Bogoljub Arsenijević Maki, slikar
i buntovnik, u intervjuu za ART-CG (6. novembar
2010) govori o sebi, svojoj umetnosti, ljudskim
slobodama. Upravo zbog sjajno elaboriranih tema
samooslobađanja u cilju oslobađanja i drugih
i osvajanja novih prostora slobode prenosimo
Makijev intervju u celosti. (Ur.)
Vjerujem u svemoć
umjetnosti
Godine 1983.
Ljuba Popović je nabasao u moj ateljejčić i
pohvalno govorio o zatečenim slikama. Ipak,
skloniji sam konceptualizmu i stvaralaštvu Marine
Abramović. Možda će sada zvučati neumesno ili
neumereno, ali sav svoj dugogodišnji angažman
protiv diktatora Miloševića smatrao sam konceptualnim
umetničkim projektom koji sam uspešno realizovao
neprestano promišljajući – kako bi to Marina
uradila
U noći između 12. i 13. septembra, ove već
prilično ostarjele i umorne godine (2010), moj
mobilni telefon je dobio poruku sljedeće sadržine:
»Uhapšen sam na granici Srbije i Crne Gore.
Pišem ti s lisicama na rukama, voze me u valjevski
zatvor... Smešno... Panduri slušaju Cecu, ja
mislim na Ramštajn. Pozdrav do daljnjeg...«
Za trenutak sam se ponadao da mi se ostvaruje
san, da i ja postajem dio kriminalnog miljea,
potom da je to još jedan nastavak košmarnih
snoviđenja koja me pohode kao eho opskurne stvarnosti.
Međutim, stvarnost je nažalost bila i telefonska
poruka. Uhapšen je moj prijatelj Bogoljub Arsenijević.
To što je ubrzo oslobođen aktom abolicije predsjednika
Srbije Borisa Tadića nije uspjelo da ublaži
otužno-bljutavi ukus još jednog specijaliteta
spremljenog u balkanskoj krčmi.
Na početku ovih naših razgovora složismo se
Bogoljub i ja da je bilo mnogo i značajnijih
i ljepših povoda, ali izgleda da nam je previše
toga određeno ovim balkanskim pretpolitičkim
usudom, čijom je žrtvom Arsenijević još jednom
postao. Tako se na trenutak ponovo pojavio Maki,
ma koliko da to nije želio. Ne mogu a da se
ne prisjetim da me je negdje na počecima našeg
tisućljetnjeg druženja Bogoljub zamolio da mu
pomognem da se ukrca na neko od onih prekookeanskih
čudovišta, zbog kojih kitovi sve češće izvršavaju
masovna samoubistva. Znao sam da to želi samo
zbog toga da zauvjek pobjegne od svega što u
njemu izaziva ogorčenje i gađenje. I sada, dok
razgovaramo, zamjera mi što sam ga odbio, a
onda započinje jedan od svojih monologa prekidanih
mojim pitanjima koja su postavljana samo zbog
toga da ga podstaknu da nastavi. Zapisujem...
Negde sam već, u onim vremenima, izgovorio da
smo se rađali i umirali u komunističkoj bedi ne
znajući da postoji drugačiji i bolji svet. Takvu,
religioznu stvarnost, mogla je
|
nadvladati samo slobodna
volja pojedinaca, a odražavala se beskompromisnom
negacijom svih onih autoriteta koji su
u ime opšte ideje, odanosti vođi i plemenu,
na sve načine ubijali moje, osnovno, prirodno
pravo, da sebe definišem sopstvenim stvaralaštvom,
odnosno da svom životu osmislim razloge
postojanja u tom sveukupnom besmislu.
Nažalost, ispostavilo se da ružnom svetu
nisi mogao nauditi drugačije sem istim
sredstvima kojima on vlada... Balkanski
|
|
|
kasapin je otvorio kaveze ljudskih zverinjaka
i dokazao civilizaciji da je sve sem tehnološkog
napretka stvar kamenog doba... Dakle, okruženje
te, svakako, na neki način profiliše, međutim,
na njega možeš uticati strasnom željom da zločinima
sa predumišljajem, vođenim logikom provincijskih
načela i religijom anestezirane svesti, ma kojoj
veri pripadali, ne budeš partner... Verujem da
je svaki čovek dužan da se u svom životu ostvari
distanciranjem od zla, suprotstavljajući mu se
svakodnevnom pobunom, nužnim sredstvima vremena
i okruženja bez obzira na posledice... jer smrt
u tim uslovima nije gubljenje života, već oslobađanje
od iluzije življenja.
