Kako
ekološki i semantički popraviti realsoc
monolinearnost i monohroniju
Retro-majdan
na Taš-majdanu
"Od raznih vjera i vjerovanja
da se ovaj svijet može poboljšati,
vjera u poslanstvo ljepote,
kao u nešto što bi moglo poslužiti
doista kao
poboljšanje stvarnosti,
možda je bezazlena, ali nije lišena
svake vjerodostojnosti."
Tako govoraše "boljševik Krleža"
davne 1922(1)
Već je mnogo pisano (osporavajuće i
afirmativno) o uređenju Tašmajdanskog parka,
a odnedavno gradski oci predizborno promovišu
sličnu rekonstrukciju (tehnološki, investiciono
održavajuće visoko ovisnu), u još nekoliko
gradskih parkova. Oni "domaćinski"
pominju i intervencije u "večem parku
u rubnom pojasu" metropolitenske zone
grada.
Obnovili su i program "česmarenja"
na nekoliko skučenih lokacija, pa je i samim
tim, uslovljen koncept drugačijeg, kreativnijeg
i ekološki kodiranog dizajna javnih prostora.
Česme su uglavnom koncipirane kao betonski
"valovi", neracionalne potrošnje
skupe pijaće vode, a odnedavno im se dograđuje
i kompjuterizovana animacija svetlosnih
efekata. Uopšte se i ne promišlja o tehničkim
(zimskim) problemima i ceni održavanja.
Njih u gradu svakako treba obnoviti i postavljati
nove, posebno na lokacijama gde dominira
saobraćaj, parkinzi i nedostatak urbanog
zelenila, ne samo kao ukrase već i kao moguće
eko-filtere/tampone. Međutim i tu se postavlja
pitanje urbano-tehničkog i skulpturalnog
dizajna, ekološki i investiciono održavajućih
rešenja.
Pogrešna konceptualna
rešenja
Pokušaćemo da argumentujemo zašto su ovakavi
programi, konceptualna i projektna rešenja,
na nekoliko nivoa ozbiljni promašaji. Pre
svega, sporno je što se ionako nedovoljne
parkovske "zelene površine i zelena
masa" u urbanoj strukturi, ovakvom
strategijom pretvaraju više u zelene trgove.
Povećavaju se betonske površine, a biljni
fond se monohrono i bez bogatstva biodiverziteta
redukuje, umesto da ga se uveća raznolikošću
tipologije novog zelenila. Zameramo posebno
što tu najmanje ima savremenih ideja npr.
o eko-skulpturalnom pristupu, o danas globalno
obavezujuće zelene revitalizacije gradova
stvaranjem "urbanih džungli" ili
ugledanja na novi EU pokret imenovanja "zelenih
prestonica". Promocija Hamburga kao"Prve
EU zelene prestonice", ili ozelenjavanje
krovova Čikaških solitera autohtonim travnatim
diverzitetom ili primer grada Frajburga,
gde su urbanom revitalizacijom "uvučeni"
zeleni prodori i potoci iz okolnog šumskog
pojasa u jezgro grada, samo su mogući ugledni
primeri. A u nas se još uvek zagovaraju
i izrađuju strategije " ekološkog i
održivog razvoja" grada, ali i dalje
samo u modelu "copy-paste" istraživanja
ili birokratskih dokumenta.
Bez naznaka ekološke
kulture
Istovremeno u svetu je već u toku završna
priprema ekološke UN konferencije juna 2012
god. u Rio de Žaneiru (sa agendom npr. o
zaštiti pijaće vode !) uz ozbiljne globalne
ali i lokalne procene dvadesetogodišnjeg
učinka strategije "Agende 21".
A u tom periodu, mi nismo uspeli ni da elaboriramo
bar jednu "Lokalnu Agendu 21"
za našu metropolu. Grad se, eto, kandiduje
za "Prestonicu kulture" 2020.
god, a u programu nema ni naznake elemenata
ekološke kulture i konceptualne, participatorne
umetnosti u brendiranju suvremenosti identiteta
javnih prostora grada i nas građana u njemu.
Najavljeno ulaganje u "Velike parkove"
na rubnim delovima grada, takođe je samo
po sebi kontradikcija. "Rubni pojas"
u osnovi svake urbane i ekološke nauke i
strategije ( posebno u vreme spoznaje urbanog
doprinosa smanjenju klimatskih promena),
decenijama je kodificiran kao obavezujući
planski element "zeleni pojas-tampon
zona". On sprečava "sprowl"/
širenje urbanog polipa divlje gradnje uzduž
saobračajnica i bitno doprinosi popravci
stanja ekologije i kvaliteta vazduha u gradu.
