Moral i
pravo u opreci
Cece i secikese
Ceca
se nagodila sa državom. Ceca je lopov.
Ceca nije lopov. Ko je, međutim, tu Ceca?
U tekstu ću pre svega govoriti o »cecama«
jer Ceca tu ionako služi tek kao egzemplar,
kao paradigma kriminala i korupcije
Predmet ovog teksta nije Ceca Ražnatović
kao takva, predmet razmatranja jeste naša
duboko licemerna sklonost da tako izričito
odelimo slučaj Cece (i raznih »ceca«) od
drugih sličnih prestupa. Kao uvodnu napomenu
neizostavno je još naznačiti da se čitavo
razmatranje temelji na pretpostavci da je
Ceca zaista počinila ono za šta se tereti,
da je priznala krivicu kako bi izbegla dugogodišnju
zatvorsku kaznu.
Da li mi, odmah se zapitajmo, zaista imamo
problem da se družimo sa moralno sumnjivim
ličnostima? Šta je ono što nama nepopravljivo
smeta u »lopovskoj stvari«? Neočekivano,
to nije moralna posrnulost lopova. Činjenica
je da većina nas ima prijatelje i poznanike
za čiju čistotu »lika i dela« ne bismo bili
spremni staviti ruku u vatru. Moral je,
bez sumnje, neumorni izazivač s kojim se
svi u životu rvemo – manje ili više uspešno.
Padamo, ustajemo, grešimo, iskupljujemo
se. Cecin primer ne predstavlja tu ništa
izvanredno, u moralnom smislu (gde se pre
svega ispituje unutrašnje nastrojenje pojedinca),
dok s juridičkog stajališta to predstavlja
budalaštinu – ukrasti na pijaci pun buđelar
nekoj ubogoj babi izjednačava se sa krađom
milionske svote multimilioneru, ukoliko
je lopov pri tom upoznat sa materijalnim
moćima pokradenih lica. Mi, dakle, striktno
moralno sudeći, ne smemo odvajati lopovluk
u »belim rukavicama« (lopovluk karakteristično
eufemizovan sintagmom »utaja poreza«), od
sitnih džeparoša, recimo.
Na čemu počiva dvojstvo
aršina?
Šta je, međutim, ono – a to pitanje je
nerv razmatranja – što mi toliko preziremo
kod uličnih džeparoša, a što nismo prepoznali
kod Cecinog »nepevačkog angažmana«? Na čemu
počiva to dvojstvo aršina? Pre svega, danas
gotovo da preovladava mišljenje kako je
naivni idealist onaj ko ne iskoristi šansu,
ko se ne snađe i ne ugrabi priliku (»Ako
svi kradu zašto ne bih i ja« – što očito
sugeriše da onaj ko u ovom trenutku ne krade
ne čini to jedino stoga jer i drugi ne kradu).
U tom smislu lopovsku reputaciju može zasenčiti
jedino neopreznost što su ga uhvatili sa
»rukom u tuđem džepu«. »Državu treba potkradati«,
uz pojašnjenje – to je povraćaj novca, ništa
drugo, budući da je država ionako nepravedna,
haračlijska. Međutim, a u tome leži pritajeni
nitkovluk ovakvog rezonovanja, parazitskim
formama u organizmu države ne može odgovarati
da svi shodno njima stanu činiti. Parazitske
forme ne žele, niti mogu, poopštiti svoj
princip delanja – ekskluzivu »kraduckanja«
žele samo za sebe!
Sloboda da se učini
prestup
Najviše argumentativnog potencijala, međutim,
ljudi pronalaze u tautologiji »Ceca je – Ceca«.
Pored toga što je ona, kako je sama priznala,
počinila delikt, ona je i porodična žena,
a pre svega sjajna folk pevačica i medijska
zvezda. Njen je životni stil sasvim ordinaran,
nekriminogen, dok se sitnodžeparoški »mentalitet«
Cigančića ogleda u čitavoj mu egzistenciji.
Saobraćajući sa »cecama« izlišna je bojazan
da će nas one opelješiti (jednako kao pomenuti
moralno-ivični naši intimni prijatelji), dok
kod šanera to nije slučaj. Neplaćanje poreza
je tu tek uzgrednost, eksces, dok je, suprotno,
»šaner uvek šaner«.
Takođe, tu se radi i o slobodi da se učini
prestup, koja prestupnika čini, u izvesnom
smislu, superiornim, dostojanstvenim – dok
je lopovluk usled psiho-socijalnih okolnosti,
takoreći nužde, naprosto manje vredan, lišen
stila. Cigančić koji »radi tašne«, koji mardiše
po štajgi, naprosto – drži se – ne može drugačije
(»Pazite se, mlada, Cigani su to!«). On biva
i ostaje tek »običan lopov«, dok Ceca i ostale
mnogobrojne »cece« (korumpirani foteljaši,
kontroverzni biznismeni, samozbrinjavajući
direktori i druge znamenite secikese) za nas
nikako ne ostaju dosadno trivijalni. Nama,
nažalost, ma kako se pri tom otimali i ma
kako pri tom želeli da ih definitivno osudimo
– ipak imponuju njihov sjaj, moć, vrtoglavi
bankovni računi. I zato Cecu nikada nećemo
– osim u izuzetnim trenucima privatnog samozadovoljavanja
usled zavisti – posmatrati kao lopinu, već
uvek kao »Cecu«.
Otud sve prethodno sa moralom nema nikakve
veze. Ljudima do morala, kako vidimo, i nije
presudno stalo. Ali državi do zakona mora
biti! A da je Ceca – Ceca (a šaner tek šaner)
svedoči i njena moć da se nagodi – odnosno
nemoć države pred njom.
 |
|
Ivan Kovač |
 |
|