|
|
 |
 |
|
 |
|
Srbija
i Evropa
Zaštvo građani
Srbije ne mogu da budu ponosni
Građani Srbije treba da budu ponosni
nakon preporuke Evropske komisije
da Srbija postane kandidat za člana.
Boris Tadić
Srbija je dobila prepouku da, pod
ordeđenim uslovima, može da postane
kandidat za člana velike porodice
država ujedinjene Evrope. Iskreno
ili lažno oduševljenje srpskih zvaničnika
trebalo je da građanima ulije optimizam
i nadu da se pred državom i njenim
stanovnicima otvaraju novi putevi
kojima će krenuti u izvesniju budućnost.
Javno manifestovana radost dela političkog
establišmenta zbog ovog čina je kao
i mnogo puta do sada imala i svoju
tajnu, skrivenu stranu, koju je posebno
prepakovanu i uvijenu u poluistine
trebalo predstaviti javnosti.
Pozitivna preporuka evropske komisije
nije data zbog velikih uspeha na polju
reformi i demokratizacije društva,
već kao striktna obaveza koju u oročenom
vremenskom periodu treba neizostavno
ispuniti. Političkoj eliti Srbije
bi, svakako, bilo lakše da je odgovor
bio negativan. Horski bi zavapili
nad nepravdom i neprincipijelnošću
evropskih zvaničnika koji samo za
Srbiju neprekidno smišljaju nove uslove
i odbacuju očigledne uspehe u saradnji.
Lako bi mogli kod većine uplašenih
i ksenofobičnih stanovnika da podgreju
paranoične stavove i da nastave sa
šizofrenom retorikom. Možda je i njih
same iznenadio pozitivan odgovor koji
sa sobom nosi zadatke na koje se veoma
brzo očekuje odgovor, a za koje oni
po pravilu neće biti spremni.
Građani su predlog evropske komisije
dočekali ravnodušno. Većina nije mogla
da prati preporuku predsednika države
da treba da se osećaju ponosni zbog
postignutog uspeha. Nisu u stanju
da anticipiraju benefite od predloga
koji objektivno veoma malo može da
utiče na njihovu sadašnjost opterećenu
borbom za preživljavanje i egzistencijalnim
strahovima, a budućnost im je daleka
i maglovita. Osećanje ponosa je individualno
shvatanje o vrednovanju sopstvene
ličnosti, njenih uloga i statusnih
obeležja. U Srbiji društvena dinamika
je ustrojena na način koji nipodaštava
individualne vrednosti pojedinca,
nadređujući im vrednosti konstruisane
u grupama organizovanim po utilitarnim
principima. Univerzalni sistemi vrednosti
nisu involvirani u svaki društveni
sistem, već organizovane zajednice
proklamuje sopstvene, modelirane prema
potrebama i viđenjima ličnosti koje
direktno mogu da utiču na dinamiku
grupnih interakcija.
Tribalni koncept organizacije onemogućava
individuaciju ličnosti, zbog vertikalnog
ustrojstva i krutih pravila funkcionisanja.
Vertikalno organizovan sistem sa jasno
definisanim ulogama omogućava integraciju
samo članovima sa autoritarnim sistemom
mišljenja, koje uslovljava razvoj
poslušničkog mentaliteta, a poništava
slobodu volje i individualno pravo
na delanje. Aktuelni državni sistem
Srbije je deklarativno odbacio piramidalnu
organizaciju i proklamovao demokratsku,
horizontalnu, ali bez suštinskih promena
socijalne dinamike.
Takva simplifikovana i nefunkcionalana
dinamika neminovno vodi rasulu u svim
podsistemima jer ne postoje kohezivni
elementi koji bi zajedničkim ciljevima
i zajedničkim simbolima vrednosti povezivali
socijalne sisteme i omogućili im rast
i razvoj. Rasulo uslovljava apsurdno
funkcionisanje i neočekivane obrte u
kojima se građani Srbije teško snalaze,
iscrpljeni višedecenijskim haosom kroz
koji su prolazili. Poučeni negativnim
iskustvom i gubitkom poverenja u zvanične
državne institucije koji treba da im
garantuju mir i sigurnost, povlače se
u granice sopstvenih sistema i pasivno
i bespomoćno posmatraju sveopštu destrukciju.
Pošto stanje haosa i anomije ne može
da traje neograničeno, nosioci vlasti
u državi Srbiji dirigovano pokreću aktivnosti
koje treba da im omoguće da zadrže stare
i eventualno osvoje nove sfere uticaja.
Sabiranje podrške za sopstvenu stranu
i oduzimanje ili umanjenje šansi da
se politički protivnici bolje pozicioniraju
u predizbornoj trci su jedine osmišljene
aktivnosti državnog i političkog establišmenta.
Dok kalkulišu ko bi i koliko mogao da
im posluži u budućem osvajanju ili održavanju
kontrole nad društvenim kretanjima,
zanemaruju ili prenebregavaju pogubno
dejstvo njihovih igara na životne tokove
građana.
Ministar policije zabranjuje skupove
sa obrazloženjem da bi održavanje parade
ponosa pokrenulo lavinu nasilja sa velikim
razaranjima i ljudskim žrtvama. Parada
nije održana, niko od navodnih organizatora
planiranih izgreda nije uhapšen niti
saslušan, što nameće zaključak da nije
bilo nikakve opasnosti po imovinu i
živote ljudi, ali su političari izračunali
da im u predizbornom periodu ne ide
u prilog konfrontacija sa negativnim
stavovima o LGBT populaciji koji vladaju
kod većine građana Srbije. Izračunali
su političari da malobrojna deklarisana
LGBT populacija ne može značajnije da
utiče na rezultate izbora i da brojne
fašističke, nacionalističke i rasističke
organizacije mogu svojom violentnošću
da posluže u nekoj akciji koja bi im
donela značajniji broj glasova. Mladići
i deca zalutali u vremenu i prostoru
zbog mentalne i socijalne zapuštenosti,
zaraženi agresivnošću i mržnjom zbog
neznanja i bespomoćnosti mogu da se
upotrebe u političkim igrama kada je
potrebno da se izazovu neredi i za njih
optuži protivnička partija ili organizacija.
Opravdani strah pojačava i "nezavisno"
sudstvo koje po pravilu izgrednicima
određuje najblaže kazne ili ih oslobađa
optužbi. Stanje permanentnog straha
koje vlada nad većinom građana Srbije
isključuje osećanje ponosa jer strah
kao snažna emocionalna reakcija potkopava
temelje svakom plemenitom osećanju.
Zbog toga većina građana nije mogla
da podeli osećanje ponosa sa predsednikom
države jer predlog za kandidaturu nije
ni u čemu izmenio njihovu neveselu svakodnevicu.
Verovatno je da bi ih učinila ponosnim
pristojna i organizovana država koja
funkcioniše po proverenim pravilima
uz poštovanje i zaštitu integriteta
i digniteta ličniosti svakog pojedinca.
Bili bi ponosni ako ne treba da strepe
za sopstveni i život svojih najbližih,
bili bi ponosni ako mogu da rade i zarađuju,
ako im ne prete zbog iznetog mišljenja
ili seksualnog opredeljenja.
 |
|
Dragica Stanojlović |
 |
|
 |
|
| | | | | |