O urbanitetu
priobalja
Beograd na
Dunavu, Srbija u Evropi
Zašto Beograd nije sišao na svoje reke?
Istorija, predanja i mitovi ispredeni o
nastanku gradova i civilizacija vezani su
oko vode, od mesopotamskih prapočetaka pa
do većine savremenih svetskih metropola
koje su ulegle ne neke od obala. Oko vode
kao izvora života, oko napora u organizaciji
da se njene ćudi ukrote, pa do plovnog puta
kao iskonske komunikacije. Što od davnina
čini da prisustvo vode u gradu i oko grada
duboko prožima civilizacijske kodove, podstiče
estetski doživljaj, - podsećanja na tu činjenicu
uputna su kada civilizacijski padovi zaprete
zaboravom i dovedu do konfuznih vizija i
kulturne dezorijentacije.
Nasleđe Beograda ne ukazuje baš na naklonosti
svom prirodnom daru geografskog položaja,
mesta susreta dveju velelepnih reka, o hidrofobiji
grada mnogi su pisali, o pritajenom strahu
koji grad sprečava da se opusti, pripitomi
i rasprostre duž obale, da se nastani blisko
liniji koja spaja vodu i kopno. Možda njegov
genius loci (duh mesta) razdire kompleks
nesigurnosti uvrežen istorijom kada je rušen
137 puta, i sputanost da se otvori, “debalkanizuje”
i relaksirano približi ovom daru ovozemaljskom.
Jedino se u Zemunu (oko restorana Šaran)
spletom istorije urbano tkivo odista približilo
reci, dok su kilometri obala ostajali bez
pravog urbaniteta, dodatno u eri industrijalizacije
zaposedani lučkim delatnostima, šljunkarama
i skladištima. Sve je dodatno poduprto urbanističkim
isključivostima modernista, negde više,
a negde manje praksom tzv. zoniranja, grupisanjem
i segregacijom delatnosti u funkcionalne
zone, oznake odvajanja rada (navodno prljavog,
profanog,) od grada (navodno čistog, svetog),
što je značilo i od urbaniteta u prepletu
gradskih pulsacija.
Rehabilitacija lučkih
gradova
Svedoci smo diljem planete da priobalni
gradovi bitno menjaju odnos prema obali,
vidljive su promene u zonama koja smo navikli
da nazivamo područjima lučkih postrojenja.
Stare slike sa siluetama kranova sada sve
više zarđalih, gde sfumato sivilo sada prelazi
u braonkaste tonove, promenama logistike
i uvođenjem novih tehnologija utovara i
pretovara, bitno se menjaju u tzv. post-industrijskom
ključu. Primeri su brojni (Beograd je svoje
građane upoznao izložbom o transformaciji
priobalja Barselone, a tu se nameću i Amsterdam,
Antverpen, pa Londonski “doklands”, Liverpul,
Bristol, Edinburg, Glazgov, urbanistička
literatura puna je i primera iz SAD-a, Baltimora,
Bostona i Njujorka itd., ne zaostaje ni
Berlin sa rekom i kanalima, a daleke megagradove
nadirućih ekonomija ni ne pominjemo)1
Primeri govore o promenama u ekonomiji,
logistici, intermodalitetu, novim tehnologijama
utovara i pretovara, kontejnerizaciji robno-transportnih
centara, ali i sveukupnih stilova življenja,
tranziciji ka višeslojnom urbanitetu, što
je sve prouzrokovalo da područja oko lučkih
postrojenja ukoliko su nepromenjena postaju
neupotreblji-va, napuštana, ponekad i opasna.
