Soho
u Beogradu - “umetnička elita”
u službi tajkuna
Slučaj
Soho pokazuje do koje mere su kultura i
umetnost danas postale resurs u društveno-političkoj
i ekonomskoj dobiti. Zahtev istorijskih
umetničkih avangardi konačno je u potpunosti
ostvaren, ali na žalost kroz dominaciju
kapitala. Kultura i umetnost su prožele
sve aspekte života, naravno sa nešto drugačijim
ekonomskim okvirom. Egzistencija
umetnika je na taj način privatizovana,
atomizovana i samogetoizirana.
U takvim uslovima je retko suočeljavanje
sa stvarnim svetom, jer ono ništa ne obećava.
Grupa umetnika i umetnica potpisana kao
Svetska komunalna baština uputila je 15.
juna 2011. godine poziv javnosti i umetnicima
koji rade u ateljeima u Sohou u Beogradu,
da prestanu da podržavaju privatne interese
krupnih kapitalista, vlasnika Luke Beograd.
Istog dana, grupa je upala na tribinu Lice
grada: Zaštita ateljea i galerija u Luci
Beograd, koju je organizovala Kulturno-prosvetna
zajednica Beograda i Srbije zajedno sa umetnicima
iz Sohoa na Kolarčevom narodnom univerzitetu
i pročitala javno protestno pismo protiv
zloupotrebe zajedničkog dobra i davanja
legitimiteta od strane umetnika u gašenju
Luke. Opisana scena dogodila se nekoliko
dana nakon što je Ministarstvo za infrastrukturu
i energetiku, na zahtev Saveta za borbu
protiv korupcije, donelo odluku o iseljenju
umetnika zbog nepravilnosti poslovanja Luke
Beograd, koja je suprotno propisima vršila
delatnosti koje nisu lučke i koje nisu zakonom
propisane.
Tajkuni i njihovi
umetnici
Tokom ovih dešavanja država je u medijima
optužena za izbacivanje slikara iz Beograda.
Kao svetao primer istican je čin novih mecena
umetnosti koji su obezbedili stvaraocima prostor
„da sklone glavu“. Međutim, zbog blokade medija
naklonjenih tajkunu, nigde se nije pojavila
vest o akciji na tribini kojom je grupa umetnika
pokušala da ukaže na probleme inicijative
Soho u Beogradu.
Šta se krije iza projekta Soho u Beogradu
i koja je uloga umetnika u ekonomskim procesima
i transformaciji urbanog prostora u Beogradu?
Projekat Soho u Beogradu inicirala je kompanija
Luka Beograd zajedno sa grupom sprskih „elitnih
umetnika“: Dragoljubom Zamurovićem, Slavimirom
Stojanovićem, Milošem Šobajićem, Mihaelom
Milunovićem, Zoranom Velimanovićem, Nenadom
Marjanovićem, Miroslavom Lazovićem, Isidorom
Ivanovićem, Slađanom Marinković, Majom Đurović,
Ivanom Tiodorović, Filipom Dapčevićem, Milošem
Soldatovićem i Kostom Kulundžićem. Kompanija
je afirmisanim i situiranim umetnicima, koji
su već imali radni prostor ili koji već duže
vreme žive u inostranstvu, ustupila bez naknade
ateljee na površini od 3.000 kvadrata u jednom
od
magacina u Luci
Beograd. Projekat je tek nedavno predstavljen
javnosti, kada su umetnici oformili
grupu Soho BG Powered by Luka Beograd,
preuzevši upravljanje nad novih 14.000
kvadrata prostora u luci za čije korišćenje
je raspisan javni konkurs.
Kompaniju Luka Beograd, koja je inicirala
ovaj projekat, je 2005. godine od
malih akcionara i Republike Srbije
kupila firma Worldfin sa sedištem
u Luksemburgu, čiji je najveći pojedinačni
suvlasnik poznati tajkun Milan Beko.
Od samog početka plan novih vlasnika
je bio da Luku zatvore i da se na
njenom mestu podigne elitni poslovno-stambeni
kompleks pod nazivom Grad na vodi.
U saradnji s biroom svetski poznatog
arhitekte Danijela Libeskinda i urbanistom
Janom Gehl izrađen je projekat prema
kome na području industrijske zone
koja gravitira Luci Beograd treba
da
|
|
|
Vijoslav
Stanojčić, Landscape
|
 |
bude izgrađeno oko 12.500 stambenih jedinica
i obezbeđen prostor za oko 30.000 radnih mesta.
O ovim urbanističkim i infrastrukturnim promenama,
koje će drastično promeniti saobraćajno, ekonomsko
i kulturno lice celog grada, javnost nikada
nije imala prilike da odlučuje.
