Prikaz filmskih programa
Sarajevo Film Festivala
Žene žrtve,
angažovani dokumentarci i skrivena blaga
Sarajevo
Film Festival već niz godina po gostima
i programima slovi za najznačajniju smotru
regionalnog filma i pregled svetskih filmskih
tendencija. Ono što bi se moglo izdvojiti
kao najvažniji deo programa SFF-a nisu crveni
tepih i gostujuće zvezde, već fokus na regionalnu
filmsku produkciju, što preko programa za
mlade filmske autore i programe finansiranja
debitantskih ostvarenja, što preko takmičarskih
programa u kategorijama dugometražnog, kratkometražnog
i dokumentarnog filma.
Takmičarski igrani filmovi na ovom festivalu
izbacili su u žižu dve teme koje su se iznova
ponavljale – a to su (auto)egzotizacija
Balkana i viktimizacija žene. Posle pogledanih
nekoliko filmova iz takmičarskog igranog
i kratkog programa, u oči upada nemoć reditelja
da se izbore sa konstrukcijom ženskih likova
(čak i kada one nose ceo film tj glavne
su junakinje).
Blakanska egzotika
Autoegzotizaciju srećemo u nizu filmova
od Amnestije do Polomljenih
školjki. Na osnovu prikazanog izgleda
da ovakav tip filmova već odavno ima svoje
žanrovske odrednice. Filmovi prenaglašeno
insistiraju na prikazivanju teškog života,
sve uključujući neizbežno crnilo i najopskurnije
običaje. Jedan od primera je film Amnestija,
inače pun rediteljski zanimljivih rešenja,
i urađen u dobrom sporom i lagano elegičnom
ritmu. Amnestija je priča o dvoje
ljudi koji se sreću i započinju vezu prilikom
poseta zatvoru, u kome služe kaznu njihovi
supružnici. I sve bi verovatno bilo dobro
da država najednom ne proglasi amnestiju
koja šalje njihove bračne drugove natrag
na slobodu. U Amnestiji enterijer
junakinjine kuće nam svedoči o kiču i siromaštvu
(pa i kiču siromaštva). Nekako se sve mora
stući u jedno: i težak život i radost žene,
i sobe kakve su, i smederevac šporet nasred
kuće, i ugovoreni brakovi i prodaje neveste,
treš kafane sa lošim vinjakom, i ubistvo
iz časti, i sve što zamišljamo da Albanija
jeste će se šematizovano naći u filmu reditelja
debitanta Bujara Alimanija.
Polomljene školjke je jedan od
filmova koji se opasno približavaju eksploataciji
siromaštva i, slobodno možemo reći, i seksizma.
Zvučaće kao generalizacija, ali izgleda
da kinematografija nikako ne uspeva da se
odlepi od starih poznatih rodnih stereotipa
koji kažu da žena ne može biti lik dok ne
postane žrtva. Kada se svedu svi računi
ispada da filmski autori i dalje imaju teškoće
sa elementarnim rodnim problemima, posebno
prilikom portretisanja likova. Ovo se odnosi
i na kratkometražne filmove iz takmičarskog
programa; tako u mađarskom filmu Something
Blue pratimo junakinju slobodnog duha
koja odlazi na svadbu svoje prijateljice
iz detinjstva u neko malo selo u Mađarskoj.
Ona pije i flertuje sa lokalnim zavodnikom
i kumom, a njena prijateljica koja se udaje
i ne izgleda baš da to radi iz sreće nego
zato što je tako red, to posmatra sa neodobravanjem.
Naravno, muški će se zaigrati te kazniti
preslobodnu junakinju silovanjem, dok njena
prijatejica koja sve to tajno posmatra neće
reći ni reč i pustiće da se silovanje dogodi.
Po poznatom starom šablonu, opet će žena
ženi biti krvnica, opet će „slobodna“ devojka
biti kriva za ono što joj se dogodi, i opet
će muški junaci biti abolirani za to što
rade jer su zaboga bili izazvani.
Žena kao metafora
nacije
Dalibor Matanić u svom kratkom filmu Mezanin,
koji je i pobedio u konkurenciji, takođe
poseže za ženom kao glavnom junakinjom.
Mezanin nam je osim predivnih snimaka Rijeke
ponudio vrlo malo, odnosno dao nam je šemu
koju smo i u prethodnim Matanićevim filmovima
sretali (najbolji primer: Fine mrtve
djevojke, 2002), po kojoj se kroz ženu
u nevolji/ženu žrtvu, prelamaju odnosi moći
u društvu. U Mezaninu, glavna junakinja
koja živi sa tipičnom balkanskom dobroćudno
zabrinutom, pasivno-agresivnom majkom pokušava
da nađe posao, i jedini put je da pristane
na seks sa budućim gazdom. Matanić nam tako
isporučuje plastičnu i simplifikovanu metaforu
gde je nemoćna žrtva odraz mladosti koja
je zaglavljena između nezdravog života sa
roditeljima i nemogućnosti da se osamostali,
i silovanja od strane moćnika. Tradicionalno
identifikacije nacije (ili jednog njenog
dela) sa ženom žrtvom je prosto dosadno,
a i uvredljivo. Nije problem u prikazivanju
seksizma i nejednakog položaja žene, naprotiv,
toliko ga je i mora se govoriti o njemu.
