Posledice
svih gasnih nepristojnih ponuda
Srbija i »Gasprom«
– od Miloševića do danas
Dve godine
od sklapanja naftno-gasnog sporazuma i potpune
kapitulacije energetskog sektora Srbije ustupcima
ruskom »Gaspromu« nema kraja, a od najavljene
liberalizacije srpskog tržišta nafte i gasa nema
ni govora. Građanima Srbije ne preostaje ništa
drugo nego da od vlasti traže da priznaju propuste
i da eventualnim redefinisanjem odnosa sa Rusima
postignu bolju cenu gasa
Đorđe Padejski
Ovaj ogled ima za cilj da predstavi kratku hronologiju
događaja vezanih za uspostavljanje kontrole ruskog
energetskog giganta »Gasproma« nad gasno-naftnim
resursima u Srbiji, sa posebnim akcentom na događaje
od pre 2004. godine, kako bi se predstavljanjem
kratke istorije odnosa podsetilo na to koje su ličnosti
učestvovale u uspostavljanju ove dominacije. Analizom
događaja, zvaničnih dokumenata i medijskih izvora
i drugih prikupljenih materijala, obuhvaćeni su
političko-ekonomski potezi vladajućih elita iz kojih
se vide određene nepravilnosti u donošenju odluka
na štetu interesa građana Srbije, a na korist ostvarivanja
strateških geopolitičkih ciljeva »Gasproma« i Ruske
Federacije. Na osnovu svega toga sa sigurnošću se
može tvrditi da su određene političke blokove u
Srbiji u odnosima sa »Gaspromom« vodili neki drugi
interesi, a ne interesi građana, kao i da za ogroman
broj indicija za pričinjene zloupotrebe niko nikada
nije odgovarao.
Da se srpsko-ruski odnosi odavno percepiraju emotivno
može pokazati i činjenica da u Srbiji veliki broj
publicista nije smatrao da bi trebalo javno da se
oglasi i analizira ove odnose. Ukupan broj tekstova
objavljenih u štampi i na internetu teško da se
može i prebrojati. Prof. Miroslav Jovanović 1
kaže da je srpski javni diskurs u 99 odsto slučajeva
preplavljen tekstovima
ili izjavama koje se jasno svrstavaju u
jednu od dve mitološke matrice: u onu o
Rusiji kao »zaštitnici«, odnosno u onu o
Rusiji kao »izvorištu svih zala«. I to je
ono što je pogrešno, jer je time čitav problem
relativizovan i postavljen u okvire ideologija,
pa su tako jedni gurali »Gaspromu« u ruke
kompletnu domaću energetiku, i ko zna šta
još, a drugi vikali drž’te lopove i nećemo
saradnju s okupatorom Putinom.
Ali problem je mnogo kompleksniji od te
trivijalne dihotomije, jer direktno pogađa
živote građana, i to ne u smislu ekonomskog
patriotizma i odbrane apstraktnih nacionalnih
interesa i resursa, već u smislu odbrane
ekonomskih
|
|
|
Anica Vučetić, »Uočavanje«,
video rad (30 sek., frejm), 2008.
|
 |
interesa građana. Retko ko je stvarno baratao faktima
kada je branio jednu ili drugu tezu. Pored toga
što je uvoz gasa najvažniji element spoljnotrgovinske
razmene Srbije i Rusije i ujedno jedini trenutno
nama dostupni izvor gasa, brojke ipak jasno govore
da Srbija i danas plaća previsoku nabavnu
cenu gasa. Ona prelazi 600 dolara po toni, uprkos
ovim specijalnim vezama sa »Gaspromom«. Na uvoz
gasa iz Rusije samo 2009. godine potrošili smo preko
615 miliona dolara, što je bilo 31 odsto ukupnog
uvoza iz te zemlje, 2
dok je to 2005. godine bilo samo 345 miliona dolara.
Drugim rečima, ako je prosečnom radniku danas potrebno
duplo više vremena da bi platio potrošen gas, onda
je država bila dužna da pronađe hitna alternativna
rešenja u korišćenju energija, a ne da nas gura
u još veću zavisnost, pod izgovorom razvoja i buduće
sjajne zarade od nekakvih tranzitnih taksi.
