Odnos Vlade
prema nauci
Hoće li biti
Centra za promociju nauke?
Kad god se menja vlada, pa makar i ovako
kozmetički godinu dana pred izbore, moguće
je iz promena čitati namere vrlo često kao
pokušaje populističkih podilaženja, ali
i kao nagoveštaje inercija iz širokog kulturnog
okruženja. Odnos prema nauci jedno je takvo
»opšte mesto«.
Utapanje nauke u resor
prosvete
Verovatno prvi koji su se oglasili neslaganjem
sa promenama, zastupnici domaće nauke (između
ostalih Zajednica instituta Srbije, Zajednica
univerziteta Srbije i dr.), zamerili su
zbog spajanja resora za nauku i tehnološki
razvoj sa resorom prosvete, dakle zbog iščeznuća
Ministarstva za nauku i tehnološki razvoj
i njegovo utapanje u resor prosvete, inače
u žiži pažnje oko kontroverznih štrajkova
srednjoškolskih nastavnika sindikalno organizovanih
da bolje zagrabe od ostalih »sa istog kazana«.
U njemu se našla i nauka u novim pregrupisavanjima
iskazujući vapaj za kontinuitetom, ispostavlja
se u liku »da sa tvoga puta ne skrenemo«
čitavog niza inicijativa započetih Đelićevom
administracijom, među kojima je i kredit
Evropske investicione banke od dvesta miliona
evra, »za jačanje naučne infrastrukture«,
ma šta to značilo. U interpretaciji tih
»subjekata«, a pretočeno u kriterijume za
izbor projekata, to je značilo predloge
izgradnje novog Centra za promociju nauke
na Novom Beogradu, gradnju novih prostora
u istraživačkoj stanici Petnica, gradnju
Centra za nanonauke, Centra za matične ćelije,
početak izgradnje univerzitetskog kampusa
(u bloku 39 na Novom Beogradu) i nabavku
nove opreme. Zastupnici postojećeg trenda
sada izražavaju bojazan da nastupa odustajanje
od započetih projekata ili znatno usporavanje
dinamike dok se ne odustane.
Poznata je činjenica da je nauka kao aktivnost
istraživanja i objašnjenja u potrazi za
i u eksplikaciji neočiglednih znanja svedena
u površnoj kulturi, utopljenoj u svet očiglednog,
u marginalizaciju i da kao takva i nema
velike društvene šanse (budžetska izdvajanja
u nas su 0,3%, dok su u zemljama EU u proseku
oko 3,0%). I onda je u okvirima ovakvog
širokog kulturnog obrasca u kojem nauka
i naučnici zauzimaju tako nisko mesto, Ministarstvo
za nauku i tehnološki razvoj, da bi se stanje
poboljšalo, predložilo inicijativu da se
takva klima izmeni, da se po njihovom viđenju
to postigne izgradnjom Centra za promociju
nauke. Kako kažu, s ciljem da se »premosti
jaz između naučnika i društva u celini«.
I dalje navodeći ciljeve obrazovanja mlade
generacije putem transmisije »naučnih metoda
koji utiču na izgradnju dinamičnog civilnog
društva otvorenog za izazove budućnosti«
uz stampedo opštih mesta »ključne uloge
u rešenjima boljeg kvaliteta života« i afirmacije
»ekonomije zasnovane na znanju«. Ali govori
se i o »saznajnom modelu« kao skupu naučnih
metoda, pa i blisko problematici obrazaca
percepcije ili kodova kulture zavisnih od
dominirajuće metafore koja sintetizuje društvene
odnose i sliku kulturne sredine.
Problem saznajnog modela
Tako problem saznajnog modela kao vrste
opšteprihvaćenog pogleda na svet, i to ne
samo kao vladajućeg verovanja, ideologije,
konkretne interpretacije fenomena i sl.,
govori o skrivenoj apstraktnoj strukturi,
šemi i obrascu, kodovima koji uobličavaju
saznanje. Utiče posredno i na rezultate
saznajnog procesa ali i na proceduru intervencije
u urbano tkivo posredstvom pristrasnosti
stručnog rada koji takođe izobličuje urbane
procese i urbani život modelima koji često
nisu očigledni, neretko je reč o nekoj vrsti
implicitne metafore. Ova se dominantna struktura
menja kako se menja grad, ali uslovljava
razvoj nauke i tehnološka rešenja.
