Ovo
je ogled o tome kako su vlastodršci u Srbiji
tokom dva veka njene moderne istorije tamničili
borce za slobodu i demokratiju. Glavnjača
je najstrašniji i najpoznatiji zatvor za
političke protivnike autoritarnih režima,
pa je stoga i simbol patnji i stradanja,
ali i prkosa utamničenih, za koje je sloboda
bila najsvetija misao
Utamničenja
kroz istoriju Srbije
Glavnjača,
Tamnjača i Ćorka
Ivan Janković
Mesta terora
U Konaku Crnjanskog, sceni smeštenoj
u 1901. godinu, kralj Aleksandar opetovano
preti neposlušnim političarima »ćorkom«.
»Pazite da ne zagatite u Upravi varoši ‘ćorku’!«,
i: »u ‘ćorku’, iza katanca« – kaže on Milovanu
Milovanoviću. A na Mišu Vujića viče: »Ili
u kraljevu partiju, doktor Mišo, ili u Upravu
varošku, u ‘ćorku’!«. Isto Stojanu Ribarcu:
»U kraljevu partiju ili u upravnikovu ‘ćorku’«.1
Reč ćorka se danas koristi u opštem
značenju zatvor. Ali Aleksandar
ovde ne misli na zatvor in abstracto
nego ima na umu jedno sasvim određeno mesto
u »Upravi varoši«, mesto koje se zaključava
katancem i čiji sâm pomen treba da izazove
strah. U istoj sceni i istom kontekstu,
Aleksandar pominje još dva mesta kao simbole
represije: Karaburmu2
i Gurgusovačku kulu.3
Na beogradskoj Karaburmi (odnosno Kajaburni)4
su se do 1903. godine vršila pogubljenja,
i ona je postala kao neka šifra za smrtnu
kaznu. U polemičkom tekstu iz 1906. Stevan
Sremac kaže za jednog abolicionistu:
»čitao taj filantropa Vik. Higa, zapamtio
nešto o Žanu Valžanu – pa ajd’ da i on rekne
koju; da propagira malo čovekoljubljem!
Žali lopove i ubice, a ne žali one jadne
žrtve! Po njemu gotovo izgleda da ovu
našu Karaburmu treba proglasiti za Panteon
velikih Srba!«5
Uspomena na tu Karaburmu zadržala se u svakodnevnom
govoru vrlo dugo – moja baba je još početkom
1960-ih znala da kaže povodom nekog dečjeg
nestašluka: »Završićeš ti na Karaburmi«,
a nije isključeno da se slična upotreba,
mada ređe, čuje i danas.
Što se Gurgusovačke kule tiče, njen pomen
je 1901. godine već bio anahron, a danas
ga valjda razumeju samo istoričari. Ta građevina
od tvrdog materijala je sredinom XIX veka
služila za zatočenje političkih
krivaca; u njoj su, na primer, boravili
osuđeni za učešće u Katanskoj buni (1844)
i Tenkinoj zaveri (1857). Postupanje prema
zatočenicima ušlo je u legendu po surovosti:
Tenki su oduzeli zavoje kojima je potpasivao
stomačnu kilu,6
a govorilo se da je slavni Jovan Mićić,
pre nego što će u kuli umreti, nudio »sve
svoje imanje, samo za jednu kiselu papriku
iz turšije, pa mu je ipak dali nisu«.7
Kula je bila na tako zlu glasu da je knjaz
Miloš, po povratku u zemlju 1858. godine,
naredio da se spali, a varoš Gurgusovac
preimenuje u Knjaževac.8
Kao simboličko mesto terora, Gurgusovačka
kula pripada jednom ranijem, od Karaburme
i Ćorke starijem krugu, zajedno s Vračarskom
rupom i Šabačkim oborom. Ova poslednja dva
mesta zaslužuju da se pomenu kako ne bi
pala u potpun zaborav, ali i zato što svedoče
o odnosu prema ustavu i političkom neprijatelju
u Srbiji XIX veka.
Kada je, 1842. godine, proteran knez Mihailo,
Toma Vučić Perišić se ulogorio na Vračaru
i tu saslušavao i kažnjavao obrenovićevce.
Prvih dana, najsumnjivije je držao u jami,
iskopanoj pored kuće Isidora Stojanovića,
profesora beogradskog Liceja. Rupa je bila
»četvorougolna, za jedno tri fata [5,7 m]
dugačka, a duboka oko 10 stopa [3,1 m]«,
i predstavljala je »vrlo zgodno
mesto«, jer »duvarovi njeni gotovo u otvjenom
položeniju stoje, pa iz tog uzroka lako
se apsenici sačuvati mogu. I ovo je Pravedna
stvar, kad toliki narod u logoru pod vedrim
nebom biti može, mogu i apsenici za njihova
bezčinija pod vedrim nebom uhapšeni biti«.9
Po svom prvom stanovniku, šabačkom građaninu
Jovanu Trkiću, vračarska jama je zapamćena
i kao »Trkićeva rupa«.10
U njoj je nekoliko sati boravio i Cvetko
Rajović, dotadašnji ministar unutrašnjih
dela; njega i još četvoricu činovnika Vučić
je izveo iz rupe, smestio u kuću i svakome
dao u ruke po jedan Ustav, da čitajući ga
uvide svoje greške. 11
Međutim, kada je neki uhapšenik protestovao
što ga biju i vikao kako to nije po ustavu,
Vučić je »naredio da mu se na debelo meso
metne ustav«, uz reči: »Mi ćemo te biti
po ustavu, pa nek te on čuva«.12
Šabački obor služio je kao zatvor za okrivljene
učesnike Katanske bune 1844. godine. Dok
čekaju presude prekog suda, njih »trpaju
u jedan veliki obor, gde ih naizmenice peče
sunce i bije kiša, i gde leže u kalu kao
svinje«;13
u svakom trenutku u oboru ih je oko dve
stotine. 14
Zatvorenici su iz obora dovođeni pred Vučića,
koji je boravio u zasebnom šatoru sa »dva
momka sa kratkim cerićima [...] koji su
na Vučićev mig žrtvu polagali na zemlju
i tukli je do iznemoglosti«.15
Legendarno svirepi Vučić naredio je da se
jedan osuđenik na smrt pre pogubljenja u
oboru bije »topuzom u leđa i u prsa«, a
pričalo se da je »jednog slepca koji je
pevao pesme o glavnoj ličnosti Katanske
bune Stojanu Jankoviću Cukiću streljao zajedno
s jednim desetogodišnjim detetom, koje mu
je bilo vođ«.16
Uprava grada Beograda
No, vratimo se »ćorci« Crnjanskog, onoj u
Upravi varoši. Zapravo, 1901. godine ta ustanova
se već zvala Uprava grada Beograda,
ali se raniji naziv (»varoš«) još dugo koristio.
Zgrada Uprave, poznata i kao »Glavna policija«,
nalazila se na mestu gde danas stoji Hemijski
fakultet, s donje strane Studentskog
trga. Ceo prostor današnjeg trga zauzimala
je Velika pijaca do 1886, kada je jedan njegov
deo pretvoren u park; pijaca je konačno izmeštena
tek 1926. godine. Od 1872. godine, trg se
zvao Veliki, od 1896. Kraljev, a od 1946.
Studentski. 17
U literaturi postoje različita mišljenja o
tačnoj godini izgradnje Uprave grada, 18
ali je to najverovatnije bila 1863/1864. Na
takav zaključak navode dva, do sada u ovom
kontekstu nezapažena dokumenta. Prvi je (inače
poznata) fotografija zgradâ srpske i turske
policije, objavljena u časopisu Policija
1911. godine uz napomenu da je snimljena »za
vreme bombardovanja«, dakle u junu 1862. godine.
Ako je ta napomena tačna, a s obzirom na to
da je zgrada Uprave izgrađena na mestu nekadašnje
turske policije, onda nije mogla biti dovršena
pre 1863. godine. Drugi dokument je još određeniji.
To je (takođe poznata) fotografija,
objavljena u istom časopisu 1912. godine kao
»slika zgrade Uprave Varoši Beograda iz vremena
njenog postanka«, uz napomenu da je ona »kao
što se zna, zidana u isto doba kad i Kapetan-Mišino
zdanije, a to je 1863–4. god.«. 19
U vreme o kojem
piše Crnjanski, u zgradi Uprave bila
su smeštena dva odeljenja prestoničke
policije – administrativno i krivično,
a ovom drugom pripadao je zatvor za
policijske pritvorenike i kažnjenike,
kao i za sudske pritvorenike. U podrumu
su se nalazile ćelije (»apsane«),
koje su sve imale svoja imena. Najpoznatije
su bile: »Glavnjača« i »Ćorka«.
»Glavnjača« je tako nazvana zato što
je bila najveća, glavna ćelija.
Prema jednom opisu iz 1896: »[‘Glavnjača’]
je ona velika apsana, baš na sredini,
ispod glavne
|
|
|
Zgrada srpske i turske
policije za vreme bombardovanja,
fotografija iz juna 1862. godine
|
 |
policije«. 20
To je bilo njeno zvanično ime, a kriminalci
su je u svom slengu zvali »Šatrondža«. Anonimni
Beograđanin, koji je 1899. godine »greškom«
uhapšen i proveo noć u toj ćeliji, ostavio
je nedvosmisleno svedočanstvo: »‘Šatrondžom’
kockari 21
nazivaju najveću apsanu Uprave grada Beograda
u koju mogu da stanu 80-100 pritvorenika,
i u koju se mahom oni zatvaraju. Policajci
ovu apsanu zovu ‘Glavnjača’«. 22
Prema opisu iz 1911. godine, izgledala je
ovako:
Jedan nizak prostor, čija je tavanica svedena
na luk tako da se [...] sasvim kao kod peći,
sastaje sa zadnjim zidom, praveći veliki ugao.
Možda 6 metara dugačka i 4 široka. Od
polovine pa do stražnjeg zida podiže se jedan
banak pokriven, od silna ležanja već sasvim
uglačanim daskama: jedna velika tezga; to
im je svima zajednička postelja. U uglu
jedan smrdljiv čabar. »Svetlost« i »vazduh«
dolaze kroz jednu crnu rupu. [Ove rupe su]
pod tavanicom jednog niskog mračnog i zagušljivog
trema [tj. podrumskog hodnika], pravougaone,
dugačke, uske, crne, kao dečji grobovi [...],
isprekrštane zarđalim gvozdenim šipkama i
još prevučene sitnom mrežom od žica.
Tako »Glavnjača«. A »Ćorka«? Prema istom izvoru:
Furuna! Ni uzmi ni ostavi, nego seljačka furuna,
koju seljaci sami prave u svojem dvorištu
od blata i cigalja, a u kojoj domaćice peku
hleb. Ta kočina nije mnogo ni veća od takve
jedne furune. Ona čak nema ni one rupe »za
vazduh i svetlost« pa joj zato i tepaju »Ćorka«
– ćorava, i to na oba oka ćorava. 23
Tadašnji ministar pravde je 1924. godine pregledao
zatvor Uprave grada, našao da je Ćorka »jedno
podzemno mesto gde pritvoreni žive u jednoj
grobnici bez ikakvog prozora« i zabranio njeno
dalje korišćenje (zabrana nije poštovana). 24
Ćorka je služila za disciplinsko kažnjavanje
i za izolaciju nemirnih zatvorenika, a u njoj
su držani i osuđeni na smrt. 25
Materijalni uslovi u svim ćelijama Uprave
grada bili su veoma loši u svim periodima
njenog postojanja. Oni »niukolko ne odgovaraju
ni ciljevima istrage ni kazne, niti najelementarnijim
zahtevima igijene. [...] Ti zatvori, ili bolje
reći podzemne izbe, sasvim su vlažne, mračne
i čistom vazduhu i suncu apsolutno nepristupačne«. 26
Apsenici se nisu mogli kupati ni održavati
ličnu higijenu, a nisu dobijali ni preobuku
(osim ako bi im je doneli rođaci i prijatelji).
