| Laž nije 
                                      na Spasenje 
                                      Aurelije 
                                        Augustin, O laži - s latinskog preveo, 
                                        priredio i bilješke sastavio Sinan Gudžević, 
                                        V. B. Z. d.o.o. Zagreb 2010. Blaženi Avgustin je poslednji veliki mislilac 
                                      Antike koji je vaspostavio hrišćansku dogmatiku 
                                      i kojem je sudbina dodelila da bude svedok 
                                      i očevidac kraja večnoga Rima - kada su 
                                      Vandali 410. razorili i spalili stari Rim 
                                      koji umesto mača uzeo krst u ruke - i ostao 
                                      večni Grad. Za savremenike sam Avgustin 
                                      sačuvao je nespokojna pitanja koje su mu 
                                      žitelji večnoga Grada - postavljali - stajao 
                                      je Grad kao simbol civilizacije dok smo 
                                      se mi molili našim paganskim bogovima, a 
                                      sada - to je početak V veka s novim svemogućim 
                                      Bogom on ode u prah i pepeo. Na zidinama 
                                      Koloseuma pasu koze. To nas Bog kažnjava 
                                      - bio je odgovor Avgustinov - i bolje je 
                                      "biti bičevan nego ostati proklet van 
                                      milosti božje".  
                                      „Rječi nisu stvorene 
                                        za varanje“  I njegovo delo O laži koje imamo u ruci 
                                      zahvaljujući lepom prevodu Sinana Gudževića, 
                                      jedno je u ogromnom opusu mislioca koji 
                                      stvara Crkvu vojujuću - ecclesia militans 
                                      - koja objavljuje konačnu istinu i u kojoj 
                                      laži nema mesta. Učeni retor piše ovo delo 
                                      kao da u Antici prethodnika nije bilo među 
                                      velikim filozofima. Moto je naglasio sam 
                                      - "A riječi su stvorene ne zato da 
                                      bi se pomoću njih međusobno varali, već 
                                      da bi jedni drugima pomoću njih prenosili 
                                      svoje misli. A riječi koristiti za varanje, 
                                      a ne za što su stvorene, grijeh je". 
                                      Čovek ne treba da bude res - stvar koja 
                                      govori već persona odnosno slobodna ličnost. 
                                      Da li je tako bilo s Crkvom i u Crkvi katoličkoj 
                                      o tome govori dijalektika sjajnog postupka 
                                      dokazivanja kojom je veliki mislilac uistinu 
                                      suvereno vladao. Jedno veliko iskušenje 
                                      sam je priredio sebi - i nama - tumačeći 
                                      laž i istinu u Svetom pismu starog i novog 
                                      zaveta odakle jedino u ovom delu i uzima 
                                      primere koji i danas kao problemi stoje 
                                      pred Crkvom i u Crkvi. Biblijski Lot nije 
                                      govorio istinu - ponudio je svoje kćeri 
                                      siledžijama koji su hteli da napastuju anđele 
                                      božje koji su bili gosti u domu njegovom 
                                      - i time je stekao milost božju i ostao 
                                      pravednik. Nisu istinu rekle ni babice u 
                                      Egiptu kada su davale podatke o rođenoj 
                                      jevrejskoj deci i ona su ostala pošteđena 
                                      od faraona. Nisu pogubljena. Svojim učenjem 
                                      o predestinaciji i milosti koja stoji iznad 
                                      svega - Avgustin misli na hrišćanskog Boga 
                                      Isusa iz Nazareta - koje logički besprekorno 
                                      razvija Avgustin je pokrivao ono - a to 
                                      je laž - čega u Crkvi ne može biti. Neće 
                                      mnogo čitalac razumeti iz Avgustina ako 
                                      makar na čas zanemari jednog njegovog savremenika 
                                      iz trenutka civilizacije na umoru i rađanja 
                                      nove hrišćanske čiji simbol je krst u ruci 
                                      rimskog prvosveštenika odnosno pape u Rimu. 
                                      To je bio crkveni otac Pelagije čiji spisi 
                                      govore o sociologu i komunisti u modernom 
                                      smislu reči - koliko god to delovalo čudno. 
                                      Nasuprot Avgustinu, Pelagije je tvrdio da 
                                      istočnog greha nema - greha koji ističe 
                                      i prenosi se na ljude direktno od Adama 
                                      i Eve - jer je čovek stvoren kao ličnost 
                                      i bačen u istoriju.   
                                      Istorija i čovek su 
                                        u Božjim rukama Po Avgustinu istorija i čovek u njoj su u 
                                      božjim rukama i čovek nije u stanju ništa 
                                      da uradi već jedino da se ropski pokorava. 
                                      Pelagijeva analiza istorijskih zbivanja u 
                                      V veku - posebno njegovo učenje o slobodi 
                                      volje ljudske ličnosti i posebno njegovo učenje 
                                      o klasnoj borbi u istoriji - su sušta suštinske 
                                      suprotnosti i - to je važno imati na umu - 
                                      jedan se ne može čitati bez drugog odnosno 
                                      bez ove njihove istorijske polemike. No Avgustin 
                                      je blaženi i svetac pod oreolom a Pelagije 
                                      je odbačen kao "jeretik" i najstrožije 
                                      osuđen kao otpadnik. Čovek je - po Pelagiju 
                                      - "pozvan da se u potpunosti i sam realizuje 
                                      u istoriji". U toj polemici nije bilo 
                                      pobednika ali ona u isto vreme svedoči da 
                                      je već u V veku antropolgija ugrožavala teologiju. 
                                      To traje do danas i otvoreno je pitanje. Crkva 
                                      je sudila i jednom i drugom od ovih otaca 
                                      i učitelja - jedan je svetac a drugi jeretik 
                                      - ali to ne umanjuje njihov značaj u vremenu 
                                      V veka koje je na neki način slično vremenu 
                                      našem. To priznaju i najveći teolozi.Neki teolozi problem vide kao revoluciju i 
                                      kontrarevoluciju u Crkvi - kako i glasi naslov 
                                      jedne rasprave na ovu temu.
 Još jedno mesto iz Avgustina valja pomenuti 
                                      - "Vjerujem da se griješi bezopasnije 
                                      nego što se griješi iz pretjerane ljubavi 
                                      prema istini i iz pretjerane odbojnosti prema 
                                      laži". Laž nije na spasenje ili se laže 
                                      svuda "time što se samo negdje odškrine 
                                      prozor da kroz njega prođe makar i tako nazvana 
                                      uslužna laž". Tako se odustaje od cijelog 
                                      nauka istine". I najmanja laž je greh 
                                      jer "zatvara pristup istini". Ova 
                                      dijalektika uistinu nadilazi sve zamke koje 
                                      nam laž podmeće a na njima se ne grade ni 
                                      sudbina ljudska ni čovekov svet - i u Crkvi 
                                      i u društvu. Sjajno urađen sistem beležaka 
                                      - tumačenja posebna je vrednost ovog dela 
                                      i ovog prevoda s latinskog.
 Nije stoga preterano reći da je ovo delo Sinana 
                                      Gudževića uistinu veliki kulturni događaj 
                                      trajnog značaja.
 
                                       
                                        |  |   
                                        |  | Mirko Đorđević |   
                                        |  |  |