O Marksu
i marksizmu na popularan način
Teri Iglton,
Zašto je Marks bio u pravu, Ljevak, Zagreb,
2011., str. 239
Iako nije sociolog ni ekonomist, filozof
ili politikolog, već profesor svetske književnosti
na Univerzitetu u Lankasteru u Velikoj Britaniji,
kao levičar Teri Iglton postavio je sebi
zanimljivo pitanje: šta ako su savremeni
prigovori Marksovom opusu naprosto pogrešno
postavljeni i ako su plod pomodnog svetskog
trenda u modernim naukama nakon pada Berlinskog
zida, koje zastupaju ideju o modernim tehnologijama
kao svemoćnom činiocu koji tobože briše
razlike među socijalnim klasama i ideologijama?
Iglton je izabrao nekoliko najčešćih kritičkih
opaski na račun Marksovog dela (marksizam
je danas prevaziđen, teorijski je možda
i dobar ali je nesprovodiv u praksi, on
je zasnovan na ekonomskom determinizmu,
zagovara utopijsko društvo blagostanja i
jednakosti, ljude shvata kao puka oruđa
istorije, sve izvodi iz materije, a duhovna
strana čoveka ga ne interesuje, zagovara
nasilni put u osvajanju vlasti) i odgovarajući
na njih sačinio vrlo zanimljivu, polemičku
studiju.
Menja oblik, ne
i ćud
Teza da je sa marksizmom svršeno u opticaju
je poslednjih četvrt veka i njene pristalice
slavodobitno uzvikuju kako u današnjem savremenom
postindustrijskom svetu više nema klasa u
Marksovom smislu reči. Svet se, dalje kažu,
iz korena promenio i Marksove teze su izgubile
na značaju. Istina je da su nove informacione
tehnologije odigrale ključnu ulogu globalizaciji
sveta preko transnacionalnih kompanija koje
su distribuirale proizvodnju i investicije
širom planete težeći za maksimalnim profitom.
Tako je veliki deo industrijske proizvodnje
premešten na područja sa jeftinim sirovinama
i radnom snagom, pa su su neki zapadni teoretičari
tvrdili kako je industrija (inače osnov Marksove
teorije o izrabljivačkom
delovanju kapitala
na najamne radnike) nestala sa svetske
istorijske scene ustupajući mesto
„tercijarnim“ delatnostima (uslugama,
informatičkim tehnologijama i naročito
znanjem tzv. know how i slično). Sa
takvim preseljenjem kapitala (a Marks
je zagovarao tezu da se kapital seli
tamo gde su mu uslovi za sticanje
najvećeg profita najbolji i gde profitna
stopam ima tendenciju rasta ) dolazi
do migracija radne snage, do enormnog
iskorišćavanja radnika u nerazvijenim
latinoameričkim, afričkim, azijskim
pa i istočnoevropskim zemljama. S
druge strane, mnogi radnici iz nerazvijenih
područja masovno odlaze u najrazvijenije
zemlje u potrazi za poslom.
Veliki socijalni protesti koje ovih
dana gledamo u Velikoj Britaniji (a
koje smo ovih godina gledali u Francuskoj,
Grčkoj i drugde) jasno govore o getoiziranosti
čitavih slojeva radnika iz siromašnih
zemalja, oni su ne samo bez posla
već su i kada rade surovo eksploatisani
jer primaju najniže zarade, podvrgnuti
su raznim
|
|
|
poniženjima, građani su drugog ili čak trećeg
reda. Svedoci smo da takvi procesi malo po
malo dovode do otvorenog sukoba domicilnog
stanovništva sa „prljavim emigrantima“, a
odatle do rasizma i fašizma kratak je put.
A to je, kako izgleda, zakonomeran produkt
savremenog (finansijskog) kapitalizma. Kapitalizam
menja samo oblike ne i ćud. On je u stanju
da jednako proizvodi npr. fašizam u 2011.
godini baš kao što je to učinio 1922. i 1933.
Zašto?
Zato što je njegova suština uvek ista: ona
je zasnovana na privatnoj svojini i na pravu
vlasnika po osnovu privatne svojine da eksploatiše
nevlasnike. Rezervna armija rada koja se tom
prilikom stvara sve više stremi ka lumpen
sloju i uz društvenu krizu nastaje pogodno
tlo za razvoj najcrnjih ideja fašizma.
Širina percepcije
Marksovog učenja
Ono što savremeni teoretičari potpuno previđaju
kada govore o Marksovom učenju jeste širina
moguće percepcije Marksovog metoda analize.
Nju čak i Iglton ne vidi jasno kad se zauzima
za neke Marksove stavove. Tako na primer,
kada brani Marksa od teze da je njegova
filozofija u stvari filozofija gvozdenih
zakona istorije odnosno da je sudbina sveta
kod Marksa jasno predodređena, on ne koristi
argument čuvenog Marksovog metoda analize:
apstrahovanje bitnog od nebitnog kako bi
se zamršene socijalno-ekonomske stvari lakše
objasnile. Antimarksisti u glas pitaju:
ako je celokupna istorija sveta istorija
klasnih borbi, kako onda objasniti npr.
vezu velikog požara u Londonu 1666. godine
sa klasnom borbom? Iglton odgovara: „Dakako,
on (Marks, prim. Z.M.) to nije mislio doslovno.