Upoređivanjem nabavnih cena ruskog gasa vidi se
da ga Srbija nabavlja po najvišoj ceni u regionu,
pa se postavlja logično pitanje kakvu bismo cenu
plaćali da nismo u ovom tzv. povlašćenom odnosu
sa Rusima. Jedno je ako odnose sa »Gaspromom« gledamo
iz ugla rusofila, a drugo iz ugla rusofoba, ali
ako pogledamo statistiku videćemo brojke koje ne
lažu. Kao što ne lažu ni vlasnički udeli u zajedničkim
preduzećima sa »Gaspromom«, u kojima Srbija za razliku
od ostalih, takođe energetski zavisnih zemalja,
ima svuda manjinske udele – od »Jugorosgasa«, NIS-a,
Banatskog Dvora i Južnog toka.
Istorijska podela po posredniku
U tom smislu čitava dvadesetogodišnja istorija odnosa
Srbija–»Gasprom« može da
bude podeljena na nekoliko
perioda koji se upravo mogu posmatrati kroz
jedno te isto pitanje – postojanje posredničke
firme za uvoz ruskog gasa. U prvim godinama
uspostavljanja saradnje tokom kojih su postavljeni
principi energetske zavisnosti, od 1992.
do 2000. godine, uvoz ruskog gasa išao je
preko posrednika »Progresgas trejding«,
mešovite firme »Progresa« i »Gasproma«.
Taj period bi se slikovito mogao označiti
periodom Marjanović–Černomirdin, kada je
gas nabavljan za proviziju od oko 1 odsto.
Od 2000. pa sve do 2004. godine NIS je direktno
uvozio gas od »Gasprom eksporta« u Rusiji
i građani nisu plaćali nikakvu proviziju
u ceni gasa. Taj period je
|
|
|
Anica Vučetić, »Uočavanje«,
video rad (30 sek., frejm), 2008.
|
 |
obeležila politika premijera Zorana Đinđića, koji
je posao sa gasom posmatrao prilično pragmatično.
I na kraju treći period, koji traje od 2004. do
danas, iako je tek od kraja 2006. godine ponovo
uveden posrednik. To je ovog puta bila mešovita
rusko-srpska firma »Jugorosgas«, prvenstveno osnovana
za izgradnju gasovoda, koja je počela da naplaćuje
proviziju od oko 4 odsto. Tokom tog perioda »Gasprom«
je potpuno formalizovao energetsku zavisnost Srbije
i preuzeo gasno-naftne infrastrukture u Srbiji.
Taj period označavaju Putin i Koštunica.
Nedostupnost i netransparentnost
dokumenata
Značajan deo dokumentacije o odnosima
Srbije i Rusije na planu saradnje u oblasti nafte
i gasa ni posle toliko godina nije dostupan za
javnost. Nemoguće je dobiti precizne informacije
od državnih organa i javnih preduzeća o finansijskim
aspektima poslovanja sa ruskom stranom. »Gaspromova«
politika u gotovo svim zemljama uvoznicama ruskog
gasa bila je zasnovana na principima zaključivanja
»tajnih« međudržavnih sporazuma, kojima se definiše
saradnja na minimum četvrt veka, pa ta netransparentnost
ne treba nikoga da čudi. Sporazume su morali da
»aminuju« politički subjekti, uvažavajući mnoge
druge aspekte odnosa, pa je zato i logično što
su često više poprimali karakter političkih a
ne ekonomskih odluka. Ali u zavisnosti od potencijala
zemlje i spremnosti onih koji pregovaraju da se
izbore za što povoljniji položaj zavisi i cena
koju će plaćati građani te zemlje.
Ova tajna priroda saradnje oduvek je bacala sumnju
na to da su rusko-srpski predstavnici često razgovarali
univerzalnim jezikom, jezikom korupcije. Ipak,
nikada nijedan dokaz za te tvrdnje nije predstavljen,
niti je bilo ko zvanično optužen, iako su se istrage
vodile jednako i za Marjanovićev period, ali i
za doba Koštunice. Možda je ta netransparentnost
bila prisutna zbog snažne veze »Gasproma« i KGB-a,
nekada moćne ruske obaveštajne službe. KGB je
prestao da postoji kada je »Gasprom« rođen, a
te strepnje su posebno bile pojačane od dolaska
na vlast Vladimira Putina, bivšeg agenta te službe.
Nije tajna da širok krug političara i tajkuna
u Rusiji svoje korene ima u toj službi. Zato se
i u mnogim evropskim zemljama pojavio strah od
energetske zavisnosti i monopolizacije tržišta,
ali i kao »gaspromofobija«, jer su se poslovi
ovog energetskog džina tokom devedesetih i kasnije
prilično ubrzali i raširili, pa su se u prozapadnom
svetu pojavile ozbiljne strepnje da će Rusi pod
svoju ekonomsku čizmu staviti pola Evrope.