Dakle sugerišući poželjnu promenu namene
nazvanu urbanom rehabilitacijom (rekonstrukcijom,
regeneracijom), označava se splet intervencija
radi povećanja atraktivnosti područja promenjenim
zahtevima novoga urbaniteta. Reč je o spletu
urbanih intervencija koje u demokratsko-tržišnom
kontekstu označavaju i uticaj inercije postojećeg,
nasleđenog stanja razvrstanog prema stepenu
amortizacije. Nove se investicije svrstavaju
kao “braunfild” za razliku od “grinfild”
investicija u netaknuto područje gde se
počinje od “zelenog polja”. U većini slučajeva
rehabilitacije zahtevaju se razne vrste
prilagođavanja gde se kao upotrebna vrednost
javljaju i stare četvrti koje čine atraktivnost
za nove investicije, odnosno za lokaciju
novih urbanih sadržaja i sa aspekta čiste
ekonomije. Utilitarnost i isplativost već
amortizovanih struktura čine da postojeći
stari gradovi funkcionišu i nakon njihove
amortizacije, generišući dalji rast, ostajući
žižama okupljanja. Ova osobina urbanog rasta,
(dodavanja, uvećavanja, aglomeracije, ekspanzije
sistema), strukturalno povećava centralizujuće
dejstvo starog centra, osobinom da amortizovana
struktura i dalje proizvodi upotrebne vrednosti.
Zavisno od prilagodljivosti pojedinih postojećih,
nasleđenih urbanih struktura nastupajućim
promenama, poneke stare gradske celine nastavljaju
da budu žiže oko kojih se odvija urbani
rast i u onim slučajevima kada su u pitanju
mnogo veći sistemi. Međutim, nije redak
slučaj da postojeće nasleđene urbane strukture,
kao nekretnine, mogu da imaju i ograničavajuće
dejstvo, što mora da podrazumeva i mogućnost
prilagođavanja promenama. (u primeni je
i kategorija "izdržljivosti" ili
"upornosti" urbane forme izražena
u prilagodljivosti promenjenim potrebama).
Tranzicija i investitorski
urbanizam
Uveliko je poznato da su gradovi kao Locus
i Fokus civilizacije omogućili društvima da
dostignu najveće potencijale ali i da koncentrišu
najveće suprotnosti. Proces urobljavanja mesta
uzrokovan tranzicijom i prelaskom na tržišne
odnose označio je da mesto i urbani prostori
postaju roba, odnosno, da pristup, aproprijacija,
sruktura, namena i sl.. budu određeni cenom
na tržištu, dakle iz odnosa ponude i potražnje.
Takvom praksom urbana mesta “kulturne potrošnje”
kao lokacije kulturnih zbivanja u velikom
broju slučajeva postaju mesta atrakcije generišući
potražnju. Pri čemu graditeljski preduzetnici
rekonstrukcijom
prisvajaju atrakcije
kulturne scene ostvarujući milione,
istovremeno isplaćujući i potiskujući
sadržaje koji su tu kulturnu scenu
i atraktivnost stvorili. Nova osmišljenost
kulturnog pejsaža time iskazuje kreativno
uništavanje, institucionalnu preorijenataciju
učesnika u procesu, kulturnih mecena,
proizvođača i potrošača - mecene postaju
uništivači. Kontradikcije investitorskog
urbanizma su naširoko istraživane,
analize procesa urbane rekonstrukcije
skladne interesima investitora,
|
|
|
Vijoslav
Stanojčić, i.
t. cunami
|
 |
ostvarivanju ogoljenog profita, ukazuju na
konfliktnosti sa društvenim sadržajima višeslojnog
urbaniteta, čiji je razvoj od iskona oslonjen
na međuljudske kontakte ostvarivane mogućnošću
slobodnog prilaza mestima urbane razmene,
bilo da su to centralni trgovi, čvorišta intenzivnog
susretanja, ili lokacije nekih drugih urbanih
mesta na kojima se okupljaju ljudi. Dok su
unapređenja u saobraćaju dovela do potpuno
novih odnosa distanci i veličini grada. Svemu
tome se prilagođavaju fizičke konfiguracije
postojećih nekretnina u gradu, a prouzrokovani
troškovi oko prilagođavanja, odnosno adaptacije
i rekonstrukcije, učinili su da su neka stara
gradska područja prilagođavana uz manja, a
neka uz veća rušenja.
