Posle nuklearne
katastrofe u Japanu
Cunami preti
sa neba
Uvek
se iznova postavlja pitanje da li svet
počiva na razumnim temeljima i nažalost
navodi na obrnuti zaključak
Veliki poremećaji u prirodi sa katastrofalnim
posledicama po ljude bili su inspiracija
i tema za razne umetničke, literarne i filmske
interpretacije. Danas se katastrofe događaju
posle prethodno snimljenih filmova i napisanih
romana. To govori o postojanju znanja i
svesti o mogućnosti predviđanja događanja
u budućnosti.
Da li samo prirodna
katastrofa?
Tragika ovih katastrofa ogleda se upravo
u ljudskoj nemoći da izbegne višu silu,
prirodni proces, u tome da su desetine i
stotine hiljada ljudi samo »slamke među
vihorovi«, a njihovi produkti, građevine,
naselja, brodovi, kamioni, automobili, tek
kao dečje igračke koje bujica nosi u otvoren
kanalizacioni šaht. Koliko je pojedinačnih
sudbina od onih 20.000 Japanaca u par sekundi
dobilo svoj neočekivani rasplet, razrešenje,
koliko je ljudi tog dana čekao neki srećan
događaj, a koliko je nekih njima velikih
ličnih, intimnih, porodičnih, nerešivih
problema, dobilo neočekivano razrešenje.
U ovakvim situacijama egzistencijalističko
pitanje smisla života izlazi iz
filozofskih kabineta, umetničkih radionica
i crkvenih propovedaonica i postavlja se
pred svakog savremenika na planeti, bez
obzira na uzrast, pol, obrazovanje, socijalni
status, ideološko-političko i religijsko
opredeljenje. Uvek se iznova postavlja pitanje
da li svet počiva na razumnim temeljima
i upućuje na zaključak da svet počiva na
nerazumnim temeljima.
Iskustva poznatog sveta dosežu tek nekoliko
hiljada godina unazad. Sve ostalo je naučna
rekonstrukcija na osnovu dostupnih geoloških
i paleontoloških podataka i astronomskih
proračuna. Ako su takva znanja tanka, onda
će i tumačenja događaja dolaziti iz sfere
neznanja.
Proklamovana sigurnost funkcionisanja nuklearnih
postrojenja zasniva se na poznatim geološkim
uslovima do kojih doseže današnja pamet.
Ali očigledno je da današnja vladajuća pamet
daleko zaostaje za ionako krhkim ljudskim
znanjem. Šta je par hiljada godina na koje
se oslanja današnja pamet u odnosu na naučna
znanja o geološkim procesima koji traju
stotine miliona godina? Očigledan je ovde
raskorak. Očigledno je da su svest i uticaj
znanja na život mnogo manji od
vladajuće svesti o sebi, od vladajuće
pameti. A ta pamet se očigledno ne
rukovodi znanjem nego interesima i trenutnim
koristima.
Znanje u funkciji kapital-odnosa
Vladajuća ideologija savremene globalne
civilizacije, dakle, nije u sferi razuma
i znanja. Nije ni u dimnim zavesama raznih
političkih ideja, ma kako one zvučale demokratski
ili socijalno odgovorne, niti u dušebrižništvu
poznatih religijskih sistema. Vladajuća
ideologija savremene svetske civilizacije
jeste u stvari ideologija interesa kapitala,
logike njegovih unutrašnjih potreba i čitavog
sistema vrednosti života koje iz takve profitabilne
logike sleduju, a čiji je zajednički imenitelj
zanemarivanje interesa zajedničkog dobra
oličenog u slobodi i ravnopravnosti.
Interes profita koji mora uvek iznova da
se ulaže u nove poduhvate da bi se oplodio,
doneo novi profit, određuje način života
običnih ljudi ne samo tako što su zarobljeni
u procesu rada od kojeg zavisi njihova egzistencija
nego on određuje i njihovu svest o potrebama
i vrednostima. Potrošnja i uživanje
materijalnih dobara postali su vladajuća
religija i najznačajnija tekovina prošlog
veka.
Isti takav odnos kapital ima i prema prirodi.
Resursi, pre svega u oblasti energetike,
u funkciji su zadovoljenja potreba kapitala,
bez obzira na sve posledice koje u budućnosti
neizbežno slede. Fosilna goriva stvarana
milionima godina biće iscrpljena za dva
veka. Nuklearna energija, kako se vidi iz
primera Japana, može u uslovima prirodnih
procesa pomeranja tla da postane svojevrstan
bumerang i da ugrozi civilizaciju. Samouverenost
onih koji imaju moć i bogatstvo je bezgranična
i često je uzrok opuštenosti, površnosti.
U slučaju kriza izazvanih »višom silom«,
prirodnim procesima na zemljinoj kori, koje
za posledicu imaju nuklearnu katastrofu,
situacija je posve drugačija. Posledice
po ljudsku zajednicu su takve da ugrožavaju
opstanak. Odgovornost za takav mogući apokaliptični
scenario, već viđen u literaturi i filmovima,
podiže se iznad interesa kapitala.
Snaga oslobođenog znanja
Samo snaga oslobođenog znanja može
održati svet u slobodi i tako ga vratiti razumu.
Razumu koji počiva na znanju za razliku od
razuma koji počiva na verovanju, koji se ne
oslanja na moć i silu izvan nas.
Razum koji se oslanja na znanje jeste sila
i moć u nama, po sebi, takva
da može da održi svet i život, da s njim upravlja
kao sa zajedničkim dobrom. Dobro nije izvan
nas, dobro je zajedničko, ono je u nama, i
među nama, ako proizlazi iz razumnog znanja.
Dobro otuđeno bilo u obliku boga ili kapitala
uvek će biti pretnja uništenja i kontaminacije
koja ugrožava opstanak civilizacije.
Današnji Kandid, u eri nuklearnih opasnosti,
ne može se sakriti na izolovano imanje da
tamo sa svojim prijateljima obrađuje vrt i
tako se zaštiti od svih svetskih i ljudskih
zala. Današnji Kandid, poučen događajima koji
su usledili dva veka posle Voltera, ima samo
jedan izbor u potrazi za smislom – prihvatanje
života na planeti Zemlji koju znanjem
i razumom treba gajiti i uređivati kao
zajedničko dobro. I sam kapital ukoliko
ne želi da sa sobom povuče u bezdan celu planetu
biće prinuđen da shvati da je zajedničko
dobro,a ne umnožavanje nepotrebnih materijalnih
dobara, najveći mogući profit.
|
|
Dragan Stojković |
|
|