Posle indicija
da bi lider radikala mogao uskoro na slobodu
Šešelj ante
portas?
Mogućnost puštanja Vojislava Šešelja iz
Haškog zatvora postala je toliko realna
da ju je prihvatila i Nataša Kandić. Posle
osam godina sudskog i nadgornjavanja između
pravničkih birokrata i parničarski lukavog,
drskog i retorički veštog Šešelja, zaista
je moguće da su se i sudije međunarodnog
suda umorile, pa su rešile da nam vrate
to »čudo« da mi s njim trljamo glavu.
Podsticanje na zločine
Ono što će valjda nepobitno biti utvrđeno,
i zbog čega će biti izrečena kazna, jeste
govor mržnje koji je podsticao na zločin.
Zaista, teško je dokazati da li je V. Šešelj
u nekoj situaciji lično izvršio egzekuciju
da bi se u svom najužem krugu dokazao na
delu, i da bi dao primer. Ili, da li je
sa Trebevića pucao snajperom po svom rodnom
gradu i slučajno pogodio nekog bivšeg drugara
iz školske klupe. Prihvatljiva je teza da
nije nikoga »svojom rukom« ubio. Kao što
ni Adolf Hitler nije nikoga »svojom rukom«
poslao na onaj svet, čak ni kada je za to,
kao vojnik u Prvom svetskom ratu, imao legitimne
uslove. Ono što je zločin u slučaju V. Šešelja
and comp. (kao i njegovog istorijskog prethodnika)
jeste podsticanje i organizovanje
drugih da čine zločine u ime ideja koje
su proizvod njihovog (za)uma. Što je od
običnih građana pravio monstrume koji čine
zločine. Ali, ova dimenzija slučaja V. Šešelja
očigledno će biti stavljena ad acta,
a na istoričarima je da istražuju i dokazuju.
Naravno, najveća osuda u istorijskom smislu
jesu rezultati tog zločinačkog delovanja,
koji će biti vidljivi i kroz buduće vekove.
Domaću javnost i domaće političare ova dimenzija
više i ne interesuje. Oni su čvrsto stali
na pozicije upravo šešeljevske propagande
iz devedesetih, umesto njega, na primer,
bave se potezanjem slučajeva Tuzlanske kolone
i Dobrovoljačke ulice, i drže zajedničke
sednice vlada Srbije i Republike Srpske.
Šta će biti kad se Šešelj
vrati?
Srbijansku javnost sada samo interesuje
šta će biti kad se Šešelj vrati. Pri ovim
razmatranjima u opticaju su razne varijante
i tumačenja. Dve najviše zaokupljaju analitičare.
Pre svega, moguća uloga V. Šešelja na aktuelnoj
političkoj sceni u odnosu na delovanje opozicije
i rejting Srpske narodne stranke. Pretpostavka
je da će on po povratku u politički život
Srbije (ukoliko mu to sudskom presudom ne
bude zabranjeno) svojom harizmom produkovati
nove i brojne Deliće koji će se pokajati
i vratiti pod okrilje radikala, i time oslabiti
poziciju naprednjaka. Svađa između radikalske
i naprednjačke opozicije bi, prema takvim
kalkulacijama, umanjila njihove izglede
i ponovo oterala glasače prema takozvanoj
demokratskoj poziciji.
Postoji i suprotna teza, da je ceo raskol
u Srpskoj radikalnoj stranci neiskren i
da će se oni svi, poput Delića, kad im to
bude potrebno da bi osvojili većinu, pokajati
i ujediniti »u višem interesu«. Iako se
često u prvi plan ističe moguća koalicija
DS-SNS, moguće je da tamo negde iza postizbornog
ćoška čuči i vreba priliku i koalicija SRS-SNS!
Zbog čega je ova teza legitimna? Pre svega,
Nikolić i Vučić se ni jednom jedinom izjavom
posle raskola nisu izjasnili o brojnim nezakonitostima
koje su učinjene za vreme njihovog zajedničkog
vođenja radikalske politike. Raznorazne
psovke koje su jedni drugima upućivali su
najmanje važne. Pa znamo šta je sve Šešelj
govorio o Slobodanu Miloševiću i Miri Marković,
da bi prvom prilikom sve to zaboravio i
prihvatio ulogu njihove udarne pesnice.
Jer, sve te međusobne uvrede su samo prazne
reči. Da bi se poverovalo u iskrenost njihove
evropske orijentacije Nikolić i Vučić su
morali da se javno izjasne (priznaju, pokaju)
o bar jednom od brojnih nezakonitih dela
počinjenih za vreme njihove vladavine u
Zemunu 1996–2000. godine.