Kompanija Luka Beograd nije vlasnik zemljišta
na kome obavlja lučku delatnost, a od 1975.
godine nema ni pravo korišćenja, jer ga
je nakon izgradnje akvatorijuma vratila
gradu. Ovde je važno primetiti da je čak
i u socijalističkoj Jugoslaviji, u kojoj
je napetost između društvenih preduzeća
i partijske države bila neuporedivo manja
nego što bi danas morala biti između privatnih
kompanija i zastupnika javnog interesa,
ipak postojala svest da lučki operater ne
može biti vlasnik, niti ekskluzivni korisnik
prirodnih dobara i infrastrukturnih objekata
u opštoj upotrebi. Međutim, zbog aljkavosti
administracije, grad (Beograd) se nije valjano
uknjižio kao korisnik jednog dela lučkog
zemljišta, što su kupci Luke iskoristili
da pred sudom ospore uknjiženje. Iako se
radi samo o sporu oko uknjižbe, a ne oko
vlasništva i prava korišćenja, uprava Luke
je prvostepenu presudu u svoju korist u
javnosti predstavila kao pobedu, proglasila
se za korisnika lučkog zemljišta i počela
sama da sabotira lučku delatnost kako bi
izgubila licencu za rad, zatvorila luku
i na njenom zemljištu započela izgradnju
Grada na vodi.
Problematična uloga
države
Na ovom mestu je potrebno istaći da država
nije nevažan faktor. Slučaj Sohoa u Beogradu
odraz je problematične državne politike
koja je dozvolila kriminalizovanu privatizaciju
i mimo demokratskih praksi ugrozila prirodne
i infrastrukturne resurse poput priobalja,
obaloutvrde i akvatorijuma. To je samo jedan
od primera spektakularne transformacije
i nasilnog uništavanja potencijala javnog,
kolektivnog i zajedničkog, kroz sprovođenje
procesa brutalne kapitalističke akumulacije.
U slučaju Luke Beograd država i Grad Beograd
igraju dvostruku igru, o čemu jasno govore
izmene i dopune Generalnog urbanističkog
plana usvojene 2009. godine. Naime, istovremeno
dok gradski pravobranilac vodi spor sa Lukom
oko zemljišta, a gradonačelnik se u javnosti
pompezno predstavlja kao zaštitnik interesa
Grada od pohlepnih vlasnika Luke, vladajuća
većina u Skupštini Grada je izmenama i dopunama
GUP-a drastično smanjila područje za obavljanje
lučke delatnosti i promenila namenu pretežnog
dela priobalja iz privredne u stambeno-komercijalnu.
Indikativno je i ponašanje struktura na
vlasti povodom sprovođenja iseljavanja „umetničke
elite“ iz ateljea u Luci. Nakon što im je
krajem maja Ministarstvo za infrastrukturu
naložilo da u roku od 60 dana napuste prostorije,
ništa se nije promenilo. Inspektori koji
bi trebalo da utvrde da li je to učinjeno
još uvek nisu otišli na teren.
Kada su nam poznate ove činjenice nije teško
prepoznati ulogu umetnika u procesu gašenja
Luke. Soho u Beogradu je primer prakse de-industrijalizacije
uz pomoć umetnosti. U pitanju je davanje
značajnog legitimiteta lokalnom tajkunu
da zatvori ono što je nazivao ruglom Beograda,
da ga ,,kultivizira" i privuče druge
investitore. Radi se o globalnoj tendenciji
neoliberalno-kapitalističke transformacije
urbanog prostora u kojoj se umetnost pojavljuje
kao glavni protagonista. Umetnici su poznati
kao pioniri u pokretanju procesa urbane
revitalizacije deindustrijalizacijom gradova
u Americi još od sedamdesetih godina XX
veka. Kultura, kreativne industrije i umetnost
su stvarale uslove za privlačenje investitora,
rast cena nekretnina u kvartovima u kojima
su se nalazile umetničke galerije i umetnički
ateljei, čime je pokretala klasni rat –
nasilno iseljavanje najsiromašnijeg stanovništva
i beskućnika, a kasnije i samih umetnika.
Razbijanje solidarnosti
i intenzivna eksploatacija
Kulturno-kreativna revitalizacija gradova
u Srbiji projekat je u začetku, a uloga umetnika
u tim procesima nije ništa manje značajna.
Ovde nije stvar o legitimaciji već završenih
procesa kao u primerima sa Zapada već je u
pitanju mobilizacija za projekte koji tek
treba da budu realizovani. Vlasnici luke u
saradnji sa pripadnicima takozvane „kreativne
klase“, klase koja nema nikakve veze sa klasnom
borbom već se radi o socijalnoj grupi čiji
pripadnici veruju da su samostalni preduzetnici,
otpočeli su Sohoom proces pripreme za gašenje
lučke delatnosti i ujedno otvorili prostor
za novu tehničku kompoziciju radničke klase
u lokalnom kontekstu.
Neki od efekata
tih transformacija su više nego evidentni.
U pitanju je razbijanje solidarnosti
na kulturnoj sceni i omogućavanje
lakše i intenzivnije eksploatacije.
Projekat Soho je umetnost u medijima
predstavio kroz staru predrasudu o
njenoj izuzetnosti koja je situira
izvan klasnih odnosa. Ta „lepa i autonomna
umetnost“ je nosilac izraza univerzalne
ljudske suštine i univerzalnih ljudskih
vrednosti od opšteg značaja za imidž
nacije. S takvim alibijem, pripadnice
i pripadnici takozvane „kreativne
klase“ proizvedeni su u nedužne „kolateralne
žrtve“ represije koju državni aparat
sprovodi nad njihovim „mecenom“, biznismenom
Milanom Bekom.
