Vreme spoznaje
Kako će
glasati generacija rođena 9. marta 1991.
godine?
Ako ste uhvaćeni u senku nekog drugog,
sa vama je gotovo. Drugi snivaju svoje snove
kroz vas.
Žil Delez
Bez obzira na to da li će šesti postpetooktobarski
parlamentarni izbori biti održani u decembru
2011. ili početkom 2012. godine oni će biti
važni iz najmanje dva razloga: a) predstavljaće
završni čin procesâ normalizacije i legitimizacije
političkih opcija starog režima: na prethodnim
izborima procese legitimizacije okončala
je Socijalistička partija Srbije, na ovim
to će se desiti sa Srpskom naprednom strankom;
b) na ovim izborima prvi put će se pojaviti
generacija rođena 1991. godine.
Svoje građansko pravo, dakle, da bira političke
predstavnike ispuniće generacija dvadesetogodišnjaka,
rođena ratne 1991. godine: godine koja je
započela demonstracijama 9. marta, a završena
»pobedonosnim oslobađanjem« Vukovara »do
temelja«, u novembru. Na ovim izborima će
prvi put glasati generacija koja je svoju
političku inicijaciju doživela na protestu
»Kosovo je Srbija«, februara 2008. godine.
Čin ulaska u svet politički zrelih, generacija
onih koji su 1995. imali četiri godine,
tog 21. februara 2008. najavila je ćirilično
ispisanim transparentom »Zbogom EU«.
Vreme uspona beznačajnosti
U vremenu kojem smo savremenici, u vremenu
»uspona beznačajnosti«, glasaće, utisak
je, generacija suvišnih građana. Jer šta
su današnji dvadesetogodišnjaci nego deca
politike iza koje su kao »najznačajnija
posljedica ostajali ne samo leševi nego
i živi mrtvaci, postpolitički zombiji« (Srećko
Pulig). Vreme »uspona beznačajnosti« je
vreme u kojem su političke elite banalizovale
i ispraznile od sadržaja sve vrednosti.
Ponizile i deprivirale tri svete profesije:
profesiju učitelja, lekara i sudije. Svedoci
smo procesa kvarenja demokratije i urušavanja
institucija, arogancije i bahatosti elita
koje »laž o plitkoumnosti građana podstiču
i umnožavaju«, kako zaključuje zaštitnik
građana Saša Janković.
Generacija simbolički rođena 9. marta 1991.
godine stasava sa svešću da ne trebaju elite
politički misleće i odgovorne subjekte –
oni trebaju glasače koji predstavljaju samo
mizanscen za njihove političke performanse
– idealan građanin/glasač je nevidljiv,
marginalizovan, koji po potrebi aktivira
kôd prijatelj-neprijatelj. Konstanta odnosa
elita prema suvišnom građaninu u Srbiji
je prezir: politički značajan tek u predizbornim
radnjama, dopušteni incident tek u činu
glasanja.
Generacija simbolički rođena 9. marta 1991.
u senci transparenta »Beograd je svet« rasla
je uz ratove, prekrajanje istorijskih mapa,
pozicioni i opozicioni žal za »Velikom Srbijom«,
rasla je uz sankcije, materijalnu nemaštinu
i duhovnu bedu. Sa 12 godina je svedokom
atentata na predsednika Vlade Republike
Srbije Zorana Đinđića.
Frustracijama kontaminirana
generacija
Ova generacija stasava kontaminirana i paralisana
socijalnim i ličnim frustracijama, napetošću,
(pseudo)kontrolisanom agresivnošću i nezadovoljstvom.
Za najveći deo generacije dvadesetogodišnjaka
cinična fraza »tranzicioni gubitnici« kojom
se sažima sva beda poniženja dve trećine građana
Srbije odnosi se na njihove roditelje. Zarobljeni
osećajem nemoći, poniženi arogancijom vlasnika
stranačkih legitimacija, prisiljeni da postanu
»šverceri vlastitih života« (M. Kangrga),
deo ove generacije demonstrira jedini resurs
kojim raspolaže: nasilje i agresivnost. Oni,
a Đenova oktobra 2010. je potvrda toga, u
ujedinjenu Evropu mogu uneti samo CV batinaša
i huligana.
I tako, Evropu – onu koju nam posle svakog
povratka iz Brisela u najlepšim bojama slikaju
naše političke
elite – rođeni 9. marta 1991. (želimo
da verujemo samo mali deo) vide kroz
rešetke kaveza u kojima ih dovode
i odvode sa fudbalskih utakmica. U
državnoj režiji huligani putuju Evropom
i šalju u svet predstave o razularenoj
i necivilizovanoj Srbiji, koja je
toliko strana Evropskoj uniji da ne
može nikada postati njen punopravni
član.
Za tri četvrtine ove generacije Srbija
ima smisao mesta sa kojeg se odlazi
ili se želi otići. Najčešće zauvek.
Činjenice su neumoljive – nakon 2000.
godine Srbiju napuštaju mladi i obrazovani
u većem broju nego tokom devedesetih
godina 20. veka: po odlivu mozgova
Srbija je na drugom mestu, iza Gvineje
Bisao, a od pet mladih starosti 18–25
godina – dvoje nemaju posao.
Oni koji ostaju u Srbiji imaju potrebu
da se nešto promeni, neki i nasiljem.