Kreveta i posteljine nije bilo, već se spavalo
na drvenom banku (prična), koji je zauzimao
dobar deo svake veće ćelije. (U manjim ćelijama
spavalo se na podu.) Kada se imaju na umu
pretrpanost i neprovetrenost ćelija, jasno
je da se u njih bio uvukao hroničan smrad,
pa je boravak u njima predstavljao neku vrstu
olfaktorne torture. Pored smrada, hronična
je bila i infestacija svakovrsnom gamadi,
od buva ( buvara je, uostalom, jedan
od sinonima za zatvor) i vašiju, preko stenica,
do miševa i pacova. Povremeni pokušaji
dezinsekcije i deratizacije donosili su samo
kratkotrajna poboljšanja, a ponekad su imali
i neželjene učinke, kao na primer 1939. godine,
kada su otrovni gasovi iz Glavnjače prodrli
u susedna dvorišta u Jevremovoj ulici, pa
je sedam komšija završilo u bolnici. 27
»Bolji« tj. bogatiji pritvorenici mogli su
da naruče kafansku hranu, siromašnijima su
jelo donosili rođaci, ali siromasi bez rodbine
su dobijali samo jedan crni hleb (od oko pola
kilograma) na dan. Kroz zatvore Uprave prolazilo
je više hiljada ljudi svake godine, a dnevno
stanje je uvek bilo preko sto, a ponekad i
preko dve stotine zatvorenika. I pojedini
činovnici Uprave bili su svesni problema koje
izaziva hronična pretrpanost gradskog zatvora,
čija je ukupna zapremina iznosila nekih 400
kubnih metara: »Zbilja strašno je pomisliti
šta sve čovek propati i kako
se namuči živeći u prostoru kužnog vazduha
od 2.20 m3, dok je najmanje za ekzistenciju
za 24 sahata potrebno, dobra čista i sveža
vazduha 6-8 m3, naravno uz dobru i jaku hranu,
kretanje po čistom vazduhu i kupanje. Pritvorenici
Uprave svega toga nemaju [...]«. 28
Po letnjim vrućinama, kada u njoj bude i po
sto i više pritvorenika, slika »Glavnjače«
je bila inferna: »skinu se jadni goli golciti
pa leže jedno pored drugog i brekću kao u
teškoj bolesti«. 29
Pretrpanost je onemogućavala i najelementarniju
klasifikaciju pritvorenika, osim po polu i,
mada ne uvek, po statusu (pritvorenici i osuđenici).
Tako su maloletnici smeštani zajedno s odraslima,
a neosuđivani i slučajni uhapšenici zajedno
s višestrukim povratnicima.
»Prinuđeni smo da tu zatvorimo i nepokvareno
dete, i opasnog kockara, i oronula starca
i raspadnutu protuvu.« 30
Isto je bilo i u jedinoj ćeliji za žene: »Tu
se trpaju kako ciganke, prosjakinje i uopšte
sav ulični šljam, tako i ženske iz boljega
društva i dotle čestite maloletnice, koje
slučajno i ne za prljava dela dopadnu zatvora«. 31
»Ćorka« i »Glavnjača«
kao eponimi
Pored »Ćorke« i »Glavnjače«, u podrumu Uprave
su, pored drugih ćelija, bili i »Gospodska
soba« (tako nazvana zato što je pri tavanici
imala prozorče na dvorište, pa su u nju smeštani
»otmeniji« apsenici) i »Ženski salon« (za
smeštaj pritvorenica, s prozorčetom na ulicu).
Ipak, samo su nazivi Glavnjača i Ćorka poprimili
generička značenja i zadržali se (uz glagol
»ćorkirati«) kao reči u svakodnevnom govoru
do dana današnjeg – »ćorka« kao sinonim za
zatvor uopšte, 32
a »glavnjača« kao sinonim za zatvor, ali i
za mučilište i, naročito, za represiju političkih
protivnika. U stvari, asocijacija »glavnjača«
se, nešto pre Prvog svetskog rata, prvo pomerila
sa najveće ćelije u zgradi Glavne policije
na celu tu zgradu. Tako je »Ćorka« bila u
Glavnjači, a »Glavnjača« je bila ćorka. Zatim
je – najviše zahvaljujući notorno surovom
postupanju prema komunistima i ustašama zatočenim
u njoj, ali i njihovoj reaktivnoj
propagandi, Glavnjača počela da označava i
svako drugo mesto gde se drže – i zlostavljaju
– politički krivci. Nastale u Beogradu u drugoj
polovini devetnaestog veka, reči »ćorka« i
»glavnjača« su, sa svojim generičkim značenjima,
kasnije ušle u sve jezike bivše Jugoslavije
(pre svega srpskohrvatski), što je jedna mera
srpskog kulturnog uticaja na jugoslovenskom
prostoru. 33
Kao što pokazuje scena iz Konaka,
pretnja »ćorkom« trebalo je da uteruje strah
u kosti, otprilike kao Karaburma. I zaista,
bez prozora, svetlarnika ili drugog izvora
svetla, eponimna Ćorka je, na svoj način,
arhetipska apsana. Stara asocijacija na zatvor
je upravo mrak, kao praizvor straha. Među
najstarijim srpskim rečima za zatvor je tamnica.
»Tamnica je kuća neobična /
U tamnici voda do koljena / Od junaka kosti
do pojasa / Tude idu zmije i akrepi«. 34
Ona je uvek dole, na dnu,
a boravak u njoj je tamnovanje –
vreme provedeno bez svetla, što sve naglašava
njen htonski karakter:
|
Kralj me baci
na dno u tavnicu,
Ja tavnovah za sedam godina,
Nit’ ja znadoh, kad mi ljeto dođe,
Nit’ ja znadoh, kad mi zima dođe,
Osim jedno, moja stara majko:
Zimi bi se grudale đevojke,
Probace mi po grudu snijega,
Po tom znadem, da je došla zima;
Ljeti bace stručak bosioka,
Po tom znadem, da je ljeto, majko.35
|
 |
Ova slika tamnice je u biti srednjovekovna
– zatočenje u tvrđavi i njenim mračnim kazamatima. 36
Ona potiče iz vremena kada lišenje slobode
nije, osim sasvim izuzetno, bilo kazna
(krivična sankcija) nego samo privremena mera,
sredstvo za postizanje nekog cilja. Još su
rimski pravnici držali da zatvor treba da
služi za (privremeno) zadržavanje a ne za
kažnjavanje ljudi. Čovek je držan u zatvoru
da ne pobegne pre suđenja, a na sudu mu je
izricana kazna – najčešće novčana, telesna
ili smrtna. Ili, boravio je u zatvoru sve
dok ne učini ono što se od njega zahteva –
vrati dug, prikupi otkup, odrekne se jeretičkog
uverenja ili šta već. Najzad, mogao je boraviti
u zatvoru preventivno, prosto zato što bi
na slobodi predstavljao opasnost za vladara,
crkvu ili državu.
Tek posle velikih građanskih revolucija sloboda
postaje dobro čije oduzimanje se percipira
kao kazna. I tek od kraja osamnaestog veka
počinju da se grade zatvori kao kaznene (pa
i »popravne«) ustanove, u osnovi slične današnjim.
U moderno doba, sve više ljudi prolazi kroz
zatvor i to iskustvo postaje »obično«, pa
samim tim i manje strašno – »I zatvor je za
ljude«! Doduše, Srbija je u izgradnji modernog
penitencijarnog sistema kaskala za razvijenim
evropskim zemljama s nekoliko decenija zakašnjenja.
Beogradski kazneni zavod nalazio se u beogradskoj
tvrđavi do Prvog svetskog rata, a Niški u
niškoj sve do 1923. godine. Osuđenici su držani
u koliko-toliko adaptiranim kazamatima, a
kazamat je i danas u našem jeziku sinonim
za zatvor. Ipak, do početka dvadesetog veka
i srpski penitencijarni sistem je ušao u proces
modernizacije, tako da je »Ćorka« već tada
bila pomalo anahrona.
Zanimljivo je da generično značenje
ćorke ne nosi, ili bar ne nosi prevashodno,
konotaciju terora. Naprotiv,
»ćorka« spada u bezbrojne polušaljive – polušatrovačke
nazive za zatvor, kao što su »bajbok« ili
»prdekana«. Uostalom, kako smo videli, i u
vreme kada je nastala kao naziv za eponimnu
ćeliju, »Ćorka« je bila bezmalo hipokoristikon
– ime od milja: ona nema prozora ni svetlarnika,
»pa joj zato i tepaju ‘Ćorka’ – ćorava,
i to na oba oka ćorava« (kurziv dodat). I
još nešto: kada je »ćorka« poprimila generično
značenje trebalo je naći naziv za ono što
je eponimna Ćorka u stvari bila: mračna ćelija.
Postepeno se raširio i ustalio supstitut:
tamnjača. 37
Sa »Glavnjačom« stvari stoje sasvim drukčije.
Njen pomen ulivao je strah skoro čitav jedan
vek i ona je sasvim sigurno bila najtrajniji
simbol represije u srpskoj, pa i jugoslovenskoj
istoriji. Posebno se doima lakoća s kojom
se glavnjača kao simbol prenosila iz jednog
političkog režima u drugi – okolnost koja
se ima pripisati i dugovečnosti zgrade Uprave
grada. Tokom svog dugog trajanja, ona je bila
simbol represije u svakom od pet veoma različitih
političkih režima: obrenovićevskom (do 1903),
karađorđevićevskom (1903–1918), jugoslovenskom
kraljevskom (1918–1941), nemačkom okupacionom
(1941–1944) i komunističkom (od 1944).
Glavnjača u pet faza
Polazna stanica
na putu za Karaburmu: 1863–1903.
U prvim decenijama svog postojanja, Glavnjača
nije bila tako strašna kao kasnije, jedno
zato što je zgrada još bila u dobrom stanju,
a drugo zato što je Beograd imao mnogo manje
stanovnika i apsenika, pa ćelije nisu uvek
bile pretrpane.38
Ni krupniji politički krivci nisu u to vreme
duže ležali u njoj, tako da veza između
Glavnjače i političkog terora još nije bila
uspostavljena. Na primer, atentatori na
kneza Mihajla (1868) boravili su u njoj
veoma kratko, a osuđeni za učešće u Topolskoj
(1877) i Timočkoj buni (1883) su posle suđenja
prebačeni direktno u kazamate beogradske
tvrđave. Tek od poslednje decenije XIX veka
politički krivci, naročito novinari ali
i političari, počinju češće da borave u
Upravi.
U početku je Glavnjača percipirana kao jedna
ne baš udobna i prijatna, ali u osnovi benigna
patrijarhalna ustanova, u kojoj borave marginalne
i socijalno devijantne ličnosti. Stvarnost
je, naravno, bila drukčija – recimo, apsenici
su rutinski podvrgavani telesnim kaznama,
a u apsandžijinoj sobi je na vidnom mestu
visila volovska žila.39
»U tim policijskim podrumima sleglo se zlo,
nevolja i porok. [...] Tu kamdžija narednikova
mora da zamenjuje zakon«.40
Ipak, za Glavnjaču se vezivao niz stvarnih
i apokrifnih, ali uglavnom dobroćudno-šaljivih
anegdota, od kojih su mnoge vezane za legendarnog
apsandžiju Uprave, Čiča-Dojčina.41
Javnost je imala uvida u svakodnevicu Glavnjače
i pratila zbivanja u njoj. Apsenici su preko
dana često boravili u dvorištu, koje je
od Velike pijace bilo odvojeno samo jednim,
ne mnogo visokim zidom, tako da su se prolaznici
mogli dovikivati s apsenicima, pa i dobacivati
im cigarete i druge sitnice. Pored toga,
policijski kažnjenici su skoro svakodnevno
izlazili na rad – da čiste ulice, pomažu
u opštinskim javnim radovima i slično –
pa su se tako sretali s varošanima i mogli
s njima da razgovaraju.