Uticaj informatičko-komunikacijske tehnologije
na urbanu komunikaciju ali i na razmeštaj
urbanih sadržaja i oblikovanje grada uveo
je novu kategoriju digitalnog prostora, uneo
je novine u postupak alokacije urbanih sadržaja
u novom ključu nazvanom “rekombinacija”. Pored
lokacionih preraspodela i novih podela i rekombinovanog
razmeštaja urbanih funkcija, digitalni prostor
i digitalizacija vezani su za političke, ekonomske,
tehničke i organizacione trendove koji oblikuju
urbani prostor. Koncept informacijskog društva/ekonomije
utiče na društveno uključivanje, slobodni
pristup informacijama, dvosmernu participaciju,
a ne “mi i oni”. Brojni programi sa tehničkim
rešenjima namerno prilagođeni jednostavnoj
opremi u potsticaju pristupačnosti za širu
publiku uključujući i državu, lokalne vlasti,
sponzore komercijalne kompanije, tržišta nekeretninama
i umetninama, lokalne organizacije, NVO, obrazovne
ustanove i dr. Web zasnovani sadžaji jeftini
za emitovanje i relativno laki za proizvodnju
stvaraju velike mogućnosti za multimedijalne
komade koristeći “virtual reality environments”
omogućujući dvosmernu komunikaciju. Prenos
putem interneta postaje danas prirodnim sredstvom
koje omogućuje normalnije integrisanje “databased”
digitalnog pristupa velikoj populaciji u prikupljanju
informacija.
Dileme “grada na
vodi“u području Luke Beograd
Spuštanje urbaniteta na evropski Dunav
koje se nije dogodilo tokom moderne istorije,
obeleženo je novim pokušajima u nedavnoj
prošlosti, spletom okolnosti tranzicije
podstaknuto očekivanim zaokretom strategije
urbanog razvoja, ali sve bremenito i svojevrsnim
kontroverzama. Tako je 200 hektara priobalja
koje zvrji u mnogo gorem stanju nego opisana
lučka postrojenja civilizovanoga sveta,
postalo predmetom interesovanja, posebno
u kampanji privatizacija u kontroverznim
okvirima, dovodeći do toga da vodeću nit
procesa čini privatizacija luke Beograd.
Okolnosti nakaradne privatizacije (napomenimo,
- u neregularnim uslovima rata, UN sankcija,
bombardovanja itd..), iz strukturalno nerešenog
odnosa poslovanja preduzeća i lokacijskih
aspekata zemljišta na kojem se aktivnost
obavlja (teorijski neeksplicitnog odnosa
društvenog vremena i društvenog prostora),
privatizacije nazvane burazersko-otimačko-lopovskom
itd. Za razliku od transparentnih privatizacija
sa jasnim modelima vaučerskog, prodajnog,
dokapitalizujućeg itd.. modela u raznim
komibinacijama, a kod nas usvojenog kombinovanog
modela, nikada jasno ekspliciranog, u biti
netransparentnog i “u mutljagu”, doveo je
do konfliktih situacija iz kojih se teško
naziru povoljni ishodi. Dobijene okolnosti
da su vodeći akteri spleta privatizacionih
radnji nosioci ogolelih špekulantskih aktivnosti,
akteri kakvi u civilizovanom kontekstu teško
da mogu da delaju, a takvi su zauzeli vodeću
poziciju u ekspliciranju vizije silaska
grada u priobalje, dovodeći ceo proces u
stranputicu.
Jedina činjenica koja unosi nešto optimizma
u viziju čini angažovanje dva vrhunska kreativna
centra, dizajnerskih biroa Daniela Libeskinda,
autora rehabilitacije donjeg Menhetna, i
Jana Gela, autora popešačenog Kopenhagena,
obojice sa biroima brojnih saradnika koji
su sačinili studije mogućnosti razvoja.
Svako na svoj način i u skladu sa odista
najasavremenijim trendovima urbanog dizajna
u svetu, rešenja sa detaljima i kategorijama
realizacije nepostojećim u našem kontekstu.
Jer kako realizovati predviđenih sedam gradskih
čevrti specifičnih karakteristika sa održivim
susedstvima, i posebnim je težištem stavljenim
na kulturu, - predviđa se biblioteka i centar
za performativne umetnosti, dosta kancelarijskog
i prodajnog prostora, obrazovne univerzitetske
i istraživačke pogodnosti, saobraćajna postrojenja,
stanice i parkirališta, parkovi rekreacione
i medicinske ustanove itd, predviđenom metodologijom
sa posebnim uključivanjem kako peduzetnika
tako i lokalnih zajednica u PARTNERSTVU
sa lokalnim (gradskim i opštinskim vlastima)
privatnim organizacijama i NVO. Veliki zahtevi,
a poznajući konkretan kontekst za nas veoma
udaljeni.
