|
|
|
 |
 |
| |
 |
|
Povodom praznika
rada
Gde
je danas Prvi maj?
Pravo,
iskreno i istinito slavljenje Prvog
maja se vraća tamo gde mu je mesto
– u
srca onih koji veruju u njegov smisao
Tradiciju obeležavanja praznika Prvog
maja nisu imalu u vidu srbijanski
stratezi i ideolozi u vremenima raspada
Jugoslavije i državne zajednice Srbije
sa Crnom Gorom, kad je trebalo definisati
novu Srbiju. Oni su se tada opredelili
za teoriju kontinuiteta – podrazumevajući
pod tim nastavak života one Srbije
koja koja je postojala do 1918. godine
i ujedinjenja u Kraljevinu SHS. U
svojoj površnosti ili nepoznavanju
društvenih i političkih okolnosti
i celovite slike Srbije pred Prvi
svetski rat, današnji mudraci su na
početku XXI veka mislili da se kontinuitet
ostvaruje samo vraćanjem državnih
simbola – grba i zastave. Ti simboli
su i u ona vremena predstavljali samo
Srbiju koja se temeljila na dinastiji
Karađorđevića (iako je još uvek bila
sveža krv dinastije Obrenovića), na
grbu Nemanjića, na monarhizmu. Zanemarili
su da je tada je postojala Srbija
koja je razvijala crvene zastave,
kao deo tokova tadašnje nepredne Evrope.
Antikapitalistička
tradicija
Ono što se danas potpuno briše iz
istorijskog sećanja jeste da Srbija
s početka XX veka nije bila samo monarhija
i mlada buržoazija u naletu – Srbija
je tada bila jedna od najaktivnijih
socijaldemokratskih sredina u zemljama
tadašnje balkanske tranzicije. Praznik
Prvog maja je prvih godina XX veka
kao sastavni deo svih tarifskih ugovora
bio proslavljan potpunom obustavom
rada i u radnim danima. Radnici tog
vremena su sa ponosom isticali svoju
pripadnost ideji borbe radnika
za svoja prava. U Kraljevini, kad
je njihova partija i pored velike
pobede na izborima 1920. godine bila
zabranjana, radnici su nastavili u
ilegali ne samo da obeležavaju ovaj
praznik, nego i da organizuju brojne
štrajkove i borbu za svoja prava.
U toj borbi su bili spremni na ličnu
žrtvu – da kao neprijatelji države,
poretka diktature, budu hapšeni, da
u policiji budu mučeni ne bi li otkrili
svoje drugove, da robijaju za svoje
ideale. A bilo je i mnogo ubijenih
u toj antiradničkoj, antikomunističkoj
diktaturi. Sve se to odvijalo u vreme
kad je fašizam bio pojava izolovana
na jednu zemlju, Italiju, a nacizam
je tek nastajao i borio se za vlast.
Pre pojave fašizma, dakle, radnički
pokret nije bio „antifašistički” -
bio je antikapitalistički. Isto tako,
radnicima komunistima koji su se štrajkovima
borili za svoja prava nije bio poznat
ni staljinizam kao totalitarizam u
nastanku. A onda se desio rat, i ceo
sled događaja. Ukratko rečeno, radnička
borba se utopila u narodnooslobodilački
rat, koji je imao mnogo širi karakter,
a njegovi nosioci su bili raznovrsnog
sastava, samo manjim delom radničkog.
Težište borbe radnika za svoja prava
premeštena su na sasvim druge planove,
pa su dominantni tokovi bili nacionalni
i etatistički, u čemu je staljinizam
činio ideološku osnovu. Samoupravljanje
kao suštinski liberalna ideja od početka
je partijskim manipulacijama svedeno
na formu, na propagandni trik.
Kada je kompromitovana ideja proklamovanih
prava radnika, pred naletom nacionalizma
i obnovljene ideje “spasonosnog” kapitalizma
doživela poraz, kad se srušila država
i vladajuća ideologija, nastala je
poplava sa razmerama cunamija koja
je pred sobom brisala sve. Obnova
kapitalizma u tranziciji zemalja socijalističke
privrede nije bila zamišljena kao
davanje prava i stvaranje uslova za
ravnopravan razvoj svih oblika svojine
- i privatnog vlasništva pojedinaca
koji svojim radom steknu sredstva
za proizvodnju. Ona je ostvarena oduzimanjem
imovine radnicima koji su je
svojim radom stvarali decenijama.
Ostvarena je ozakonjenom pljačkom,
otimačinom, nasiljem. O tome upravo
svedoče i brojni aktuelni izveštaji
Saveta za borbu protiv korupcije Vlade
Republike Srbije, svedoče svetli primeri
borbe radnika „Jugoremedije” i mnogih
drugih. Osim radničkog manekenstva
zvaničnih sindikalnih organizacija
koje su postale kolaboracionisti antiradničke
politike države, postoje i vrlo konkretni
pokreti i organizacije radnika koje
se, boreći se za opstanak, za goli
život, za mesto pod suncem, stvarno
bore onako, kako su se borili
i radnici Srbije (zemalja bivše Jugoslavije)
pre Prvog i pre Drugog svetskog rata.
