Svesne
nedorečenosti srbijanskog Ustava
Predsednik
Republike ili velmoža
Spojene
funkcije predsednika republike i predsednika
političke partije u vreme demokratije za
XXI vek predstavlja reliktni ostatak iz
feudalnih vremena
Prvi korak u postupku priznavanja onoga što
se sve češće eufemistički naziva „faktičko
stanje“ ili „realnost“ na Kosovu, biće izmena
delova Ustava Srbije koji je unapred tu realnost
odbacio. U posebno neugodnoj situaciji nalazi
se i predsednik Republike koji je polažući
zakletvu na osnovu člana 114. izgovorio “Zaklinjem
se da ću sve svoje snage posvetiti očuvanju
suverenosti i celine teritorije Republike
Srbije, uključujući i Kosovo i Metohiju”.
Faktičko stanje i realnost na Kosovu zahteva
stoga ili ostavku predsednika Republike, ili
usklađivanje sa realnošću i izmene Ustava.
Naravno, Ustav će se menjati i zbog mnogih
drugih potreba, tako da se očekuje da će sve
izmene biti usvojene „u paketu“. Ipak, za
razliku od korekcije Ustava zbog usaglašavanja
sa stvarnošću, koji će sigurno izazvati najviše
političke bure, mnogi drugi detalji proći
će nezapaženo. Ti drugi detalji su bitniji
zbog toga što oni zaista mogu da doprinesu
promenama u srbijanskoj realnosti, za razliku
od pomenutog stava u preambuli koji na kosovsku
realnost više ne može uticati. Jedan od tih
„detalja“ u postojećem Ustavu je i član 115.
koji govori o nespojivosti funkcija predsednika
Republike sa drugim javnim i profesionalnim
delatnostima. Ovaj član Ustava je u susednoj
Hrvatskoj dopunjen još jednim stavom: „Nakon
izbora Predsjednik Republike podnosi ostavku
na članstvo u političkoj stranci, o čemu obavještava
Hrvatski sabor.“
Po mnogim mišljenjima ovo pitanje predstavlja
jednu od najvažnijih tačaka u određivanju
stepena razvijenosti demokratije. Logično
je da politička partija koja je osvojila najviše
narodnih glasova formira vladu, izvršnu vlast,
i da sprovodi politiku za koju je od većine
naroda dobila mandat. Ali, sasvim opravdano
postavlja se pitanje da li predsednik Republike,
izabran neposredno od većine građana, može
da bude u isto vreme i veoma aktivan lider
svoje političke stranke, koja upravlja i Vladom.
Predsednik Republike izborom prevazilazi partijske
okvire i postaje
predsednik svih građana, pa i onih
koji nisu glasali za njega. Prema
članu 111. Ustava, “Predsednik Republike
izražava državno jedinstvo Republike
Srbije”. Ako znamo koliko je Srbija
razjedinjena brojnim političkim partijama,
socijalno i ideološki, pitanje je
koliko se i ta ustavna obaveza predsednika
u stvarnosti može realizovati ako
je on u isto vreme i neprikosnoveni
vođa političke partije na vlasti.
I kako će prema zakletvi iz člana
114. predsednik izražavati to jedinstvo
iz člana 111. i na teritoriji Kosova?
U izjavama datim raznim prilikama
aktuelni predsednik Republike Boris
Tadić opravdava svoje postupke i izlaženje
iz ustavnih ovlašćenja višim ili opštim
interesima za efikasnim vođenjem državne
politike ka ostvarenju ciljeva za
budućnost.
Takav odnos B. Tadića prema politici
i svojoj funkciji pre svega predstavlja
obrazac u kojem se skoro dva veka
ostvaruje politika u Srbiji: formula
je „Država, to sam ja“. Od Karađorđa
i Obrenovića, preko Pašića i ostalih
političara Kraljevine Srbije i
|
|
|
Vijoslav
Stanojčić, Good
morning Mr President
|
 |
Jugoslavije (o kraljevima da ne govorimo),
zatim komunističkih lidera sa „drugom Titom
na čelu“, naravno Slobodanom Miloševićem,
pa, evo, do današnjih dana. Demokratija, izbori,
interesi građana, društva, podređeni su interesima
vlasti, pojedinaca i grupa, političkih partija,
koje su se vlasti domogle. Na žalost, ovakav
u osnovi feudalni način vladanja postaje jedna
od najvećih kočnica razvoju demokratije zbog
toga što omogućuje sve vrste zloupotrebe vlasti,
korupcije, nestručnosti, podređivanja interesa
građana sebičnim potrebama interesnih grupa
koje se organizuju u političke partije. Feudalizacija
društva se ogleda u raznim oblicima. Političke
partije deleći vlast prisvajaju ovlašćenja
neprikosnovenog odlučivanja u svom dobijenom
političkom „feudu“. Meni energetika, tebi
vojska i policija, njemu ekonomija, onome
prosveta, nekome lokalna samouprava i tako
dalje, po svim resorima. Štete od ovakve vladavine
su opšte poznate, i istorijski. Naravno da
se feudalci među sobom još od srednjeg veka
sukobljavaju u interesima, a naravno da se
(najčešće tajno i jedni protiv drugih) iz
interesa i udružuju.
