Kad
istočni vetar počisti aroganciju Zapada
Istočni vetar prevladava nad zapadnim.
Do kada će dokoni Zapad na zalasku, »međunarodna
zajednica« onih koji još uvek veruju da
su gospodari sveta, nastaviti da deli lekcije
lepog ponašanja celom svetu? Nije li apsurdno
gledati servilne intelektualce, vojnike
propalog kapitalo-parlamentarizma koji čuvaju
već nagriženi raj, kako se zanose veličanstvenim
narodima Egipta i Tunisa samo kako bi te
divlje narode naučili abecedu »demokratije«?
Kakav bedan nastavak kolonijalne arogancije!
U situaciji političke bede u kakvoj se nalazimo
već tri decenije nije li očigledno da smo
mi ti koji treba sve da nauče od narodnih
ustanaka koji su u toku? Ne moramo li mi
hitno i veoma pažljivo da proučimo sve što
je tamo dovelo do mogućnosti obaranja oligarhijskih,
korumpiranih vlada kolektivnom akcijom,
naročito u situaciji ponižavajućeg vazalnog
odnosa prema zapadnim državama?
Kad je reč o slobodi
svi smo obavezani na pobunu
Da, mi moramo biti učenici ovih pokreta
a ne njihovi glupi učitelji. Jer ti pokreti,
genijalnošću svojih invencija, daju život
principima politike za koje već dugo drugi
pokušavaju da nas ubede da su zastareli.
Naročito principa koji Mara nikad nije prestao
da zastupa: kada se radi o slobodi, jednakosti,
emancipaciji svi smo obavezani na pobunu.
Ima razloga za pobunu. Naročito jer se naše
države i oni koji njima upravljaju (partije,
sindikati i servilni intelektualci) radije
okreću upravljanju nego politici, radije
zahtevima nego pobuni, radije »dirigovanoj
tranziciji« nego nagloj promeni. Ono na
šta nas opominju narodi Egipta i Tunisa
jeste to da je jedina akcija po meri zajedničkog
osećanja skandalozne okupacije državne moći
– masovni ustanak. I, u ovom slučaju, da
je jedini slogan koji može da sjedini sve
mnoštvo u masi: »Ti tamo, odlazi!« Izvanredna
važnost pobune, njena kritička moć, u ovom
slučaju je to što taj slogan, koji ponavljaju
milioni ljudi, daje meru onoga što će biti
nesumnjiva i nepovratna prva pobeda: odlazak
čoveka na koga se odnosi. I ma šta da se
desi posle, ova pobeda narodne akcije, po
svojoj prirodi ilegalna, ostaje zauvek trijumfalna.
Da jedna pobuna protiv državne moći može
biti apsolutno pobedonosna pouka je sa univerzalnom
vrednošću. Ova pobeda zauvek naznačava horizont
u kojem se zajednička akcija izuzima iz
autoriteta zakona, horizont koji je Marks
nazvao odumiranje države.
Jednog dana, slobodno povezani u oslobađanju
stvaralačke snage, narodi mogu da se pojave
iz umrtvljujuće prisile države. Upravo zbog
toga, zbog te najveće ideje, pobuna koja
zbacuje utvrđeni autoritet oslobađa entuzijazam
bez granica.
Jedna varnica može da upali čitavo polje.
Sve počinje samoubistvom zapaljivanjem jednog
čoveka koji je ostao bez posla, kome je
zabranjena bedna trgovina koja mu je omogućavala
preživljavanje i kome jedna pandurka lupa
šamar da bi mu pokazala šta je u ovom prizemnom
svetu stvarno. Ovaj čin se u nekoliko dana,
nekoliko nedelja, širi sve dok milioni ljudi
na udaljenom mestu ne uzvikuju radosni zbog
početka sloma moći vlastodržaca. Otkud ovakva
fantastična ekspanzija? Širenje epidemije
slobode? Ne. Kako poetično kaže Žan-Mari
Glez (Jean-Marie Glaize) »revolucionarni
pokret se ne širi zarazom, već rezonancijom.
Nešto što se pojavilo ovde rezonira za senkom
šoka izazvanog nečim što se pojavilo tamo«.