Ono čime je Glavnjača, u prvoj fazi svog
postojanja, najviše mogla da uliva strah
bila je njena uloga u postupku izvršenja
smrtnih kazni. Međutim, kao što ćemo videti,
najširi slojevi nisu doživljavali smrtnu
kaznu kao oličenje terora nego više kao
neku opštenarodnu zabavu, jer su se, zbog
česte primene, na nju bili svikli. U Srbiji
XIX veka smrtna kazna je propisivana široko,
čak i za imovinska krivična dela (npr. krađa
u trostrukom povratu), nasuprot tada dominantnim
evropskim trendovima.42
Izvršavana je javno, streljanjem. Osuđenik
je vezivan za kolac poboden u ranije iskopanu
raku, stavljan mu je povez preko očiju (ne
uvek), a onda su četiri »za to određena
policajna služitelja«, na komandu policijskog
pisara, pucali u osuđenog »iz četiri puške
ujedanput«. Po smrti osuđenog, skidani su
konopci kojima je bio vezan i vađen je kolac,
pa je leš zatrpavan na licu mesta. U unutrašnjosti,
za izvršenje smrtnih kazni bili su nadležni
okružni načelnici, a u beogradskom okrugu
upravnik varoši (grada) Beograda. Presude
beogradskih sudova (za varoš i okrug) izvršavane
su na Karaburmi, blizu današnjeg Pančevačkog
mosta.
Osuđeni je na putovanje do Karaburme kretao
iz Glavnjače. Čiča-Dojčin je za svog službovanja,
i to samo do 1899. godine, »ispratio na
Karaburmu« više od 50 osuđenika na smrt.43
Tu, u Glavnjači, osuđenoga bi pregledao
lekar (u slučaju bolesti, izvršenje smrtne
kazne se odlagalo), a ispovedio i pričestio
sveštenik. Tu su osuđenoga uoči pogubljenja
mogli da posete rođaci i prijatelji, ali
i svi radoznalci – prosto da vide
nekoga ko će uskoro umreti, da čuju
šta taj govori i da to posle prepričavaju
po varoši.44
Posetioci su donosili ponude – hranu i piće,
a i uprava mu je obezbeđivala bolju i obilniju
hranu, ponekad i po njegovom izboru. Otuda
potiče izraz »na belom hlebu« – za onoga
ko iščekuje neki sudbonosan a neizvestan
(u slučaju smrtne kazne, neizvestan zbog
mogućnosti pomilovanja) događaj. Kakvu god
hranu da je dobio, osuđenik je sa sigurnošću
mogao računati da će dobiti da pije, manje-više
šta god i koliko god hoće. Konzumiranje
alkohola odobravale su i podsticale policijske
vlasti, računajući da će alkoholom omamljeni
osuđenik biti kooperativniji i podložniji
manipulaciji, pa dželatima olakšati posao.
Zato su se posete osuđenicima na belom hlebu
ponekad pretvarale u prave veselice, uz
pesmu i svirku.
Pogubljenja su izazivala velik interes javnosti
i, u jedno doba kada nije bilo fudbala i
drugih masovnih sportskih priredbi, predstavljala
su redak javni spektakl. U Beogradu im je
prisustvovalo po nekoliko
hiljada ljudi, žena i dece. Kada je (1875)
streljan kasapin Kuzman Kostić, zbog silovanja
i ubistva devojčice sa Terazija, »sveta
je bilo valjda preko tri hiljade, koji su
prisustvovali ovom izvršenju«,45
a u naročitim prilikama, kao što je bilo
streljanje atentatora na kneza Mihajla,
posmatrača je bilo još više, i po deset
hiljada. Uzbuđenje je raslo od trenutka
kada bi se objavilo vreme i mesto pogubljenja.
Svetina se delila na one koji su još u zoru
odlazili do gubilišta da zauzmu što bolje
mesto, i one koji su pratili osuđenika na
putu do gubilišta. Pred zatvorom je obično
stajala gomila sveta. Dok su jednog osuđenika
pripremali u dvorištu Glavnjače 1874. godine,
»ozgo s velike pijace začu se vika svetine,
koja je došla da gleda pogubljenje. [...]
Još i svetina napolju jače zalarma. Čujahu
se jasno i glasovi: dokle ćemo čekati...«46
Do Karaburme se išlo peške ili, kasnije,
kolima, u povorci koju su sačinjavali osuđenik,
žandarmi, dva kmeta (kao zakonski svedoci),
policijski pisar, lekar i sveštenik, uz
pratnju svetine koja je opsedala zgradu
Glavnjače i kojoj su se putem priključivali
besposličari. Usput se osuđenik pozdravljao
s prolaznicima, dobacivao im, a oni mu uzvraćali,
kao i on njima. »Kad smo odavde pošli, isti
je osuđenik pevao i vikao da bog živi Knjaza
Mijaila, u putu opraštao se je s ljudima
koje je poznavao«.47
A žandarm koji je pratio jednog drugog osuđenika
raportira: »Tri puta smo do Karaburme morali
zastajati... Molio je, da se vidi s narodom...
Lepo je govorio: Kako treba Boga i crkvu
poštovati, moliti se; kako treba paziti
roditelje i slušati ih. Uz ovo je sve molio,
da mu oproste«.48
Sprovod bi često zastajao pred kojom kafanom,
odakle su osuđenome iznosili da nešto popije.
Jedan (atipično) trezni osuđenik je »putem
bio miran i takođe nije hteo ništa piti,
osim što je pred jednom mehanom popio čašu
vina«.49
Najave pogubljenja izazivale su u varoši
veliko, a u Glavnjači još veće uzbuđenje.
Zatvorenim džeparošima je najteže padalo
»kada koga osude na smrt, pa oni ne mogu
da idu da gledaju pogubljenje. [...] Kada
su vođeni osuđenici na Karaburmu, kesaroši
su klečeći i sa sklopljenim rukama molili
da ih povedemo. Nudili su se da što ponesu,
ili ma kakvu uslugu učine, samo da se nađu
na mestu pogubljenja«. Ponekad bi policija
zaista i vodila apsenike da kopaju rake
za streljanje.50
A njihov motiv da se nađu blizu gubilišta
bila je nada da će se domoći konopaca kojima
je osuđeni bio vezan ili podmetača ispod
okova koje je nosio, jer je tim predmetima
pripisivana velika magijska moć. Gledaoci
su uskakali u raku, ponekad dok se streljani
još borio s dušom, i grabili se za takve
amajlije. Lopovi su verovali da onaj ko
ima podmetač može da otvori svaku bravu,
a žene da je konopac s koca najjača ljubavna
vradžbina. »Žene opet grabe
se na gubilištu za parčad od onih užeta,
kojima je vezivan osuđenik. Hoće da polome
vratove oko toga. Vele, da koja žena nosi
uza se ma jedno vlakno od te vrednije, za
njom trči muž ili ljubavnik – kao lud. Veže
ga ta manđija za nju, kao ono što je to
uže vezivalo osuđenika za kolac«.51
Reputacija Glavnjače kao zatvora za političke
protivnike i mesta njihovog stradanja neopozivo
je ustanovljena tek u poslednjoj deceniji
obrenovićevskog režima, a naročito posle
Ivandanjskog atentata (1899), kada su se
u njenim ćelijama našli skoro svi vodeći
radikalski političari, na čelu s Nikolom
Pašićem.
Pogibija u
Glavnjači: 1903–1915.
Državni i dinastijski prevrat 1903. godine
otvorio je mogućnost velikih političkih
i društvenih reformi. U oblasti krivičnog
prava i penitencijarnog sistema, te reforme
su najavljivali i započinjali mlađi stručnjaci,
okupljeni oko časopisa Policijski glasnik
sredinom 1890-ih. Skoro svi
oni su se posle 1903. našli na uticajnim
mestima u državnom aparatu. Na čelo beogradske
policije došao je Žika Lazić, onaj isti
koji je kasnije izašao na zao glas kao dugogodišnji
šef srpske i jugoslovenske službe javne
bezbednosti. Još kao student prava, Lazić
je ozbiljno izučavao kriminologiju,52
a kao policajac je predlagao brojna unapređenja
i reforme u svojoj struci. On je bio potpuno
svestan očajnog stanja u apsanama Uprave
grada i vodio je kampanju da se podigne
nova zgrada. Upravo je on, kao šef kriminalne
policije, dovodio novinare da vide Glavnjaču
i pišu o užasnim uslovima u njoj, a i sâm
je objavljivao oštre kritike postojećeg
stanja.53
Nažalost, Lazićevi napori nisu urodili plodom.
Naprotiv, i pored nesumnjivog demokratizovanja
srpskog društva i pravosuđa – bar u poređenju
s obrenovićevskim režimom – žalosna slava
Glavnjače kao mučilišta je do Prvog svetskog
rata značajno porasla i učvrstila se.
Toj rđavoj reputaciji naročito je doprinela
smrt Milana i Maksima Novakovića u Glavnjači,
16. septembra 1907. godine.54
Milan Novaković, ražalovani đeneralštabni
kapetan i vlasnik opozicionih novina, bio
je osnivač Društva za legalno rešenje zavereničkog
pitanja. Njegov politički program bio je
jednostavan: zalagao se za suđenje oficirima
umešanim u ubistvo Aleksandra
i Drage i njihovo uklanjanje iz vojske.
To ga je činilo neprijateljem novog režima,
koji je svoj nastanak, a delom i opstanak,
dugovao upravo zaverenicima. Uhapšen je
26. avgusta, pod isfabrikovanom optužbom
da je ukrao neke štamparske matrice. Maksim
Novaković (nije bio u srodstvu s Milanom),
ražalovani žandarmerijski poručnik – ličnost
psihički labilna, a možda i duševno bolesna
– uhapšen je nešto kasnije, zbog pokušaja
ubistva supruge.55
U zatvoru Uprave grada Novakovići su, kao
»otmeniji« apsenici, uživali stanovite povlastice.
Prvo, nisu bili smešteni u »Glavnjaču« nego
u »Gospodsku« sobu (onu s prozorom), a s
njima je bio još samo jedan zatvorenik (drogerijski
pomoćnik, osuđen zbog krijumčarenja). Drugo,
oni su, »kao i drugi otmeni osuđenici«,
svakog jutra pili kafu u apsandžijinoj sobi,
u kojoj su apsandžija i njegov pomoćnik
držali oružje i municiju. Soba je bila na
uglu zgrade prema Kalemegdanu i imala je
veliki prozor s rešetkama, koji je gledao
»pravo u tursku ‘Tekiju’«.56
Kritičnog dana, apsandžija je otišao na
sprat, ostavljajući sobu nezaključanu, što
su Novakovići iskoristili da se u njoj zabarikadiraju.
Tu su našli »dve brzometne puške i dva Naganova
revolvera«, kao i 45 puščanih i 30 revolverskih
metaka. Tražili su da razgovaraju s upravnikom
grada Cerovićem, ali je odmah, pre Cerovićevog
dolaska, počela opšta pucnjava. Neki žandari
su iz podrumskog hodnika ispaljivali plotune
u vrata apsandžijine sobe, a drugi, zaklonjeni
iza zida Tekije, pucali su u prozor. Novakovići
su uzvraćali vatru na obe strane. Operacija
se odvijala u prisustvu pristiglog upravnika
Cerovića, ali i sâmog ministra policije
Nastasa Petrovića, koji se takođe pojavio
na licu mesta. U jednom trenutku se pokušalo
i s upotrebom hemijskih sredstava, tako
što je iz obližnje apoteke doneta flaša
amonijaka i bačena na prozor, ali se razbila
o rešetke i nije nikome naškodila.57
Posle otprilike jednog sata, žandarski plotuni
su izvalili vrata i ubili oba zatvorenika.
U borbi su povređena tri žandara.
Ceo događaj se zbio pred masom sveta koji
se zatekao na Velikoj pijaci u to nedeljno
prepodne i koji je stalno pridolazio na
vest o puškaranju. Masa je bila neprijateljski
nastrojena i njeno nezadovoljstvo je eksplodiralo
kada se saznalo da su zatvorenici mrtvi.