Razne nezakonitosti
Šešelja i radikala
Kao što će Međunarodni sud u Hagu ad acta
staviti slučaj uloge Šešelja u ratovima 1991–1995.
godine i na Kosovu 1999, kod kuće, radikali
na čelu sa Šešeljem davno su abolirani
i ad acta su stavljene brojne nezakonitosti
i štete koje su načinjene državi i građanima
Zemuna u toku prve radikalske vladavine 1996–2000.
godine. A o razmerama ove vrste zločina još
uvek se malo zna. Zašto Vučić i Nikolić nijednom
nisu iskoristili priliku da priznaju bar
neki od drastičnih slučajeva, na primer
kako su sedište Otadžbinske uprave u starom
Zemunskom magistratu dobili opremljeno opštinskim
parama, na trideset godina, za 1,75 dinara
po kvadratu.
Dugačak je spisak nedela, kršenja zakona,
uzurpacije vlasti, imovine, raznih krivičnih
dela, ubijanja društvenog života u Zemunu,
zbog kojih su odgovornim političarima i počiniocima
mogle da budu izrečene primerene kazne. Samo
nabrajanje tog spiska zahteva mnogo veći prostor
i poseban tretman.
Sve je to palo u zaborav, smatra se nebitnim,
a verovatno i sudski zastarelim događajima.
Sada se samo gleda kako će se, kad dođe Šešelj,
na toj novoj političkoj pijaci trgovati, ko
će kome podvaliti, ko će dobiti a ko izgubiti.
A vreme je da se zapitamo i kakva nas nova
(ne)dela čekaju i kako će se vlasti ponašati
u tim novim situacijama. Da li će zbog neke
male vajdice opet nekome da se gleda kroz
prste i žmuri na zakon? Kao onomad kad je
u Narodnoj skupštini SPS-u bio potreban i
neki radikalski glas, pa se odustalo od vraćanja
zgrade KUD »Branko Radičević« građanima, ili
kad je u Narodnoj skupštini DOS-u bio potreban
i neki radikalski glas pa je za uzvrat...
Da li će opet nekažnjeno prolaziti mahanje
pištoljima, otimanje imovine, prebijanje građana,
otimanje kamere novinarima? Da li će se opet
tolerisati govor mržnje?
Ko je i kakav je Šešelj, šta od njega možemo
očekivati, uglavnom je poznato. Na njega neće
delovati smisao i svrha kazne. Povratak Šešelja
će, zbog svega ovoga, biti veliko iskušenje
kako za vlast u ovoj zemlji, za institucije
države, tako i za građane, pojedince i njihova
udruženja.
 |
|
Dragan Stojković |
 |
Rasprodaja državne zemlje
započela je 1997. godine
Jedan od svedoka radikalske vladavine pod
Šešeljevim vođstvom je i Zoran Ristić koji
je izdavao i uređivao novine Halo Srem,
a od 1994. bio je predsednik Mesne zajednice
naselja Bečmen u današnjoj Surčinskoj opštini.
Iz njegovog teksta »Teze za hronologiju
Zemunskog čuda« navodimo: »Centri otpora
politici SRS po dolasku na vlast u Zemunu
početkom 1997. godine bile su mesne zajednice.
Zbog toga je na sednici Skupštine opštine
9. juna 1997. usvojena odluka o njihovom
ukidanju i preuzimanju njihove imovine,
čak i one koju su meštani stvarali samodoprinosom
i legatima. Pri tom, radikali se ne osvrću
ni na odluku Ustavnog suda Srbije koja poništava
takvo rešenje (1998). Umesto legalno izabranih
organa u selima imenovali su svoje partijske
odbore. Prava namera takvih
poteza uskoro izlazi na videlo. Rasprodaje
se sve što može da se proda. Prema grubim
procenama, oko 20 miliona kvadratnih metara
poljoprivredne zemlje rasparčava se na male
placeve od 6 do 12 ari i nudi po različitim
ali niskim cenama u svim delovima opštine.
Rasprodaju se i seoske utrine, zemljište
kojeg su se nekada vlasnici odrekli za zajedničke
seoske pašnjake, uprkos odluci Vlade Srbije
o vraćanju vlasnicima. Tačan obim i vrednost
te rasprodaje evidentirani su u Zemunskim
novinama iz tog vremena, koje su iz
broja u broj oglašavanjem nudile te placeve.
Opština je jedan broj placeva velikodušno
poklanjala svojim ‘simpatizerima’, a mnogi
su po bagateli kupovali na desetine placeva
i posle ih skupo preprodavali. Nađen je
i modus da se zaobiđe Zakon o pretvaranju
poljoprivrednog zemljišta u građevinsko,
koji je propisivao visoke poreze za takvu
prodaju. Naime, rasprodaja nije vršena kao
trajna prodaja zemlje, nego kao pravo korišćenja
na 99 godina. Neuki ljudi nisu znali da
je to nezakonito i da se ne može legalno
uneti u katastar, a država je pretrpela
štetu od nekoliko milijardi, jer se vrednost
tih transakcija procenjivala na oko 700
miliona dinara...«
|