Kad bi se poštovali urbanistički planovi
i obavezujući normativi, zeleni pojas oko
Beograda trebao bi biti oformljen u kategoriji
"šume". Ovakav pojas potrebno
je obavezno održavati, ali se ne sme uračunavati
u obavezujuće urbane parkovske normative,
kao "statistička supstitucija"
za uništene zelene i parkovske površine
u urbanoj strukturi grada.
Zato se i danas, posle brojnih iskazanih
mišljenja o rekonstrukciji (ne revitalizaciji)
Tašmajdanskog parka, sasvim opravdano pitamo,
ko ima pravo da bude "čuvar" našeg
Majdana memorije Grada, njegovog urbanog
i kulturnog pejsaža. Da li ovakvim brzopletim
rešenjima unižavamo ovaj centralni, javni
i simbolički urbani prostor (o kome je inspirativno
pisala uvažena Svetlana Velmar Janković),
upravo kada paradoksalno učinjenom, lobiramo
kandidaturu za jednu od kulturnih prestonica
Evrope!
Međutim ne sporimo ni brojna pozitivna mišljenja
anketiranih Beograđana, koji sa svojom decom
i unucima svakodnevno pune nove proširene
betonske staze, sada bezbedno ravne za šetnju
i vožnju bicikala i rolera; trim staze i
gimnastičku opremu, kutke za penzionere,
dečja igrališta. To je građanima preko potrebno
i sada dostupno, jer imaju gde da pobegnu
iz saobraćajem i parkinzima zagušenih ulica;
iz nelegalno nadzidanih zgrada, koje su
pretvorile ulice u visoke, uske i neprovetrene
tunele izduvnih gasova. One male zelene
površine "na ćošku", koje su tradicionalno
bile mesta igre i druženja, "čuvara
mladalačkih emocija" od detinjstva
pa i u starosti, odavno je pojela divlja
gradnja kioskizacije Grada.
Građani dobili "Beton-Majdan"
Šetajući novim zelenim trgom Tašmajdana
(ne više Parkom!), s pravom se postavljaju
pitanja gde su tu tehnički, dizajnerski
i estetski standardi; esnafske vrednosti
umetnika, pejsažnih i urbanih arhitekata,
na čelu sa do sada nikome jasne uloge i
kriterijuma izbora "Gradskog arhitekte".
Monolinearnost i monohronost, povećane betonske
staze sa ukrojenim, dosadno ravnim travnatim
međuprostorima, visoko potkresano drveće
kroz koje se vidi i oseča gust saobraćaj
na Bulevaru i u Beogradskoj ulici, centralno
betonsko šetalište već nazvano "pista"
i mega cvetna površina, monohrone crvene
begonije (treba je obilato zalivati!), ne
dočaravaju nam ni kulturnu baštinu donatora,
ni stoletne slojeve memorije ovog parka.
(A o higijenskim standardima novog prostora
ograđenog za kućne ljubimce, trebala bi
hitno da se pozabavi sanitarna inspekcija;
jer tu nigde nije predviđen ni hidrant za
dnevno ispiranje uriniranih površina! O
tehničkim detaljima odnosa travnjaka, zemlje
u cvećarniku i betonske površine gde nije
postavljena metalna traka pa se zemlja ispire
i razliva po stazama nije ovde mesto za
detaljisanje!).
Ovakvim projektom, građani-birači su po
našem mišljenju dobili "Zeleni Interenet
Trg - Beton Majdan"! Činjenica jest
da ga brojni građani danas koriste i uživaju
u spektru igre neonski virtuelne vode.To
jest svakako prijatnije i za decu, nego
video igrice na TV ekranima u našim standardno
skučenim stanovima u ulicama bez adekvatnog
javnog prostora.
Ali ima i brojnih građana/ki, koji su poraženi
funkcionalističkim siromaštvom rešenja,
a posebno realsocijalističkom ekspresijom
postamentno postavljenih skulptura Vođe
i Pisca. Zatečene stare skulpture u parku
(neke su od nesumnjivog umetničkog iskaza),
ovim projektom su marginalizovane i lokacijski
poništene, a nema ni osmišljene prostorne
strukture mogućih budućih postavki. Pompezno
dominantne nove bronzane statue, zatečenim
skulpturama ukidaju artikulisanje prostora
parka, leže neobeležene i "razbacane"
kao ostaci nezavršenog gradilišta. Sve ovo
u celini predstavlja neviđeni fjasko na
opštoj urbo-menadžerskoj, profesionalnoj
i kulturnoj sceni grada.