Dominantna metafora za naučni svet osamnaestog
veka bio je časovnik, a u devetnaestom veku
to je bila parna mašina – termodinamička
mašina sa svim specifičnostima. Svi su časovnici
teoretski slični: bez obzira na to idu li
napred ili nazad, međutim, parne mašine
se kreću nepovratnim procesima. Otuda se
razvila termodinamika kao nauka o ireverzibilnim
fizičkim procesima. Ideja istorije kao ireverzibilnog
procesa pojavila se takođe u devetnaestom
veku, dok je u biološke nauke uvedena teorijom
evolucije dimenzija vremena što
je, takođe, snažno uticalo na promene u
slici sveta. Teorija evolucije, tada nove
istorijske teorije prirode, ali posredno
i društva, kao i termodinamika, učestvovale
su u ovoj prijemčivoj zainteresovanosti
za nepovratne procese. Postepena dominacija
statističkog gledanja u fizici, sociologiji
i teoriji evolucije pridodala je dalju podršku
podložnoj metafori termodinamičke mašine.
Za razliku od časovnika, ovde nije moguć,
niti je potreban razrađen opis unutrašnjeg
reda ovakve mašine: statistička slika je
najviše što je moguće postići uz matematiku
verovatnoće i frekvencije.
Već je pomenuto da nauka, po prirodi ograničenosti
ljudskog saznanja, doseže samo do izvesnih
aspekata realnosti. Sistem inherentnih ograničenosti
saznanja, čulnih kognitivnih i konceptualnih,
ne uzimajući u obzir sisteme predstavljanja,
medije i tehničke produžetke i instrumente
kao alate kojima se pomaže saznanje (teleskop,
mikroskop, kompjuter itd.) Prisustvo više
sistema mišljenja čija primena proizvodi
i različite rezultate saznanja otvara pitanja
izbora sistema tj. izbora metoda i tehnika
rada čija pristrasnost već po sebi uslovljava
i rezultate istraživanja.
Veza nauke i politike
Nužna pojednostavljenja već kod odabira
predmeta i metoda usmeravaju proces saznavanja
ograničavajući selekciju koherentnog skupa
odrednica bez kojih (ograničenja) saznanje
ne bi bilo moguće niti bi pojmovi imali
značenja. Ako se, pak, koherentni skup ograničavajućih
odrednica izdvoji kao poseban sistem, ceo
proces saznanja može da nastane nanošenjem
pomenutog sistema saznanja na sveobuhvatnu
realnost u vidu dominantne metafore ili
vrste obrasca, kosmološkog reda, u novije
vreme posle Kunovih razmatranja ograničenja
saznajnog modela naširoko se nazivaju paradigmom.*
Nauka kao proces produbljenog saznanja,
kao postupak produženog čulnog saznavanja,
strukturisana je sistemom ograničenja bez
kojeg samo saznanje ne bi bilo moguće. A
jasno je da su sistem ograničenja, konceptualni
okvir, forma, obrazac, uslovljeni takođe,
u manjoj ili znatnijoj meri izborom metoda,
tehnika, modela, što je sve u vezi i sa
pristrasnostima tehnologija komunikacija.
Veza izbora modela sa strukturom društvenih
odnosa, sa formama ekonomske i društvene
integracije, pridodaje nauci ideološke predznake
i politizuje teorije i objašnjenja iz razlika
u gledištima, koncipiranjima i različitih
aspekata realnosti u formulaciji urbane
teorije vezujući nauku za društvene odnose.
Splet okolnosti u kojima teorija nastaje,
pojedinačna i kolektivna iskustva, ciljevi
i interesi različitih učesnika u procesu
posredno oblikuju i rezultate istraživanja.
Ovako uspostavljena veza između onoga što
popularno nazivamo strategijom i nepisanih
kodova ponašanja koji oblikuju postupke
i uslovljavaju izbor konkretnih rešenja
za pojedine situacije dovodi nas i do specifične
procedure za svaku akciju. U tim okvirima,
naše je Ministarstvo raspisalo međunarodni
konkurs za konkretizaciju ideja strategije
nauke i tehnološkog razvoja, i to u vidu
konkursa za arhitektonsko rešenje zgrade
i naučnog kompleksa u bloku 39 na Novom
Beogradu.
