla
na fakultet. Kada je 2008. obeležavana
godišnjica pobune, razgledala sam
fotografije iz tog vremena. Prepoznatljiva
su pojedina lica. Sonja Liht je studentima
delila hleb sa džemom, to je bila
njena jedina uloga. Jelka Kljajić
Imširević je do svoje smrti ostala
odana idejama za koje se tada zalagala.
Po meni, ona je heroina pobune 1968.
Ljiljana i Vlada Mijanović, Ljuba
Blagojević, Mićun... Oni su bili referentni,
mnogo su nam značili.
Ušla sam u brak, rodila decu, i
prihvatila da radim u stručnoj službi
CK. Niko me nije primoravao da radim
ono što ne mislim, a to je rezultiralo
mojim nenapredovanjem u službi.
Radila sam
i sociološka istraživanja, koja
nisu imala nikakav uticaj na
odluka koje su donošene. Stalno
sam negodovala zbog bezsadržajnih
fraza, često upotrebljavanih.
Jednom je Hamdija Pozderac,
rekao: - Uradi ti predlog rezolucije
sa tvojom grupom mladih. ‘Ajde
da vidimo šta ćete napraviti?!
Uradili smo rezoluciju, koju
smo nazvali „Za prevagu radničkih
interesa“. Šta mi mislimo da
bi kongres trebalo da usvoji.
Nisu usvojili naslov, kamoli
nešto
|
|
|
Biserka
Rajčić:
Kolaži
|
 |
više. - Nema ništa od ove partije, psovala
sam, Hamdija se smejao. Na moje oči
se odigravao njen raspad. Strašno mi
je bilo, plakala sam kad je Sonja Lokar,
moja drugarica, napuštala poslednji
partijski kongres. Teško sam podnosila
raspad društva iako nisam bila zadovoljna
njime. Bila sam svesna da nas čekaju
teška vremena. Partijsku članarinu prestala
sam da plaćam od trenutka kada je Milošević
naglasio: srpski komunisti! Smatrala
sam da komunisti ne mogu da imaju naciju,
ideja je internacionalna. Na to nacionalno
uvek sam bila osetljiva. Moji su se
često selili, u školu sam pošla u Črnomelju,
nastavila je u Mataruškoj Banji. Deca
su mi se smejala jer nisam dobro govorila
srpski. Demonstrativno sam prestala
da govorim, osim sa jednim malim Romom.
On me je savetovao da nikom ne govorim
da smo prijatelji jer ću izgubiti autoritet.
Pristala sam, do danas to sebi ne mogu
da oprostim. A bio je veoma talentovan,
podučavao me je matematici. Potom smo
živeli u Mostaru, Đakovu, konačno u
Beogradu. Stalna promena sredine, jezika,
uticali su na moj identitet. Moji drugovi
i prijatelji su po celoj bivšoj SFRJ.
Najteže mi je bilo u Beogradu; ovde
ljudi smatraju da su veoma tolerantni
- to nije tačno. Upisala sam drugi razred
u 7. beogradskoj gimnaziji, stalno su
se podsmevali mom hrvatskom jeziku.
Osetljiva sam na sve vrste isključivosti,
odlučila sam da ne prihvatim ekavicu
u inat toj netoleranciji. Moj odgovor
je bio da budem najbolji đak u razredu,
i u tome sam uspevala. Beograd ume da
bude grozna sredina. Kad sa 16 godina
prepoznate i njegov palanački duh, kasnije
vas mnogo toga ne iznenađuje. Tako da
mene nije šokiralo ono što je u Beogradu
počelo da se događa krajem 1980-ih.
I u događanjima 1968. bilo je jasno
da se ženama, i u tom alternativnom
krugu, samo formalno priznaje ravnopravnost.
Da uvek neki muškarac dominira. Tek
deceniju kasnije ovde se artikuliše
feminizam. Svoja prva saznanja o feminizmu
dobila sam od svoje bake, bila je
veoma samostalna i bila je moj uzor.
