Početna stana
 
 
 
   

Apokalipsa životne sredine kao ideološka zaloga*

Počev od određene tačke, proizvodne snage otkrivaju, dakle, naličje, koje je u njima uvek bilo skriveno, i pokazuju se kao destruktivne snage, ne samo u posebnom smislu proizvodnje naoružanja i veštačke maloprodaje, nego u jednom mnogo opštijem značenju: dokle god zavisi od tih deformisanih proizvodnih snaga, industrijski proces ugrožava sopstvene temelje, a time i životne temelje ljudskog društva. Taj razvoj, međutim, ne šteti samo savremenosti nego i budućnosti, a time – bar što se tiče naših „zapadnih društava“ – i istorijskom vidu komunizma. Kad se dostigne izvesna (svakako teško utvrdiva ) mera uništavanja prirode, i kad to uništenje postane nepopravljivo, predstava o „carstvu slobode” po svoj prilici će izgubiti smisao. Izgleda mi potpuno apsurdnoda se u kratkoročnoj perspektivi govori o mogućnosti „društva izobilja“ ili o ukidanju oskudice, kao što je to činio Markuze. Izuzetno razvijena potrošačka društva duguju svoje „bogatstvo“ – ukoliko ono, kao za većinu stanovništva, nije puka himera – zanosu haranja i pljačke, koji u istoriji nema primera i čije su žrtve s jedne strane narodi Trećeg sveta, a s druge budući ljudi. Reč je, dakle, o bogatstvu koje proizvodi nezamislivu oskudicu.

Oskudica – jezgro ekološke krize

Čak i na levici ima onih koji bavljenje problemima budućnosti smatraju luksuzom. To bi, u svakom slučaju, bio poraz.; jer socijalistička misao se od svojih početaka okretala budućnosti, a ne prošlosti. Tu leži jedna od njenih glavnih šansi. Naime, dok se buržoazija drži kratkoročnih interesa iskorišćavanja kapitala, levica nema nikakve razloge da se opire dugoročnim ciljevima i perspektivama. A što se tiče kompetencije ekologa, pogrešno bi bilo na osnovu njihovog bezgraničnog nepoznavanja društvene problematike zaključiti da su njihovi iskazi potpuno bespredmetni.
Jedno opšte društveno određenje ekološkog problema moralo bi početi od načina proizvodnje. Gde god u potpunosti li pretežno, vlada kapitalistički način proizvodnje, gde, dakle, proizvodi ljudskog rada primaju oblik robe, pored rastućeg društvenog bogatstva stvara se i rastuća društvena oskudica. S porastom proizvodnih snaga, u sistemu se uvećavaju i razorne energije; svetski ratovi i proizvodnja oružja donose sve veću oskudicu. U poznoj fazi kapitalističkog razvoja ovaj razorni potencijal dobija novo svojstvo; on ugrožava sve prirodne osnove čovekovog života. Usled toga oskudica se pojavljuje kao prirodna sila koju je stvorilo društvo. Ovaj povratak opšte oskudice čini jezgro „ekološke krize“. On, međutim, nije puki pad u istorijski prevaziđena stanja i uslove, jer oskudica ni u kom slučaju ne ukida postojeće bogatstvo. I jedno i drugo postoji istovremeno, a suprotnost među njima sve se više zaoštrava i dobija sve suludije oblike.
Vijoslav Stanojčić, Global warming
Dokle god postoji kapitalistički način proizvodnje (dakle, nikako ne samo kapitalistički svojinski odnos), ta tendencija svakako je reverzibilna u detalju, ne i u svojoj sveukupnosti. Kriza će pokrenuti čitav niz procesa prilagođavanja i učenja. Svaki takav korak otvoriće, međutim, nov kritični zev. Jer reč je samo o stop-gap tehnikama, koje ne dodiruju koren problema. Političke posledice mogu se predvideti bez po muke. Troškovi za stambene prostore i opravilišta, za čist vazduh i vodu, za energiju i sirovine svih vrsta, kao i za obnavljanje oskudnih izvora eksplozivno će porasti. Društveni, „nevidljivi“ troškovi kapitalističke robne proizvodnje penju se do nemerljivog, i preko cena i poreza prebacuju se na zavisne mase, tako da više nije moguće postići poravnanje preko tarifnog mehanizma. Gotovo je suvišno i reći: do pravične podele oskudice u okviru zapadnih klasih društava nikad neće doći; racionisanje oskudice odvija se putem cena, ako treba i putem sive i crne berze, korupcije i povlašćene privrede. Na taj način ogronmo raste i subjektivna vrednost privilegovanih klasnih položaja. Fiziološke i psihološke posledice krize životne sredine, sve manja očekivanja od života, neposredna ugroženost lokalnim katastrofama, mogu dovesti dotle da o životu i smrti pojedinaca odlučuje klasni položaj (raspoložive mogućnosti bekstva, drugi stan, najnapredniji medicinski metodi i td.).
Teško je predskazati kojom će brzinom mase postajati svesne ovih mogućnosti. To će u potpunosti zavisiti od toga u kom će trenutku potuljeni oblik krize životne sredine dobiti opipljivost pojedinačnih spektakularnih slučajeva.