Žandari su s mukom održavali red i štitili
zgradu Uprave. Neposredan povod nezadovoljstvu
bila je očigledna okolnost da zatvorenici
nisu morali biti ubijeni i da se, opsadom
i pregovorima, tragedija mogla izbeći. Dublji
uzroci su bili politički, jer je za Milana
Novakovića navijalo sve što je u »novoj
Srbiji« bilo obrenovićevsko. Kroz masu se
pronela vest da policija nije dozvolila
Milanovom bratu Ljubi (inače, ministru narodne
privrede u poslednjoj vladi pod Obrenovićima)
da vidi mrtvo bratovljevo telo. Predveče
su u gradu izbile demonstracije. Na Terazijama
je masa vikala »Dole sa zaverenicima!« i
»Slava Milanu Novakoviću!« i sukobljavala
se s žandarmerijom, a gradom su krstarila
dva eskadrona konjice. Međunarodno
javno mnenje, nesklono novom režimu kao
»kraljeubilačkom«, pratilo je razvoj događaja,
a vest o ubistvu u Glavnjači osvanula je
na naslovnoj strani Njujork tajmsa.58
Vlada je izašla s ciničnim saopštenjem da
su Novakovići izvršili samoubistvo, zbog
čega je opozicija godinama tražila, bezuspešno,
ostavku i krivičnu odgovornost ministra
Petrovića. U svakom slučaju, Glavnjača je
u političkom i, uopšte, javnom diskursu
postala šifra za bezobzirnu političku represiju.
I dalje je, samo u izmenjenom obliku, postojala
veza između smrtne kazne i Glavnjače, jer
su osuđenici na smrt i dalje provodili svoje
poslednje dane u njenom podrumu, u »Ćorci«.
Grupa mlađih pravnika, sklonih reformama,
radila je na ukidanju smrtne kazne u Srbiji
i njena primena je posle 1903. zaista bila
znatno sužena. U stručnim, a još manje u
političkim krugovima nije bilo potpune saglasnosti
o aboliciji, ali su skoro svi bili za to
da se ukine javnost pogubljenja. U aprilu
1905, ministar unutrašnjih dela Stojan Protić
izdao je raspis okružnim načelstvima kako
da postupaju kod izvršenja smrtnih kazni.
Sada se, piše tu ministar, presude izvršavaju
na prometnim mestima (»pored puteva, zborišta
i drugih svetu pristupačnih mesta«), a policijske
vlasti se trude da pogubljenju prisustvuje
što veći broj posmatrača, ali je i jedno
i drugo pogrešno. Naime, »nesumnjivo je
utvrđeno« da izvršenje smrtne kazne, »ostavljajući
na stranu odvratnost posmatranja toga čina«,
na gledaoce ne deluje »popravljajuće« nego
»proizvodi sasvim suprotno dejstvo«. Zato
se područnim vlastima nalaže
da smrtne kazne izvršavaju »u najvećoj tišini
[...] na mestima što zabačenijim i narodu
što manje pristupačnim, a i u vreme, kad
najmanje naroda može tome činu uopšte prisustvovati
(npr. vrlo rano)« – ukratko: »sa što manje
prisutnika ili u opšte u prisustvu lica
samo za to zakonom određenih«.59
Ovaj raspis nikada nije primenjen u unutrašnjosti,
ali jeste u Beogradu. Prvo pogubljenje po
novim pravilima u Beogradu odigralo se 13.
septembra 1912. godine, kada je streljan
Dušan Lazić »Struja«, praktikant beogradskog
prvostepenog suda, koji je na ulici ubio
jednog svog kolegu. Novinari su dobili priliku
da intervjuišu Lazića »na belom hlebu«,
ali su vreme i mesto pogubljenja čuvani
u strogoj tajnosti. Svetina se uzalud okupljala
na Karaburmi i ispred Glavnjače. Pronosile
su se glasine da će streljanje biti negde
na Banovom brdu. Međutim, Lazić je u zoru
krišom izveden iz zatvora u opštinskim bolničkim
kolima i streljan na Topčiderskom groblju.
Novinare je posebno iritiralo to što su
se policajci »zavili u tajanstveno ćutanje
i pobedonosno se smeše, što će streljati
jednoga čoveka, a da niko ne vidi«. Reakcije
javnosti bile su vrlo nepovoljne. »Opšte
mišljenje« je bilo da je skandalozno to
»što je državna vlast pokušala, protivno
pozitivnim odredbama zakona, da ovo izvršenje
jedne teške i egzemplarne kazne zavije u
neku tajanstvenost«. Vlastima se priznavalo
da su postupale u dobroj nameri, s ciljem
da osavremene i uljude postupak izvršenja,
ali »beogradsko stanovništvo to ne ume da
razume i zato danas vlada u Beogradu opšte
neraspoloženje«.60
Glavnjača
kao sistem: 1918–1941.
Zlatno doba Glavnjače pada u vreme između
dva svetska rata. Zajednička država Srba,
Hrvata i Slovenaca bila je mnogo kompleksnija
od slabo razvijene i u osnovi patrijarhalne
Srbije, bremenita socijalnim i nacionalnim
(etničkim) sukobima. Pre prvog rata, u Glavnjači
su boravili protivnici režima i dinastije,
ali su se režimi, pa i dinastije, dovoljno
često menjali da je današnji zatvorenik
sutra mogao postati ministar. Ta mogućnost
je tamničarima nalagala kakav-takav oprez
i sprečavala ili bar ublažavala najgore
brutalnosti. Pored toga, svi politički zatvorenici
(pa i socijalisti, koji se nisu mogli smatrati
ozbiljnim kandidatima za vlast) bili su
Srbi, pa je njihovim čuvarima bilo teže
da u sebi uguše svaki osećaj empatije. Posle
ujedinjenja, međutim, populacija Glavnjače
postaje heterogenija u svakom pogledu i
radikalnija u svojim političkim zahtevima.
Na njihovoj meti nije više ovaj ili onaj
političar ili dinastija: oni odbacuju monarhiju
kao takvu, a bore se protiv dominacije Srba
u zajedničkoj državi i za nacionalno i državnopravno
osamostaljivanje pojedinih njenih delova.
Takvi zatvorenici, bez obzira na svoj socijalni
status, ne mogu da piju kafu s apsandžijom,
kao što je to radio jedan Milan Novaković.
Prema njima se postupa mnogo strože, pa
i brutalnije.
Prekretnicu u pojačanju represije označili
su Obznana (decembar 1920) i Zakon o zaštiti
države (avgust 1921), što
ne znači da hapšenja i batinanja u podrumima
Uprave nije bilo i u prethodne dve godine.
Ali 1921. godina označila je početak »belog
terora«, koji je kulminirao 1928. (posle
ubistva Stjepana Radića u Skupštini), a
dobio nove oblike posle uvođenja šestojanuarske
diktature 1929. godine. (Te, 1921. godine,
neki apsandžija-šaljivdžija naredio je da
se na vratima najveće ćelije u Upravi grada
ispiše crnom bojom: »Hotel ‘Glavnjača’«. 61)
Prvi su se na udaru našli komunisti, koji
su na izborima 1920. dobili 58 mandata i
predstavljali treću po snazi parlamentarnu
partiju. Pored komunista, proganjani su
i gušeni svi nacionalni i separatistički
pokreti – pre svega hrvatski, ali i makedonski,
pa i crnogorski i albanski, sve u skladu
s komunističkim geslom o Jugoslaviji kao
»tamnici narodâ«.
|
Glavnjača,
snimak iz 1927. godine
|
|
Univerzalni simbol te represije i metafora
za nju postala je upravo Glavnjača. Brošura
beogradskog advokata i komuniste Rajka Jovanovića
»Glavnjača kao sistem« (1928) pokušala je
da sistematizuje i kvantifikuje represivne
mere koje je vlast preduzimala protiv političkih
protivnika. Prema Jovanoviću, samo 1921.
godine je kroz beogradsku Glavnjaču prošlo
»oko 15.000 radnika«, a u prvih šest meseci
1928. godine u celoj Kraljevini je uhapšeno
1.477 političkih krivaca. Jovanović
je naveo primere pojedinih tehnika zlostavljanja
i mučenja koje su već bile postale opšta
mesta, toposi Glavnjače. Tu spadaju:
razne vrste batinanja, uključujući po tabanima
(»falaka«); zatvaranje uhapšenih u betonske
ćelije polivene vodom i u odžake; seksualno
zlostavljanje pritvorenica i maloletnika
i druge strahote. Pomenuo
je i slučajeve zadesnih i namernih ubistava
uhapšenika od kojih je iznuđivano priznanje.
Najzad, ukazao je na nekažnjivost policijskih
agenata i apsandžija i na upotrebu istih
metoda u zatvorima širom Jugoslavije – beogradska
Uprava je »glavnjača – matica«, a posvuda
su njene filijale. 62
(I zaista su policijske zatvore u mnogim
jugoslovenskim gradovima zvali »glavnjačama«. 63)
Sve ovo je sočno rezimirao Miroslav Krleža
u svom predgovoru Jovanovićevoj brošuri:
Pred našim očima ubijaju se politički uhapšenici
i nestaju netragom iz zatvora; tuberkulozni
ljudi zatvaraju se u betonske samice pune
vode, vlasti se groze Dunavom, ljudi se
dave, biju batinama, vrećama punim pijeska,
žilama, kundacima i bokserima, ljudi se
vežu naglavce i zatvaraju u dimnjak, po
četiri čovjeka žive na prostoru od jednog
kvadratnog metra, i sve to traje već punih
deset godina. [...] Kada se batinaju politički
kažnjenici u masama, kad se siluju
uhapšene žene, a nepopustljive kad se proglašuju
službeno »prostitutkama«, kada se djeca
zatvaraju s provalnicima, i kada se iskazi
pišu krvavim zubalom, onda se to sve zove
– Objavljenje Naše Rasne Svječovječanstvenosti:
Gesta Dei per Jugoslavennos! 64
Glavnjača je bila predmet skupštinskih debata,
koje su ponekad završavale opštom poslaničkom
tučom i potezanjem oružja – tako je, na
primer, bilo 1927. 65
i 1928. 66
godine. U tim debatama čuli su se porazni
podaci, i to ne samo od opozicije nego i
od predstavnika vlade. Sava
Kosanović je govorio o sudbini maloletnika
u skupnoj ćeliji: »Najgori beogradski ološ
bez hrane i svačega, ološ jedva čeka da
padne noć, svuče decu od 12 do 13 godina
i siluje ih! [...] Deca vrište, deru se,
a redar koji pazi na sobu čuva stražu, bije
decu što se deru!« 67
Ni sâm ministar policije, Korošec, nije
poricao neke od najgorih zloupotreba i obećavao
je temeljnu istragu (koja nikad nije sprovedena).
