Početna stana
 
 
 
   

Vreme spoznaje

Kako će glasati generacija rođena 9. marta 1991. godine?

Ako ste uhvaćeni u senku nekog drugog, sa vama je gotovo. Drugi snivaju svoje snove kroz vas.
Žil Delez

Bez obzira na to da li će šesti postpetooktobarski parlamentarni izbori biti održani u decembru 2011. ili početkom 2012. godine oni će biti važni iz najmanje dva razloga: a) predstavljaće završni čin procesâ normalizacije i legitimizacije političkih opcija starog režima: na prethodnim izborima procese legitimizacije okončala je Socijalistička partija Srbije, na ovim to će se desiti sa Srpskom naprednom strankom; b) na ovim izborima prvi put će se pojaviti generacija rođena 1991. godine.
Svoje građansko pravo, dakle, da bira političke predstavnike ispuniće generacija dvadesetogodišnjaka, rođena ratne 1991. godine: godine koja je započela demonstracijama 9. marta, a završena »pobedonosnim oslobađanjem« Vukovara »do temelja«, u novembru. Na ovim izborima će prvi put glasati generacija koja je svoju političku inicijaciju doživela na protestu »Kosovo je Srbija«, februara 2008. godine. Čin ulaska u svet politički zrelih, generacija onih koji su 1995. imali četiri godine, tog 21. februara 2008. najavila je ćirilično ispisanim transparentom »Zbogom EU«.

Vreme uspona beznačajnosti

U vremenu kojem smo savremenici, u vremenu »uspona beznačajnosti«, glasaće, utisak je, generacija suvišnih građana. Jer šta su današnji dvadesetogodišnjaci nego deca politike iza koje su kao »najznačajnija posljedica ostajali ne samo leševi nego i živi mrtvaci, postpolitički zombiji« (Srećko Pulig). Vreme »uspona beznačajnosti« je vreme u kojem su političke elite banalizovale i ispraznile od sadržaja sve vrednosti. Ponizile i deprivirale tri svete profesije: profesiju učitelja, lekara i sudije. Svedoci smo procesa kvarenja demokratije i urušavanja institucija, arogancije i bahatosti elita koje »laž o plitkoumnosti građana podstiču i umnožavaju«, kako zaključuje zaštitnik građana Saša Janković.
Generacija simbolički rođena 9. marta 1991. godine stasava sa svešću da ne trebaju elite politički misleće i odgovorne subjekte – oni trebaju glasače koji predstavljaju samo mizanscen za njihove političke performanse – idealan građanin/glasač je nevidljiv, marginalizovan, koji po potrebi aktivira kôd prijatelj-neprijatelj. Konstanta odnosa elita prema suvišnom građaninu u Srbiji je prezir: politički značajan tek u predizbornim radnjama, dopušteni incident tek u činu glasanja.
Generacija simbolički rođena 9. marta 1991. u senci transparenta »Beograd je svet« rasla je uz ratove, prekrajanje istorijskih mapa, pozicioni i opozicioni žal za »Velikom Srbijom«, rasla je uz sankcije, materijalnu nemaštinu i duhovnu bedu. Sa 12 godina je svedokom atentata na predsednika Vlade Republike Srbije Zorana Đinđića.

Frustracijama kontaminirana generacija

Ova generacija stasava kontaminirana i paralisana socijalnim i ličnim frustracijama, napetošću, (pseudo)kontrolisanom agresivnošću i nezadovoljstvom. Za najveći deo generacije dvadesetogodišnjaka cinična fraza »tranzicioni gubitnici« kojom se sažima sva beda poniženja dve trećine građana Srbije odnosi se na njihove roditelje. Zarobljeni osećajem nemoći, poniženi arogancijom vlasnika stranačkih legitimacija, prisiljeni da postanu »šverceri vlastitih života« (M. Kangrga), deo ove generacije demonstrira jedini resurs kojim raspolaže: nasilje i agresivnost. Oni, a Đenova oktobra 2010. je potvrda toga, u ujedinjenu Evropu mogu uneti samo CV batinaša i huligana.
I tako, Evropu – onu koju nam posle svakog povratka iz Brisela u najlepšim bojama slikaju
naše političke elite – rođeni 9. marta 1991. (želimo da verujemo samo mali deo) vide kroz rešetke kaveza u kojima ih dovode i odvode sa fudbalskih utakmica. U državnoj režiji huligani putuju Evropom i šalju u svet predstave o razularenoj i necivilizovanoj Srbiji, koja je toliko strana Evropskoj uniji da ne može nikada postati njen punopravni član.
Za tri četvrtine ove generacije Srbija ima smisao mesta sa kojeg se odlazi ili se želi otići. Najčešće zauvek. Činjenice su neumoljive – nakon 2000. godine Srbiju napuštaju mladi i obrazovani u većem broju nego tokom devedesetih godina 20. veka: po odlivu mozgova Srbija je na drugom mestu, iza Gvineje Bisao, a od pet mladih starosti 18–25 godina – dvoje nemaju posao.
Oni koji ostaju u Srbiji imaju potrebu da se nešto promeni, neki i nasiljem. Prečesto se donose ishitreni zaključci o socijalnom poreklu mladih huligana: oni ne dolaze samo iz socijalno ugroženih porodica, dolaze iz srednje ili više srednje klase, pohađaju elitne
 