Ona je sa Ledi Pedžet zbrinjavala
ranjenike u Prvom svetskom ratu; engleske
humanitarne radnice širile su ideje
sifražetkinja. Ovde feminizam postoji
mnogo duže nego što se to smatra:
1930-ih je postojao veoma aktivan
feministički pokret, kasnije sasvim
zaboravljen. Izdavali su časopis Ženski
pokret, u kome je mnogo žena objavljivalo
svoje tekstove. Recimo, Ksenija Anastasijević
i Nadažda Petrović, žene koje su se
profesionalno dokazale i imale razvijenu
feminističku svest. Komunistička partija
se koristila tim kanalima da bi plasirala
svoje ideje. Recimo, Davorijanka Popović
je bila jedna od članica te feminističke
grupe. Zalagale su se za izjednačavanje
zakonskih prava žena i muškaraca,
pravo glasa, prava na rad i jednaku
zaradu, ukidanje dečjeg rada i rada
žena u rudnicima. Neke feminističke
ideje, artikulisane u tom časopisu,
do danas nisu pokrenute. Još uvek
ne razgovaramo o etici seksualnosti,
o kojoj je itekako pisala Julka Hlapec
Đorđević.
Godine 1978. Žarana Papić i Dunja
Blažević prave međunarodni skup žena
u SKC-u, u kome se zapatio feminizam.
Dolaze poznate feminističke teoretičarke,
formira se feministička grupa Žene
i društvo, učestvuju žene koje se
bave raznim istraživanjima. Sećam
se predavanja „Semantika žargonskih
izraza o ženi“, o kome pišem za zagrebački
Svijet - neprevaziđeni ženski list
na ovom podneblju. Pojavljuju se i
psihološkinje, kao što je Sofija Trivunac,
počinju razgovori o različitim ženskim
iskustvima. Sredinom 1980-ih, dve
godine radile smo akcionu anketu o
nasilju nad ženama i sa rezultatima
upoznale javnost. Onda smo organizovale
„SOS telefon za žene“, i nakon godinu
dana mogle smo da izađemo sa podacima
koliko žena kod nas trpi nasilje.
Započinje proces koje smo nazvale
„Bespolno razmnožavanje“. Feministički
pokret kome pripadaju žene koje su
1990-ih bile aktivne (među koje spadam
i ja), po idejama koje je zastupao
pripadao je drugom talasu feminizma.
Njegova suštinska odlika je zalaganje
za pravo na različitost. Bez obzira
na jednakost pred zakonom, naše specifičnosti
se moraju usvojiti. Jedan od zahteva
je pravo na život bez nasilja. O nasilju
nad ženama uglavnom se nije govorilo
pre tog drugog talasa. Zapravo, on
predstavlja osvešćivanje vlastitih
iskustava.
Feministička grupa Žene i društvo
pripadala je mreži feminističkih grupa
u bivšoj Jugosaviji. Postojale su
i grupe u Zagrebu i Ljubljani i pojedinke
feministkinje u Sarajevu. Feministkinje
su odbile politike nacionalnih podvajanja,
nacionalističkih manipulacija u kojima
su učestvovale nacionalne elite i
nacionalno euforične stranke. Feministkinje
su zadržale svoje jezgro, čiju saradnju
nisu destruirali ni ratovi, ni politike
mržnje. Naravno, boli me što su, recimo,
Katarina Vidović i Asja Armanda zaglavile
u nacionalizam. Na SOS telefonu stekle
smo važna saznanja o incestu, seksualnom
uznemiravanju i ucenjivanju. Moj osnovni
problem bio je što sam se vezivala
za žene sa kojima sam razgovarala.
Neke žene su sa decom dolazile u moj
stan kad su bile pod pretnjom nasilja.
Dogodilo mi se da mi žena odnese lične
stvari iz kuće. Bili su to udarci,
ali nikad nisam uspela da napravim
distancu i da žene koje podržavam
tretiram kao slučajeve. Danas mi deluje
nestvarno, ali dovoljno je da se u
gadno vreme mala grupa odluči da deluje
protiv zla. Od te prve grupe sosovki
razvio se ženski pokret.
Ovde je ključalo, rat je bio na pomolu.
Neke od nas imale su više interesa
za politiku, druge za mirovne aktivnosti,
ili porodično nasilje. Počele smo
da stvaramo različite grupe. Jelka
Kljajić Imširević i ja osnovale smo
„Beogradski ženski lobi“, sa namerom
da sva stigma ne pada samo na SOS
telefon. Mislim da je lobi bio veoma
značajan: oštro smo kritikovale tadašnja
događanja, kada se malo ko usuđivao
da javno kritikuje Miloševićev nacionalizam.
