Apokalipsa
životne sredine kao ideološka zaloga*
Počev od određene tačke, proizvodne snage
otkrivaju, dakle, naličje, koje je u njima
uvek bilo skriveno, i pokazuju se kao destruktivne
snage, ne samo u posebnom smislu proizvodnje
naoružanja i veštačke maloprodaje, nego
u jednom mnogo opštijem značenju: dokle
god zavisi od tih deformisanih proizvodnih
snaga, industrijski proces ugrožava sopstvene
temelje, a time i životne temelje ljudskog
društva. Taj razvoj, međutim, ne šteti samo
savremenosti nego i budućnosti, a time –
bar što se tiče naših „zapadnih društava“
– i istorijskom vidu komunizma. Kad se dostigne
izvesna (svakako teško utvrdiva ) mera uništavanja
prirode, i kad to uništenje postane nepopravljivo,
predstava o „carstvu slobode” po svoj prilici
će izgubiti smisao. Izgleda mi potpuno apsurdnoda
se u kratkoročnoj perspektivi govori o mogućnosti
„društva izobilja“ ili o ukidanju oskudice,
kao što je to činio Markuze. Izuzetno razvijena
potrošačka društva duguju svoje „bogatstvo“
– ukoliko ono, kao za većinu stanovništva,
nije puka himera – zanosu haranja i pljačke,
koji u istoriji nema primera i čije su žrtve
s jedne strane narodi Trećeg sveta, a s
druge budući ljudi. Reč je, dakle, o bogatstvu
koje proizvodi nezamislivu oskudicu.
Oskudica – jezgro
ekološke krize
Čak i na levici ima onih koji bavljenje problemima
budućnosti smatraju luksuzom. To bi, u svakom
slučaju, bio poraz.; jer socijalistička misao
se od svojih početaka okretala budućnosti,
a ne prošlosti. Tu leži jedna od njenih glavnih
šansi. Naime, dok se buržoazija drži kratkoročnih
interesa iskorišćavanja kapitala, levica nema
nikakve razloge da se opire dugoročnim ciljevima
i perspektivama. A što se tiče kompetencije
ekologa, pogrešno bi bilo na osnovu njihovog
bezgraničnog nepoznavanja društvene problematike
zaključiti da su njihovi iskazi potpuno bespredmetni.
Jedno opšte društveno određenje ekološkog
problema moralo bi početi od načina proizvodnje.
Gde god u potpunosti li pretežno, vlada kapitalistički
način proizvodnje, gde, dakle, proizvodi ljudskog
rada primaju oblik robe, pored rastućeg društvenog
bogatstva stvara se i rastuća društvena oskudica.
S porastom proizvodnih snaga, u sistemu se
uvećavaju i razorne energije; svetski ratovi
i proizvodnja oružja donose sve veću oskudicu.
U poznoj fazi kapitalističkog razvoja ovaj
razorni potencijal dobija novo svojstvo; on
ugrožava sve prirodne osnove čovekovog života.
Usled toga oskudica se pojavljuje kao prirodna
sila koju je stvorilo društvo. Ovaj povratak
opšte oskudice čini jezgro „ekološke krize“.
On, međutim, nije puki pad u istorijski prevaziđena
stanja i uslove, jer oskudica ni u kom slučaju
ne ukida postojeće bogatstvo. I jedno i drugo
postoji istovremeno, a suprotnost među njima
sve se više zaoštrava i dobija sve suludije
oblike.
|
Vijoslav
Stanojčić, Global
warming
|
|
Dokle god postoji kapitalistički način proizvodnje
(dakle, nikako ne samo kapitalistički svojinski
odnos), ta tendencija svakako je reverzibilna
u detalju, ne i u svojoj sveukupnosti. Kriza
će pokrenuti čitav niz procesa prilagođavanja
i učenja. Svaki takav korak otvoriće, međutim,
nov kritični zev. Jer reč je samo o stop-gap
tehnikama, koje ne dodiruju koren problema.
Političke posledice mogu se predvideti bez
po muke. Troškovi za stambene prostore i opravilišta,
za čist vazduh i vodu, za energiju i sirovine
svih vrsta, kao i za obnavljanje oskudnih
izvora eksplozivno će porasti. Društveni,
„nevidljivi“ troškovi kapitalističke robne
proizvodnje penju se do nemerljivog, i preko
cena i poreza prebacuju se na zavisne mase,
tako da više nije moguće postići poravnanje
preko tarifnog mehanizma. Gotovo je suvišno
i reći: do pravične podele oskudice u okviru
zapadnih klasih društava nikad neće doći;
racionisanje oskudice odvija se putem cena,
ako treba i putem sive i crne berze, korupcije
i povlašćene privrede. Na taj način ogronmo
raste i subjektivna vrednost privilegovanih
klasnih položaja. Fiziološke i psihološke
posledice krize životne sredine, sve manja
očekivanja od života, neposredna ugroženost
lokalnim katastrofama, mogu dovesti dotle
da o životu i smrti pojedinaca odlučuje klasni
položaj (raspoložive mogućnosti bekstva, drugi
stan, najnapredniji medicinski metodi i td.).