Nazovimo ovu rezonanciju »događajem«. Događaj
je naglo stvaranje, ne nove stvarnosti već
bezbrojne množine novih mogućnosti.
Nijedna od njih nije ponavljanje već poznatog.
Zato je mračnjački reći »ovaj događaj zastupa
demokratiju« (podrazumeva se – onu koju
mi zastupamo na zapadu), ili »ovaj događaj
zastupa poboljšanje socijalnog standarda«
(podrazumeva se – napredak naše sitne buržoazije).
Ničega deo, rezonirajući svuda, narodni
ustanak za ceo svet otvara nepoznate mogućnosti.
Reč »demokratija« u Egiptu praktično uopšte
nije upotrebljena. Govori se o »novom Egiptu«,
o »pravom egipatskom narodu«, o konstituišućem
skupu, o apsolutnoj promeni egzistencije,
o neslućenim i ranije nepoznatim mogućnostima.
Radi se o novoj ravni koja će zauzeti mesto
na kojem više nije ona koju je varnica pobune
konačno zapalila. Ta nova ravan se drži
između objave potpunog prevrata sila i preuzimanja
novih zadataka. Između onoga što kaže jedan
mladi Tunižanin: »Mi, sinovi radnika
i seljaka, jači smo od kriminalaca«,
i onoga što kaže jedan mladi Egipćanin:
»Od danas, 25. januara, uzimam poslove
svoje zemlje u svoje ruke«.
Narod, sam narod, stvaralac je univerzalne
istorije. Veoma je začuđujuće što kod nas,
na zapadu, vlade i mediji smatraju pobunjenike
na jednom trgu u Kairu »egipatskim narodom«.
Kako to? Narod, legalan i razumljiv narod,
nije li on za ove ljude obično sveden na
većinu u nekoj anketi ili na izborima? Kako
je moguće da iznenada stotine hiljada pobunjenika
budu predstavnici naroda od 60 miliona ljudi?
To je lekcija koju ne treba zaboraviti,
lekcija koju nećemo zaboraviti.
Prešavši određen prag rešenosti, upornosti
i hrabrosti narod može koncentrisati svoju
egzistenciju na jednom trgu, u jednoj ulici,
u jednoj fabrici ili na jednom fakultetu...
Stvar je u tome što će čitav svet biti svedok
te hrabrosti, naročito njenih zadivljujućih
dela. Ova dela vredeće kao dokaz da se narod
tu održao. Kao što upečatljivo kaže jedan
egipatski protestant: »Ranije sam ja
gledao televiziju, sada je televizija ta
koja gleda mene«.
Rešiti probleme bez
pomoći države
U galami jednog događaja narod se sastoji
od onih koji znaju da reše probleme koje događaj
pred njih postavlja. Tako je od zauzimanja
mesta: ishrana, smeštaj, straže, transparenti,
molitve, defanzivne borbe – sve je tu da mesto
na kojem se sve dešava, mesto koje predstavlja
simbol, ostane po svaku cenu sačuvano za narod.
To su problemi koji, kada se radi o hiljadama
ljudi koji stižu odasvuda, izgledaju nerešivi,
naročito, i tim pre, što je na tom mestu država
nestala. Rešiti nerešive probleme bez pomoći
države, upravo to je sudbina jednog događaja
i upravo to čini da jedan narod, iznenada
i na neodređeno vreme, postoji tu gde je odlučio
da se sakupi.
Bez komunističkog pokreta, bez komunizma.
Narodni ustanak o kojem govorimo je upadljivo
bez partije, bez hegemonske organizacije,
bez priznatog vođe. Biće vremena da se vidi
da li je ova karakteristika snaga ili mana.
U svakom slučaju, upravo to čini da ova pobuna,
u najčistijem obliku od Pariske komune, ima
sve karakteristike onoga što treba nazvati
komunizmom pokreta. »Komunizam« ovde znači:
zajedničko stvaranje kolektivne sudbine. Ovo
»zajedničko« ima dve naročite karakteristike.
