Početna stana
 
 
 
   

O Marksu i marksizmu na popularan način

Teri Iglton, Zašto je Marks bio u pravu, Ljevak, Zagreb, 2011., str. 239

Iako nije sociolog ni ekonomist, filozof ili politikolog, već profesor svetske književnosti na Univerzitetu u Lankasteru u Velikoj Britaniji, kao levičar Teri Iglton postavio je sebi zanimljivo pitanje: šta ako su savremeni prigovori Marksovom opusu naprosto pogrešno postavljeni i ako su plod pomodnog svetskog trenda u modernim naukama nakon pada Berlinskog zida, koje zastupaju ideju o modernim tehnologijama kao svemoćnom činiocu koji tobože briše razlike među socijalnim klasama i ideologijama? Iglton je izabrao nekoliko najčešćih kritičkih opaski na račun Marksovog dela (marksizam je danas prevaziđen, teorijski je možda i dobar ali je nesprovodiv u praksi, on je zasnovan na ekonomskom determinizmu, zagovara utopijsko društvo blagostanja i jednakosti, ljude shvata kao puka oruđa istorije, sve izvodi iz materije, a duhovna strana čoveka ga ne interesuje, zagovara nasilni put u osvajanju vlasti) i odgovarajući na njih sačinio vrlo zanimljivu, polemičku studiju.

Menja oblik, ne i ćud

Teza da je sa marksizmom svršeno u opticaju je poslednjih četvrt veka i njene pristalice slavodobitno uzvikuju kako u današnjem savremenom postindustrijskom svetu više nema klasa u Marksovom smislu reči. Svet se, dalje kažu, iz korena promenio i Marksove teze su izgubile na značaju. Istina je da su nove informacione tehnologije odigrale ključnu ulogu globalizaciji sveta preko transnacionalnih kompanija koje su distribuirale proizvodnju i investicije širom planete težeći za maksimalnim profitom. Tako je veliki deo industrijske proizvodnje premešten na područja sa jeftinim sirovinama i radnom snagom, pa su su neki zapadni teoretičari tvrdili kako je industrija (inače osnov Marksove teorije o izrabljivačkom
delovanju kapitala na najamne radnike) nestala sa svetske istorijske scene ustupajući mesto „tercijarnim“ delatnostima (uslugama, informatičkim tehnologijama i naročito znanjem tzv. know how i slično). Sa takvim preseljenjem kapitala (a Marks je zagovarao tezu da se kapital seli tamo gde su mu uslovi za sticanje najvećeg profita najbolji i gde profitna stopam ima tendenciju rasta ) dolazi do migracija radne snage, do enormnog iskorišćavanja radnika u nerazvijenim latinoameričkim, afričkim, azijskim pa i istočnoevropskim zemljama. S druge strane, mnogi radnici iz nerazvijenih područja masovno odlaze u najrazvijenije zemlje u potrazi za poslom.
Veliki socijalni protesti koje ovih dana gledamo u Velikoj Britaniji (a koje smo ovih godina gledali u Francuskoj, Grčkoj i drugde) jasno govore o getoiziranosti čitavih slojeva radnika iz siromašnih zemalja, oni su ne samo bez posla već su i kada rade surovo eksploatisani jer primaju najniže zarade, podvrgnuti su raznim
 
poniženjima, građani su drugog ili čak trećeg reda. Svedoci smo da takvi procesi malo po malo dovode do otvorenog sukoba domicilnog stanovništva sa „prljavim emigrantima“, a odatle do rasizma i fašizma kratak je put. A to je, kako izgleda, zakonomeran produkt savremenog (finansijskog) kapitalizma. Kapitalizam menja samo oblike ne i ćud. On je u stanju da jednako proizvodi npr. fašizam u 2011. godini baš kao što je to učinio 1922. i 1933.
Zašto?
Zato što je njegova suština uvek ista: ona je zasnovana na privatnoj svojini i na pravu vlasnika po osnovu privatne svojine da eksploatiše nevlasnike. Rezervna armija rada koja se tom prilikom stvara sve više stremi ka lumpen sloju i uz društvenu krizu nastaje pogodno tlo za razvoj najcrnjih ideja fašizma.

