|
|
 |
 |
|
 |
|
Urbanitet
Grad
i spektakl
Olimpijske
igre, zastave, nacije i identitet
„Zamisli da nema zemalja”, orio se
glas Džona Lenona sa ekrana olimpijskog
stadiona Londona 2012-te, legendarnom
pesmom Bitlsa „Imagine”, dok su suprotno
pesmi spektaklom defilea dominirale
baš nacionalne zastave zemalja. Scenario
na tradicijama De Kubertenovh ideja
još pri obnovi igara daleke 1906 god.
prvenstveno po nacionalnim linijama,
ali eto i danas 2012.god. sve je pretočeno
u organizovanom, ali skoro i spontanom
performansu defilea zastava zemalja
nacija u brojnim formama: zastavu
zemlje domaćina nosili su različiti
redovi vojske (!), druge zastave nošene
su od učesnka igara, a okolo na tribinama
sami gledaoci, vijorile su se na jarbolima,
pa sve do njima ogrnutim pobednicima
u počasnom krugu, ili personalizovanim
na obojenim licima i tetovažama po
svim delovima tela, po životinjama
ljubimcima itd... Mašta teško da može
da ograniči sve ove oblike ispoljavanja
zastavama, onoga što se zamišlja i
čita kao nacionalni identitet.
Međutim u svemu tome iskazana je po
mnogima i stvarna duboka kriza identiteta;
pomenimo da je sve to kao kulturu
spektakla još Guj Debor (Guy Ernest
Debord, 1931 – 1994) objasnio kao
fenomen, kao kulturni proizvod društva
danas već globalnog, dominiranog elektronskim
medijima, masovnom potrošnjom i nadziranjem,
redukujući gradjane političkom neutralizacijom
na pasivne posmatrače.1 Spektakl na
urbanim tradicijama korišćenja ceremonijala,
kao iskaza političke moći uz današnju
popularnu kulturu u borbi za kontrolu,
metafora jest sile, kada je autentični
društveni život zamenjen njegovim
imaginarnim predstavljanjem, posebno
preko TV prijemnika. A većina sveta
primala je kontrolisanu sliku prenosa
Igara uz komentare, potvrđujući odnose
poznate odranije, iako je većina kritičkih
komentatora „otkrivla Ameriku” i “toplu
vodu”, mimoilazeći stvarni kreativni
prostor oko pitanja globalnih akcija
mogućih u ovom realnom svetu kakav
nas okružuje. A on je daleko od idelnog
(samo da pomenemo da je istovremeno
bilo u toku razaranje Damaska i Alepa,
poslednjih gradova milenijumske nam
zajedničke civilizacije), ali ceni
se istovremeno s pravom i činjenica
je da po prvi put na Igrama nije bilo
terorističkih ispada, niti bojkota
država, niti druguh remetilačkih incidenata.
Pitamo se šta može da bude pouka i
vredno iskustvo kako za milione pasivnih
TV posmatrača, tako i za same građane
UK, a posebno legendarnog Istočnog
Londona, ali i za gradove, urbaniste
i lokalne zajednice koji planiraju
buduće spektakle?
Privremenost i
trajnost, događaj i urbano mesto
Kod ovakvih spektakularnih dogadjaja,
fenomen privremenosti i za trenutak
usredsredjenost pažnje celoga sveta
uz velike troškove, da bi odjednom,
po završenom događaju, sve zaminulo
svedeno na lokalne pulsacije daleko
od globalne pompe, otvara pitanje
kako privremenost i trenutnost ushićenja
pretočiti u trajnu dobrobit i dugoročnu
vrednost? Sa takvim kontrdiktorinim
zadatkom prišlo se projektovanju centralnog
stadiona, i drugih objekata kao prvenstveno
privremene tvorevine. Sama ahitektura
iskazuje montažni imidž, a na idejama
grupe Arhigram iz 1960-tih godina
prošlog veka i arhitektonskim tvorevinama
“za jednokratnu upotrebu” - „throw
away architecture”. I centralni je
stadion prvobitno perdviđen da se
demontira po završenim Igrama, i da
se prenese na drugo mesto, poput „putujućeg
cirkusa”. U skladu s tim planirano
je da delovi budu odista preneseni
u Rio za sledeće Igre, a da drugi
delovi budu poklonjeni kao donacija
siromašnima u Africi. Tribine Akva-centra
se takodje demontiraju i lokalnoj
zajednici ostaje bazen za trajno korišćenje.
Tako nam se pažnja sa globalnih tema
spušta lokalno, usredsredjuje se na
urbanološke teme odnosa Grada i Spekatkla,
na pitanja kako događaj grandioznih
dimenzija sa infrastukturom odgovarajućih
razmera: igrališta, borilišta, pista,
stadiona, pristupnih terminala i saobraćaja,
smeštaja, frekvencije.... odjednom
kada sve utihne, kako kreativno i
ekonomski racionalno upotrebiti za
dobrobit grada i lokalne zajednice,
za zdravo trajno funkcionisanje i
održavanje. Jer još grandiozniji problem
od izgradnje, jeste samo efikasno
koriščenje i održavanje izgradjenog.