Najpre, ono je generičko, na jednom mestu
predstavlja čitavo čovečanstvo. Na tom mestu
ima svakakvih ljudi koji čine jedan narod,
svaka reč se čuje, svaki predlog se preispituje,
svaka teškoća se tretira takva kakva je. Zatim,
ono prevazilazi sve velike protivrečnosti
za koje država pretenduje da jedino ona može
njima rukovati bez da ih ikada prevaziđe:
između intelektualaca i radnika, muškaraca
i žena, bogatih i siromašnih, muslimana i
kopta, ljudi iz provincije i ljudi iz velikih
gradova...
Iznenada se pojavljuju milioni novih mogućnosti
koje se tiču ovih protivrečnosti za koje je
država slepa. Vidimo mlade lekarke iz provincije
koje se brinu o povređenima usred divlje
gomile mladića,
koje su smirenije nego ikada jer znaju
da im niko neće taći ni pramen kose.
Vidimo i organizaciju inženjera koji
se obraćaju mladićima iz predgrađa
tražeći im da ostanu na mestu, da
štite pokret svojom energijom u borbi.
Vidimo hrišćane koji na nogama čuvaju
stražu bdijući nad muslimanima povijenim
u molitvi. Vidimo trgovce kako hrane
nezaposlene i siromašne. Vidimo da
svako priča sa svojim nepoznatim komšijom.
Čitamo
|
|
|
Nikola Džafo, Pazi,
umetnost ne ujeda,
galerija O3one
|
|
hiljadu objava u kojima se život svakoga bez
ostatka meša sa velikom istorijom sviju. Skup
ovih situacija i invencija konstituiše komunizam
pokreta. Već dva veka jedini politički problem
je sledeći: kako učiniti trajnim invencije
komunizma pokreta. Samo jedan reakcionaran
glas se javlja da odgovori: »To je nemoguće,
čak i štetno. Uzdajmo se u državu«. Slava
narodima Egipta i Tunisa koji nas podsećaju
na jedini pravi politički zadatak: naspram
države, organizovati vernost u komunizmu pokreta.
Ne želimo rat, ali ga se i ne plašimo. Svuda
se govorilo o pacifizmu ogromnih manifestacija
i taj mir se vezivao za ideal izborne demokratije
koji je pridodat pokretu. Primetimo, međutim,
da ima stotine mrtvih i da će ih biti još
svakog dana. U većini slučajeva ovi mrtvi
su bili borci i mučenici inicijative, a zatim
i zaštite samog pokreta. Mesta od simboličke
i političke vrednosti za ustanak morala su
biti branjena po cenu žestokih borbi sa policijom
i vojskom ugroženih režima. I ko je, ako ne
mladi iz najsiromašnijih slojeva, platio životom?
Neka se »srednja klasa«, za koju je naš neočekivani
Mišel Alio-Mari (Michele Alliot-Marie) rekao
da demokratski vrhunac tekuće epohe zavisi
samo od njih, priseti da je u odsudnom momentu
opstanak pobune bio garantovan samo potpunim
angažmanom narodnih odreda. Nasilje u samoodbrani
je neizbežno. Uostalom, ono se nastavlja,
u teškim uslovima u Tunisu, i pošto su mladi
provincijski aktivisti poslati nazad u svoju
bedu.
Možemo li ozbiljno misliti da sve ove nebrojene
inicijative i surove žrtve nemaju za cilj
ništa drugo do da dovedu ljude do »izbora«
između Sulejmana i El Baradeja, kao što se
kod nas žalosno prepuštamo arbitrarnom izboru
između Sarkozija i Stos-Kana? Da li je to
jedina lekcija ove fantastične epizode?
Ne, hiljadu puta ne! Narodi Egipta i Tunisa
nam kažu: podići se, konstituisati javno mesto
komunizma pokreta, braniti ga svim sredstvima
stalno osmišljavajući nove etape akcije, to
je realno univerzalne politike emancipacije.
Naravno nisu samo zemlje arapskog sveta antinarodne
i u osnovi nelegitimne, bilo u njima izbora
ili ne. Ma kakva im bila budućnost, ustanci
u Egiptu i Tunisu imaju univerzalno značenje.
Oni zastupaju nove mogućnosti čija je vrednost
internacionalna.
|
|
Alan Badiju |
|
* Iz:
(Le
Monde, 18. 02. 2011); preveo Ivan
Selimbegović |