Samooslobađajući se, ostvarujući slobodu za sebe
i bližnje, bez namere da uklanjanjem zločinaca
zauzmeš njihov presto, bivaš civilizacijska činjenica
bez presedana. Vekovima je bilo sasvim normalno
da su se protiv vlasti borili oni koji su pretendovali
na njihovo mesto... No, pokazalo se da više verujem
u svemoć umetnosti nego u moć neke od političkih
fotelja. Pa... ipak sam se morao samoizolovati
iz Srbije, tamo gde me niko ne zna kao Makija,
gde mogu biti običan čovek i baviti se bilo kojim
časnim poslom samo ne politikom. Tako sam izabrao
Boku, jedno od najlepših mesta na svetu. Tu me
niko nije poznavao, a bio sam jako blizu i Dubrovniku,
gradu moje mladosti, a nadam se i starosti...
sa mojom voljenom Katarinom, znate... Ona je prekrasna...
Poštujući vašu želju, razgovaraćemo
sa Bogoljubom Arsenijevićem. Izgledalo je u
prvom trenutku da će to biti mnogo lakše, ali
već prvo pitanje – ko je zapravo Bogoljub otvara
bezbroj pitanja: Bogoljub slikar? Ikonopisac?
Rok muzičar? Pisac? Glumac u alternativnim pozorištima?
Autor stripova?...
Pre svega sam egzistencijalno biće. Čovek koji
je svestan nepojmljivog, jedinstvenog i neponovljivog
događaja u univerzumu, da jesam ovde i sada.
Moje ja, koje korača s privilegijom kompresovanih
fragmenata sveta u nasleđu, a koji mojim promišljanjem
trebaju, na neki način, postati saopštenja mojim
potomcima o besmislu koračanja ako se iza sebe
ne ostavljaju tragovi materijalizovanog oblika.
Kako reče Hjum, život jednog čoveka za svemir
nema većeg značaja od života jedne ostrige...
Ne pominjući prauzroke i posledice neprestanog
pulsiranja dematerijalizovano-preobraženih energija
univerzuma, zapostavljamo osnovne postulate
svoje prirode. Da nije bilo ili da nema pomeranja
ostrige, ni mi ne bi koračali... I divni Pekić
kaže: »Onaj koji ništa ne pridoda svetu oduzima
ga«.
Sloboda i posljednji
čovjek
Sve čime se bavim je govor koji najbolje razumem
i kojim sebe saopštavam svom i budućem vremenu.
Međutim, zahvaljujući biološkoj tendenciji ka
smrti, sasvim sigurno, neće nas zaobići ni zemaljska
ni nebeska sahrana, ali... ni ona u koju jedino
verujem... I materijalizovana, umna zaostavština,
trebala bi umreti nedugo posle nas, jer budućnost
apriori pripada svetu u nastajanju, nikako prošlosti
zatočenoj u našoj sadašnjosti. Pa nije li i
savršeni Njutn smatrao svet starim svega šest
hiljada godina, a Ptolomejeva astronomija hiljadu
i četiri stotine godina bi plod ljudske uobrazilje.
Zar se ovim ne dolazi do sveta kao beskrajne
posledice beskrajnih uzroka. Na kraju krajeva,
da je drugačije, danas bi na kotorskoj Pjaci
od kina, ove ili one crkvene ili politikom motivisane
religije još čerečile ili spaljivale slobodoumne
prinčeve bilo kojih oblasti ljudskih napredaka.
Ipak, nažalost, nejednako zastupljeni evolutivni
procesi isti svet čine drastično suprotstavljenim
i konfliktnim, što ishodi velikom stopom nasilnih
smrtnosti... najpre onih koji su imali šta ostaviti
svetu. Ne zaboravimo da ukidanjem prava na slobodan
život samo jednom čoveku ugrožavamo budućnost
vrste, jer je to, možda, u ovim ili budućim
dimenzijama, poslednji čovek.