Stoga se i pouke Londona 2012 nameću
kao obaveza praćenja namera i nastupajućih
ishoda. Za razliku od recimo Atine
2004.god. sa infrastrukturom koja
propada u rđi i zaboravu (današnju
krizu mnogi vezuju i za ove investicije!),
zatim Bejdžinga 2008 god, kada je
uz velika raseljavanja i “džentrifikaciju”,
spektakularnim buldožerskim poduhvatima
drastično peoblikovalo socijalno tkivo
grada, u Londonu se iz osnova pristupilo
drugačije. Sam izbor lokacije Olimpijskog
Parka sa Olimpijskim Selom, nameren
je da postane trajna vrednost prvenstvno
podizanjem kvaliteta urbane sredine,
ambijenta i života u lokalitetu Istočnog
Londona, koji već legendarno slovi
kao zapušteni deo odumrle radničke
četvrti Imperije industrijske revolucije,
ove svetske Metropole. Grad će posle
Igara izgledati odista drugačije,
bolje, a lokalna inicijativa NVO-a
„Lokalna Agenda 21 za London” da lokalno
stanovništvo aktivno učestvuje u razvoju
i tu ostane, započeta je paralelno
već samom najavom Igara!
Razvojna Korporacija
za Londonsko Nasleđe – kontinuitet
trajnih vrednosti
Koristi je imao i gradonačelnik Londona
Boris Džonson, jer su uspesi poduhvata
pretočeni i u njegov sopstveni politički
marketing, porasla mu je popularnost,
između ostalog i oko osnivanja LLCD
(London Legacy Development Corporation)
- Razvojna Korporacija za Londonsko
Nasleđe, misleći na nasleđe kao trajnu
vrednost i nudeći izanad svega urbanološko
urbanistički koncept trajanja. Osmišljeno
kao ideju, kojom bi se spojilo sve
najbolje od Londona i to sve na jednom
mestu. Tradicija i inovacija rame
uz rame, u novom pejasažu kvalitetnih
porodičnih domova, vodnih puteva,
parkova i otvorenih prostora, sve
spojeno oko London 2012 olimpijskih
i paraolimpijskih poduhvata. Olimpijski
Park predviđen je da ponudi sve to
i više od toga, koriseći najbolje
od „starog” Londona; kuće u nizu inspirisane
džordžijanskom i viktorijanskkom arhitekturom,
smeštene oko trgova i skverova na
pešačkoj distanci od različitih parkova
i otvorenih prostora. Istovremeno
da se koristi i najbolje od „novog”
Londona, bilo da je to u vezi sa sportom,
ekološkom održivošću ili novim tehnologijama
- da se ostvare nove destinacije za
biznis, za dokolicu i za svakodnevni
život. Iznad svega ističe se ideja
da je Park inspirisan londonskom dugom
istorijom „urbanog sela”, koncepta
poniklog iz ideje koja spaja urbane
i ruralne kvalitete, udobnosti javnih
prostora i idilične initme,a sve podobno
za urbano življenje, učeći od najboljih
iskustava prošlosti – koncepata kojima
bi se oformile uspešne zajednice za
porodice budućnosti.
Ovo je za neke poznata priča o „pomalo
od novog, pomalo od starog”, nešto
pozajmljenog, malo plavog (priobalje),
isprobana i testirana formula onoga
što se naziva “rekombinantni urbanizam”,
koji izvodi rešenja iz vernakularnih
arhitekronskih idioma. A sve to u
spoju sa savremenim tehnologijama
gradnje i dizajna, kojima bi se proizvela
postmoderna mešavina izgradjene forme,
onakve u kojoj je centralni lajtmotiv
već opisani koncept „urbanog sela”.
Sprovođenje ideje urbanog sela, predviđa
da se oformi pet novih susedstava
oko Parka, svako od njih sa različito
izražemnim karakterom, neki od stanovnika
bi živeli oko modernih skverova u
nizovima kuća, drugi bi uživali u
čarima priobalja sa ulaznim vratima
ili baštama otvorenim tik prema vodi.
Sa pravom mešavinom stanova i kuća
smeštenih blisko urbanim pogodnostima.
Nove zajednice bi se razvijale i rasle
da bi Park dobio šansu da postane
prosperitetno, vibrantno novo mesto
u tkivu metropolitenskog devetomilijonskog
grada. Koncept urbanog sela simbol
je istorijskog individualiteta ugroženog
kulturnim homogenizujućim pritiscima
globalizacije, kao i model lokalne
demokratije u razvoju održive zajednice.
A i posetilac, kojemu se takođe prilagođava
koncept, zamišlja se kao šetač, posmatrač,
i to kao sportski entuzijast, kupovnimanijak,
fitnes zanesenjak, gurman i „bajker”
sve u jednom, i od svega po nešto
i eto posetiocu poželjne tvorevine
nalik onome što je Mišel Fuko nazvao
„heterotopija”, onaj „drugi” prostor
koji ujedinjuje u pojedinačno mesto
multiplicitet lokacija, koje su po
sebi normalno nespojive po razmeri
i funkciji i koje pripadaju drugačijim
urbanim domenima: prodavnica, stadion,
bašta, observaciona kula, kuće u nizu,
prostor za zabavu.
A uz sve ovo i brojne druge nove ideje
pomirenja Grada i Spektakla očekuju
skoru ali i dugoročnu ocenu uspešnosti
oko načina kako je i dali je Grad oplemenjen
uspešnim spektaklom - Olimpijadom: da
li je uspešno pomireno globalno i lokalno,
centralno i periferno, posebno dali
je sačuvan identitet odnosno kohezija
lokalne aktivirane zajednice
 |
|
Milan Prodanović |
 |
|
 |
|
| | | | | |