Prve smo organizovale demonstracije
protiv rata, potom smo napravile grupu
„Žene u crnom protiv rata“, i od 9.oktobra
1991. stajale smo ispred SKC-a, potom
na Trgu Republike. Na neke od lobijevih
protesta vrlo sam ponosna. Bili smo
glas razuma u jednoj raspamećenoj
zemji. Naročito na protest „Protiv
ratnog zločina“, koji je nastao na
inicijativu Nede Božinović. U novembru
1991. upozoravale smo ljude šta se
smatra ratnim zločinom, obaveštavale
ih da da smo ratifikovale međunarodne
ugovore i konvencije i upozoravale
da rat u kome se svakodnevno vrše
pobrojani zločini ne može ništa da
razreši.
Neda Božinović je najviše radila na
stvaranju Ženskog parlamenta, sa namerom
da osvestimo žene iz stranaka. Od
256 poslanika bilo je samo četiri
žena. To je bio najniži procenat žena
od svih evropskih palamenata, to je
bila mera ovdašnje ženske obespravljenosti.
Tražile smo i da se inkriminiše delikt
silovanja u braku. Smeh koji je u
Skupštini izazvao amandman, koji je
u ime Građanskog saveza podneo Žarko
Korać, još uvek mi zvoni u ušima.
U novom krivičnom zakonu su delikti
silovanja u braku i nasilja u porodici
našli svoje mesto. Vredelo je dizati
prašinu, nervirati se, opominjati,
raditi „uzaludne poslove“. Naš parlament
je bio poslednji koji je usvojio silovanje
u braku kao delikt. Za neke proteste
danas misim da su bili van pameti.
Mora da sam bila van sebe kad sam
izgovorila: Protest protiv kiča i
prikrivanja ratnih zločina, na konferenciji
za štampu, 8. marta 1995. Samo je
Radio B92 preneo tekst ovog protesta
vezanog za Arkanovo venčanje sa Cecom.
Naravno, bojala sam se, ali nisam
mogla da prećutim. Jelka je jedina
bila spremna da to potpiše; ona nikada
nije odbila da potpiše nijedan protest.
Jelka Kljajić Imširević bila je jedna
od politički najhrabrijih žena koje
sam upoznala, nepotkupljiva. Tih godina
bila sam u punoj snazi, nebrojano
kilometara prevalila sam od redakcije
do redakcije, ne bi li pustili neko
redova o našim aktivnostima. Kad bismo
se nešto dogovorile, odlučile da idemo
u javnost sa određenom idejom, više
nije bilo sile koja bi nas sprečila.
U dva navrata uspele smo da od protesta
lobija napravimo teme nedelje u medijima.
Prvi je bio vezan za položaj izbeglica
u kampovima. Svaka reč u protestu
„Učinimo izbeglice vidljivim“ bila
je rezultat obilaženja kampova. Udarale
smo po bezdušnoj logorskoj birokratiji,
zloupotrebi dobara namenjenih izbeglicama,
imenovale uzurpatore. Danima je upravnik
logora u Deliblatu organizovao sačekušu
da nas prebije. Bilo je to 8. marta
1994. Tema je bila zrela jer nije
bilo novina koje nisu objavile protest
i reagovanja. Politika je u čuvenoj
rubrici Pisma uredništvu objavila
proteste izbeglica protiv tog teksta.
Čak je jedan od funkcionera Komesarijata
za izbeglice, koji je ranije radio
u u zgradi CK sa mnom, nazvao me telefonom
i rekao: - Šta ti bi da napišeš da
je krivac za izbegličku nesreću režim
Slobodana Miloševića?! Onda je Margit
Savović posetila izbeglički kamp u
Deliblatu i izbegličkoj deci podelila
bombone pred kamerama. Drugi put lobi
je uzdrmao duhove o Božiću 1995. Protestom
protiv militarizma i seksizma u božićnoj
poslanici patrijarha Pavla. Srpska
pravoslavna crkva će još nekoliko
puta biti na meti lobija, ali i lobistkinje
na udaru crkvenih pera.
Koncept hijerarhije
i autoriteta
Postojao je taj period zanosa i
istinskog življenja ideja drugog talasa.
Koliko god je bilo važno da smo napravile
SOS telefon i prvu žensku sigurnu kuću
(koju sam ja vodila), koliko smo pomogli
nekim ženama da izađu iz situacije nasilja,
toliko je to bilo značajno i za nas
same. Radeći sa ženama osvestile smo
svoja iskustva i pomerile granice dozvoljenog.
Sve smo napravile promene u vlastitim
životima. Osvestile smo saznanja šta
sve patrijarhat može da uradi ženama,
koliko su duboki ti koreni zla. Radeći
na edukaciji policajaca shvatila sam
da oni mnogo znaju o porodičnom nasilju.