Pouke donjeg Menhetna
i pitanja demokratizacije planiranja
Ako se jedan od autora donjeg Menhetna posvetio
rešavanju problema “grada na vodi” u luci
Beograd, spontano se postavlja komparacija
institucionalnog okvira dva projekta. Kada
se zna da je za razvoj Donjeg Menhetna formirana
posebna Korporacija za razvoj sa upravnim
savetom od 17 članova, istaknitih ličnosti,
a u oblikovanju programa učestvuje 90 organizacija
okupljenih oko Civilnog Saveza 2,
čini da se danas mnogi s pravom hvale zaslugama
za obnovu. Ali je jasno da je vlada imala
ključnu ulogu jer su razne agencije uložile
preko 20 miliona dolara u područje, fondovi
su distribuirani kroz nekoliko programa uključujući
i niskokamatno finansiranje za izgradnju koja
podstiče rehabilitaciju, kao i podsticaje
kompanijama i stanovnicima da se nasele ili
ostanu u području. Očuvan je duh Njujorka,
mešavina prkosnog otpora, nepoštovanja vlasti,
hrabrosti, upornosti, ponosa. “Teroristi su
hteli da promenimo naš stil života ali nema
šanse da se to dogodi” govore neki od aktera
čije kompanije već promovišu pojedine od novoizgrađenih
zgrada za 2013.
Naravno za našu su temu bitna i pitanja o
demokratizaciji planiranja, o urbanoj komunikaciji
i oblikovanju urbane javnosti (informisanosti
građana o gradu) i pojmovi: javno mnjenje,
demokratizacija, participacija, transparentnost
odlučivanja. Jer kultura gradova i koncepti
JAVNOG MNJENJA razvijani su usponom buržoaskog
društva posle osamnaestog veka u razvoju odnosa
između privatne i javne sfere. Habermas veruje
da je institucija familije gubila monopol
kontrole nad sopstvenim privatnim domenom
– da je državnim školovanjem, oporezivanjem,
građevinskim i sanitarnim inspekcijama, neprimetno
nagrizana porodična intimna. Gubitak privatne
sfere i omogućen pristup javnoj sferi karakteriše
današnje načine stanovanja i življenja. Suburbani
pejsaž postaje danas fizički izraz pritisaka
ka konformisanju jer u suburbiji intimna sfera
počinje da se rastače preuzimanjem uloge nadzora
i solidarnosti od susedske grupe, funkcije
koje su nekada vezivani za starije generacije
proširene porodice. Diskusija kao forma socijalizacije
ustupila je mesto fetišu uključenosti u zajednicu
u kojoj se pojedinac ili ispunjava u osamljenoj
i sebičnoj kontemplaciji, ili u činjenju stvari
sa drugim ljudima čak i gledanjem TV sa drugima.
Urbano društvo zahteva pažljivo uravnoteženje
između javne i privatne sfere kako ne bi ugrožavale
jedna drugu, jer jednostranost rezultira ili
prevelikom fragmentisanom individualizmu ili
totalitarnosti “masovnog društva”. Nestala
je samoobrazovana urbana javnost osamnaestog
veka koja je formirala osnovu našeg modernog
razumevanja “civilnog društva”. Poremećena
je perfekcija koja je omogućavala u prošlosti
da dve sfere, javna i privatna, koegzistiraju
harmonično u svetu u kojem su posedovanje
“učenja’ i ‘kulture” bili deo zahtevane etikecije.
Suburbanizacija, TV kultura i automobil prete
da ugroze reprodukciju samog društvenog kapitala
o kojem je civilizacija zavisila stotinama
godina.
Sve su to uputna pitanja razvoja novog urbaniteta
kada civilizacijski padovi zaprete zaboravom
i dovedu do konfuznih vizija i kulturne dezorijentacije.
Kada nasleđe ne ukazuje na naklonosti svom
prirodnom daru geografskog položaja, mesta
susreta dveju velelepnih reka i izazovima
Evropskog projekta.
 |
|
Milan Prodanović |
 |
1 Hoyle
B. S., David Pinder, European port cities
in transition, British Association for the
Advancement of Science.
2 Marcuse
Peter, The architectural competition for
the World Trade Center site, CITY, VOL.
7, No. 1, APRIL2003
|