Širina percepcije Marksovog učenja

Ono što savremeni teoretičari potpuno previđaju kada govore o Marksovom učenju jeste širina moguće percepcije Marksovog metoda analize. Nju čak i Iglton ne vidi jasno kad se zauzima za neke Marksove stavove. Tako na primer, kada brani Marksa od teze da je njegova filozofija u stvari filozofija gvozdenih zakona istorije odnosno da je sudbina sveta kod Marksa jasno predodređena, on ne koristi argument čuvenog Marksovog metoda analize: apstrahovanje bitnog od nebitnog kako bi se zamršene socijalno-ekonomske stvari lakše objasnile. Antimarksisti u glas pitaju: ako je celokupna istorija sveta istorija klasnih borbi, kako onda objasniti npr. vezu velikog požara u Londonu 1666. godine sa klasnom borbom? Iglton odgovara: „Dakako, on (Marks, prim. Z.M.) to nije mislio doslovno. Ako se moje pranje zubi prošle srijede računa kao dio povijesti, onda se to teško može nazvati klasnom borbom. Možda se povijest odnosi na javna zbivanja, a ne na privatna poput pranja zubi. Možda se povijest odnosi na velika društvena zbivanja.“ A pravilna interpretacija Marksove teorije o klasnoj borbi kao svojevrsnoj istoriji čovečanstva, mogla bi u skladu sa njegovim metodom apstrahovanja izgledati ovako: Iz celokupne burne svetske istorije kao crvenu nit koja se provlači od početaka čovečanstva do danas, kao stvarnu konstantu, možemo jedino izvući sukobe vlasnika s jedne i nevlasnika s druge strane. Ovo naravno ne znači da je Marks negirao da se npr. dogodila Kosovska bitka ili Bitka kod Nikopolja! Takvi delovi istorije su irelevantni za konkretnu analizu.

Nerazumevanje Marksovog analitičkog metoda

Iglton, zanimljvo, ne pominje značaj Marksovog metoda ekonomske analize. Marksov analitički metod je metod apstrahovanja suštinskog od pojavnog, kvalitativnog od kvantitativnog. Kakva je npr. razlika ako čoveka ubijete praistorijskom kamenom sekirom ili ga ubijete električnom stolicom? Samo tehnološka, kao rezultat tehničkog napretka kroz vreme. Suštinski, pak, nema nikakve razlike jer je čovek ubijen. Dakle, sa tog stanovišta potpuno je irelevantno da li se kapital prerušio iz robnog (industrijska faza) u novčani oblik (finansijska faza). Visokotehonološko znanje nije nikakav kapital, ono je samo enormno uvećana sposobnost radne snage (nevlasnika) da kapitalisti koji ju je angažovao donese profit. Nije, dakle, uopšte od teorijskog značaja da li vrhunski menadžer u velikim korporacijama ima enormne prihode i bonuse, on uvek ostaje nevlasnik, i samo odlično plaćeni nameštenik koji već sutra voljom svoga gazde može dobiti otkaz. Marks je u pravu (Iglton i to međutim potpuno previđa) zato što je jasno i nedvosmisleno definisao poziciju dveju osnovnih klasa: jedna je vlasnička, a druga nevlasnička (nameštenička) kako god i jednu i drugu zvali. To da je društvo složeno da postoje brojne klase i slojevi, notorna je činjenica koju Marks nikada nije negirao. Ali on je za razliku od drugih imao smisla da razabere u pletivu da vidi jasno šta je osnova, a šta potka. Iglton, pak, kada u tom smislu brani Marksa, umesto da teoriju o dve klase prosto objasni Marksovim analitičkim metodom apstrahovanja, on traga u Marksovom opusu za „dokazima“ da je Marks „znao“ da postoje i druge društvene klase: „Još sredinom devetnaestog stoljeća pisao je Marks o tome da broj pripadnika srednje klase sve više raste, zamjerajući tvrdokornoj političkoj ekonomiji što previđa tu činjenicu. Ova teza dovoljna je da pobije mit kako Marks svodi složeno društvo na samo dvije krajnje polarizirane klase.“
Iglton je međutim u pravu kada navodi kao pogrešnu premisu kako je „marksizam kao teorija možda u redu, ali da ga je nemoguće realizovati u praksi“. On daje objašnjenje otprilike ovako: sve društveno-ekonomske formacije su se rađale u „krvi i suzama“, ne samo socijalizam. Hrišćanstvo takođe počiva na nasilju (verski ratovi, inkvizicija, lomače) iako teorijski zagovara mir, moralnu čistotu i ljubav. Socijalizam u SSSR-u je bio tiranski sistem ali ne manje od nekih drugih tiranskih sistema u kapitalističkoj i pretkapitalističkoj istoriji. Prema tome, zaključuje, ne treba se čuditi nasilju jer je ono imananenta osobina čovekova. Ipak Iglton navodi kako Marks i nije verovao da socijalizam može nastati u materijalno siromašnom društvu kao što je to bio slučaj u SSSR-u i drugim istočnoevropskim zemljama te da je neuspeh socijalnih reformi i realizacije marksističkog učenja u praksi rezultat upravo te istine. Suditi o uspehu socijalizma u takvim zemljama po Igltonu je isto što i „izvođenje zaključaka o ljudskoj vrsti iz studije o psihopatama u nekom američkom gradiću“.
Igltonova knjiga je pokušaj da se na popularan, a na momente i duhovit način razjasne neke nedoumice oko važnih elemenata Marksovog filozofskog i ekonomskog dela. U tome je autor uspeo, ali ostaje zamerka da je za svoju argumentaciju propustio da koristi ono najvažnije kod Marksa: njegov analitički metod apstrahovanja glavnog od sporednog, važnog od nevažnog, uzročnog od posledičnog na čemu zapravo počiva i danas živa aktuelnost njegovog učenja.
  Zlatoje Martinov
 
Projekat - dve antologije
1. 09. -31. 10. 2011.
Danas

 
 
 
 
 
 
 
Copyright © 1996-2011