Najveća šteta ipak tek može da nastane. Ona
bi se ogledala kad posle isteka drugog mandata
aktuelnog predsednika, na vlast dođe neko
drugi, koji će, naravno, naslediti i nastaviti
ovakav odnos prema javnoj funkciji predsednika
Republike i to sa punim legitimitetom (ustav
je tu izgleda namerno nedorečen) koji je svojim
ponašanjem iza sebe ostavio odlazeći predsednik.
A onda, ma kako se čini da neka sadašnja mešanja
izvan nadležnosti izgledaju opravdana, neka
buduća mogu se izroditi u mešanja koja bi
mogla da utiču na tok savremene srpske istorije.
Pogotovo kad su krizne situacije u pitanju,
kao što je bila nedavna na severu Kosova.
Savetnici predsednika Republike marketinški
razmišljaju pa računaju da će predsednik svojim
ličnim ugledom (i izgledom) doprineti da njegova
partija pobedi na izborima. Ali, šta ako se
to ne desi? Kao što se to često u istoriji
dešava – podsetimo da je Čerčil izgubio izbore
upravo kad je pobedio u Drugom svetskom ratu.
Strategija trenutnog partijskog interesa nije
nikakva strategija, to je politička kratkovidost
koja je na duži rok gubitnička. Rukovođena
je borbom za očuvanje vlasti, a ne interesom
za javnu stvar, za Republiku. S druge strane,
potreba za apsolutnom kontrolom koja se se
sprovodi sa dve najuticajnije funkcije govori
i stvarnoj slabosti sistema.
Ustavne promene su neizbežne, i za razliku
od potpuno deplasiranog pitanja iz postojeće
preambule, najveći značaj treba dati ustavnoj
zaštiti univerzalnih principa na kojima počiva
građansko demokratsko društvo – a to je da
zakoni budu iznad vladara, da političari služe
zakonima, kako bi bili od koristi svim građanima.
Zbog toga, zahtev da kandidat za predsednika
Republike po Ustavu ne može da bude član ili
funkcioner političkih partija, (a da ne govorimo
o istovremenom vršenju funkcije predsednika
partije) treba da bude jedan od temelja buduće
demokratije u Srbiji.
Ovakvom izmenom Ustava bilo bi omogućeno da
kandidovanjem i izborom za predsednika Republike
u politiku uđu partijski nezavisne, ličnosti
od integriteta, koje su svojim radom u nekoj
struci i javnim delovanjem tokom vremena potvrdili
svoje ljudske i stvaralačke kvalitete i koje
će svojim iskustvom i zrelošću moći da budu
garant očuvanja principa na kojima počiva
Ustav i slovo zakona, pa i sam član 111 Ustava.
Možda je to jedan od puteva izlaska iz lavirinta
lutanja demokratije u Srbiji i obnove sistema
vrednosti.
Kao znak da se u ovom rešenju krije veliki
demokratski potencijal i potencijalna opasnost
za sve uzurpatore vlasti, jeste činjenica
da je posle početnih kritika Tadićevog ponašanja
opozicija ovu temu gurnula pod tepih, jer
je verovatno postala svesna da time samoj
sebi, ako jednom dođe na vlast, oduzima neslućene
mogućnosti vladanja.
Vremena nema mnogo, izbori na svim nivoima
su sve bliži pa nije svejedno kad će se i
kako dogoditi suočavanje sa realnošću - od
one na Kosovu koja je vidljiva golim okom,
do one koja Srbiji preti u bliskoj budućnosti.
Između ostalog i u vidu zahteva za zamenu
ovakvog, prelaznog oblika vladavine, srednjevekovnim,
monarhističkim.
 |
|
Dragan Stojković |
 |
|