Energetika u službi političkih
interesa
Međutim, treba otvoreno reći da
Rusija nije prva zemlja koja je svoje energetske
resurse stavila u službu političkih i ekonomskih
interesa, jer su i EU i SAD često koristile energetiku
kao svoj spoljnopolitički alat. Ipak, treba imati
u vidu da su one dosta retko primoravale svoje
neposredne susede na neke nepristojne ponude.
Na kraju krajeva, najveći broj ratnih sukoba u
XX veku vodio se baš zbog energetskih resursa.
Ali, kako se Srbija uvek nekako pronađe u sukobu
značajnih svetskih sila, postavlja se pitanje
zašto predstavnici Srbije nisu vodili računa o
interesima građana. Ovako, em smo se odrekli principa
slobodnog tržišta, em smo svrstani u najnepovoljniju
grupu zemalja koje gas plaćaju daleko iznad svetske
cene.
Prema analizi Kita Smita,3
Kremlj je godinama unazad sistematski gradio i
negovao kulturu prijateljskih interesnih grupa,
kako u zemljama bivšeg istočnog bloka, tako i
zapadnoj Evropi, koje su imale značajne finansijske
koristi od formalnih i neformalnih veza sa ruskim
državnim energetskim kompanijama. Zbog toga su
mnogi počeli da govore o ogromnom političkom riziku
u smislu direktne zavisnosti od ruskog gasa. Tako
su u Nemačkoj neki članovi SPD4
dobijali pozicije u ruskim kompanijama, pa je
i sam Gerhard Šreder, nekadašnji nemački kancelar,
danas predsednik Upravnog odbora Severnog toka5
zajedničke kompanije »Gasproma« i nemačkih firmi.
Nekadašnji ministar spoljnih poslova
Frank Valter Štajnmajer takođe ima poziciju u
»Gaspromu«. U Italiji su poslanici odbijali da
potvrde zajedničke poslove italijanske gasne kompanije
»Eni« i »Gasproma«, kada se saznalo da Berluskonijev
prijatelj6
Bruno Mentasti-Granelli ima akcije kompanije »Central
Energy Italian Gas Holding«, koja treba da učestvuje
u izgradnji Južnog toka. Veze italijanskog premijera
Berluskonija nedavno je potvrdio i sajt Wikileaks,
objavljivanjem depeša u kojima američke diplomate
iznose tvrdnje da će Berluskoni profitirati od
zajedničkog posla »Eni« i »Gasproma«. Smit navodi
primere direktne korupcije u Poljskoj, Austriji,
Švedskoj, Finskoj i dr., ali ono što je zajedničko
građanima ovih zemalja jeste to da svi plaćaju
daleko nižu uvoznu cenu gasa od građana u Srbiji.
»Gasprom« kao politička životinja
»Gasprom nije gasna kompanija već
je politički kolos koji se našao u poslu s gasom.
On se ne ponaša kao deo biznisa ili normalna gasna
kompanija. »Gasprom« je politička životinja koja
živi zahvaljujući svojoj monopolskoj poziciji
i sasvim je organizovana da očuva taj monopol«,
kaže Dejvid G. Viktor7
sa Univerziteta Stenford. Ali kako ispravno razumeti
ovog globalnog privrednog giganta u kojem većinski
kapital ima ruska država sa oko 50,002 odsto akcija.
To vlasništvo podrazumeva Rusku državnu direkciju
za imovinu sa 38,373 odsto akcija, kao i udele
državnih ruskih kompanija »Rosneftgaz« od 10,74
odsto i »Rosgazifikatsiya« od 0,889 odsto.8
Ostali akcionari imaju manje udele. Zato su i
današnji najvažniji predstavnici »Gasproma« ruski
državnici i direktori. Predsednik Upravnog odbora
je Viktor A. Zubkov, koji je i zamenik premijera
Ruske Federacije, dok je izvršni direktor »Gasproma«
Aleksej Miler, koji je i zamenik predsednika Upravnog
odbora, dok se u Upravnom odboru »Gasproma« uvek
nalazi još poneki ministar ekonomije i energetike.
Svoju pravu moć »Gasprom« duguje eksploataciji
prirodnog gasa, čime se prevashodno bavi, ali
se bavi i njegovom distribucijom i skladištenjem,
prodajom na ruskom i globalnom tržištu, od čega
godišnje ostvari prihod od preko 100 milijardi
dolara. Samo u Rusiji »Gasprom« zapošljava preko
376 hiljada radnika, dok godišnje proizvede preko
550 milijardi kubika gasa.