On je potvrdio da se pritvorenici drže u
»nezdravim i nehigijenskim prostorijama«
u podrumu, kao i da u njima ima mesta za
60–70 pritvorenika, ali da ih svakog dana
bude oko 350, a kada su racije bude ih i
400–500. 68Ministar
bez portfelja, Velja Popović, izgovarao
je vladu time što nije u lošem stanju samo
zgrada policije nego su takve i bolnice,
a one su svakako preče od zatvora. 69
A najvatreniji radikali su negirali sve,
smejali se i uzvikivali: »Živela Glavnjača!« 70
Od velikih planova za izgradnju policijske
»palate« i modernog zatvora uz nju, koji
su neprestano najavljivani, nije bilo ništa. 71
Imajući na umu da su ćelije u Glavnjači
»u takvom bednom i nehigijenskom stanju,
a i u pogledu prostornosti tako nedovoljne«,
beogradski opštinski sud je 1927. godine
»načelno odlučio da podigne još jednu novu
zgradu, koja bi poslužila za te svrhe ma
i provizorno, dok se ne odluči da se uz
novu nameravanu policijsku palatu sazidaju
i odgovarajući zatvori«. 72
Umesto toga, uz Glavnjaču je sazidana posebna
zgrada za Odeljenje tehničke policije, u
koju su smeštene kriminalistička oprema
i policijska kartoteka. Tako je Glavnjača
dobila dva dvorišta – jedno za kriminalce,
a drugo za političke uhapšenike. 73
Druga nova zgrada, na Obilićevom vencu broj
4 (stoji i danas), služila je kao sedište
Upravnika grada i nekolikih organizacionih
jedinica, a pre svega Opšteg odeljenja (kako
se tada zvala politička policija). 74
Na njenoj mansardi nalazio se poseban zatvor,
samo za političke krivce. 75
Glavnjača je izašla na zao glas i u međunarodnoj
javnosti. Tome je osobito doprineo francuski
pisac s levice Anri Barbis svojom knjigom
o belom teroru u balkanskim državama (Rumuniji,
Bugarskoj i Jugoslaviji). 76
Pod njegovim uredništvom, čitaoci Imanitea
su naučili šta je i kakva je la Glavniatcha
de Belgrade. 77
Uzalud su ministri u Skupštini upozoravali
da »strana štampa eksploatiše debatu o Glavnjači
na štetu naše zemlje«, 78
kao što im je slaba uteha bila činjenica,
koju su naglašavali, da je po Barbisovom
sudu situacija u Bugarskoj bila još gora
nego u Jugoslaviji.
Vlada je povremeno pribegavala, doduše slabašnoj,
kontrapropagandi. Uprava grada je znala
da javno polemiše s opozicionim političarima
koji su iznosili optužbe protiv nje, 79
a pojedini novinari su i sudski kažnjavani
zbog, navodno klevetničkog, pisanja o Glavnjači.
80
Ponekad su novine prikazivale
stanje u Glavnjači na šaljiv, 81
pa i idiličan način. 82
Ali ništa više nije moglo da izmeni već
duboko ukorenjenu predstavu o Glavnjači
kao mučilištu. Ona je kao takva ostala stožer
komunističke propagande, a ušla je i u levičarsku
literaturu. 83
Nijedan književnik koji je boravio u Glavnjači
nije za nju imao lepu reč. 84
Za zlu slavu Glavnjače kao mučilišta naročito
su zaslužni njeni glavni protagonisti –
mučitelji: viši i niži policijski službenici
koji su se isticali surovošću i sadizmom.
Na najgorem glasu bili su Dragomir-Dragi
Jovanović (šef »opšte«, zapravo političke,
policije 1936–1938), Milan Aćimović (posle
dugogodišnjeg službovanja u policiji, ministar
unutrašnjih dela u Stojadinovićevoj vladi),
Svetozar Vujković (služio u Beogradu 1924–1940,
postavljen za šefa odseka u političkoj policiji
1934), Božidar Bećarević (došao na Vujkovićevo
mesto 1940) i Đorđe Kosmajac (Vujkovićev
pomoćnik).
Potpunosti radi, treba pomenuti da je i
u ovom periodu nastavljena veza između Glavnjače
i smrtne kazne, doduše od 1930. godine u
nešto izmenjenom obliku. Jedinstven Krivični
zakonik koji je tada stupio na snagu ograničio
je javnost izvršenja smrtne kazne i propisao
da se ona ima izvršavati intra muros
(u praksi: u zatvorskom dvorištu), i to
vešanjem. U Beogradu se u
početku za tu svrhu koristilo dvorište Uprave
grada: u njemu je prvi, juna 1931. godine,
obešen Svetomir Novaković, vojni činovnik
osuđen zbog špijunaže. 85
Iako su pogubljenja vršena u zoru, lokacija
je bila vrlo nepogodna, s obzirom na to
da se Glavnjača nalazila u strogom centru
grada i da je bila ograđena ne preterano
visokim zidom, preko kojeg se iz okolnih
zgrada moglo videti šta se u dvorištu događa,
a svaki jači zvuk se mogao čuti na trgu.
Zbog toga je od 1935. za izvršenje smrtnih
kazni određen zatvor Suda za zaštitu države
na Adi Ciganliji, iako ni on nije bio nimalo
podesan. 86
Virtuelna
Glavnjača: 1941–1944.
Jedna od češćih asocijacija na nemačku
okupaciju u Beogradu je upravo Glavnjača,
koja se skoro uvek pominje u istom dahu
s Gestapoom, valjda po zvučnosti. Međutim,
Glavnjača – ona prava, na Kraljevom
trgu – uopšte nije radila tokom rata.
U aprilskom bombardovanju 1941. zgrada
je srušena, a zatvor u podrumu oštećen.
Nemci su zgradu odmah obnovili i adaptirali
za svoje potrebe, ali je nisu koristili
kao zatvor.87
Beogradska policija, kada je njen rad
obnovljen (23. aprila), smestila se
u nekoliko objekata na raznim lokacijama.
Politička policija (bivše »Opšte odeljenje«)
preimenovana je u »Specijalnu policiju«
i zadržala je svoje prostorije na dva
gornja sprata na Obilićevom vencu broj
4, kao i zatvor na mansardi. Kriminalna
policija je smeštena u zgradu gardijske
kasarne na uglu Takovske i Dalmatinske,
a za pritvorenike obeju policija odmah
je počela izgradnja »Centralnog zatvora«
na obližnjem placu.88
Zvanična adresa mu je bila Takovska
34, ali se u njega ulazilo iz Đušine
5, pa je ostao upamćen kao »zatvor u
Đušinoj«. Počeo je s radom u julu 1942,
a imao je dva dela: opšti, u kojem su
držani i obični i politički uhapšenici,
i posebni, koji se sastojao od desetak
ćelija, samo za uhapšenike IV (antikomunističkog)
odseka Specijalne policije.89
I »na mansardi« i u Đušinoj zatvorenici
su zlostavljani, mučeni, pa i ubijani,
isto kao pre rata u »pravoj« Glavnjači.
A isti policajci koji su ih tukli pre
rata na Kraljevom trgu, sada su ih tukli
»na mansardi« (Obilićev venac) i u Đušinoj.
Već sama njihova imena – Dragi Jovanović,
Vujković, Bećarević – potvrđivala su
kontinuitet ovih mučilišta. Naročito
je zgrada na Obilićevom
vencu tokom okupacije percipirana kao
Glavnjača, verovatno zato što je radila
kontinuirano, kao i zato što je bila
zvanično sedište Uprave grada, kako
pre tako i tokom rata. Iako su u njoj
zatvorenici držani na mansardi a ne
u podrumu, stanovništvo – pa čak i oni
koji su tu držani i zlostavljani – zvali
su je »Glavnjačom«. U jednom pismu Pokrajinskog
komiteta KPJ za Srbiju iz 1943. godine
zatvor na Obilićevom vencu izričito
se naziva Glavnjačom, i to ne u prenosnom
smislu, iako su njegovi autori dobro
znali da je reč o drugom objektu.90
Kolika je bila asocijativna moć imena
ozloglašenih policijskih agenata vidi
se iz reakcije Borislava Pekića kada
je 1949. godine otkrio da se s »mansarde«
na Obilićevom vencu, gde je bio zatočen,
vidi Kosmajska ulica: »Sećam se da mi
je ime Kosmajac prošlo kroz glavu, ostavljajući
u njoj mučnu prazninu jednog poređenja
s kojim nisam hteo da idem do kraja«.91
Jedna druga asocijacija na Glavnjaču
iz vremena rata bio je Gestapo, možda
zato što su Nemci zaista koristili zgradu
na Kraljevom trgu, iako ne kao zatvor.
Međutim, Gestapo je svoje zatvorenike
držao u neoštećenoj zgradi zatvora Okružnog
suda u Ulici kralja Aleksandra (današnji
Bulevar) broj 5, ali i u zgradi Ratničkog
doma (sada Dom Vojske Srbije), gde mu
je bilo sedište za Srbiju.92
Početkom jula 1941. otpočeo je s radom
koncentracioni logor na Banjici, što
je uveliko rasteretilo zatvorske kapacitete
u gradu; na Banjicu su odmah premešteni
brojni zatvorenici beogradske policije.93
Glavnjača
– Feniks: 1944–1953.
»Glavnjača je izgorela i svi Nemci
s njom« – izvestio je Vladimir Dedijer,
pišući o borbama za oslobođenje Beograda
oktobra 1944. u svom Dnevniku. 94
Ovo je samo delimično tačno. Zgrada je
zaista oštećena i gorela je, ali nije
izgorela. Naprotiv, brzo je obnovljena
i privedena svojoj prvobitnoj nameni –
služila je kao zatvor Ozne (Odeljenje
za zaštitu naroda, kasnije Uprava državne
bezbednosti, tj. Udba) za Srbiju. 95
Kroz vaskrslu Glavnjaču tokom prve posleratne
decenije prošle su hiljade zatvorenika
od svake fele: zarobljeni okupatori, kolaboracionisti
(»domaći izdajnici«), pripadnici »razvlašćene
buržoazije«, obični kriminalci, ali i
»mangupi iz naših redova«, naročito ibeovci
posle 1948. U njoj su ljudi i dalje zlostavljani,
premlaćivani, pa i ubijani.
Istorija Glavnjače posle Drugog svetskog
rata zahteva posebnu studiju, za koju
građe ne nedostaje. Ovde nas, međutim,
najviše zanima pokušaj da se posleratna
Glavnjača izbriše iz kolektivnog sećanja,
da se asocijacija »Glavnjača = teror«
ograniči samo na njeno predratno postojanje
i da se prikrije njena uloga u novom,
komunističkom režimu. Taj pokušaj je umnogome
uspeo. Danas ljudi, pa i oni obrazovaniji,
većinom misle da je Glavnjača bila mučilište
predratnih komunista i, eventualno, rodoljuba
pod nemačkom okupacijom, a da su žrtve
komunizma stradale na drugim mestima.
Ovoj amneziji doprineo je ležeći spomenik
ispred Hemijskog fakulteta, na kojem piše:
»Na ovom mestu nalazio
se zatvor Uprave grada Beograda Glavnjača.
Hiljade komunista i boraca za slobodu
zlostavljano je u njenim ćelijama. Zapaljena
je i do temelja izgorela u borbama za
oslobođenje Beograda 1944. godine«. O
njenom obnavljanju i docnijoj upotrebi
nema ni reči. Književnik Dragoslav Mihailović,
i sâm žrtva političkog progona, upozoravao
je na ovaj propust, 96
a 2006. godine se obratio Komisiji za
spomenike i nazive trgova i ulica Skupštine
grada Beograda s predlogom da se »lažni
spomenik« ukloni ili izmeni. Tim povodom,
Komisija je pribavila izveštaj Instituta
za savremenu istoriju. Prema izveštaju,
čiji je autor istoričar Milan Koljanin,
»Posle oslobođenja, zgrada [...] je obnovljena,
kao i zatvor u njoj da bi novim vlastima
služila u iste svrhe. [...] U ovom zatvoru
su pritvarani i isleđivani osumnjičeni
za ratne zločine, ali i protivnici novog
režima pri čemu su korišćeni razni oblici
torture. [...] Zgrada Glavnjače je služila
za potrebe policije do sredine pedesetih
godina kada je srušena«. 97
Što
se ležećeg spomenika tiče, Koljanin
pretpostavlja da je podignut 1974.
godine, na godišnjicu oslobođenja
Beograda; njegov autor je Milorad
Tepavac, a autor teksta Svetozar
Trebješanin. 98
Komisija je zaključila da spomenik
»ima svoje mesto u istoriji Beograda«,
pa ga kao takvog treba sačuvati,
s tim da se pored njega postavi
»tabla sa natpisom u kojem bi
bili izneti osnovni podaci o objektu
sve do njegovog rušenja 1955.
godine«. 99
Do danas nikakva tabla nije postavljena.
|
|
|
Ležeći spomenik
ispred Hemijskog fakulteta
|
 |
Isti pokušaj zavaravanja
kolektivne memorije učinjen je i u pogledu
jednog drugog posleratnog mučilišta
– zgrade na Obilićevom vencu broj 4.