Važno je stalno imati u vidu da savremena
umetnost nikako nije nevina i da je
ideja o autonomiji
|
|
|
Grupa umetnika i
umetnica potpisana kao Svetska komunalna
baština upala je 15. juna 2011. na
tribinu Lice grada: Zaštita ateljea
i galerija u Luci Beograd, koju je
organizovala Kulturno-prosvetna zajednica
Beograda i Srbije zajedno sa umetnicima
iz Sohoa na Kolarcevom narodnom univerzitetu
i procitala javno protestno pismo
protiv zloupotrebe zajednickog dobra
gašenju Luke.
Snimak čitanja izjave i reakcije prisutnih:
http://vimeo.com/25240645
|
 |
umetnosti jedan od najpolitizovanijih diskursa
o umetnosti. U pitanju je fikcija koja prikriva
društvene konflikte kojima se samo društvo
konstituiše. Savremena umetnost u potpunosti
je kolonizovana od strane kapitalističkog
sistema što je čini političkom čak i kada
nema eksplicitno politički sadržaj. Kao produžetak
neoliberalne politike dobila je kompetencije
nekada rezervisane za ekonomiju i politiku,
čime je postala resurs za ubrzavanje procesa
ekonomske globalizacije i stvaranje monopola
krupnih kapitalista i njihovih korporacija.
Tu umetnost u doba postautonomije više nije
moguće misliti kao izuzetnu praksu koja se
razlikuje od političkog i ekonomskog delovanja,
ali ni od reproduktivnog rada.
Autoritarnost u
sprovođenju kulutrne politike
Stvarno stanje stvari koje je nastalo napredovanjem
neoliberalng kapitalizma samo je zabašureno
viktimizacijom „umetničke elite” u slučaju
Soho. U pitanju je autoritarnost u sprovođenju
kulturne politike, isključivanje manjina,
progon umetnika koji se bave političkim
i kritičkim praksama, ukidanje nepoželjnih
institucija i osnivanje novih u istom prostoru
ali sa posebnom političkom agendom, cenzuru
i najzad, kriminalizaciju umetnosti, autsorsovanje
odgovornosti za finansiranje nekomercijalnih
praksi u domen privatnih inicijativa i stranih
fondera, maltretiranje od strane menadžera
upravljača, bedne honorare. Problem uslova
za rad umetnika i njihovih radničkih prava
u Beogradu i u Srbiji je veliki, a u medijskoj
fami oko Sohoa instrumentalizovan je na
najgori mogući način. Činjenica je da je
procesom privatizacije otuđena većina ateljea
koji su umetnicima nekada stajali na raspolaganju.
Neki od njih su danas pretvoreni u stambeni
prostor na elitnim lokacijama u gradu i
izdaju se po viskim cenama. U procesu tranzicijske
otimačine, koja se odvijala u saradnji političkih
partija i krupnih kapitalista, uništeno
je i ono malo zajedničkog na koje su građanke
i građani država na području nekadašnje
Jugoslavije mogli da računaju. Na taj način
je korumpiran i devastiran državni aparat
otvorio prostor za manipulacije lokalnim
i globalnim tajkunima. U lokalnoj sredini
sindikalno samoorganizovanje umetnika i
umetnica gotovo da ne postoji. Tu i tamo
se pojavi po neka inicijativa, ali su svakome
sindikalne aktivnosti na poslednjem mestu.
Kultura - samo resurs
za profit
Slučaj Soho pokazuje do koje mere su kultura
i umetnost danas postale resurs u društveno-političkoj
i ekonomskoj dobiti. Zahtev istorijskih umetničkih
avangardi konačno je u potpunosti ostvaren,
ali na žalost kroz dominaciju kapitala. Kultura
i umetnost su prožele sve aspekte života,
naravno sa nešto drugačijim ekonomskim okvirom.
Egzistencija umetnika je na taj način privatizovana,
atomizovana i samogetoizirana. U takvim uslovima
je retko suočeljavanje sa stvarnim svetom,
jer ono ništa ne obećava.
Umetnici i umetnice iz inicijative Svetska
komunalna baština postavili su se nasuprot
sadašnjosti i tako otvarili sadašnjost za
budućnost. Takve umetničke prakse se dešavaju
na pragu mogućeg drugačijeg sveta koji je
u nastajanju i koji zahteva naš angažman.
Pitanje koje ostaje jeste kako iskoristi krizu
koju otvara kritika kako bi se društvo gurnulo
u transformaciju. Umetnost je samo jedna od
društvenih praksi. Nije svemoguća i od nje
ne treba očekivati previše. Kako bi se ostvario
njen potencijal neophodno je da deluje kao
deo (permanentne) revolucionarne promene koja
je moguća samo u sprezi sa organizovanim društvenim
pokretom.
 |
|
Ana Vilenica |
 |
|