»Gaspromovi« sinovi, ćerke
i unučići
Međutim, najveće interesovanje,
posebno stranih novinara, uvek je budila činjenica
da i danas u okviru »Gasproma« posluje najmanje
180 povezanih ćerki kompanija širom sveta,9
koliko ih je izlistano na zvaničnom sajtu »Gasproma«
www.gazprom.ru. »Gasprom« se prema tim informacijama,
pored energetike, bavi i mnogim drugim industrijskim
sektorima, uključujući finansije (Gazprombank10),
medije (Gasprom media11)
i avijaciju. Među 180 »Gaspromovih« podružnica
nalaze se srpski »Jugorosgas« i »Progresgas trejding«
i, naravno, Naftna industrija Srbije. NIS je zapravo
deo sistema »Gaspromnjefta«, firme koja se matično
bavi proizvodnjom nafte, a takođe je deo »Gasprom«
grupe. »Progresgas trejding« je takođe u sastavu
»Gasproma« i to kao deo »Gasprom eksporta«, koji
je posebna firma za izvoz gasa iz Rusije, i »Gasprom
komplektacije«, koja je zasebna »Gasprom« firma
za opremu. Formalni vlasnici »Jugorosgasa«
iz sistema »Gasproma« su »Gasprom eksport«, i
»Central Me Energy & Gas Ag« iz Austrije,
koja je deo »Centrex Europe Energy & Gas Ag«,
a ona u vlasništvu Gasprombank.12
Samo iz ovih primera vidi se da je gotovo nemoguće
ući u trag svim firmama »Gasproma«,
a time i zastupnicima njihovih interesa, iako
je najveći broj ovih podružnica objavljen na zvaničnom
sajtu. Nekadašnji novinar lista Novaya Gazeta
Roman Šlejnov, a danas dopisnik Financial
Timesa iz Moskve, bavio se istraživanjem
poslovanja »Gasproma« za Scoop.13
On kaže da su poslednjih godina podaci o mreži
»Gaspromovih« preduzeća širom sveta prilično dostupni,
što nije bio slučaj za vreme od pre desetak godina.
Međutim, ono što je primetio jeste to da je većina
ljudi oko »Gasproma« u nekoj vezi sa premijerom
Vladimirom Putinom.
»Progresgas trejding« – prethodnica
»Jugorosgasa«
Istorija odnosa Srbija (Jugoslavija)–»Gasprom« kreće
od vremena uspona Slobodana Miloševića. Nekoliko
godina pre osnivanja danas mnogo poznatijeg »Jugorosgasa«
osnovana je prva mešovita
srpsko-ruska gasna kompanija »Progresgas
trejding«. Pre 19 godina, 26. marta 1992.
godine, Mirko Marjanović, u svojstvu direktora
»Progresa«, i njegov tada dugogodišnji prijatelj
Viktor Černomirdin, kao direktor »Gasproma«,
osnovali su društvo sa ograničenom odgovornošću
pod nazivom »Progresgas trejding«, s ukupnim
kapitalom od 100 hiljada dolara. Formalni
osnivači bili su »Gaseksport« sa ruske strane
i »Progres« sa srpske, koji su na po pola
razdelili udele u kompaniji i taj odnos
učešća kapitala je uz manje modifikacije
praktično održan do danas. Zajednička srpsko-ruska
firma »Progresgas trejding«
|
|
|
Anica Vučetić, »Sažimanje«,
video ambijent, 2006.
|
 |
bila je osnovana za poslove posredovanja u nabavci
ruskog gasa za tržište Savezne Republike Jugoslavije
po principu barter aranžmana i tim poslom se bavila
sve do kraja 2000. godine, kada joj je Đinđićeva
vlada ukinula posrednički položaj.
Koliko su pozicije i uticaj ljudi koji su formirali
ovu zajedničku kompaniju za trgovinu gasom bili
važni govori činjenica da su osnivači vrlo brzo
nakon toga postali premijeri vlada svojih zemalja.
Černomirdin je dva meseca nakon osnivanja »Progresgas
trejdinga« postao prvo zamenik predsednika Vlade
Ruske Federacije zadužen za gorivo i energiju, da
bi već u decembru te godine postao predsednik Vlade
Ruske Federacije i na tom mestu se zadržao sve do
1998. godine. On je zapravo i pravi otac »Gasproma«, 14
koji je 1989. godine osnovao pretvarajući Ministarstvo
za gasnu industriju u Državni gasni koncern »Gasprom«.
