Politička
iskušenja verskih vođa
U Sandžaku
nema mira
Sekularno
ustrojstvo evropskih država je jedino u
stanju da garantuje slobode i ljudska prava
svim religijama i konfesijama - crkve i
vere to ne mogu jer se svaka bori samo za
svoju prevlast
Iskušenja pred kojima se nalaze verski
prvaci nemirnom Balkanu nisu nešto novo
- kao i ona pred koja oni stavljaju mnoge
u regionu - jer to je dobro poznato poglavlje
otvoreno još krajem osamdesetih godina minuloga
veka. Ono je početkom devedesetih obilovalo
dramatičnim sudarima koji vernicima nisu
doneli ništa dobro. Ni građanima svih veroispovesti.
Đavo ili šejtan su ubirali plodove. U Sandžaku
već prete "balvanima", a na udaru
su oni koji podsećaju da je tolerancija
bolje rešenje: ne, udara se na ljude i aktiviste
najgorim rečima mržnje koju seju verski
prvaci. Efendija Cerić iz BiH sve stavlja
na kartu sandžačkog muftije M. Zukorlića.
Veliki problemi koje imaju građani u toj
regiji odlaze u drugi plan, a ni Vlada u
Beogradu se ne snalazi najbolje - ne pravi
se razlika između islama kao vere i islamizma
kao ideologije.
Izazovi efendije
Cerića
Iako je godine 2008. jedan dokumenat izazvao
burne reakcije u Evropi toga se začudo malo
ko seća sada u Beogradu. Efendija Cerić
je ponudio jednu deklaraciju pod naslovom
- "Izazovi jednog muslimanskog autoriteta
u Evropi". Prvi princip je akida odnosno
ugovor s Bogom, a ne društveni ugovor, drugi
je imamet odnosno vrhovno političko telo,
a treći je šerijat. Drugim rečima u Evropi
treba stvoriti kao pandan EU "evropski
kalifat". Iz Evrope - posebno iz Nemačke
- reagovala je Kristina Kiler sa zabrinutošću
jer bi to srušilo sekularno ustrojstvo evropskih
država koje je jedino u stanju da garantuje
slobode i ljudska prava svim religijama
i konfesijama - crkve i vere to ne mogu
jer se svaka bori samo za svoju prevlast.
I jedna drugu isključuju. Niki Vitni politikolog
iz Evropskog saveta je još jasniji - lakše
će EU urediti odnose sa Rusijom nego sa
islamom. Naravno on misli na islamizam,
a ne na islam kao veru koju ljudi biraju.
Sada efendija Cerić duva u jedra Zukorliću
iako je u BiH šerijat ukinut još 1946. godine
i nema mnogo izgleda da se opet vaspostavi.
Otuda tolika zabrinutost koju izazivaju
izjave muftije Zukorlića koji se nameće
kao politički vođa. Najrazumnija upozorenja
dolaze od Meha Omerovića, Rasima Ljajića
i Aide Ćorović ali se njima preti na najopasniji
način. Za sada malo ko zna o "Otporu"
koji se oglašava ali da je nešto slično
nužno svima je bezmalo jasno. Samo u okviru
sekularne EU i muslimani i hrišćani mogu
naći rešenje i na najbolji način upražnjavati
svoju veru. Jer ni hrišćani diljem muslimanskog
Istoka nemaju politički autoritet već naprotiv
- sve ih je manje i oni masovno odlaze na
Zapad. Kao da se zaboravlja da autonomija
na jednokonfesionalnoj osnovi ništa ne znači
- istorijsko iskustvo je negativno. Efendija
Zukorlić, međutim, ne posustaje. Ne misle
tako u IZ u Beogradu srećom, a "arapsko
proleće" u afričkim zemljama govori
da ni veliki broj muslimana ne vidi sreću
u teokratiji.
Zukorlić preti
Ima i dobrih znakova. Nedavno je Skupština
Kosova odbila predloge da se verska nastava
uvede na Kosovu u građanskim školama. Tako
nešto ne bi jačalo veru već bi u političkom
i svakom drugom pogledu podvajalo ljude
po konfesionalnim "šavovima".
Tamo gde ima slobode samo za "moju"
veru, slobode zapravo nema ni za koga. U
tom smislu fundamentalistička formula bilo
koje vere ili crkve ne obećava ništa dobro
- i Sandžak tu nije izuzetak. Muftija Zukorlić
preti i ljudima koji drugačije misle, a
posebno se okomio na medije koje on ne drži
pod kontrolom dok svoje i ne pominje naravno.
Iako u rukama ima ogromnu moć svake vrste
pa i medijske. Sve nas ovo može vratiti
- ako nas nije već i vratilo - u rane devedesete
godine koje su ratničkim pokličima mnogih
- a posebno verskih prvaka - sejale seme
mržnje i netolerancije. Nije famozni "džihad"
samo opredeljenje ekstremnih islamista ima
"svetog rata" i kod drugih - i
nikome to dobra donelo nije. Neće ni Zukorliću
i njegovima, to je sigurno. Razumnim ljudima
ne smeta kako se oblače žene u islamu -
sa zelenim šalom - jer se identitet iskazuje
i u "detaljima" te vrste, ali
im sigurno smeta kada se oglašavaju ratničke
trube i zurle eventualnog džihada na Balkanu.