Ako se moje pranje zubi prošle srijede računa
kao dio povijesti, onda se to teško može
nazvati klasnom borbom. Možda se povijest
odnosi na javna zbivanja, a ne na privatna
poput pranja zubi. Možda se povijest odnosi
na velika društvena zbivanja.“ A pravilna
interpretacija Marksove teorije o klasnoj
borbi kao svojevrsnoj istoriji čovečanstva,
mogla bi u skladu sa njegovim metodom apstrahovanja
izgledati ovako: Iz celokupne burne svetske
istorije kao crvenu nit koja se provlači
od početaka čovečanstva do danas, kao stvarnu
konstantu, možemo jedino izvući sukobe vlasnika
s jedne i nevlasnika s druge strane. Ovo
naravno ne znači da je Marks negirao da
se npr. dogodila Kosovska bitka ili Bitka
kod Nikopolja! Takvi delovi istorije su
irelevantni za konkretnu analizu.
Nerazumevanje Marksovog
analitičkog metoda
Iglton, zanimljvo, ne pominje značaj Marksovog
metoda ekonomske analize. Marksov analitički
metod je metod apstrahovanja suštinskog od
pojavnog, kvalitativnog od kvantitativnog.
Kakva je npr. razlika ako čoveka ubijete praistorijskom
kamenom sekirom ili ga ubijete električnom
stolicom? Samo tehnološka, kao rezultat tehničkog
napretka kroz vreme. Suštinski, pak, nema
nikakve razlike jer je čovek ubijen. Dakle,
sa tog stanovišta potpuno je irelevantno da
li se kapital prerušio iz robnog (industrijska
faza) u novčani oblik (finansijska faza).
Visokotehonološko znanje nije nikakav kapital,
ono je samo enormno uvećana sposobnost radne
snage (nevlasnika) da kapitalisti koji ju
je angažovao donese profit. Nije, dakle, uopšte
od teorijskog značaja da li vrhunski menadžer
u velikim korporacijama ima enormne prihode
i bonuse, on uvek ostaje nevlasnik, i samo
odlično plaćeni nameštenik koji već sutra
voljom svoga gazde može dobiti otkaz. Marks
je u pravu (Iglton i to međutim potpuno previđa)
zato što je jasno i nedvosmisleno definisao
poziciju dveju osnovnih klasa: jedna je vlasnička,
a druga nevlasnička (nameštenička) kako god
i jednu i drugu zvali. To da je društvo složeno
da postoje brojne klase i slojevi, notorna
je činjenica koju Marks nikada nije negirao.
Ali on je za razliku od drugih imao smisla
da razabere u pletivu da vidi jasno šta je
osnova, a šta potka. Iglton, pak, kada u tom
smislu brani Marksa, umesto da teoriju o dve
klase prosto objasni Marksovim analitičkim
metodom apstrahovanja, on traga u Marksovom
opusu za „dokazima“ da je Marks „znao“ da
postoje i druge društvene klase: „Još sredinom
devetnaestog stoljeća pisao je Marks o tome
da broj pripadnika srednje klase sve više
raste, zamjerajući tvrdokornoj političkoj
ekonomiji što previđa tu činjenicu. Ova teza
dovoljna je da pobije mit kako Marks svodi
složeno društvo na samo dvije krajnje polarizirane
klase.“
Iglton je međutim u pravu kada navodi kao
pogrešnu premisu kako je „marksizam kao teorija
možda u redu, ali da ga je nemoguće realizovati
u praksi“. On daje objašnjenje otprilike ovako:
sve društveno-ekonomske formacije su se rađale
u „krvi i suzama“, ne samo socijalizam. Hrišćanstvo
takođe počiva na nasilju (verski ratovi, inkvizicija,
lomače) iako teorijski zagovara mir, moralnu
čistotu i ljubav. Socijalizam u SSSR-u je
bio tiranski sistem ali ne manje od nekih
drugih tiranskih sistema u kapitalističkoj
i pretkapitalističkoj istoriji. Prema tome,
zaključuje, ne treba se čuditi nasilju jer
je ono imananenta osobina čovekova. Ipak Iglton
navodi kako Marks i nije verovao da socijalizam
može nastati u materijalno siromašnom društvu
kao što je to bio slučaj u SSSR-u i drugim
istočnoevropskim zemljama te da je neuspeh
socijalnih reformi i realizacije marksističkog
učenja u praksi rezultat upravo te istine.
Suditi o uspehu socijalizma u takvim zemljama
po Igltonu je isto što i „izvođenje zaključaka
o ljudskoj vrsti iz studije o psihopatama
u nekom američkom gradiću“.
Igltonova knjiga je pokušaj da se na popularan,
a na momente i duhovit način razjasne neke
nedoumice oko važnih elemenata Marksovog filozofskog
i ekonomskog dela. U tome je autor uspeo,
ali ostaje zamerka da je za svoju argumentaciju
propustio da koristi ono najvažnije kod Marksa:
njegov analitički metod apstrahovanja glavnog
od sporednog, važnog od nevažnog, uzročnog
od posledičnog na čemu zapravo počiva i danas
živa aktuelnost njegovog učenja.
 |
|
Zlatoje Martinov |
 |
|