Srpska
politička fantastika
Jedna imaginarna
izložba
Takva
izložba, uz široke društvene rasprave o
nedavnoj prošlosti, dala bi osnova jednom
novom identitetu, koji bi svoje pravo građanstva
potražio u Evropi
U julu 2015, na dvadesetogodišnjicu masakra
u Srebrenici, planirano je da Srbijom prođe
postavka muzeja žrtava genocida, sagrađenog
u sklopu kompleksa Memorijalnog centra u
Potočarima, na kojoj će biti prikazani predmeti
nastradalih i streljanih Srebreničana. Postavka
će obići mnoge gradove kako bi posetioci
bili u prilici da izraze saosećanje, žalost
i kajanje zbog užasnih zločina čiji su poslednji
materijalni trag (i sudski dokaz) upravo
ti izloženi predmeti i dokumenti, pronađeni
u masovnim grobnicama tokom ekshumacija
1996–1997. Značaj te izložbe utoliko je
veći za posetioce što je poznato da su vinovnici
tih zločina njihovi sunarodnici, pripadnici
prethodne, u istoriji zalutale generacije,
bolesno opsednute kartografijom i iscrtavanjem
novih granica.
Lični predmeti kao artefakti
Izloženi artefakti su zapravo obični lični
predmeti i porodični dokumenti u vidu fotografija,
porodičnih albuma, naočara, ličnih karti,
prstenja, novčanika, kakvi se mogu videti
i u drugim muzejima takve vrste, kao što
su Muzej holokausta ili stalne martiromanske
postavke u Jad Vašemu ili Aušvicu. Očekuje
se da će, uz obilnu posetu i na hiljade
posetilaca, izložba dati neophodan podstrek
javnoj savesti u suočavanju sa prošlošću,
kako je ne bi i dalje oblikovale mitotvorne
sile koje se javljaju kao surogat istine
u zemlji koja je, poput Srbije, sklona da
gaji »kulturu zaborava i poricanja«.
Genocid u Srebrenici, stekavši status svojevrsnog
tabua u javnoj sferi, postao je i izvor
traume celokupnog nacionalnog bića i identiteta
– kolektivnog identiteta, pošto
Srbija kao politički nezrelo, predmoderno
društvo samo takvim identitetom i raspolaže.
Identitetom kao zgusnutom, idealizovanom
istorijskom projekcijom sebe same, zapravo
predstavom proizvoljne skupine ljudi koji
su određeni isključivo horizontalnim determinantama,
odrednicama etničkim, rasnim i religioznim,
a ne vertikalnim, tj. duha i individualnosti.
Izašavši iz ratova kao gubitnik, istrošenog
nacionalnog koncepta, bez budućnosti i identiteta
(osim zločinačkog, obeležena žigom nacije
odgovorne za genocid), Srbija je, poput
Nemačke nakon Drugog svetskog rata, pribegla
oprobanim defanzivnim strategijama ćutnje,
poricanja i zaborava, čije se trajanje danas
već meri decenijama. Duboko traumatizovano
društvo to od sebe krije kao bolesnik koji
umišlja da je zdrav; no nezaceljena rana
(neprevaziđena prošlost) svakim danom sve
dublje tišti i pacijent pada u stanje koje
je najsličnije onom što uporno nastoji da
potisne – prelazi u stanje stupora ili katatonije,
simbolično zauzimajući nepokretni stav žrtava
pokopanih u masovnim grobnicama. Prema klasičnoj
definiciji, traumu odlikuje nesklad između
afekta, to jest senzibilnosti i kognitivne
predstave koju traumatizovani subjekt nosi
u sebi: trauma je »dezorijentisano osećanje
o onome što se ne može predstaviti, ili
fingirano predstavljanje onoga što neko
zapravo ne oseća« – Lakapra (LaCapra). Ta
izložba, sa predmetima srebreničkih žrtava,
njihovim imenima i osnovnim podacima, mogla
bi stoga biti od neizmerne pomoći upravo
ovdašnjoj javnosti pri preko potrebnom procesu
ozdravljenja i kritičkom razmatranju prošlosti;
to bi svakako potpomoglo integrisanju Srbije
sa susedima s kojima je donedavno ratovala
i prihvatanju novog, evropskog identiteta.