Mirko Marjanović, do tada glavni trgovac spoljnotrgovinske
firme »Progres«, postaće premijer Vlade Srbije u
martu 1994. i takođe će imati dva mandata.
Baš na primeru PGT-a vidi se da su Rusi od prvog
dana imali na umu da kroz vlasništvo nad firmama
u stranim zemljama ostvaruju ličnu korist za svoje
funkcionere. Posrednik u prodaji gasa morao je biti
pod njihovom kontrolom, kako bi bili i prihodi,
jer su kao i danas imali funkcije u srpskom preduzeću.
Marjanović je, pored toga, napravio širi dil i sa
ljudima iz Miloševićevog bližeg okruženja, pa je
Šainovićevu podršku poslu platio time što je na
čelo PGT-a postavio Toplicu Nedeljkovića, koji je
do tada bio pomoćnik Šainovića u Ministarstvu energetike.
Nedeljković će se dugo zadržati na tom mestu i postaće
jedan od Marjanovićevih najbližih saradnika i kasnije
će predstavljati PGT u »Jugorosgasu«.
PGT je monopolom na uvoz ruskog gasa u tim godinama,
kažu, ostvarivao godišnje oko 10 miliona dolara
čistog profita, pošto je mogao NIS-u da naplaćuje
veće troškove nego što su realni. Neke čak bez ikakve
pravne osnove, kao što je tranzit gasa kroz Ukrajinu.
Uvek je na deviznu osnovu primenjivao
»crni kurs«, tako da su ti troškovi bili veći za
4 do 5 puta, a sve su to plaćali potrošači gasa
u Srbiji. Firma je uživala razne pogodnosti u dobijanju
robnih kvota, u usmeravanju carine i sredstava Fonda
za razvoj Srbije za plaćanje gasa, pa se zbog podrške
režimu Miloševića nalazila i na crnoj listi. 15
Međutim, ni danas nisu poznati finansijski aspekti
poslovanja PGT-a za to vreme prve faze saradnje
sa »Gaspromom«. Činjenica je da su iza ove firme
ostala dugovanja za ruski gas, zbog kojih su tokom
1999, a potom i prvih dana posle demokratskih promena
Rusi pretili da će ukinuti isporuke gasa. Srboljub
Ilić, koministar za energetiku u prelaznoj Vladi
Srbije posle demokratskih promena 2000. godine,
izjavio je tada da je iznos neizmirenog duga PGT-a
prema Rusima 172 miliona dolara.
Neki poznavaoci poslovanja »Gasproma« u zemljama
van Rusije kažu da ova kompanija svoje ćerke firme
često ostavi da »spavaju« pa ih zbog nekog aktuelnog
posla aktivira. U Srbiji bi to moglo biti povezano
sa raznim poslovima. Interesantno je da PGT i dalje
regularno posluje u Srbiji, 16
mada nije poznato kako ostvaruje prihode, ali udele
sa ruske strane poseduju »Gasprom eksport« iz Moskve
i »Gasprom komplektacija« sa po 25 odsto, dok je
današnji vlasnik 50 odsto ove kompanije sa srpske
strane JP »Srbijagas«. Nedavno je postojala šansa
da Srbija i u tom preduzeću izgubi kapital, 17
ali su od strane »Srbijagasa« u tom primeru na vreme
otkupljene akcije »Progresa«. Međutim, direktor
PGT-a je Vladimir Koldin, koji je takođe direktor
»Jugorosgasa«, i firma se i dalje formalno nalazi
u »Progresovoj« zgradi u Zmaj Jovinoj 8 u Beogradu,
gde zvanično radi osmoro zaposlenih.
Izgradnja gasovoda – sledeća
faza
Posao osnivanja zajedničke kompanije
PGT-a u Srbiji je najavio i početak ozbiljnije
izgradnje gasne infrastrukture, bez koje uvoz
gasa ne bi ni imao smisla. A kada je 1994. Marjanović
izabran prvi put za »direktora« srpske vlade PGT
je počeo čak da pravi planove za preuzimanje i
gasifikaciju Srbije, iako je to bio posao »Nisgasa«
i »Energogasa«. Krajem 1989. godine tadašnji »Energogas«,
čiji je danas pravni sledbenik JP »Srbijagas«,
od strane Vlade Republike Srbije označen je za
nosioca razvoja gasne privrede za deo Srbije južno
od Save i Dunava. Izrađen je program gasifikacije
Srbije koji je podrazumevao gasifikaciju, ali
najviše šansi za izgradnju imali su potezi Niš–Dimitrovgrad
i Niš–Pojate.