Tu je bilo sedište Specijalne policije
pre i za vreme Drugog svetskog rata,
a Ozne i Udbe posle oslobođenja. Na
fasadi danas stoji spomen-ploča: »U
ovoj zgradi od 1941. do oslobođenja
Beograda nalazila se Specijalna
policija. Hiljade komunista i boraca
za slobodu zlostavljano je u ovoj kući
a mnogi od njih ovde su ubijeni ili
streljani u Jajincima«. Ponovo se sreće
stereotipna formulacija: »hiljade komunista
i boraca za slobodu«, ali nema ni reči
o onima koji su na istom tom mestu zlostavljani
i ubijani posle oslobođenja. 100
No, vratimo se Glavnjači. Iako se dva
puta – 1941. i 1944. – podizala iz pepela,
i njoj je došao kraj, najverovatnije 1953.
ili početkom 1954. godine, kada su kopani
temelji za zgradu Hemijskog instituta
(danas: Fakultet). 101
Treba pretpostaviti da su zatvorenici
izmešteni 1953. godine, možda i pre nego
što je (u septembru) zvanično otpočeo
s radom novosagrađeni, monumentalni Centralni
zatvor u Bačvanskoj ulici. 102
Zatvori su vrlo žilave ustanove, a neki
među njima predstavljaju važne kulturne
simbole pojedinih društava i pojedinih
perioda – dovoljno je setiti se Bastilje.
I danas postoje i rade njujorški Sing-Sing
(otvoren 1825. godine), pariski Sante
(1865) i londonski Pentonvil (1842). Slično
je i u Srbiji. Kazneno-popravni zavodi
u Ćupriji (1852) i Zabeli (1865) mogu
se po dugovečnosti uporediti sa Srpskom
akademijom nauka i umetnosti (1842, kao
Društvo srpske slovesnosti), s tim što
za razliku od ove nikada nisu menjali
lokaciju. Nisu mnogo mlađi ni od Narodnog
muzeja (1844) i Narodne biblioteke (1832),
ali su mnogo stabilniji i imaju duži kontinuitet,
jer za razliku od njih nikada nisu, ako
se tako može reći, zatvarali vrata – radili
su i tokom povremenih dogradnji i adaptacija.
Zatvorenička (i kriminalna) supkultura
uvek i svuda doprinosi nacionalnoj kulturi
unutar koje se formira, najviše kroz jezik.
Šatrovački govor izvorno nastaje u izolovanim
i marginalnim grupama, pre svega onima
koje moderni policajci zovu »kriminogenom
sredinom«. Kao i drugde, i u Srbiji (i
bivšoj Jugoslaviji), najagilniji stvaraoci
šatrovačkog govora su, odvajkada, romske
zajednice 103
i kriminalne, prosjačke i skitničke grupe.
A pojedine šatrovačke reči vremenom prelaze
u žargon, pa i u standardni jezik, makar
samo kao vulgarizmi. Na primer, reči »keva«,
»klinac«, »gotivan« i mnoge druge koje
su danas u širokoj upotrebi, zabeležio
je Vuk Karadžić u prvoj polovini XIX veka
kao primere egzotičnog i tajnog »gegavačkog«
govora, kojim se služe slepi prosjaci
u Slavoniji; 104
pripadnost tih reči osnovnom fondu kriminalnog
šatrovačkog govora je i inače višestruko
potvrđena. 105
Recepcija šatrovačkog govora u standardni
srpski bila je naročito burna 1990-ih
godina, u vreme masivne kriminalizacije
države i društva. Tom periodu dugujemo
glagol »ispoštovati« i poštapalicu »znači«
(sa ili bez mekog izgovora glasova »š«
i »č«). »Poštovanje« je opsesivna tema
u kriminalnoj supkulturi zbog hipertrofiranog
osećanja »časti« u kriminalnom i zatvoreničkom
svetu: u svakom holivudskom filmu o mafiji,
svi moraju da »ispoštuju« Kuma (» show
respect«). U vicu, Zemunac kome se
pokvari auto izađe i pripreti mu: »Znači,
da me ispoštuješ«. A današnji ministri
ozbiljno izjavljuju: »Znači, ovaj zakon
ima da se ispoštuje«. Videli smo da su
»Glavnjaču« njeni redovni posetioci interno
zvali »Šatrondža« i ona je nesumnjivo
bila važan rasadnik šatrovačkog govora
tokom celog svog dugog trajanja. Tako
nam Uprava varoši (grada) Beograda u nasleđe
nije ostavila samo reči »ćorka« i »glavnjača«
nego i čitavu jednu leksiku, kojom se
štedro služimo i ne znajući joj poreklo.
Ali, kulturni doprinos Glavnjače ne iscrpljuje
se samo na lingvističkom planu. Odnosi
između čuvara i zatvorenika, struktura
zatvoreničke zajednice i u njoj stvoreni
običaji – svi ti elementi prenosili su
se iz Glavnjače u druge zatvore u Srbiji
i Jugoslaviji i neki od njih bi se i danas
mogli identifikovati pažljivim istraživanjem.
Na širem, političkom planu, Glavnjača
je dugo bila simbol srpske dominacije
unutar zajedničke jugoslovenske države,
a i danas se kao takav simbol koristi
u bivšim jugoslovenskim republikama, naročito
Hrvatskoj.
Kosta Timotijević, radikalski političar
i ministar pravde 1909–1911, navodno je
jednom kazao za Glavnjaču, samo napola
u šali: »To je naša istorijska i kulturna
tekovina, to nije od juče, mi je imamo
već nekoliko decenija, nekih 70–80 godina,
i nama je do sada bila dobra, neka nam
i od sada bude dobra«. 106
I zaista, kulturni uticaj Glavnjače osećao
se kroz ceo dvadeseti vek, a ni u dvadeset
prvom nije sasvim izbledeo.
1
Miloš Crnjanski, Dela, VII,
Zadužbina Miloša Crnjanskog, Beograd
2008, str. 168, 171 i 179.
2
»Ja ću da napravim u Srbiji Kraljevu
partiju... a ko neće... može na Karaburmu«
( ibid., str. 176).
3
»Genčić, u inostranstvu, sprema zaveru.
Svi koji budu umešani u to, gospodo,
ima da idu u Gurgusovačku kulu« ( ibid.,
str. 180).
4
Prvobitni toponim, zabeležen – na
primer – na austrijskim mapama iz
osamnaestog i u Memoarima
prote Mateje iz devetnaestog veka,
glasio je Kajaburna i Kajaburma
(od turskog kaja = stena
i burn ili burun
= nos, kljun, predgorje – dakle, »kameni
rt« – up. Rječnik JAZU /1897/, s.
v.). U drugoj polovini devetnaestog
veka javlja se dublet Karaburma,
koji postepeno preovlađuje, potpomognut
»narodnom« etimologijom ( kara
= crn i burma = prsten),
koja naziv dovodi u vezu s navodnim
pogubljenjem prostitutki na tom mestu.
5
Stevan Sremac, »Budi bog s nama«,
u: Sabrana dela, Prosveta,
Beograd 1977, VI, 88. Poređenje s
Panteonom Sremcu se možda nametnulo
zato što se u to vreme u Srbiji govorilo
o pretvaranju Kalemegdana u »Panteon
pod otvorenim nebom« – up. Miroslav
M. Timotijević, »Heroizacija pesnika
Vojislava J. Ilića i podizanje spomenika
na Kalemegdanu«, Godišnjak grada
Beograda, knj. 47/48, str. 187–211
(2000/2001).
6
Nikola Hristić, Memoari 1840– 1862,
Prosveta, Beograd 2006, 246.
7
Dimitrije Marinković, Uspomene
i doživljaji Dimitrija Marinkovića
1846– 1869, ur. Dragoslav
Stranjaković, Srpska kraljevska akademija,
Beograd 1939, str. 88.
8
Radomir J. Popović, »Političke borbe
ustavobraniteljskog doba u memoarima
savremenika«, u: Aleksandra Vuletić
et al. (ur.), Pero i povest:
Srpsko društvo u sećanjima, Filozofski
fakultet, Beograd 1999, str. 77.
9
Novine srbske, IX, 39, 26. 09.
1842.
10
Mileva Alimpić, Život i rad generala
Ranka Alimpića u svezi sa događajima
iz najnovije srpske istorije,
napisala njegova udovica Mileva,
Kraljevska državna štamparija, Beograd
1892, 42. Rupu su kasnije zvali još
i »Zamastilova« (up. Stefan Mihailović,
Memoari Stefana Stevče Mihailovića
u dva dela od 1813 do 1842 i od 1858
do 1867,ur. Živan Živanović,
Grafički zavod »Makarije«, Beograd
1928, 253 n), po vračarskoj kafani
koju je na tom mestu 1860-ih držao
izvesni Jovan Zamastilo (up. Nikola
Krstić, Dnevnik: Privatni i javni
život, I, ur. Aleksandra Vuletić
i Miloš Jagodić, Zavod za udžbenike
i nastavna sredstva, Beograd 2005,
str. 96).
11
Tako bar kažu zvanične Novine
srbske, l. c.
12
Marinković, Uspomene i doživljaji,
op. cit., str. 88.
13
Slobodan Jovanović, Ustavobranitelji
i njihova vlada (1838– 1858),
Geca Kon, Beograd 1933, str. 316.
14
Jovan Milićević, »Istorija Katanske
bune (Srbija 1844 g.)«, Zbornik
Filozofskog fakulteta Univerziteta
u Beogradu, V, 1960, 304.
15
R. J. Popović, »Političke borbe«,
op. cit., str. 76.
16
Sl. Jovanović, Ustavobranitelji,
op. cit., str. 316–317.
17
Slobodan Giša Bogunović, ArhitektonskaenciklopedijaBeogradaXIXiXXveka,
Beogradska knjiga, Beograd 2005, I,
str. 400.
18
Npr.: Bogunović ( op. cit.,
402) navodi »1856. ili 1857« godinu,
dok Divna Đurić-Zamolo ( Graditelji
Beograda 1815– 1914,
Muzej grada Beograda, Beograd 20092,
376) misli da je to bilo »oko 1865«.
19
Policija, 3(16): 415–416 (1912).
U stvari, Kapetan Mišino zdanje je
građeno punih pet godina (1857–1862),
ali su završni radovi (prilagođavanje
objekta novoj nameni) izvođeni 1863,
a možda još i 1864. godine (up. Đurić-Zamolo,
Graditelji, op. cit.,
232 i tamo navedene izvore).
20
Tasa Milenković, »Neke zločinačke
spreme i navike«, u: Dnevnik Tase
Milenkovića (1850– 1918) prvog
srpskog učenog policajca,Zavod
za udžbenike i nastavna sredstva,Beograd
2000, II, str. 239.
21
U srpskom jeziku reč »kockar«, sve
do Prvog svetskog rata, označava kriminalca
iz navike, naročito džeparoša (»secikesu«)
i prevaranta, uključujući organizatora
prevarnih hazardnih igara (današnji
»šibicari«) – up. Božo K. Maršićanin,
»Kockari: Iz službenih uspomena«,
Policija, 6(1): 41–48 (1919).
Prema svedočenju jednog bosanskog
policajca iz 1920. godine, pre rata
su se ovi tipovi zvali »kockari« u
Srbiji, a »šatrovci« u bivšim austrougarskim
pokrajinama, ali »sada su u cjelom
kraljevstvu S.H.S. poznati pod imenom
džepari« – Mile Banović, »Šatrovački
govor«, Policija, 7(9–12):
448–451 (1920). U stvari, reč »šatrovac«
se široko koristila i u Kraljevini
Srbiji, još od druge polovine XIX
veka.
22
»Jedna noć u ‘šatrondži’«, Policijski
glasnik, 3(14–15): 115–116 (1899).
23
»U policijskim podrumima: Jedna poseta
tomruka Glavne Policije u Beogradu«,
Politika, 24. 03.1911, str.