Nažalost, takve izložbe
neće biti
No, nažalost, do te izložbe neće doći,
ni te jubilarne 2015. godine ni bilo kada,
jer su predmeti srebreničkih žrtava, po
nalogu suda u Hagu, uništeni još 2005. godine.
To je učinjeno »iz higijenskih razloga«,
kako glasi obrazloženje tužilaštva, a da
cinizam bude veći kontejner sa predmetima
spaljen je na gradskom smetlištu.
Reči Tilmana Zilha (Zülch), predsednika
Društva za ugrožene narode, koji je uništenje
ličnih predmeta nađenih u masovnim grobnicama
nazvao »užasnim skandalom«, rekavši takođe
kako je time žrtvama i njihovim najbližima
»drugi put učinjena velika nepravda i naneta
velika bol«, samo su jedan, manji deo istine:
ako neko treba da žali zbog uništenja tih
predmeta to su potencijalni posetioci te
imaginarne izložbe, sugrađani i potomci
zločinaca – mi, građani Srbije. Samo na
takvom mestu mogućna je identifikacija sa
žrtvama, potpuna i bez ostatka, no ne u
frojdovskom ili lakanovskom smislu »prisvajanja
drugog«, nego je sad reč o identifikaciji
koja je spremna da sačuva sve razlike tog
»drugog«; identifikaciji gde se etičko spaja
sa psihološkim. Zamislimo da je pred nama
običan novčanik ili tabakera, sa osnovnim
podacima o vlasniku, godinama njegovog rođenja
i smrti; mogućno je radom imaginacije zamisliti
vlasnika tog predmeta, čak se delimično
uživeti u njegovo iskustvo žrtve, ali uvek
ostaje izvestan suvišak koji podvlači prisustvo
različitosti – ostaje svest o drugom, različitom
ljudskom biću, što nikad ne dopušta potpunu
identifikaciju s njim (kao na filmu ili
u pozorištu). Upravo ta različitost dopušta
da žrtvu sagledamo ne više kao psihološku
kategoriju, nego i kao društveno i etičko
biće, kao drugog sa kojim saučestvujemo;
njegova rana, njegova bol postaje i naša,
ono neprerađeno istorijsko nekad
nije više centar traume. Reč je o nekoj
vrsti »heteropatske identifikacije« (sintagma
Maksa Šelera), gde uvek ostajemo svesni
jedinstvenosti tog »drugog«.
Torzo Evrope
Takva izložba, uz široke društvene rasprave
o nedavnoj prošlosti, dala bi osnova jednom
novom identitetu, koji bi svoje pravo građanstva
potražio u Evropi. Znamo dobro da je već dva
puta u poslednjih sto godina na srpskom etničkom
nacionalizmu ležala odgovornost za nasilno
razaranje nadnacionalnog (i supranacionalnog)
koncepta multietničke zajednice, smeštene
unutar širih državotvornih okvira; prvi put
tamo još 1914. kada je, nakon ubistva nadvojvode
Ferdinanda u Sarajevu, srušena Austrougarska
monarhija i drugi put, u poslednjoj dekadi
prošlog veka, kada je velikosrpski hegemonizam
odigrao presudnu ulogu pri rušenju jugoslovenske
federacije. Sigmund Frojd je svojevremeno
sa najdubljom nelagodom doživeo slom carske
imperije: »Nema više Austro-Ugarske... Ali
ja ne želim da živim nigde drugde... Nastaviću
da živim sa torzom zamišljajući i dalje da
je celina«, stoji u njegovim dnevničkim beleškama.
Za nas, današnje nepopravljive nostalgičare,
taj torzo je Evropa – ako hoćete, Evropa kao
šira Jugoslavija. A kad već pominjemo Frojda,
ne treba zaboraviti ni onu skromnu a tako
značajnu misao što stoji uklesana na njegovom
grobu: »Glas razuma nije jak, ali je uporan«.
 |
|
Zoran Janić |
 |
|