Građanin Crne Gore, Srbije, Hrvatske, Bosne
i Hercegovine i ostalih republika iz okruženja,
Kosova ili daleke Afrike, ne sme ni na jedan
način biti obesmišljen osporavanjem prava na
slobodno stvaralaštvo. Dakako, to osporavanje
biva i jako bizarno, kroz visoke stope poreza
na humanističke delatnosti ili sveukupnu umetnost,
a bez velikih obaveza društva da stvaralaštvo
stimuliše sem da na njega ima uticaja kroz ogoljenu
političku ili versku realnost, što naravno ne
zaobilazi ni Srbiju, ni Crnu Goru.
Zadržimo se malo kod Crne Gore. U gotovo
desetogodišnjoj samoizolaciji, nakon odlaska
iz Srbije, u bokokotorskom gradiću Risnu, istrajavate
na pokušaju da se zaboravi Maki a da se oživi
Bogoljub majstor. Tako Risan biva vaše (g)radilište,
gdje se uglavnom bavite molerajem i fizičkim
poslovima na građevinama, ali uz sve to vam
ostaje vremena za različite kreativne djelatnosti,
naročito pozorišne. U vrijeme festivala »Teuta
– Novi antički teatar« i »Kotor art« do izražaja
dolazi vaš višestruki talenat, ali posebno onaj
da ostanete »neprimjetan«.
Da. Gotovo deset godina, od ranog jutra do mrklog
mraka, živeo sam od fizikalisanja po gradilištima
od Ulcinja do Igala. Naravno, da ne bude zabune,
od svoje devete godine ne biram posao. Za vreme
mog boravka u Crnoj Gori o tome je znalo moje
šestoro dece i par najbližih prijatelja, a ostali
su bili u ubeđenju da negde u Americi krckam
dobru penziju CIA-e, KGB-a, DB-a, KOS-a ili
MP3... DVD...
Noću sam se vraćao sebi, radeći na svojoj poeziji
i prozi, slikajući ili čitajući Borhesa, Kortasara,
Hokinga, Pesou, Zagajevskog, Basaru, Tomu Marinkovića...
najviše Kukićeve časopise Gradac koji
su me na neki način od rane mladosti upoznavali
sa svetom slobodoumne misli i umetnosti. U Crnoj
Gori sam obilazio pozorišne manifestacije, izložbe
i književne događaje, najčešće u najkompleksnijem
kulturološkom hramu knjižari »Karver«, a subotom
od A do Š čitao kulturni dodatak Vijesti-Art.
Najzad, nakon 6-7 godina upoznam pisca O. Pavlovića,
pesnikinju Ivanu Nikčević i Marijanu Žebeljan,
neverovatni i već ostvareni slikarski potencijal...
oni me upoznaju sa kultnim crnogorskim pozorišnim
rediteljem Slobodanom Milatovićem, dramaturgom
i književnikom Ljubom Đurkovićem, te sa izvanrednom
glumicom Tihanom Ćulafić, potom bivam angažovan
kao koordinator festivala »Teuta«, u tek osnovanom
kotorskom teatru, kao i u »Kotor-artu«. Te,
kao i česte odlaske na Dubrovačke letnje igre
pamtim kao najlepše dane provedene uz obalu
tokom desetogodišnjeg samoizgnanstva iz Srbije.
Uz sve to veoma sam vodio računa da u tom poslu
budem i ostanem Bogoljub, a nipošto tamo neki
Maki...
Jedan (ste) od organizatora svrgavanja
poslednjeg diktatora u Evropi?
Da. Ali ne bih o tome. Radije bih o vremenu
kada sam 1996. godine na crnogorskom primorju,
pa i u kotorskom teatru igrao u Labišovom komadu
»Dajte da se zagrlimo, Folvil«, i na podgoričkom
»Fijatu« sada već tako davne 1987. u Brehtovoj
drami »Prosjačka opera«.
Vidim da stalno sugerišete da se vratimo
onome što je vaša primarna djelatnost. Po pozorišnom
senzibilitetu, najbliža vam je »bitefovska forma«,
po slikarskom linija »Medijale«, po muzičkom
rock, mada rado osluškujete nove muzičke trendove,
ignorišući narodnjake i slične ovovremene banalnosti.