3.
24
Taj ministar je bio Prvoslav Grizogono,
koji je svoju posetu opisao nekoliko
godina kasnije, kada je kao opozicionar
učestvovao u skupštinskoj raspravi
o uslovima u zatvoru Uprave grada
– up. Stenografske beleške Narodne
skupštine Kraljevine SHS (dalje:
Stenografske beleške), VIII,
11, Beograd 1928 (25. 11. 1927), str.
37.
25
»Osuđeni na smrt zatvaraju se u naročitu
apsanu u podrumu glavne policije...
Apsana je strašna, ništa se u njoj
ne vidi, u po dana mračna, kao što
je mračan i život osuđenikov preko
groba...« – Tasa Milenković, »Svršeno
je«, u: Dnevnik, op.
cit., I, str. 102. Za izolovanje
nemirnih zatvorenika v. ibid.,
str. 55 (»Jadnik«).
26
Živ. A. Lazić, »Zgrada za Upravu grada
Beograda i policijske reforme«, Policija,
2(6):161–166 (1911); citati na str.
164 i 165.
27
»Susedi nastradali od gasa posle dezinsekcije
pritvora Uprave grada Beograda«, Politika,
14. 09. 1939, str. 8.
28
Mil. Mih. Lozanić, »Rad Uprave gr.
Beograda u 1911 god.«, Policija,
3(7): 194–197 (1912); citat na str.
196.
29
»U policijskim podrumima«, op.
cit. »Kad se ima na umu da se
te izbe bez prozora ne mogu provetriti,
onda se može misliti kakva atmosfera
u njima vlada, naročito leti, kada
mahom svi, kao u paklu, leže goli
po patosu« – Lazić, op. cit.,
165.
30
»U policijskim podrumima«, op.
cit.
31
Lazić, op. cit., str. 164.
32
Pretpostavljamo da je homonim »ćorka«,
u značenju »spavanje« (uz glagole
»ćoriti« i »ubiti ćorku«), nezavisan
ne samo po značenju nego i po nastanku.
Verovatno je po nastanku nezavisan
i glagol »ćornuti«, u značenju »ukrasti«.
33
Doduše, izgleda da »glavnjača«, za
razliku od »ćorke«, zastareva i postaje
nerazumljiva u Hrvatskoj. Prikupljajući
reči iz šatrovačkog žargona zagrebačke
omladine 1930-ih godina, hrvatski
lingvist Josip Ham je zabeležio reč
»glavnjača« u značenju »zatvor« –
up. J. Hamm, »Dvije-tri o govoru zagrebačkih
srednjoškolaca«, Nastavni vjesnik
(Zagreb), 48(1–6): 233–247 (1939/1940).
Međutim, anketiranje zagrebačke omladine
početkom ovog veka je pokazalo da
se »glavnjača« (kao i mnoge druge
reči koje je Ham prikupio šezdesetak
godina ranije) više ne razume ni u
tom ni u bilo kom drugom značenju
– up. Željka Fink, »Šatrovački govor
u Hrvatskoj jučer i danas«, Wiener
Slawistischer Almanach, 52: 79–90
(2003).
34
Marko Kraljević u Azačkoj tamnici.
35
Marko Kraljević i kći kralja arapskoga.
36
Kazamat (od italijanskog casamatta)
je podzemno (ili na drugi način oklopljeno
ili blindirano) tvrđavsko odeljenje
za topove i municiju, jedna vrsta
bunkera. Etimologija izvorne italijanske
reči je sporna, ali je među mogućim
tumačenjima i: casa matta
= mračna kuća – up. Vocabolario
etimologico della lingua italiana
di Ottorino Pianigiani, Vol.
1, BiblioBazaar 2010, s. v.
37
O tamnjačama i boravku u njima v.
Borislav Pekić, Godine koje su
pojeli skakavci: Uspomene iz zatvora
ili antropopeja (1948– 1954),
I, BIGZ-Jedinstvo, Beograd 1987, Glava
11: »U tamnjači ili petoj dimenziji«.
38
To pokazuju Registar kažnjenih lica
1872–1873, Istorijski arhiv Beograda
(IA), fond Uprave grada Beograda (UGB),
Inv. br. 118, kao i sačuvani »Jutarnji
raporti od sviju Policajni pritvorenika
pri upravi varoši Beograda« – up.
IA, UGB, 1875, K/1658, 438. Na primer,
25. marta 1875. u
Upravi je bilo 75 zatvorenika, dok
ih je početkom XX veka bivalo više
od 200.
39
Na zidu apsadžijine sobe uvek su visili
»jedne bukagije i jedne lisice, a
nad njima, na dva mertečka jeksera
mirno počiva jedna izmašćena, pri
vrhu sva raščešljana volovska žila«
– Politika, 17. 09. 1907,
str. 3.
40
Tasa Mladenović, »Lepa Katinka« (1896),
u: Dnevnik, op. cit.,
II, str. 302.
41
Žandarmerijski podnarednik Dojčin
Jovanović, služio od 1864, umro 1910
– v. nekrolog u: Policija,
1(1): 28–29 (1910). U jednoj anegdoti
prosjak Mošon Mordehaj prenoći u Glavnjači
(ćeliji), a ujutro ustanovi da mu
je ukraden zlatnik. Detaljan pretres
ćelije i apsenikâ nije dao rezultata,
a Mošon je ponovo došao do svog zlatnika
tek kada je Čiča-Dojčin naterao lopove
Ristu i Lazara, kao najsumnjivije,
da popiju ricinus – up. Policijski
glasnik, 2(6): 39–40 (1898).
42
Još 1868. godine je italijanski konzul
u Beogradu zvao tada već bivšeg ministra
pravde, Crnobarca, da ga pita »kako
je to, da se kod nas kazna smrti propisuje
za povraćenu krađu (‘ récidive’)«
– up.: Memoari Dimitrija Crnobarca,
Arhiv Srpske akademije nauka i umetnosti,
br. 7889, str. 34 (kucani tekst).
43
Up. Policijski glasnik, 3(21):
166–167 (1899).
44
Ovaj običaj je bio star – još 1833.
knjaz Miloš je propisao da se osuđeniku
24 sata pre pogubljenja omogući »da
jede i da pije i prašta se s narodom,
koji mu bude dolazio«. Uzalud su obrazovani
pravnici pisali da su »posete od strane
rođaka i sveštenika radi duhovne utehe,
sve [...] što bi se [...] pre izvršenja
[smrtne] kazne dozvoliti moglo« (Radović,
Dim. G. Teorija kaznenog postupka.
S pogledom na Zakonik o postupku sudskom
u kriv. delima, za Knjažestvo Srbiju,
od 10. aprila 1865, Državna štamparija,
Beograd 1870, str. 341) – i Kurta
i Murta dolazili su da blenu u osuđenike.
45
IA, UGB, 1875, K-1661, 331 – izveštaj
o izvršenju smrtne kazne od 18. 06.
1875.
46
Tasa Milenković, »Svršeno je«, op.
cit., str. 59–60.
47
Radilo se o Vasi Damjanoviću, koji
je u bekstvu s robije izvršio nekoliko
krađa, pa je osuđen na smrt i streljan
1865. godine – IA, UGB, 1867, F. XII,
97.
48
Milenković, »Svršeno je«, op.
cit., str. 61.
49
Videlo, II, 153, 25. 12. 1881.
50
Tasa Milenković, »Kesaroši« (1888),
u: Dnevnik, op. cit.,II,
83.
51
[Tasa Mladenović], »Streljanje zločinaca«,
Policijski glasnik, 3(44):
340 (1899). Istu vradžbinu su koristili
i muškarci – kada je, 1929. godine,
u Štipu streljan komita Blagoje Kralev,
»prisutni momci uzeše parčad od konopca,
kojim je bio Blagoje vezan za kolac,
da zapoje svoje buduće ljube da im
budu verne« ( Politika,
13. 01. 1929, str. 7).
52
Na primer, prvi je u Srbiji čitao
dela Lombrozovog sledbenika, eugeničara
Haveloka Elisa, koji je ostao upamćen
po svom radu u oblasti seksologije
– up. Živ[ojin] A. L.[azić], »Duševne
osobine u zločinaca. Po Dr. Havelock
Ellis-u i dr. Čitano u ‘Pravničkom
društvu’ na Velikoj školi«, Policijski
glasnik, 3(23): 178 (1899).
54
Za politički kontekst i docniji tok
afere Novaković v. Olga Popović-Obradović,
Parlamentarizam u Srbiji 1903.
do 1914. godine, Službeni list
SRJ, Beograd 1998, str. 325–329, 385–389.
Videti i: Dubravka Stojanović, Srbija
i demokratija 1903– 1914:
Istorijska studija o »zlatnom dobu
srpske demokratije«, Udruženje
za društvenu istoriju, Beograd 2003,
str. 361–362.
55
»Maksim je uhapšen [...] zbog toga
što je pokušao da udavi svoju ženu.
Za njega se već odavno znalo, da nije
pri zdravoj pameti«, Politika,17.
09. 1907, str. 1–3. Ukoliko nije drukčije
naznačeno, citati u ovom i sledećim
paragrafima, kao i opis događaja,
preuzeti su iz istog novinskog članka.
56
Šejh-Mustafina tekija, od koje je
danas ostalo samo istoimeno turbe,
na uglu Višnjićeve i Braće Jugovića.
57
Jedan očevidac kaže da je to bio »veliki
balon neke tečne kiseline«, ali »balon
se nije razlio kroz prozor u sobu
već ispred prozora niz nizbrdnu ulicu«
– Vojin Puljević, Sećanja starog
novinara, privatno izdanje Danice
Bezuhović, Beograd 1971. U svakom
slučaju, moguće je da je ovo bio prvi
primer upotrebe hemijskih sredstava
za ugušivanje nereda u Srbiji.
58
»Regicides’ enemies dead. Shooting
in Belgrade prison is followed by
a riot in the city«, New York
Times, 30. 09. 1907, str. 1.
59
Raspis Ministra unutrašnjih dela br.
10481 od 26. 04. 1905, u: Policijski
glasnik, I (1905), 18: 123. Po
zakonu (čl. 287 Zakonika o krivičnom
postupku iz 1865), izvršenju smrtne
kazne morali su da prisustvuju: policijski
činovnici, dva kmeta i sveštenik.
Ali prisustvo drugih lica nije bilo
zabranjeno i ono se prosto podrazumevalo.
60
Politika, 29. 08, 12. 09. i 13.
09. 1912.
61
Rajko Jovanović, Glavnjača kao
sistem, Zaštita čovjeka, Zagreb
1928, str. 10.
62
Jovanović, Glavnjača,
op. cit., passim.
63
U otvorenom pismu ministru policije
Korošecu 1936. godine, Vlatko Maček
kaže: »Zagrebačka policija poznata
je već godinama kao mjesto mučenja
i zlostavljanja. Glas naroda dao joj
je ime zagrebačke glavnjače, ali po
onome, što se zadnjih mjeseci u njoj
sbiva, izgleda, da je ona nadmašila
i Glavnjaču pa i samu sebe« – »Pismo
Vođe hrvatskog naroda u odbranu od
zvjerstava – Božjem svećeniku Korošcu«,
Evolucija: Politički i kulturni
pregled (Zagreb), 4(2–3), 67
(1936).
64
Jovanović, Glavnjača,
op. cit., 3.
65
Rasprava od 25. novembra 1927. nakratko
je prekinuta jer je došlo do tuče:
»G. Škerović sa stisnutom šakom kidiše
na g. Drljevića. G. Drljević hvata
desnom rukom za revolver, koji se
nalazi straga u džepu pantalona. G.
Kobasica [...] kad spazi pokret g.
Drljevića zatrča se i munjevitom brzinom
uhvati ga za ruku. [...] U ovom opasnom
trenutku predsednik prekida sednicu.
Prisutni ministri kidnuše brže-bolje
u svoju ministarsku sobu. Nasta lom,
gužva i gušanje« – Politika,
26. 11. 1927, str. 5.