S bilo koje strane se ti glasovi javljali.
Na Balkanu te glasove znamo kao najmračnije
poglavlje iz novije istorije.
Prejake reči patrijarha
srpskog
Godinama ako ne i vekovima prepoznatljiv
je stav SPC o Kosovu i dramatičnim zbivanjima
na njemu. U dokumentu koji je publikovan
i na srpskom i na engleskom jeziku 2003.
godine, pod naslovom "Memorandum o
Kosovu i Metohiji svetog arhijerejskog sabora
SPC", Kosovo je označeno kao srpski
Jerusalim. Ova metafora ima svoje objašnjenje
jer na Kosovu SPC postoji kao Arhiepiskopija
pećka i eparhije raško-prizrenska i to stoji
i u tituli patrijarha srpskog. Tamo na Kosovu
SPC i danas postoji i postojaće u tom organizacionom
vidu kada se budu uredili odnosi između
SPC i "postojećih vlasti" kako
se to u Crkvi oduvek i radilo i oduvek i
bilo. Sam patrijarh Irinej je nedavno naglasio
da "na Kosovu i to na realnom Kosovu
ima mesta za sve" odnosno i za Albance
i Srbe. Nedavno se oglasio patrijarh drugačijim
rečima koje su mnoge zbunile - "Ako
stradate, znate zašto stradate, ako budete
morali i krv da prolijete i to znate zašto
činite. To je sveto mučeništvo i odbrana
svete zemlje. To je poruka naše Crkve, episkopa
i arhijereja i onih koji se brinu o vama".
Znamo šta se događa s onim pravim Jerusalimom
u Izraelu jer su tamo ipak sve vere našle
svoje mesto, i stoga ove patrijarhove reči
zbunjuju mnoge. Mogu ih čitati u svoju korist
i kriminalci koji su spremni da ubiju -
nedavno se i to dogodilo s onim nesrećnim
albanskim policajcem - i da se kriminalom
bogate. Takvih ima i među Srbima i Albancima
i oni se izgleda dobro "slažu".
Najviše SPC na Kosovu može dobiti samo pregovorima
jer nema izgleda na rat, niti je sigurno
kako će ko u ratu proći. Ove prejake reči
stoga izazivaju zebnju kod svih i zabrinutost
u Evropi. Komentatori su se već oglasili
iz EU jer sukob nikome dobra doneti neće.
I to poglavlje iz balkanske verske istorije
nam je poznato. Stoga bi se valjalo čuvati
prejake reči jer ona može biti uvod u sukob.
Jedno je istorija i mitologija - i metafore
na toj osnovi a realnost je nešto drugo.
Samo se pregovorima nešto može postići i
to bi trebalo da važi i za SPC i za sve
druge crkve i verske zajednice koje u sukobima
gube sve.
To se najbolje vidi u Crnoj Gori a tiče
se i Srbije jer stoji u mreži i međucrkvenih
i međudržavnih odnosa. Mitropolit SPC u
Crnoj Gori u novije vreme više kune nego
što blagosilja, a to je njemu godinama svojstveno.
I nije on jedini jer neki njegovi episkopi
su tamo već odavno preterali sa ružnim rečima
kletvama i psovkama.
Muke po Amfilohiju i
muke sa njim
Javnost je uznemirena, a ni država ne zna
kako da se postavi - traži se neko rešenje
u nekoj vrsti "konkrodata" između
države i SPC ali to ne ide lako budući da
u Crnoj Gori - kao i drugde - nema samo
jedne pravoslavne crkve. Sam mitropolit
je tako pretio muslimanima da se našao pred
sudom. Suđenje ne ide lako i stvar se iz
dana u dan komplikuje pa nisu u tom smislu
pomogli ni saveti iz "bratske Rusije"
čiji je neki mitropolit smislio nikom jasnu
formulu "konfederalni status"
za crkve na Balkanu. Sve se odvija neiskreno
i u senci dnevne politike, a na tu igru
Crkve često pristaju. Kletve deluju ružno
i funkcionalizovane su prema političkim
trenucima - obično se to poklapa sa predizbornim
radnjama. No bilo kako bilo, za pretnje
i kletve se mora odgovarati pred građanskim
sudovima, ako su već crkveni sudovi zatajili.
Sve znamo kako je bilo sa zlosrećnim Artemijem
koji je imao "rešenje" za Kosovo
i videli smo kako se sve to završilo. Da
i u crkvama ima licemerja nije nepoznato
ali je to koliko znamo uvek bilo loše po
same crkve u njihovoj sprezi sa političkim
strukturama moći. Kletve, govor mržnje moraju
biti sankcionisani, a to ne ide lako. Za
sada ne znamo šta će mitropolit Amfilohije
činiti sa crnogorskom državom ni šta će
država Crna Gora s njim, ali se neko rešenje
mora naći. Što se pak tiče licemerja i kletvi,
veliki srpski pesnik Đura Jakšić je sjajno
poručio kaluđerima u pesmi s istim naslovom
Slušo sam vas kad
kunete
Svoje stado, svoje verne
I kad tajni prizovete,
Licemerni licemerne.
Reči nikada nisu "neutralne" niti
su nevine - svako zlo započinje sa njima odnosno
rečju "koja iz usta izlazi".
 |
|
Mirko Đorđević |
 |
|