Prečesto se donose ishitreni zaključci
o socijalnom poreklu mladih huligana:
oni ne dolaze samo iz socijalno ugroženih
porodica, dolaze iz srednje ili više
srednje klase, pohađaju elitne
|
|
|
Bogoljub
Arsenijević Maki - crteži iz zatvora
|
 |
škole, studiraju. Jednom od optuženih za ubistvo
Brisa Tatona majka je školski pedagog.
Deficit modernizacijskih kapaciteta, i nespremnost
elita da okončaju procese političke, ekonomske
i institucionalne konsolidacije, premreženost
i zarobljenost države političkim strankama,
kao i pretvaranje države u servis političkih
stranaka a ne servis građana, stvorili su
generaciju mladih sankilota stasavalih devedesetih
godina. Njih, kao uostalom i sve građane Srbije,
elite nisu trebale kao racionalne i odgovorne
subjekte – sve nas srbijanske elite su upisale
u registar suvišnih građana.
Za generaciju 1991.
i jedan Ivica Dačić je »najevropljanin!«
To je generacija koja je imala devet godina
5. oktobra 2000. godine. Njima ništa ne
znači prošlost Srpske napredne stranke ili
Socijalističke partije Srbije. Za njih je
Ivica Dačić – najevropljanin. To je generacija
koja je u osnovnoj školi dobila kao izborni
predmet veronauku. Stasavaju uz miris tamjana,
gradilišta novih crkava u svakom selu i
svakom gradskom kvartu. Ne vide ništa neobično
u izjavama da je potrebno graditi još više
crkava. Škole bez kompjutera, bez sanitarnog
čvora i profesore bez dostojanstva niko
ne pominje.
Strasna ljubav oltara i mača, blagosiljana
na Andrićevom vencu, ne krije se u poslednje
dve decenije. Na proslavama svih važnih
datuma za Ministarstvo odbrane i Ministarstvo
unutrašnjih poslova prisutni su crkveni
velikodostojnici. Njihova poruka je jasna:
bogougodno je žrtvovati ovozemaljski život,
posebno kada tu žrtvu zahteva otadžbina.
I ne samo poželjno već i blagosloveno, jer
vas čeka drugi, zagrobni život. Pripadnici
ministarstava sile veruju u svetost žrtve,
a kada poruka »Čuvajte Srbiju, a bog neka
čuva Vas« stigne od samog ministra unutrašnjih
poslova, nema mesta sumnji. Duhovna vertikala
oltara i mača je ideološki impregnirala
stavove podanika.
Generacija simbolički rođena 9. marta 1991.
godine prvi put će birati svoje političke
reprezente za nekoliko meseci. Pitanje je
kako će njihovi glasovi biti distribuirani:
da li će u najvećem delu apstinirati ili
glasati za tzv. proevropski blok uz stožernu
Demokratsku stranku. Za Srpsku naprednu
stranku? Ili će ova generacija predstavljati
ideološku pesnicu desnice, ukoliko se Dveri
srpske registruju kao politička stranka.
Budući da su relevantne političke opcije
postigle konsenzus o strateškom cilju, ulazak
Srbije u Evropsku uniju, ostaje otvoreno
pitanje: šta će opredeliti politički izbor
generacije dvadesetogodišnjaka?
Kako izaći iz senke
svojih očeva?
Da li će njihov politički izbor opredeliti
perspektiva Srbije kao zemlje u kojoj je ukinuto
ministarstvo nauke, ali parohije Srpske pravoslavne
crkve dobijaju poseban značaj i ulogu u Strategiji
očuvanja i jačanja odnosa matične države i
dijaspore i matične države i Srba u regionu?
To bi značilo pobedu parohijalne, one Srbije
koja se ne odriče velikodržavnog koncepta.
Ostala bi samo nova zavaravanja, uljuljkivanja
u pseudoistoriju i prazne priče o Evropi i
demokratiji.
Da li će generacija dvadesetogodišnjaka simbolički
rođena 9. marta 1991. godine imati snage da
izađe iz senke svojih očeva? Da li će imati
snage da postavi pitanje odgovornosti za zločine
počinjene u Vukovaru, Prijedoru, Srebrenici,
Zvorniku i Višegradu... Onom Višegradu u kojem
se sada gradi Kamengrad. Spremnost da izađu
iz senke svojih očeva, da preuzmu političku
odgovornost i okončaju zaveru ćutanja o prećutnom
saučesništvu, kao temelju društvene kohezije,
predstavljala bi prvi korak ka artikulisanju
modernizacijskih potencijala i emancipaciji
srbijanske političke zajednice. I promociju
nove, evroatlantske političke paradigme Srbije
21. veka.
Politički stavovi ove generacije neće opredeliti
konačne rezultate, ali će svakako predstavljati
poruku o modernizacijskim kapacitetima buduće
elite koja će definisati strategije razvoja
Srbije do druge polovine 21. veka. Pripadnici
generacije simbolički rođene 9. marta 1991.
godine rodiće se kao političke ličnosti kada
zabrane generaciji očeva da snivaju svoje
snove kroz njih. U protivnom, ne samo vreme
sadašnje, već i veći deo 21. veka predstavljaće
za Srbiju vreme »uspona beznačajnosti«.
 |
|
Jelena S. Mihajlovska |
 |
|