U književnosti najbliža vam je poezija, posebno
Pesoa, Zagajevski, francuski nadrealisti...
U prozi su to kratke sublimirane forme Kafke,
Kamija, Borhesa, Bucatija...
»Šulca, Kortasara...«
Da, a i s eksperimentalnim
stripom ste ušli u istoriju tog žanra. Koliko
znam sada radite i veb dizajn. S pravom se nameće
sledeće, da li je sve nabrojano vaš izbor ili
je sve to izabralo vas?
Zanimljivo pitanje. Biće da me je u sve to uveo
prirodni refleks nesputanosti i odbojnosti prema
situaciji u mojoj zemlji. U njoj je poput većine
patila moja majka Nada, koja radeći u »Krušiku«,
dan i noć, nije imala čime da othrani troje vanbračne
dece.
Izgleda da me je to jednoumno, versko, političko/teističko
zlo izabralo za svoj kontinuirani
|
dogmatski eksperiment,
kao i mnoge druge, rođenjem u njemu. Onda
sam, kako bih opovrgao datu stvarnost,
od predrasuda bežeći u iracionalnu egzistenciju,
prigrlio što god sam mogao više od umetnosti...
Tako sam umesto besmislenih soc-realističkih
prizora slikao i pisao o onome što se
čini nevidljivim, a što je u nutrini svakog
čoveka... Bivstvujući arhetipski svet
nalik metafizičko-amorfnoj iluziji pretpostavki,
prošlosti ili potencijalne budućnosti.
Medijala je bila starija od mene, ali
vremeplovska teskoba u kojoj je nastala
ni |
|
|
mene nije zaobišla. Godine 1983. Ljuba Popović
je nabasao u moj ateljejčić i pohvalno govorio
o zatečenim slikama. Ipak, skloniji sam konceptualizmu
i stvaralaštvu Marine Abramović. Možda će sada
zvučati neumesno ili neumereno, ali sav svoj dugogodišnji
angažman protiv diktatora Miloševića smatrao sam
konceptualnim umetničkim projektom koji sam uspešno
realizovao neprestano promišljajući – kako li
bi to Marina uradila?
Beogradski Bitef je, od mog prvog, a davnog upoznavanja
s njim, bio moje oči i uši, a i danas je. Boraveći
u Crnoj Gori, adekvatnu zamenu sam našao u podgoričkom
»Fijatu«, kotorskoj »Teuti« a potom i »Kotor artu«.
Taj teatarski koncept je izvorište svih umetnosti,
a ja bih ostao zauvek žedan da ga nisam otkrio.
I sve ostalo što sam i u čemu sam se nalazio samo
je kontinuitet iracionalne potrebe da, kada me
jednom ne bude, što više ostane za neki budući
oblik i vreme.
Intrigantan je kontrast Bogoljuba ikonopisca,
Bogoljuba ateiste, kao i kontrast Makija buntovnog
revolucionara i Makija koji nikada nije bio
član niti jedne političke stranke.
Jednostavno, oduvek sam se trudio da ne robujem
ni svojim, a kamoli tuđim idejama. Ali... ja
nisam nevernik, verujem u prirodu i umetnost.
Čovečanstvo i svet su jedna kap krvi, a ja sam,
kako reče Stanesku – mrlja krvi koja govori.
Te zasluge ne pripisujem bogu, jer ne znam kojem
bih. Do juče bogovi behu ribe, ovce, konji,
bikovi, a onda ljudska bića i sve to nalik ocu.
I danas se mnogi mole pred bubama, magarcima,
daskama, Marksom, Miloševićem, papom, patrijarhom,
Ahmadinedžadom, puškom... Nikada nisam pripadao
takvim zabludama koje su nam u nasleđe ostavili
svi primitivizmi neukog čoveka. Nije li najzad
vreme za kraj takvog vremena koje i dalje proizvodi
zastrašujuće zločine... OK! Nažalost, shvatam
da neću, a zahvaljujući čoveku ni ovaj nakaradno
postavljeni svet nikada neće doseći nivo života
bez nekog izmišljenog boga.
