Refleksije
o teroru tzv. “političke korektnosti”
Najela se
pepela!
Moral
tzv. „političke korektnosti je zapravo stari,
zatucani moral
jer je njegov imperativ ili uglađenost
ili ćutnja
Petnaestogodišnja
devojka drži za ruke svog jednogodišnjeg
sina, ljudi je zovu drolja. Niko ne zna
da je silovana kada je imala trinaest
godina. Ljudi nazivaju devojku debelom.
Niko ne zna da ona ima ozbiljnu bolest
koja to uzrokuje. Ljudi nazivaju starca
ružnim. Niko ne zna za teške povrede na
licu dok se borio za našu zemlju.
Iza ovog i sličnih proglasa kojima nas
bombarduje “belorukavičarski” aspekt aktuelnog
svetskog poretka, krije se karakterističan,
sasvim neočekivan mehanizam. Gore spomenuta
devojka, kako navod postavlja, zaista je
nesrećnica čija je gojaznost jedan od simptoma
bolesti. Ali šta da je devojka naprosto
odlučila da se posveti jelu (a što se u
ovoj eri terora svete trijade mladosti-zdravlja-lepote
drži da je nemoguće), da je, dakle, “projekatska”
žderačica? Ili da naprosto nije mogla odoleti
žderačkom porivu? Bila je, recimo, emotivno
neispunjena pa se nadopunjavala mesnim prerađevinama
– noću je ustajala, iskradala se u špajz
i gulila “ispunjavajuću” švarglu.
Obziri političke
korektnosti
U tom slučaju je, može biti, okej da bude
podvrgnuta porugama? Ako je trinaestogodišnja
devojčica “poleguša”, ako se, dakle, prerano
(rano/kasno je zapravo kulturološka konvencija)
posvetila promiskuitetnom seksu – tada je
treba žigosati imenom drolje?! – Kamo sreće
da je tako! Ali obziri (teror!) političke
korektnosti to svakako ne bi dopustili. Kažem
kamo sreće – ne, naravno, stoga što mislim
da je bilo koja osoba nužno drolja samim tim
što je promiskuitetna (naziv drolja odnosno
kurva u ličnom leksikonu ostavljam pre za
izvesne
|
Vijoslav
Stanojčić, Treće
oko
|
|
moralne devijacije na tragu samoprodajnosti,
nedostatka samodostojanstva od čega jedna
promiskuitetna osoba može patiti, ali i ne
mora!), nego zato što bi upravo tada bila
moguća jedna odbrana promiskuiteta tj. prava
na promiskuitet. I istinska odbrana gojaznosti.
Ne odbrana debeljka koga povređuje kad čuje
da ga zezaju (što sebi u zadatak uzima famozna
“politička korektnost”), već odbrana gojaznosti
kao takve – prava pojedinih ljudi, i čak smisla,
da se prejedaju. Tek tada bila bi moguća diskusija,
sučeljavanje različitih mišljenja. I, shodno
tome, promena društvenih odnosa. A to je ključno!
Otvaranjem diskusije i svojevrsne opšte sprdačine,
pored debelih ljudi na tapet bi mogli doći
i, recimo, “šlank” osobe – njihovo iscrpljivanje
u teretani, njihov život posvećen razmišljanjima
o hrani kojoj se ne prilazi i neprestanim
kalorijskim proračunavanjima unosa i utroška.
Paranoidna
skrupuloznost “političke korektnosti”
U gornjem navodu se, kako vidimo, iznalaze
situacije, malo verovatne, ali logički svakako
mogućne, koje bi trebalo da podriju našu
uverenost u pravo da se sprdamo (uzgred
da kažem, karakteristično je slepilo autora
navoda za eventualne kontraprimere – ne
pomišlja se da se gore spomenuta devojka
možda podgojila svakodnevno pržeći “na korejski
način” u tiganju male, slatke kučiće i praveći
sebi moče). Apel na filozofsku (čak paranoidnu)
skrupuloznost u otklanjanju svake, pa i
najmanje, mogućnosti pre nego što se odluči
da se sprda je, naprosto, sulud! Na taj
način bilo bi, recimo, devastirano čitavo
biće komediografije – da je to sledio, Molijer
se ne bi usudio napisati svog Tvrdicu jer
bi ga proganjala pomisao na mogućnost da
je njegov junak zapravo jadnik opsednut
patološkim strahom od toga da će postati
siromah i skončati u bedi. Međutim, zagovornici
političke korektnosti ne shvataju da bi
jedan takav sprdač kao što je Molijer napisao
svoju komediju svejedno i da je bio svestan,
kao što verovatno i jeste bio, tužne psihološke
geneze tvrdičluka.
Zašto se, dakle, ne treba sprdati na račun
debelog? Zato, tvrde uterivači političke
korektnosti, da ga ne bismo uznemiravali,
da ne bismo povređivali njegovu tananu dušu.–
Jer stanovište političke korektnosti bez
izuzetka gleda na gojaznu osobu kao na žrtvu,
nemoćnu spodobu koja nužno želi biti mršava!
Bitno je, dakle, jedino ne uznemiriti debelog
nevoljnika. Stoga, bilo koji da je razlog
debljine (opravdan ili ne – bolest, dakle,
ili slabost volje, samozapuštenost), predlaže
se uzdržavanje od sprdanja. A istovremeno,
i u tome počiva koren nedoslednosti, drži
se da je bolje da pojedinac nije debeo tj.
ne podržavaju njegovu sklonost da mu noge
izviruju iz frižidera usled odluke ili pokleknuća
volje. Pokret političke korektnosti, kako
uviđamo – a uvid je krajnje neočekivan,
jer bi se očekivalo upravo suprotno – ne
zagovara partikularizam u mišljenju, slobodu
različitih mišljenja.
Kočenje slobode
mišljenja
Za njih će gojazan čovek uvek biti “debeljko”,
a promiskuitetna osoba “drolja”! Jedina novina
jeste činjenica da su to spremni prećutati
– a to, svakako, ne čini naročitu razliku.
Moral političke korektnosti zapravo je stari,
zatucani moral!
Ako se zagovara ćutnja, a to čini imperativ
političke korektnosti, tada se zagovara status
quo (nepromenjeno stanje). Umesto toga valja
objaviti opštu sprdačinu i dikusiju koja se
implicite odvija u njenoj osnovi – diskusiju
kojoj nema kraja, koja nema razrešenje jer,
zapravo, i ne treba da ga ima (kraj diskusije
predstavlja rezultat nasilja misaonog totalitarizma).
U njoj je lepše i svakako zdravije živeti
nego u hladnoći, brisanom prostoru političke
korektnosti ispod koje romori ista ova protivstavljenost
mišljenja, ali koja je pri tom nepokretna
i, usled odsustva interakcije, neizmenjiva.
U ime toga, da zaključim: debela, debela,
najela se pepela!
 |
|
Ivan Kovač |
 |
|