Teško je predskazati kojom će brzinom mase
postajati svesne ovih mogućnosti. To će u
potpunosti zavisiti od toga u kom će trenutku
potuljeni oblik krize životne sredine dobiti
opipljivost pojedinačnih spektakularnih slučajeva.
Ka „unutrašnjem
imperijalizmu“
Slepu glad za materijalnim dobrima proizvela
je industrija materijalnih dobara; ta glad
se, u svakom slučaju, može snažno suzbijati.
Treba računati na to da će građanska politika
sistematski iskorišćavati mistifikacije
što odatle proizlaze, i to utoliko više
ukoliko ekološka kriza bude dobijala opakije
oblike. Da bi postigla taj cilj, ona treba
samo da demagoški prihvati i politički iskoristi
predloge ekologa. Pozivanje na opšte dobro,
u ime kog se svako mora nečeg odricati i
nečemu potčinjavati, postaće u istoj meri
sastavni deo takvih pokreta, kao i reakcionarni
populizam, koji je rešen da kapitalizam
brani antikapitalističkim frazama.
U stvari, buduća kapitalistička energetska
i sirovinska politika, kao i politika životne
sredine i stanoništva učiniće kraj i poslednjim
liberalnim iluzijama. Ona se ne može zamisliti
bez sve veće represije i nadzora. Fažiza,
se već jednom potvrdio kao spasilac u situaciji
krajnje krize, i kao administrator oskudice.
Kad zavladaju panika i nekontrolisane emocije,
što znači - u slučaju neposredne ekološke
katastrofe koje su svesne i mase, vladajuća
klasa neće oklevati da posegne za sličnim
rešenjima. Hoće li mase biti kadre da u
takvoj situaciji prozru vezu između načina
proizvodnje i krize, i da odgovore napadom
– teško je predskazati; to će zavisiti od
stepena poplitizacije i organizacije koji
je do tog trenutka postignut.
Globalizirajuća metafora o “svemirskom brodu
Zemlja” baš ništa ne kazuje o stvarnim perspektivama
i izgledima da se preživi. Svakako, postoje
ekološki činioci od globalnog uticaja; tu
spadaju makroklimatske promene, zagađivanje
atmosfere i okeanaradioaktivnim česticama
i otrovnim materijama. Propast čovečanstva
ne može se, dakle, shvatiti samo kao proces
koji se zbiva u okviru prirodnih nauka;
on se takođe ne može ukloniti propovedima
naučnika koji samo pokazuju sopstvenu nemoć
i zaslepljenost čim prekorače uske granice
svojih stručnih kompetencija.
Skriveno “ljudsko
biće prirode”
“Ljudsko biće prirode” postoji tek za društvenog
čoveka; jer tek tu priroda za njega postoji
kao savez sa čovekom, kao njegovo postojanje
za druge i drugih za njega… Društvo je,
dakle, savršeno suštinsko jedinstvo čoveka
i prirode, istinsko vaskrsnuće prirode,
ostvareni čovekov naturalizam i ostvareni
humanizam prirode” (Karl Marx, Ekonomsko-filozofski
manuskripti, prvi deo, str. 537).
Ako je ekološka hipoteza tačna, kapitalistička
društva su verovatno definitivno proigrala
šansu da ostvare Marksov projekt o izmirenju
čoveka i prirode. Proizvodne snage koje
je oslobodilo građansko društvo sustigle
su i prevazišle destruktivne snage, koje
su se oslobađale u isto vreme. Cenu za za
svoju propuštenu revoluciju visokoindustrijalizovane
zemlje “Zapada” ipak neće plaćati same.
Borba protiv oskudice je nasleđe koje su
one zaveštale čitavom čovečanstvu, i tamo
gde ljudi uspeju da prežive katastrofu.
Socijalizam, koji je nekad obećavao oslobođenje,
postao je pitanje preživljavanja. Međutim,
ako se jednačina ekologije otvara bez ostatka,
carstvo slobode dalje je nego ikada.
* Hans Magnus
Encesberger: Nemačka, Nemačka između ostalog,
BIGZ 1980.
Skraćivanja i međunaslovi
su redakcijski.
|