66
Rasprava od 29. februara 1928. je
takođe prekinuta jer je nastala »jedna
opšta gužva i tuča«, koja je trajala
»dobrih 20 minuta«: »Natezalo se,
tuklo i mlatilo, i u onome vrzinom
kolu ni najbliži posmatrači nisu mogli
da vide ko je koga udarao, ali se
moglo posle bitke konstatovati da
su najviše povukli na svojim leđima
g. dr. Pernar [radićevac] i g. Jovanović,
zvani Vojvoda Lune [radikal]« – Politika,
01. 03. 1928, str. 3.
67
Stenografske beleške, VIII, 3,
12 (7. 03. 1928).
69
Ibid., VIII, 11, 38 (25. 11.
1927).
70
Kada su iznošene optužbe o seksualnom
zlostavljanju uhapšenica, iz radikalske
većine se čulo: »Zaštitnici beogradskih
prostitutki!« i »Zar treba da štitimo
kurve!«, ibid., VIII, 2,
11 (29. 02. 1928).
71
Videti, na primer, detaljan opis projekta
arhitekte Popovića iz 1934. godine,
koji je predviđao nov objekat u postojećem
dvorištu, prema Siminoj ulici – »Nov
zatvor krivične policije u Beogradu«,
Politika, 19. 07. 1934, str.
8.
72
»Zidanje novih apsana pri Upravi grada
Beograda«, Policija (1927),
507.
73
Branislav Božović, Beograd između
dva svetska rata: Uprava grada Beograda
1918– 1914, Istorijski
arhiv Beograda, Beograd 1995, str.
231.
74
Božović, Beograd između dva svetska
rata, op. cit.,str.
176.
75
Branislav Božović, Specijalna
policija u Beogradu 1941– 1944,
Beograd: Srpska školska knjiga, 2003,
str. 325.
76
Henri Barbusse, Les bourreaux:
Dans les Balkans. La Terreur blanche.
Un formidable procés politique,
Flammarion, Pariz 1926.
77
Na primer, u okviru redovnog izveštavanja
o procesu Radi Vujoviću 1928, Imanite
javlja da je Vujović prebačen
iz Glavnjače u zatvor na Adi Ciganliji,
pod upečatljivim naslovom: »Apres
la Glavniatcha l’île des Tziganes«,
L’Humanité (Pariz), 24. 05.
1928, str. 1. A izveštavajući o štrajku
glađu u mitrovačkoj kaznionici 1932.
godine, novinar dodaje: »La situation
est également terrible dans la fameuse
prison ‘Glavniatcha’ a Belgrade« –
L’Humanité, 26. 11. 1932,
str. 3.
78
Stenografske beleške, VIII, 3,
25 (7. 03. 1928). Pritisak na Jugoslaviju
nije jenjavao. Na primer, kada je
1931. godine u Zagrebu ubijen (verovalo
se, uz prećutnu saglasnost vlasti)
ekstremni hrvatski nacionalist, naučnik
Milan Šufflay, Albert Ajnštajn i Tomas
Man su javno pozvali Međunarodnu ligu
za ljudska prava da protestuje protiv
represije u Jugoslaviji – up. New
York Times, 6. 05. 1931, str.
1.
79
Npr.: »Odgovor Uprave Grada Beograda«,
Politika, 2. 03. 1928, str.
1.
80
Na primer, urednik Novosti,
Slobodan Vidaković kažnjen je šest
puta samo u jednoj godini – Politika,
12. 12. 1928, str. 6.
81
Kada su se u zatvoru istovremeno zatekli
hohštapler Moša (Josif) Pinto i komunista
Moša Pijade, novine su opisivale kako
njih dvojica zabavljaju zatvorenike
svojim pričama i kako je Pijade od
»nekog lica« spolja dobio »crvene
sarme u crvenom loncu«, što je izazvalo
veliku podozrivost žandarma – »Život
dva Moše u Glavnjači«, Politika,
25. 02. 1925, str. 4.
82
Tako su o Božiću 1940. godine policajci
pritvorenicima delili praseće pečenje
i po 10 cigareta (Muslimani su uzimali
samo cigarete), a šef policije je
tom prilikom održao dirljiv govor
– »Božić u pritvoru krivične policije«,
Politika, 10. 01. 1940, str.
12.
83
U emigraciji su komunisti izdavali
list Protiv Glavnjače: organ patronata
iseljenika iz Jugoslavije, Pariz–Brisel,
1933–1937.
84
Rade Drainac je u Glavnjači izdržao
kaznu od 18 dana zbog nekog kafanskog
izgreda: stavili su mu lisice, policijski
pisar mu je psovao mater, a nikada
nije odveden na lekarski pregled,
iako je to stalno tražio ( Stenografske
beleške, VIII, 3, 11, 7. 03.
1928). Sima Pandurović je posle pedeset
dana zatvora, doduše, opisao policijske
činovnike kao »mlade, kulturne i ljubazne
ljude«, ali je »sistem« u Glavnjači
opisao kao »primitivan« – »Pesnik
u Glavnjači«, Politika, 29.
11. 1926, str. 11. Inače, Pandurović
je ponovo boravio u Glavnjači 1945.
godine, pre nego što je izveden pred
Sud za suđenje zločina i prestupa
protiv srpske nacionalne časti. Prema
jednoj anegdoti, tu ga je video šef
OZNE Slobodan Penezić Krcun. Na Krcunovo
pitanje otkad je u zatvoru, Pandurović
je odgovorio: »Pa, od oslobođenja«.
85
Politika, 20. 06. 1931, str.
5.
86
Stub za vešanje je postavljan po potrebi,
u jednoj ovećoj sobi koja je inače
služila za smeštaj zatvorskih stražara.
Tu je prvi obešen Dragutin Nikolić
iz Begaljice, sin znamenitog hajduka
Obrada, osuđen zbog ubistva iz koristoljublja
– v. Arhiv Jugoslavije (AJ), Fond
ministarstva pravde (63), F-11-23-1935.
87
Branislav Božović, Specijalna
policija, op. cit.,
325–326 i Beograd pod komesarskom
upravom 1941, Institut za savremenu
istoriju, Beograd 1998, 59. Neki autori
pogrešno navode da je Glavnjača (zgrada)
u bombardovanju uništena i da je prestala
da postoji 1941. godine – npr.: Đurić-Zamolo,
op. cit.,str. 376.
88
Božović, Beograd pod komesarskom
upravom, op. cit., str.
74.
89
Božović, Specijalna policija,
op. cit., str. 326–327.
91
Pekić, Godine koje su pojeli skakavci,
op. cit., I, 149. Inače,
Kosmajac je 1941. prešao na rad u
Banjički logor, a 1942. je ubijen
na ulici, u atentatu koji su organizovali
komunisti (up. Božović, Beograd
pod komesarskom upravom, op.
cit., str. 228).
92
Božović, Specijalna policija,
op. cit., str. 326.
93
Božović, Beograd pod komesarskom
upravom, op. cit., str.
229–232.
94
Vladimir Dedijer, Dnevnik. Deo
3: od 10 novembra 1943 do 7 novembra
1944, Jugoslovenska knjiga, Beograd
1950, str. 289.
95
OZNA za Jugoslaviju nalazila se u
neposrednom komšiluku, u Braće Jugovića,
od dvorišta Glavnjače odvojena samo
jednim zidom. A beogradska OZNA je,
sasvim prigodno, smeštena u prostorije
bivše Specijalne policije na Obilićevom
vencu. I na jednom i na drugom mestu
držani su zatvorenici pod istragom.
Pored ovih, širom Beograda je bilo
još mnogo zatvora, kako stalnih tako
i improvizovanih: Centralna milicija
u Tiršovoj ulici; zatvori u Đušinoj,
Deligradskoj i na Adi Ciganliji; rejonske
stanice narodne milicije. Za delimičnu
topografiju mestâ lišenja slobode
u posleratnom Beogradu videti: Dimitrije
Đorđević, Ožiljci i opomene,
II, BIGZ, Beograd 1995, str. 70 i
95; Srđan Cvetković, Između srpa
i čekića: Represija u Srbiji 1944– 1953,
Institut za savremenu istoriju, Beograd
2006, str. 178; Kosta Nikolić i Bojan
B. Dimitrijević, »Formiranje OZN-e
u Srbiji i Beogradu i likvidacije
‘narodnih neprijatelja’ 1944«, Istorija
20. veka, 28(2): 9–28 (2010).
96
Npr.: Dragoslav Mihailović, Kratka
istorija satiranja, Zavod za
udžbenike i nastavna sredstva, Beograd
2005, str. 106.
97
Pismo M. Koljanina Komisiji za spomenike
od 23. 03. 2007, zavedeno u Skupštini
grada Beograda pod brojem S-19-031-32,
pod kojim se vodi i ceo ovaj predmet
o ležećem spomeniku ispred Hemijskog
fakulteta. Zahvaljujem Dragoslavu
Mihailoviću što mi je ljubazno ustupio
svoju prepisku s Komisijom.
98
Pored već citiranog »činjeničnog«
dela, tekst sadrži i jedan bizaran
stih: »Gnjevna kost nikad ne plače
/ Buntovna iz zemlje iskače«.
99
Pismo Komisije D. Mihailoviću od 27.
11. 2007.
100
Na ovaj propust je, s gorkom ironijom,
skrenuo pažnju književnik Borislav
Pekić, koji je tu boravio 1949. godine
– up. B. Pekić, Godine koje su
pojeli skakavci, op. cit.,
II (1989), 93, n. 12.
101
Tada su na mestu Glavnjače vršena
zaštitna arheološka istraživanja,
o kojima su 1955. izvestili Jovan
Todorović i Marija Birtašević, »Arheološki
spomenici u Beogradu i okolini«, Godišnjak
Muzeja grada Beograda, 2: 31–42
(1955). Zahvaljujem arheologu Marku
Popoviću što mi je skrenuo pažnju
na ovu okolnost.
102
Partizanski general Ljubodrag Đurić,
uhapšen novembra 1952. zbog skandala
koji je izazvao kada je na VI kongresu
KPJ optužio Petra Stambolića da mu
je preoteo ženu, proveo je u Glavnjači
42 dana. Pušten je 9. januara 1953:
»Stara i dotrajala tamnica, po zlu
poznata ‘Glavnjača’, porušena je posle
mog puštanja iz nje. Ja sam bio njen
poslednji stanovnik!«. Ljubodrag Đurić,
Sećanja na ljude i događaje,
Rad, Beograd 1989, str. 363, n. 177.
103
Etimološki, »šatrovački« dolazi od
»šatre«, tj. šatora pod kojim bivakuju
Romi čergari – up. Tomislav Sabljak,
Rječnik hrvatskoga žargona,
V. B. Z., Zagreb 20012; videti i:
Rade Uhlik, »Ciganizmi u šatrovačkom
argou i u sličnim govorima«, Glasnik
Zemaljskog muzeja u Sarajevu
(nova serija), 9: 5–31(1954).
104
»Gegavac [...] osobito u Slavoniji
zove se slijepac. [...] Slijepci govore
kašto između sebe da ih drugi ljudi
ne mogu razumjeti, i to se zove gegavački
jezik, ili: govori gegavački«
– Vuk. Stef. Karadžić, Srpski
rječnik, Beograd 18983, s.
v. gegavac i gegavački. O slepim
prosjacima videti: Ivan Janković,
»Pravna priroda ugovora o slepčovodstvu«,
Pravni život: Časopis Pravnog
fakulteta Univerziteta Union u Beogradu,
1(1): 247–253 (2010).
105
One se sreću u svim policijskim rečnicima,
još od XIX veka (npr. rubrika »Kockarski
– egavački jezik« u Policijskom
glasniku od 1897. i naredna godišta).
106
Ovu anegdotu je saopštio Pavle Radić
prilikom skupštinske debate o Glavnjači
1928. godine – up. Stenografske
beleške, VIII, 3, 21.
|