Međutim, tih godina Milošević je često u goste
primao predstavnike ruskog »Gasproma«, obično
u društvu predstavnika »Progresa«, direktora Mirka
Marjanovića, i već tada se javljaju ideje da Rusi,
pored prodaje gasa Srbiji, uđu u izgradnju magistralnih
gasovoda. U septembru 1993. Milošević18
je najavio osnivanje konzorcijuma za izgradnju
južnog kraka gasovoda kroz Srbiju. Tada je rečeno
da je potpisan ugovor o izgradnji gasovoda vrednog
800 miliona dolara, a osnivači konzorcijuma trebalo
je da budu mešovito rusko-srpsko preduzeće »Progresgas
trejding«, koje je glavni nosilac posla, zatim
NIS, »Sartid« i Beobanka. U tadašnjem predsedničkom
zanosu Milošević je izjavio da »izgradnja gasovoda
počinje u trenutku koji predstavlja prekretnicu
u rešavanju jugoslovenske krize«, a zatim ponovo
izjavio da »ovaj posao najavljuje početak kraja
sankcija«. Ovaj konzorcijum, obradovao nas je
tada predsednik, trebalo je da predstavlja jezgro
oko kojeg će se okupiti veliki broj srpskih i
ruskih preduzeća iz oblasti građevinarstva, mašinogradnje,
naftne industrije, trgovine i banaka. Sve u svemu,
»Srbija ce moći da dobije sedam puta više gasa
nego sada«, a sasvim slučajno poduhvat je najavljen
baš pred parlamentarne izbore u Srbiji. Međutim,
ruska štampa je odmah objavila da nije potpisan
ugovor nego tek »pismo o namerama«. Ipak, sve
to vodilo je osnivanju druge zajedničke rusko-srpske
firme.
Osnivanje druge zajedničke
firme
Niko iz redova tadašnje demokratske
opozicije nije mogao da sluti kakve će sve dalekosežne
posledice po građane imati još jedan potpis Mirka
Marjanovića. Ovoga puta na ugovor o osnivanju
druge mešovite srpsko-ruske firme pod nazivom
»Jugorosgas«. Ponovo je u svojstvu direktora »Progresa«,
ali i kao tadašnji premijer ušao u aranžman koji
je trebalo da osigura izgradnju cevovoda Niš–Dimitrovgrad.
Vlada Ruske Federacije i Vlada SRJ potpisale su
u aprilu 1996. godine Sporazum o saradnji na izgradnji
gasovoda na 25 godina, kojim je podržano osnivanje
Akcionarskog društva između »Gasproma« i preduzeća
koje odredi jugoslovenska strana. Ugovor o osnivanju
»Jugorosgasa« potpisan je u junu 1996. godine,
između osnivača: »Gasprom« Moskva, NIS »Energogas«
Beograd, »Progres« Beograd, »Progresgas trejding«
Beograd i Beobanka Beograd, s osnivačkim kapitalom
od ukupno 200.000 američkih dolara. Polovinu akcija
»Jugorosgasa« dobili su NIS (20 odsto), »Progres«
(15), »Progresgas trejding« (10), Beobanka (5),
a ostatak »Gasprom«. Naredne godine NIS je u zajedničku
firmu »Jugorosgas« uveo finalnu tehničku dokumentaciju
za izgradnju magistralnog gasovoda Pojate–Niš–Dimitrovgrad,
čija je vrednost procenjena na 3,2 miliona dolara,
s obavezom da se konačna cena dokumentacije odredi
na osnovu konačne vrednosti izgradnje magistralnih
gasovoda. Ali to se nikada nije desilo, jer je
»Jugorosgas« 2003. godine samo vratio tehničku
dokumentaciju NIS-u.
Istovremeno, Marjanović je sproveo tihu izmenu
Zakona o transportu i distribuciji gasa, koji
je tada, po pravilu presedana, u suštini davao
pravo Vladi da odobrava strane, to jest ruske
koncesije na unutrašnjem jugoslovenskom tržištu.
Već tada je svima bilo jasno da će u energetici
Srbije dominantno mesto dobiti mešovite rusko-srpske
firme, da se sprema »južni gasovod« za vezu sa
Rusijom preko Bugarske i ko zna šta još. Kao kruna
svega, prenosio je tada bugarsku štampu najbolji
poznavalac naftno-gasne problematike, novinar
Dimitrije Boarov, da Srbija ima šanse da se izbori
za ruski naftovod, koji bi trebalo da omogući
Rusiji zaobilaženje Bosfora i Dardanela, i izlazak
na »topla mora« preko Srbije i Crne Gore (kod
Bara).
