| naizgled krajnje 
                                              običnim i svakodnevnim. Pred njim 
                                              je kvadratni prostor, oivičen vratima, 
                                              u koji se ulazi sa bilo koje strane. 
                                              Taj prostor je zapravo izlomljeni 
                                              kubus, sa simetrično ugrađenim nišama, 
                                              istog izgleda ma s koje da mu se 
                                              priđe. Potrebno je samo otvoriti 
                                              prva vrata i ući u neku od četiri 
                                              niše. Jednom ušavši unutra, pred 
                                              tim istim posmatračem - koji sada 
                                              nije više samo posmatrač nego i 
                                              aktivni učesnik (učesnik eksperimenta) 
                                              i istražitelj (istražitelj običnog 
                                              koje nije više obično) - preostaju 
                                              samo dve mogućnosti: da se vrati 
                                              tamo kuda je ušao ili da nastavi 
                                              da ispituje klaustrofobični prostor 
                                              u koji je upao kao u klopku. Pregradni 
                                              zidovi raspoređeni su oktagonalno, 
                                              pod pravim uglom, i dok otvara svaka 
                                              sledeća vrata zatvarajući prethodna 
                                              za sobom, posetilac sve više ima 
                                              osećaj kao da je zatočen u nekoj 
                                              vrsti minijaturnog lavirinta. Na 
                                              koju god stranu da krene, pred njim 
                                              se uvek iznova pojavljuju vrata, 
                                              iza kojih ga čekaju opet sledeća 
                                              vrata i tako redom, sve dok na kraju, 
                                              nakon nekoliko bezuspešnih pokušaja 
                                              da izađe, ne počne već da se oseća 
                                              kao kakav kukac, uhvaćen u klopci 
                                              bez izlaza. No kada bi taj imaginarni 
                                              posetilac-kukac nekim čudom, nekim 
                                              čudesnim slučajem uspeo da se vine 
                                              za trenutak u visinu gore (pre svega, 
                                              u duhu), iznad sebe, kada bi mu 
                                              pošlo za rukom da sagleda svoj položaj 
                                              iz neke astralne perspektive, shvatio 
                                              bi u istom času šta je to što ga 
                                              je celo vreme tako uznemiravalo 
                                              – da zapravo pregradni zidovi sa 
                                              vratima formiraju krake izlomljene 
                                              svastike i da je, dok je tako hodao 
                                              zarobljen u tom kvadratnom prostoru, 
                                              on zapravo celo vreme šetao iz jednog 
                                              tesnog, klaustrofobičnog sektora 
                                              kukastog krsta u drugi.Posetilac bi tada, ne bez zebnje, 
                                              uvideo da je svaki prostor klopka, 
                                              koji se može pretvoriti u centar 
                                              terora: ono što je dotle izgledalo 
                                              kao običan plakar, vrata od sobe, 
                                              odjednom postaje daleka, umanjena 
                                              replika sobe za mučenje ili minijaturni 
                                              odeljak gasne komore. Linearno kretanje 
                                              postaje kružno; posetilac kruži 
                                              unutar kukastog krsta. Izlomljeni 
                                              kvadrat postaje krug, osmostruka 
                                              vrata postaju klopka bez izlaza. 
                                              No jednom oslobodivši se centripetalne 
                                              sile tog prostora-klopke, ponovo 
                                              na sigurnom i izvan, na obali svakodnevnog 
                                              i običnog sa koje se otisnuo, ošamućeni 
                                              posetilac, izašavši napokon kroz 
                                              poslednja vrata, sa sobom nosi novo 
                                              iskustvo sveta. U pitanju je iskustvo 
                                              neke temeljne nesigurnosti koje 
                                              kaže da ništa nije onako kako u 
                                              prvi mah izgleda: da zlo vreba iza 
                                              svakih vrata i da je svet uvek na 
                                              granici samouništenja.
 Gde je u tom slučaju izlaz, ako 
                                              sama vrata ne vode ka izlazu? Instalacija 
                                              Darije Radaković ne nudi odgovor 
                                              na to pitanje, što je dobro i za 
                                              svaku pohvalu, što je samo znak 
                                              autorkinog visokog umetničkog poštenja. 
                                              I nužnog opreza. Jer ona zna da 
                                              umetničko delo ne sme podleći iskušenjima 
                                              propagande i jeftinih rešenja. Ono 
                                              je tu da postavlja pitanja, a ne 
                                              i da nudi odgovore. Umetnost nije 
                                              politika.
 |