Koliko su im vezane ruke i koliko je
važno da im sistem omogući da reaguju
na pravi način. Gledala sam policajce
kako plaču pričajući o ubijenim ženama.
Obraćale su im se za pomoć, a da oni
nisu mogli da im pomognu na pravi način.
Ta iskustva su nas osnažila da tražimo
strukturne promene društva. Kad krenete
od pitanja pretučene žene dođete do
toga da država slabo funkcioniše, da
zakon treba da se menja. Bila je srećna
okolnost da je obim promena u prilasku
Evropskoj uniji bio u skladu sa onim
što su feministkinje tražile. Ne bi
došlo do tih pozitivnih promena, da
ne postoji potreba da se uđe u EU. Mnogi
zakoni su promenjeni u korist žena i
biće dovedeni na evropski nivo. Gde
su se, opet, neke druge žene izborile
da takvi zakoni budu prepoznati. Ta
naša mala grupa žena se vešto razmilela
i mnogo toga uradila: došlo je do promena
i na Univerzitetu, a kad menjate studente,
menjate i buduće učenike. Zalančalo
se to, došlo je i do promena u medijima...
Svuda ima razloga za rad, ali mislim
da moja generacija feministkinja može
da bude vrlo zadovoljna zbog onog što
je pokret iz 1990-ih uradio. Jedan od
problema o kome nikada nismo otvorile
raspravu je dominacija lezbijki u ženskom
pokretu. One su okrenute ženama, pa
je to i logično. Ipak, u većini grupa
koje se suprotstavljaju nasilju protiv
žena, grupe vode i u njima dominiraju
lezbejke. Ne mislim da je nasilje u
porodici prevashodno njihov problem.
Iz iskustva znam da većina žena želi
da nastavi svoj bračni i porodični život,
da žudi za svojim muževima, samo ne
žele da budu omalovažavane i fizički
zlostavljane. Zbog takvog stanovišta
mnogo toga sam istrpela, iako nikada
nisam osporavala lezbejkama pravo da
rade u ovim grupama. Uvek sam se zalagala
da se ženske grupe ne formiraju po seksualnoj
orijentaciji. Među njima imam drage
prijateljice, za sva prava lezbejki
zalagala sam se javno. Ali, mislim da
je koncept koji je nametnut ženskom
pokretu u Beogradu, koji je imao potporu
žena iz sveta, marginalizovao ženske
inicijative i mnoge žene blokirao da
aktivnije rade u ženskom pokretu. Takođe,
žalim što se ovde razvio neoliberalni
koncept i našao delotvoran način da
marginalizuje autentične ženske inicijative.
Da se ne lažemo, ženskog pokreta više
nema. Postoje nevladine ženske organizacije
sa svojom hijerarhijskom strukturom.
Najtvrđe feministkinje su prihvatile
koncept hijerarhije i autoriteta, protiv
čega se naš pokret decidno zalagao.
Donatori, država ili međunarodne organizacije,
u mogućnosti su da kontrolišu i usmeravaju
ženske aktivnosti. Naravno, nećete raditi
nešto što nije u njihovom interesu.
Tako se pokret razmrvio: jedna grupa
postaje konkurencija drugima oko dobijanja
novca, i na tom pitanju ideje se povlače.
Julka Hlapec Đorđević, Bečejka, Pražanka,
naša prva doktorka filozofije, aktivistkinja
i teoretičarka, posvetila je knjige
svojim kćerima objašnjavajući svoj feministički
aktivizam, time da ne želi da one prolaze
kroz diskriminaciju kroz koju su prolazile
žene njene generacije. Julka bi mogla
biti moja prababa. Ja svojim kćerima
nisam mogla da obezbedim da žive u svetu
bez diskriminacije. Ne znam da li će
njihove unuke živeti u svetu u kome
nema mizoginije, seksizma, patrijarhata.
Ali, i moje kćeri su feministkinje,
koje sa još više znanja i energije žive
vlastite feminističke ideje. Mnoga prava koja one danas uživaju plod su teške,
iscrpljujuće borbe vekikog broja žena
u minulom stoleću. Ne smemo se opuštati
i zaboravljati da su ta prava pod neprestanim
udarom, u stalnim pokušajima da se uzurpiraju.
 |
|
Ljubiša Stavrić |
 |
|
 |
|
| | | | | |