I to nema veze sa takozvanim „komunističkim
režimom” u SFRJ. To se tiče onih prava
i položaja radnika koji su im bili
uskraćeni i za vreme tog “komunističkog
režima”.
Radnici su znali
šta hoće
Naravno, razlike postoje. Nisu male.
Pre svega, u ona vremena radnici koji
su bili članovi svoje revolucionarne
organizacije bili su obrazovani
(„edukovani”) i znali su za šta se
bore. Bili su organizovani,
veliki broj njih je tačno znao svoje
mesto u organizaciji i imao je priliku
da svojim angažmanom doprinese zajedničkoj
borbi. Za današnje radničke pokrete
može se reći pre svega da su, uz časne
izuzetke, usitnjeni, nepovezani, i
najčešće sponatni, da su pre rezultat
očajanja, nego neke osmišljene, sistematizovane,
organizovane akcije. Tako su radnici
i predstavljeni u javnosti – kao gubitnici
očajnici, koji u najboljem slučaju
izazivaju samilost socijalnih službi.
U radničkom pokretu između dva svetska
rata postojao je veliki broj radnika
koji su bili izgrađene ličnosti, koji
su posedovali razvijenu svest - znanje,
veru, odlučnost, i spremnost na ličnu
žrtvu. Upravo ti kvaliteti su bili
presudni u formiranju tako jakog,
uglednog pokreta koji je uspeo da
stekne poverenje naroda u ratu protiv
fašizma. O istorijskoj zloupotrebi
ovog kvaliteta i njegovom gušenju
u periodu proklamovanog socijalističkog
društva u SFRJ potrebno je pisati
posebne, tako nedostajuće studije.
Istorija XX veka je povest o velikim
ideologijama nastalim iz Prosvetiteljstva
koje su budile nadu i gradile
veru u budućnost. Taj vek
je u isto vreme i vek sunovrata
tih velikih ideja, kad je čovek, pojedinac
ostao sam, prepušten nemilosrdnom
žrvnju interesa finansijskog kapitala
i sve manje vidljivih moćnika. Nije
slučajno što se u isto vreme odvija
i kriza vere i nade u neproikosnovenom
monopolisti na njih, u hršćanskim
crkvama. Budući da su odavno postale
Institucije – stubovi države koja
ugnjetava svoje podanike, i one su
se odrekle svoje suštine
iz koje su se razvile.
Upravo ta suština – zahtev obespravljenih,
vlasnika svog rada i svog umeća za
slobodom - ravnopravnim mestom
pod suncem, i život dostojan
čoveka jeste zajednička karika
koja se ne može uništiti. Koja je
imanentna ljudskom biću kroz
vekove.
To što se odvija pred našim očima
je društvena zakonitost i već viđen
istorijski scenario. Kao posledica
nemilosrdne pljačke, kriminalnog egoizma,
uništavanja uslova za normalan život,
stvara se osiromašen, očajan i ogorčen
narod spreman na sve. Okupljanje u
kolektivitet nacije: plemena, krda,
čopora i jata, jeste nagonska reakcija
– jeste utapanje jedinke i gubljenje
ličnog identiteta, što je osnov totalitarnih
ideologija. Koje će se, kako to slikovito
pokazuju današnji primeri iz Grčke
ali i iz domaćih okolnosti, danas
drugačije zvati, i koji će poricati
svaku vezu vezu sa istorijski poznatim,
i kompromitovanim fašizmom Musolinija
i nacizmom Hitlera.
Ovogodišnji Prvi maj proći će kao
i ranijih godina u odrađivanju nekakve
šetnje ispred nekadašnjeg Doma sindikata
na opšte prihvaćenom Trgu Nikole Pašića,
simbola korupcije i prevare svoga doba,
simbola nacionalističke i antiradničke
politike srpske buržoazije. U senci
tih zvaničnih predstava, van domašaja
interesovanja medija, okupljaće se i
grupe radnika i njihovih istomišljenika
koji su udruženi u zajedničkoj veri
da su na strani prava koja pripadaju
svim ljudima. Svako vreme ima svoje
ikone – svoje heroje i heroine koji
simbolizuju zajednička očekivanja, nadu
i veru. Na sreću, koja zaista nadahnjuje,
i u ovim opskurnim vremenima, ima oko
nas ljudi koji su spremni da posvete
svoj život borbi za prava drugih. I
kada napuste ovaj svet, kao nedavno
Verica Barać, oni ostaju da žive među
nama punim intenzitetom. Upravo je to
nezaustavljiv kontinuitet života
koji se uspostavlja uprkos svim proklamacijama,
zabranama ili ignorisanju vlasnika javnosti.
Pravi Prvi maj odavno se ne slavi u
trijumfalnim povorkama, na mitinzima,
pod pokroviteljstvom vlasti. Pravo,
iskreno i istinito
slavljenje Prvog maja se vraća tamo
gde mu je mesto – u srca onih koji
veruju u njegov smisao. A smisao
je u žrtvi za druge, za one
koji su svoju veru i nadu izgradili
na idejama slobode, bratstva i ravnopravosti.
 |
| |
Dragan Stojković |
 |
|
 |
| |
| | | | | |