Izgradnja naučnog kompleksa
na Novom Beogradu u bloku 39
Predviđeno je da pored zgrade Centra za
promociju nauke budu smešteni čitavi fakulteti:
elektrotehnički, matematički, za fiziku,
za organizacione nauke, dakle već je izbor
označio specifične pristrasnosti u interpretaciji
šta je to nauka i kojoj se vrsti znanja
daje prioritet. Za veoma dobar odziv, na
konkurs je pristiglo 232 rada iz 47 zemalja,
zaslužni su dobra komunikacija i pristojne
nagrade, što je animiralo svetsku javnost
i stručnjake iz ove oblasti. Objava konkursa
pojavila se u vodećim časopisima i na sajtovima.
Tako da su pristigli brojni radovi donevši
čitav rudnik ideja i koncepcija, kako za
samu zgradu, tako i za rešenje naučnog kompleksa,
kampusa, začetka tehnopola – ponudili su
odgovore na brojne izazove konteksta kakav
je Novi Beograd, o čemu se tek očekuju široke
rasprave u kontekstu koncepcije razvoja
konurbacije balkanske metropole.
Međunarodni i domaći žiri odabrao je radove
za nagrade različitih koncepcija, pomenimo
ideje trećeplasiranog rada domaćih autora
koji su ponudili ideje iz arsenala obnove
Novog Beograda kakav već imamo na Ušću (isti
su autori), dok je drugonagrađeni rad iz
Japana ponudio ekološke odgovore u liku
»parka nauke« i »šume saznanja« bogatog
ozelenjavanja pošumljenih površina egzotičnim
rastinjem u koje su uronjeni istraživački
sadržaji u liku urbaniteta sa pejzažem koji
je blizak »prirodnom«. O »rudniku ideja«
koji se otvorio nagrađenim i nenagrađenim
radovima prispelim na konkurs moguće su
opsežne studije – svet u malom stvorio je
sliku bogatog kulturnog pluralizma odgovorima
na konkretna pitanja u kontekstu međunarodne
utakmice kakva već poodavno nije viđena
u nas.
Nagrađeni projekat –
fetišizacija »mašine za stanovanje«
I najzad, žiri se opredelio za pobednika,
prvonagrađeni rad Volfganga Čapelera, austrijskog
arhitekte koji je predložio zgradu u vidu
spektakularne instalacije izdignute dvadeset
metara iznad terena oslobađajući tlo za slobodno
kretanje. Simboliku iz rečnika »moderne« mnogi
vezuju za ikoničnu vilu Savoja, Le Korbizjeovog
odgovora za ovakav odnos zgrade i terena,
slobodnih i ponekad »neusmerenih« putanja
po tlu. Vezujući ideje ovoga pobornika moderne
arhitekture koji je prerastao i u stil moderne
i obeležio prekretnicu u urbanom i društvenom
razvoju 30-ih godina prošlog veka sa svim
kontroverzama koje su sledile. Očigledno je
da je njegov toliko kritikovani koncept grada
i kuće kao »mašine za stanovanje« i fetišizacija
mašine naišla na prijem u interpretacijama
Novog Beograda kao jedne od tehnobirokratskih
tvorevina gde se susedstva i dalje nazivaju
blok 45, blok 61 itd.
Dakle, o Čapelerovom rešenju možemo diskutovati,
javne rasprave skoro da i nije bilo bez obzira
na to što su raspisivači iz Đelićevog okruženja
pominjali »Bilbao efekat«, fenomen kojim je
sivilo industrijskog grada živnulo podizanjem
spektakularne zgrade novog muzeja moderne
umetnosti Gugenhajm, a sledom akcija koje
zaslužuju i zahtevaju javnu raspravu u širokom
krugu građana. Priču o spektakularnoj zgradi
i ikoničnoj arhitekturi već smo slušali oko
zgrade opere na Novom Beogradu, pa dvojne
kule u zoni luke Beograd, što u ovom slučaju
Centra za promociju nauke otvara pitanja može
li se nauka, uglavnom kao vid sistematičnog
rada na produbljivanju saznanja, promovisati
spektaklom? A da li će biti realizovana podsticajima
novog Ministarstva prosvete ostaje da se vidi.
 |
|
Milan Prodanović |
 |
*
Podsetimo se da je pojam paradigma
ustanovio svojevremeno Thomas Kuhn,
Structure of Scientific Revolution,
University
of Chicago Press, 1962, i od onda
je u širokoj upotrebi.
|