Problem je što ga filmski autori reprodukuju
svojim neutemeljenim i jednodimenzionalnim
ženskim likovima, koji po nekom šablonu
naprosto moraju da slove za metaforu u filmskom
narativu – za društvo, za nepravdu u životu,
i tako dalje.
Angažovani dokumentarci
Dokumentarni filmovi sa druge strane, ipak
su ponudili malo fokusiraniji obračun sa
gorućim društvenim temama: postratnim društvom,
nasleđem rata, položajem pojedinca u tranzicionom
društvu, itd. Tako je Bosanska rapsodija
na rubu znanosti izuzetno zanimljivi projekat
Vesne Ljubić. Jedna od retkih rediteljki
u staroj Jugoslaviji napravila je posle
dosta godina pauze pedestominutni dokumentarac,
koji počinje sa pričom o ljekarušama – knjigama
narodne medicine koje su negovali svi narodi
BiH – i onda ulazi duboko u probleme sujeverja,
beznađa, bolesti društva... Teza Ljubićeve
koju provlači kroz snimke i intervjue je
da su bolesti i odnos prema njima takođe
i refleksija društva. Krenuvši od toga,
Vesna Ljubić gleda na postratno bosansko
društvo kroz divlju i energičnu montažu
lažnih iscelitelja, predizbornih mitinga
i sukoba, intervjua sa stručnjacima i „stručnjacima“,
masovnih histerija. Film vrišti istovremeno
i bes i nemoć, i izuzetno je zanimljiv uradak
u kom, kako priča i ludilo odmiču i intenziviraju
se, pred kraj postaje vrlo mutno razaznati
ima li ikakvog smisla šta bilo ko govori;
i sve tone u ludilo bosanskohercegovačkog
savremenog društveno-političkog trenutka.
Heroj našeg doba je novinarski
ispričano demaskiranje lažnog heroja Slobodana
Pejovića, policijskog inspektora koji se
hvalio da je lično spasio trojicu izbeglih
Muslimana od deportacija iz Crne Gore i
skoro izvesne smrti koja ih je čekala u
Republici Srpskoj. Reditelj Šeki Radončić
polazi od nelogičnosti iz priče lažnog heroja,
da bi kroz intervjue sa učesnicima i preživelima
otkrio Pejovićevu prevaru i identitet pravog
spasioca bosanskih izbeglica. Film je pravi
dokumentarac kome doduše treba malo bolje
filmske dramaturgije, ali je ipak direktan
i potresan u svom istraživanju jednog slučaja
amoralnosti i prikrivanja istine iz ratnih
događaja devedesetih, kao i priče iz drugog
plana o deportacijama o kojima se malo govori.
Regionalni multikulturalizam
Od filmova iz regiona koji nisu bili deo takmičarskog
programa izdvojio se omnibus Ne zaboravi
me Istanbule. Reditelji omnibusa (među
kojima su Stefan Arsenijević, Aida Begić,
Eric Nazarian...) su imali priliku da provedu
neko vreme u Istanbulu pre razvijanja priča
i snimanja filma, te je jedan od ciljeva filma
bio da se obuhvati raznolikost i multikulturalnost
megalopolisa. Ispostavilo se da su reditelji
itekako bili inspirisani, celokupan film je
itekako zahvalan za gledanje, a od pojedinačnih
priča se izdvajaju epizoda Aide Begić o iznenadnom
zbližavanju radnice u hotelu i bosanske glumice
koja je došla na audiciju po pitanju glumačke
interpretacije i muško-ženskih odnosa, kao
i direktno apostrofiranje genocida nad Jermenima
Erica Nazariana u priči o poznatom jermenskom
muzičaru tradicionalnog instrumenta, koji
prilikom posete Istanbulu zbog koncerta posećuje
mesto na kom se nalazila radnja i kuća njegovog
dede a koji je bio zbrisan u genocidu početkom
XX veka. Program Novi tokovi nam
je servirao film Atenberg, rediteljke
Athine Rachel Tsangari, jedno od najprijatnijih
iznenađenja festivala, film o mladim prijateljicama
Marini i Beli, i njihovom odnosu prema seksualnosti,
Marininom sa muškarcima – slučajnim ljubavnikom
i umirućim ocem, uz dosta fokusa na neuobičajene
zajedničke igre njih dve, a sve uz muziku
benda Suicide. Pažljivo napravljeni, pomereni
a realistični karakteri, kao i gluma dve glavne
junakinje (posebno Ariane Labed koja tumači
Marinu i koja je za ovo ostvarenje dobila
nagradu na Venecijanskom festivalu) čine Atenberg
jednim od festivalskih favorita protekle filmske
godine.
Sve u svemu Sarajevo Film Festival se u ne
razlikuje preterano od ostalih važnih svetskih
festivala, poput berlinskog na primer. I dalje,
on pre svega ostaje atraktivna regionalna
smotra filmova i internacionalnih zvezda.
Iako mu se može zameriti iskonstruisani elitizam
crvenog tepiha, povlađivanje retrogradnim
političkim i verskim strukturama, i još mnogo
štošta, njegov filmski program i ove godine
je ponudio nekoliko sakrivenih bisera. I to
bi bilo to do sledećeg festivala.
 |
|
Olga Dimitrijević |
 |
|