Bogoljub Arsenijević Maki - crteži iz zatvora
škole, studiraju. Jednom od optuženih za ubistvo Brisa Tatona majka je školski pedagog.
Deficit modernizacijskih kapaciteta, i nespremnost elita da okončaju procese političke, ekonomske i institucionalne konsolidacije, premreženost i zarobljenost države političkim strankama, kao i pretvaranje države u servis političkih stranaka a ne servis građana, stvorili su generaciju mladih sankilota stasavalih devedesetih godina. Njih, kao uostalom i sve građane Srbije, elite nisu trebale kao racionalne i odgovorne subjekte – sve nas srbijanske elite su upisale u registar suvišnih građana.

Za generaciju 1991. i jedan Ivica Dačić je »najevropljanin!«

To je generacija koja je imala devet godina 5. oktobra 2000. godine. Njima ništa ne znači prošlost Srpske napredne stranke ili Socijalističke partije Srbije. Za njih je Ivica Dačić – najevropljanin. To je generacija koja je u osnovnoj školi dobila kao izborni predmet veronauku. Stasavaju uz miris tamjana, gradilišta novih crkava u svakom selu i svakom gradskom kvartu. Ne vide ništa neobično u izjavama da je potrebno graditi još više crkava. Škole bez kompjutera, bez sanitarnog čvora i profesore bez dostojanstva niko ne pominje.
Strasna ljubav oltara i mača, blagosiljana na Andrićevom vencu, ne krije se u poslednje dve decenije. Na proslavama svih važnih datuma za Ministarstvo odbrane i Ministarstvo unutrašnjih poslova prisutni su crkveni velikodostojnici. Njihova poruka je jasna: bogougodno je žrtvovati ovozemaljski život, posebno kada tu žrtvu zahteva otadžbina. I ne samo poželjno već i blagosloveno, jer vas čeka drugi, zagrobni život. Pripadnici ministarstava sile veruju u svetost žrtve, a kada poruka »Čuvajte Srbiju, a bog neka čuva Vas« stigne od samog ministra unutrašnjih poslova, nema mesta sumnji. Duhovna vertikala oltara i mača je ideološki impregnirala stavove podanika.
Generacija simbolički rođena 9. marta 1991. godine prvi put će birati svoje političke reprezente za nekoliko meseci. Pitanje je kako će njihovi glasovi biti distribuirani: da li će u najvećem delu apstinirati ili glasati za tzv. proevropski blok uz stožernu Demokratsku stranku. Za Srpsku naprednu stranku? Ili će ova generacija predstavljati ideološku pesnicu desnice, ukoliko se Dveri srpske registruju kao politička stranka. Budući da su relevantne političke opcije postigle konsenzus o strateškom cilju, ulazak Srbije u Evropsku uniju, ostaje otvoreno pitanje: šta će opredeliti politički izbor generacije dvadesetogodišnjaka?

Kako izaći iz senke svojih očeva?

Da li će njihov politički izbor opredeliti perspektiva Srbije kao zemlje u kojoj je ukinuto ministarstvo nauke, ali parohije Srpske pravoslavne crkve dobijaju poseban značaj i ulogu u Strategiji očuvanja i jačanja odnosa matične države i dijaspore i matične države i Srba u regionu? To bi značilo pobedu parohijalne, one Srbije koja se ne odriče velikodržavnog koncepta. Ostala bi samo nova zavaravanja, uljuljkivanja u pseudoistoriju i prazne priče o Evropi i demokratiji.
Da li će generacija dvadesetogodišnjaka simbolički rođena 9. marta 1991. godine imati snage da izađe iz senke svojih očeva? Da li će imati snage da postavi pitanje odgovornosti za zločine počinjene u Vukovaru, Prijedoru, Srebrenici, Zvorniku i Višegradu... Onom Višegradu u kojem se sada gradi Kamengrad. Spremnost da izađu iz senke svojih očeva, da preuzmu političku odgovornost i okončaju zaveru ćutanja o prećutnom saučesništvu, kao temelju društvene kohezije, predstavljala bi prvi korak ka artikulisanju modernizacijskih potencijala i emancipaciji srbijanske političke zajednice. I promociju nove, evroatlantske političke paradigme Srbije 21. veka.
Politički stavovi ove generacije neće opredeliti konačne rezultate, ali će svakako predstavljati poruku o modernizacijskim kapacitetima buduće elite koja će definisati strategije razvoja Srbije do druge polovine 21. veka. Pripadnici generacije simbolički rođene 9. marta 1991. godine rodiće se kao političke ličnosti kada zabrane generaciji očeva da snivaju svoje snove kroz njih. U protivnom, ne samo vreme sadašnje, već i veći deo 21. veka predstavljaće za Srbiju vreme »uspona beznačajnosti«.
  Jelena S. Mihajlovska
 
Šešelj ante portas?
1. 05. -30. 06. 2011.
Danas

 
 
 
 
 
 
 
Copyright © 1996-2011