Ka „unutrašnjem imperijalizmu“

Slepu glad za materijalnim dobrima proizvela je industrija materijalnih dobara; ta glad se, u svakom slučaju, može snažno suzbijati. Treba računati na to da će građanska politika sistematski iskorišćavati mistifikacije što odatle proizlaze, i to utoliko više ukoliko ekološka kriza bude dobijala opakije oblike. Da bi postigla taj cilj, ona treba samo da demagoški prihvati i politički iskoristi predloge ekologa. Pozivanje na opšte dobro, u ime kog se svako mora nečeg odricati i nečemu potčinjavati, postaće u istoj meri sastavni deo takvih pokreta, kao i reakcionarni populizam, koji je rešen da kapitalizam brani antikapitalističkim frazama.
U stvari, buduća kapitalistička energetska i sirovinska politika, kao i politika životne sredine i stanoništva učiniće kraj i poslednjim liberalnim iluzijama. Ona se ne može zamisliti bez sve veće represije i nadzora. Fažiza, se već jednom potvrdio kao spasilac u situaciji krajnje krize, i kao administrator oskudice. Kad zavladaju panika i nekontrolisane emocije, što znači - u slučaju neposredne ekološke katastrofe koje su svesne i mase, vladajuća klasa neće oklevati da posegne za sličnim rešenjima. Hoće li mase biti kadre da u takvoj situaciji prozru vezu između načina proizvodnje i krize, i da odgovore napadom – teško je predskazati; to će zavisiti od stepena poplitizacije i organizacije koji je do tog trenutka postignut.
Globalizirajuća metafora o “svemirskom brodu Zemlja” baš ništa ne kazuje o stvarnim perspektivama i izgledima da se preživi. Svakako, postoje ekološki činioci od globalnog uticaja; tu spadaju makroklimatske promene, zagađivanje atmosfere i okeanaradioaktivnim česticama i otrovnim materijama. Propast čovečanstva ne može se, dakle, shvatiti samo kao proces koji se zbiva u okviru prirodnih nauka; on se takođe ne može ukloniti propovedima naučnika koji samo pokazuju sopstvenu nemoć i zaslepljenost čim prekorače uske granice svojih stručnih kompetencija.

Skriveno “ljudsko biće prirode”

“Ljudsko biće prirode” postoji tek za društvenog čoveka; jer tek tu priroda za njega postoji kao savez sa čovekom, kao njegovo postojanje za druge i drugih za njega… Društvo je, dakle, savršeno suštinsko jedinstvo čoveka i prirode, istinsko vaskrsnuće prirode, ostvareni čovekov naturalizam i ostvareni humanizam prirode” (Karl Marx, Ekonomsko-filozofski manuskripti, prvi deo, str. 537).
Ako je ekološka hipoteza tačna, kapitalistička društva su verovatno definitivno proigrala šansu da ostvare Marksov projekt o izmirenju čoveka i prirode. Proizvodne snage koje je oslobodilo građansko društvo sustigle su i prevazišle destruktivne snage, koje su se oslobađale u isto vreme. Cenu za za svoju propuštenu revoluciju visokoindustrijalizovane zemlje “Zapada” ipak neće plaćati same. Borba protiv oskudice je nasleđe koje su one zaveštale čitavom čovečanstvu, i tamo gde ljudi uspeju da prežive katastrofu. Socijalizam, koji je nekad obećavao oslobođenje, postao je pitanje preživljavanja. Međutim, ako se jednačina ekologije otvara bez ostatka, carstvo slobode dalje je nego ikada.

* Hans Magnus Encesberger: Nemačka, Nemačka između ostalog, BIGZ 1980.

Skraćivanja i međunaslovi su redakcijski.

 
O Marksu i marksizmu na popularan način
1. 09. -31. 10. 2011.
Danas

 
 
 
 
 
 
 
Copyright © 1996-2011