Vreme DOS-a i Đinđićeve vlade
Nova Vlada Srbije, posle demokratskih
promena, želela je da potpuno raščisti odnose
u nabavci gasa od Rusije, što je rezultiralo time
da je gas kupovan direktno od strane NIS-a, a
ne preko posrednika. Međutim, te želje bilo je
prilično teško realizovati s obzirom na snažan
uticaj ljudi Miloševićeve ere, pre svega samog
Marjanovića. Već je i Antić, koministar za energetiku
i rudarstvo, najavio da PGT od 2001. neće više
uvoziti gas za domaće tržište. Antić je krajem
2000. rekao da je na direktnim razgovorima u Moskvi
jasno rečeno da Srbija neće prihvatati nikakve
posrednike između »Gasproma« i NIS-a – to jest
da se insistira da domaće javno preduzeće uvozi
i distribuira gas u Srbiji. S tom argumentacijom
Rusima je predočeno da provizija PGT-a »naoko«
nije bila visoka, ali da su zarade bile bezobrazno
velike. Pri tom, novim vlastima je smetalo što
je PGT uvozio gas, uzimao proviziju,
a nije brinuo što je gas ostajao neplaćen. Dugovi
su se gomilali, pa je kumuliran dug osnovna prepreka
za uspostavljanje novih odnosa. Gasa tada već
u nekoliko navrata nije bilo dovoljno jer je PGT
poslovao tako da je gas na unutrašnjem tržištu
prodavao dva puta jeftinije od uvozne cene.19
Zato se o proviziji brinuo mali broj radnika PGT-a,
a o dugovima je trebalo da brine država. No, Marjanović
nije stigao da s nečim pokrije državne dugove
za gas, pa su Rusi u više navrata zavrtali slavine.
Nakon povratka iz prve zvanične posete Moskvi,
u februaru 2001. godine, premijer Srbije Zoran
Đinđić20
je izjavio da će od 1. marta biti povećana isporuka
ruskog gasa Jugoslaviji, a da je njegova delegacija
za glavne ciljeve posete imala povećavanje isporuka
ruskog gasa i dugoročnu privrednu saradnju dve
zemlje. Đinđić je tada objasnio da su najveću
teškoću u pregovorima sa Rusima imali zbog nagomilanih
dugova, jer mnogi korisnici u Srbiji nisu redovno
plaćali gas, a bilo je neophodno da se otplaćuje
kredit koji je Marjanovićeva vlada uzela za otplatu
duga Rusima. Međutim, kada je NIS preuzeo direktan
uvoz gasa, iz strukture cene eliminisana je cena
tranzita kroz Ukrajinu, a špediterske usluge,
koje su do tada iznosile od 80 do 100 hiljada
maraka mesečno, bile su nula, tvrdio je u avgustu
2001. Boško Samardžić, pomoćnik direktora »Naftagasa«,
dela NIS. U NIS-u su bili izračunali da je za
prvih šest meseci 2001. godine ostvarena ušteda
od oko 9,59 miliona američkih dolara što je zapravo
bila zarada PGT-a kao posrednika.
Jako je ilustrativna i scena koju je Đinđić priredio
Rusima kada su dugove za gas i naftu SRJ želeli
da konvertuju u akcije Naftne industrije Srbije.
Rusi su tokom 2001. godine21
tražili da se nespornih 269 miliona dolara i još
spornih 60 miliona dolara za isporučeni gas zameni
za akcije naših preduzeća i da već tada postanu
(su)vlasnici domaće energetike. Neki načelni dogovor
je odmah posle petog oktobra postigao Vojislav
Koštunica, tada predsednik SRJ, kada je bio na
razgovoru kod Putina. Ipak, premijer Đinđić je
Moskvi prezentirao drugu opciju – da se srpski
dug za gas prebije sa dugom koji bivši SSSR ima
prema nama, što je tada iznosilo oko 500 miliona
dolara. Ali, Rusi su ovo odbili i pravdali da
je dug prema »Gaspromu« dug korporaciji sa međunarodnim
kapitalom, a dug bivšeg SSSR-a je državni dug,
pa kao nisu mogle da se mešaju babe i žabe.