Umrijeću srećan
s osmijehom sekularnog humaniste
Dolaskom srpskog demonizovanog boga Miloševića,
1987. kreće ratno zahuktavanje od kojeg se distanciram
odlazeći iz Valjeva u obližnje selo Paštrić,
gde sam uradio prvi crkveni živopis. U sledećih
dvadesetak godina sam oslikao preko pet hiljada
m2 fresaka i osam ikonostasa, upoznavao sam
se sa hrišćanstvom, ali i drugim svetskim religijama
sa najiskrenijom željom da u crkve unesem umetnost,
e da bih od nevernika postao vernik... Srećom,
tom neuspehu je neskrivenom pohlepom i zaostalošću
kumovalo sveštenstvo, od đakona do patrijarha,
a naročito izrazita lenjost gosn Boga da zaštiti
nevine žrtve Miloševićevog paganizma. Dakle,
radilo se o povodu za dublje proučavanje Boga
stvoritelja... Rezultat je 1:0 za mene. Zahvaljujući
svom tom akumuliranom iskustvu, umreću srećan
s osmehom sekularnog humaniste. U prilog tome,
prisećam se i najsvežijih vesti iz SPC. Mitropolit
Amfilohije se poput kardinala Torkemade, dominikanca
poznatog po inkvizicijskoj surovosti u Španiji,
godinama šepuri s upaljenom šibicom. Ranije
Jugoslavijom, sada Srbijom i Crnom Gorom, a
samo je pitanje vremena kada i gde će zapaliti
novu vatru. Skorašnjom kvalifikacijom homoseksualaca,
koje poistovećuje sa Sodomom i Gomorom jer su
drveta koja plod ne rađaju, nameće se pitanje
njegove umešnosti ili uspešnosti, jer... gde
su njegova deca? Opet mi se ovde kao odjek ponavlja
već pomenuta Pekićeva misao, da onaj koji ništa
ne pridoda svetu oduzima ga, a ja velim da onaj
koji ne rodi čoveka ovom svetu, oduzima ga.
Ma... po besmislenosti i šteti religija, u ovom
zbog njih jadnom svetu, mogao bih ispisati knjigu
deblju od Biblije. Nema te religije koju ne
bih demistifikovao kao bilo kog drugog hohštaplera
koji vračanjem zloupotrebljava ljudske slabosti,
zarađujući na zabludama. Da pojednostavim, nisu
li im oblik i organizacija, kojom funkcionišu,
profitno-poslovne. Tako ih i treba tretirati.
Dođavola! Kakva duša! Kakvi bakrači... u svetu
atoma! Dve hiljade godina egzistiraju na kanonski
legalizovanim obmanama pljačkajući laike. Treba
ih zakonom okvalifikovati kao svakog drugog
prevaranta ili im uvesti PDV. Što se mene tiče,
sin sam molekula a ne duha onostranog. Više
poštujem ravnodušnost materije nego zabrinutost
izmišljenih bogova nad svetom. I najzad, nisu
li osnovni temelji crkve poricanje smrti, a
zar sama smrt ne poriče crkvu.
Na kraju, u Crnoj Gori vas očekujemo i kao
Bogoljuba i kao Makija, jer bi dobrodošlicom dočekali
i jednog i drugog, ali iznad svega poštujemo vašu
želju da budete slobodan čovjek.
Ovo je dobra konstatacija. Tokom desetogodišnjeg
života u Crnoj Gori bio sam svedok mnogih političkih
turbulencija, ali i nadalje pre svega beznadežnosti
da će se zamenom sadašnjih vlastodržaca nešto
promeniti. Crna Gora i Srbija, nažalost, hronično
pate od podjednako poražavajuće loše vlasti i
opozicije. Ipak, odvajanje Crne Gore od Srbije
smatram dobrim potezom. Poslednja nada su definitivno
isti i slični mladi ljudi koji su protiv vlasti
izvojevali fantastičnu a nenasilnu pobedu, gotovo
dva meseca protestujući protiv političke smene
direktora Cetinjske gimnazije. Njihov osećaj za
pravdu je dobro polazište ka budućnosti Crne Gore.
 |
| |
Obrad
Pavlović |
|