Čuvari
oktroisane stvarnosti: od res publica do
cosa nostra
Srbiji je
potrebna nova politička paradigma
|
„Normalan
život nam se učinio kao nedokučiva
obala koju zaklanjaju opsene političkih
elita.“
Svetozar
Cvetković
|
|
Proces samoinauguracije srbijanskih
elita u čuvare oktroisane stvarnosti – koja
se ozbiljuje kao stvarnost koju „živimo
pod okriljem zombi institucija“ (Urlik Bek)
– neumitno teče već 38. mesec, koliko je
prošlo od konstituisanja Vlade Republike
Srbije. Vrednosna infrastruktura koju čine
sloboda, pravednost, solidarnost i poverenje
je razorena, a ključne institucije porodica,
školski sistem, prijateljstvo, autonomija,
zakoni, diskreditovane su u toj meri, da
predstavljaju tek odblesak falsifikovane
realnosti – čini se da postoje i da ispunjavaju
elementarne uloge, ali u suštini, one su
obesmišljene.
Naši čuvari oktorisane stvarnosti su u
posedu tajni – i pokroviteljski, po milosti
svojoj, sugerišu novinarima kojim temama
se imaju baviti, ekonomskim analitičarima
otvaraju prave perspektive razumevanja privrednog
kolapsa sa kojim se Srbija suočava, a građanima,
po milosti svojoj – bilo bi neistina reći
da uskraćuju sve – građanima otvaraju narodne
kuhinje i mesečno, preko Centara za socijalni
rad dodeljuju ispisnice iz ekonomskog, socijalnog
i penzionog sistema, a pod zvaničnim nazivom
socijalna pomoć. Od pre koji mesec uvećanim
sumama socijalne pomoći, jednom mesečno
se saučesništvo u procesima kvarenja demokratije
potvrđuje “socijalno odgovornom” omertom
– poljupcem čuvara oktroisane stvarnosti
na lice osiromašene, prezrene, gubave Srbije.
Nema sumnje da naši čuvari oktroisane stvarnosti
znaju odgovor i na pitanje: poseduje li
Srbija kapacitete da izgradi pretpostavke
“pristojnog društva” - društva u kojem se
niko ne ponižava? Da, odgovor znaju, ali
ga taje. Jer ukoliko bi posvetili energiju
jednom cilju – da u Srbiji ostvare ideju
dobrog, pravednog i pristojnog društva,
onda bi politika mogla da se razume kao
prostor ostvarenja ljudske slobode, prostor
u kojem se kreiraju pretpostavke ostvarenja
najvećeg broja životnih mogućnosti za najveći
broj građana. Onda bi se politika razumela
kao res publica – javna stvar. Ali, naši
čuvari oktroisane stvarnosti politički angažman
razumeju ne kao res publica – već kao cosa
nostra – ne dakle, javna, već naša stvar.
Smisao slobodnog,
otvorenog i kreativnog društva
U tananom balansu između javnog i privatnog
sadržan je smisao slobodnog, otvorenog i kreativnog
društva. Autonomna politička zajednica zahteva
autonomnog pojedinca i počiva na solidarnosti
i dostojanstvu – teži konceptu “pravednog
društva” (Zigmunt Bauman) - društva koje je
„trajno osetljivo i u stanju pripravnosti
za sve slučajeve nepravde te spremno da
|
Vijoslav
Stanojčić, Fatal
error
|
|
poduzima korake za njihovo ispravljanje bez
čekanja da se dovrši potraga za univerzalnim
modelom pravde.“ Pravedno društvo je otvoreno,
politika je javna stvar. Ali to nije slučaj
sa našom političkom zajednicom. Iskvarenost
u temeljima, korupcija, nepotizam, autokratija,
pohlepa, častohleplje, sve to ukazuje da u
Srbiji politika nije javna, već naša stvar
– cosa nostra. A cosa nostra ne zahteva građanina,
zahteva socijalnog pariju, apatičnog i pokornog
podanika, političkog zombija, primaoca socijalne
pomoći. Cosa nostra ne stvara pretpostavke
pristojnog društva, društva bez ponižavanja,
već pretpostavke feudalne zavisnosti u kojoj
ulogu feudalca, preuzimaju glavni odbori političkih
stranaka.
U Srbiji, „sentimentalni jad u koji zapada
svest lumpenproletarijata“ (Zlatko Paković)
predstavlja jedan od uzroka blokiranog uvida
i blokiranog saznanja o alternativnim pravcima
razvoja. Odgovor na pitanje šta sprečava politički
i društveni sistem da se prilagodi novim okolnostima,
da okonča procese uzurpiranja naših života
od strane svemoćnih partijskih despota, nije
jednostavan.