Pitamo se takođe, zašto su ugrađivane betonske
ploče na TAŠ-majdanu u zemlji, bogatoj i
mermerom i granitom? Evropska praksa revitalizacije
i rekonstrukcije javnih prostora i trgova
gradova UNESCO-ove spomeničke baštine i
onih koji teže atributu "kulturne"
ili "ekološke" baštine, obavezno
se popločavaju kamenom i granitom.
Umesto betonskih pista, staze su mogle biti
kolaž raznobojnosti i struktura našeg kamena,
dizajnom dočarano kulturno nasleđe i simbolika
na primer i naših, njihovih i inih tepiha.
Ako nismo znali dovoljno o današnjoj konceptualno
umetničkoj sceni i "kodu" u Azerbejdžanu
(zašto javnost nije imala na uvid ponuđeno
rešenje, možda bi na vreme mogli "u
dijalogu da biramo"), ali smo svakako
znali za koloritno bogatstvo i arabeske
tepiha iz Bakua i za blistavost boja i sloga
fajansa islamskih fontana. Zar se nije moglo
bar tu u Cvetnjaku, Fontani i Pjacetama
reprodukovati nešto od tog vizuelnog bogatstva,
koristeći u kodu konceptualizma i eko-dizajna
više Prirodu nego Tehnologiju, više diverzitet
nego monolinearnu monolitnost!
Simbolika predsedničkih
dinastija
Pitamo se dali i koliko građana uopšte registruje,
koliko im je inspirativna ili destimulativna
simbolika donatorske kulture, iskazane u zvezdastom
obliku betonskog "valova" fontane
i zaista "grobljanskih" rešenja
pjaceta sa statuama (ne nikako skulpturama!).
U kontekstu nasušnih potreba za otvorenim
urbanim prostorima, verovatno niko ni ne obraća
mnogo pažnje ni na bratsku nam drugu zastavu,
koja se tu pored naše vijori, kao nekad na
pionirskim kampovima. Sumnjamo da većina anketiranih
primećuje ovo ovde novo, urbano mapiranje
simbolike kontinuiteta autoritarnih realsocijalističkih
režima i današnjih mutanata, tajkunskih predsedničkih
porodičnih dinastija.
Mi smo se s tim sličnim dugo, davno i uspešnije
ranije nosili, ali izgleda da se danas dnevno-politički,
sitno pragmatično i na to navikavamo. A verovali
smo, da smo se bar u umetnosti potpuno otklonili
od tog iskaza, bar u književnosti i u vajarstvu
(nadamo se da je slikarska scena sačuvana,
a o filmu i arhitekturi "o tom potom"!).
Pitamo se takođe, šta ćemo sa dvema bronzanim
statuama, koje su potpuno materijalom i masom,
estetskim i semantičkim izrazom, neprimerenom
razmerom, kompozicionom dominacijom, i grobljanski
"izdvojenim" postamentom, ovladale
celokupnim prostorom.
Tu više nema mesta ni za Crnjanskog, ni Pekića
ni Selimovića, ni Kiša, ni Svetlanu Velmar
Janković! A dolaze nove generacije formirane
u posebnim vremenima, koje treba da označe
svoje i naše vreme, kodove urbaniteta, kulture
i identiteta.
Jeli ovo to? Dali su im ovo reperi za budućnost?
Svakako da nisu, a verujemo da nisu ni za
ekipu, inače za javnost zatvorenog tima Projekta
"Beograd -Evropska prestonica kulture"!
Šta ćemo ako nam u najavljenoj poseti Beogradu,
delegacija na primer Italije, sa ekstravertnim
Berluskonijem na postamentu (kao najvećem
kupcu na kraju naftovoda jer o tome se izgleda
radi?) ponudi 10 miliona! Uostalom već su
donirali u brojne energetsko ekološke sanacije
u našoj zemlji; gde ćemo pobiti njihovu zastavu
i treću bronzanu statu-u, odnosno ko će biti
i ko će birati drugog /gu lokalnog Parnjaka.
Stoga nema dileme, za već označeno kao neprihvatljivo
"drugo telo Tašmajdana", potrebna
je hitna popravka, utemeljena na visokim umetničkim,
ekološkim i pejsažnim standardima, ali pre
svega na javnom konkursu i na javnoj raspravi!
Ali istovremeno, s obzirom na zakonom oba-vezujuće
normative, potrebno je hitno proceniti stanje
i sanirati ozbiljan nedostatak zelenila i
zelenih prostora u gradu.
 |
|
Sonja Prodanović |
 |
1 Slobodan Šnajder, “Povodom jedne obljetnice”,
E novine 27.07 2011 - Preuzeto iz Novog Lista.
Realsocijalistička ekspresija na Tašmajdanu:
skulptura azerbejdžanskog vođe.
|