Naši čuvari oktroisane stvarnosti demonstriraju
nekompetentnost i deficit razumevanja globalnog
konteksta, što ne iznenađuje, budući da su
usled nedostatnosti odgovora na izazove promenjenog
političkog, ekonomskog i socijalnog konteksta
za poslednje 22. godine najmanje dva puta
propustili priliku za modernizaciju: 1989.
godine kada su umesto u procese demokratske
tranzicije i institucionalne konsolidacije
sve društvene resurse usmerili ka ratnom ostvarenju
koncepta „Velike Srbije“1,
a druga izgubljena šansa se očituje kroz ponovno
nerazumevanje globalnih procesa promena sa
kojima se suočavamo u poslednje tri godine:
globalni svet se radikalno prestruktuira,
jedan broj teoretičara govori o staklenom
plafonu koji su dosegli postojeći koncepti
ekonomskih integracija u EU, promišljaju se
novi koncepti prevazilaženja (sve ukazuje
na to) dugoročne krize.
Ignorisanje stvarnosti
U srbijanskoj političkoj zajednici u kojoj
postoji znak jednakosti između ignorisanja
stvarnosti, proklamovanih ideologija i interesa
građana, solidarnost kao vrednost na kojoj
počiva društvo u kojem se niko ne ponižava,
ne postoji, izuzev u partijskim programskim
dokumentima. Analiza značaja kategorije solidarnosti
u razvoju određene političke zajednice, posledice
deficita kao i činjenica da zajednice ne mogu
da funkcionišu ukoliko se prekorače izvesne
granice međusobnog nepoverenja ili osećaja
pojedinih njihovih pripadnika da su ih ostali
članovi napustili, u srbijanskom javnom diskursu
nije tema.
Ignorisanje stvarnosti i temeljnih vrednosti
političke zajednice nije tema, jer oktroisana
stvarnost zahteva zajednicu koja ostaje u
zamrznutom sukobu sa sopstvenim osnovnim vrednostima
i razvija strategije zaborava; zajednicu koja
u skorijoj budućnosti neće okončati procese
demokratske konsolidacije i koja će političku
energiju trošiti na dekretiranje zaborava:
dekretira se oportunističko pacifikovanje
prošlosti – istovremeno strategija kontinuiteta
sa nacionalističkim politikama i kvazi-pragmatska
okrenutost budućnosti.
Srbija treba novu političku paradigmu: novi
kontekst 21. veka zahteva nove elite koje
će biti spremne da demokratski stabilnu zajednicu
izgrade na osnovu “razočaranja i malih očekivanja”
(Samjuel Hantington); nove elite koje će biti
spremne da zaokruže institucionalni dizajn
konsolidovane demokratije: suštinu procesa
ukidanja oktroisane stvarnosti čini upravo
vraćanje političkog u arenu javnosti – u kojoj
se politički angažman prepoznaje kao zalaganje
za opšte dobro i kreiranje ozračja jednakih
mogućnosti razvoja i samoaktualizacije autonomnog
pojedinca. Novo ozračje 21. veka zahteva politiku
kao res publica, a ne cosa nostra duboko iskvarenih
i kompromitovanih čuvara naše oktroisane stvarnosti.
 |
|
Jelena S. Mihajlovska |
 |
1 Lazar Vrkatić
vidi četiri uzroka rata i raspada SFRJ:
a. konzervativizam pobeđen prilikom uspostavljanja
druge Jugoslavije ostao je jak u krugovima
intelektualne elite, a povremeno je dobijao
i političku podršku unutar socijalističkog
pokreta. Takođe, postojala je određena neiživljenost
nacija, koja je čekala trenutak za ostvarenje
svoga cilja. b. podrška ratu kao faktoru prevage
konzervativne ideje od strane bitnih faktora
međunarodne zajednice. c. velika je verovatnoća
da bi rat bio izbegnut da je u Jugoslaviji
pobedila liberalna ideja, što ne znači da
u pojedinim delovima zemlje ne bi pobedila
autoritarna politička opcija. d. u drugoj
Jugoslaviji funkcionisala je određena vrsta
svojine, koja je iznedrila menadžersku ekonomiju,
koja se ne bi mogla uništiti bez rata! Duško
Radosavljević, Konzervativizam i proizvodnja
“čudovišta društvenog života”, Republika
br. 498-499 |