Moć Mirka Marjanovića posle
pada s vlasti
Paralelno s tim aktivnostima nove
vlasti su u okviru različitih istraga zloupotreba
Miloševićevog režima pokušavale da prikupe dokaze
o zloupotrebama u nabavci ruskog gasa. Ispostaviće
se da oko gomile navoda koji su pratili nabavku
gasa iz Rusije za vreme Miloševića niko nikada
neće odgovarati. U okviru istrage Komisije za
ispitivanje zloupotreba u oblasti
privrede i finansijskog poslovanja Mirku Marjanoviću
je blokiran račun u švajcarskoj banci, jer se
sumnjalo da je na nezakonit način došao do tih
sredstava. Na konferenciji za novinare22
tadašnji ministar finansija Božidar Đelić rekao
je da se na osnovu dokumentacije koju su švajcarske
vlasti dostavile Komisiji vidi da je Marjanović,
u momentu zamrzavanja sredstava u UBS banci u
Kjasu, blizu Lugana u Švajcarskoj, imao 1.212.949
švajcarskih franaka. Švajcarska banka je dostavila
informaciju da je Mirko Marjanović 23. jula 1991.
godine otvorio račun u UBS banci, u delu privatnog
bankarstva, koje se bavi bogatim klijentima koji
imaju više od milion švajcarskih franaka. Oni
koji vode račun 23. marta 1995. godine anketirali
su Marjanovića, koji je u to vreme bio predsednik
Vlade Republike Srbije. On se, međutim, predstavio
kao predstavnik i uvoznik firme
BASF za Jugoslaviju, koja je inače veliki proizvođač
hemikalija u Nemačkoj. Treba reći da je BASF inače
već dvadeset godina najveći partner ruskog »Gasproma«
u Nemačkoj,23
sa svojom ćerkom firmom »Vinteršal«, koja će se
prema nekim najavama uključiti u izgradnju Južnog
toka.24
Rade Terzić, nekadašnji beogradski okružni tužilac
u Beogradu, potvrđuje danas da je dokumentacija
stigla iz Švajcarske, ali kaže da 2003. godine,
dok je on bio u tužilaštvu, nisu uspeli da optuže
Marjanovića. Iako su postojale ozbiljne indicije
za istragu oko zloupotreba u nabavci gasa, poslova
preduzeća »Progres«, ali i fudbalskog kluba Partizan,
gde je Marjanović bio predsednik kluba, istraga
je trajala sve do njegove smrti 2006. godine,
ali optužnica nikada nije podignuta. Moć Mirka
Marjanovića u odnosima sa Rusima bila je toliko
velika i posle demokratskih promena da se često
govorilo o tome da je »Gasprom« smanjio isporuke
gasa Jugoslaviji na nagovor Marjanovića, a s obrazloženjem
da nisu izmirena dugovanja. Kao posledica toga
u Srbiji je posle 2000. godine bilo isključivano
daljinsko grejanje. Marjanović je preminuo u februaru
2006. godine, kada je još uvek bio na čelu »Progresa«
i »Progresgas trejdinga«, a »Centrex« je već tada
imao akcije »Jugorosgasa« baš od PGT-a.
Nova vremena – novi dilovi
i provizije
Nakon perioda »zamrznutih« odnosa između Srbije
i »Gasproma« tokom kojeg ruska strana nije insistirala
da se uvoz gasa u Srbiju realizuje preko neke »Gaspromove«
ćerke, nije bilo ni ruskih predstavnika
koji su Đinđićevu i Živkovićevu vladu podsećali
kakve je dilove prethodno pravio Mirko Marjanović.
Međutim, dolaskom koalicije koju je predvodio DSS,
a koju je manjinski podržao SPS, novi-stari odnosi
sa »Gaspromom« ponovo se uspostavljaju. Još kao
predsednik Jugoslavije, Koštunica je navodno u više
navrata posredovao kod ruske strane 25
da Srbija uopšte od bratske Rusije dobije gas,
koji će by the way svakako
platiti, kao i dugove iz vremena Miloševića.
Ta »opsednutost« u dokazivanju bliskosti
sa Rusijom na kraju će rezultirati direktnom
pogodbom, kršenjem Ustava, zakona i principa
slobodnog tržišta, što će sve biti posledice
Naftno-gasnog sporazuma, čiji je najvažniji
autor bio Koštunica. U ekspozeu koji je
podneo poslanicima pre nego što će prvi
put postati premijer, Koštunica je najavio
modernizaciju rafinerija, završetak izgradnje
gasnih postrojenja, ali pre svega povećanje
sopstvene proizvodnje nafte i gasa. Međutim,
to se nikada neće desiti. Koštunica će umesto
ovih prilično obećavajućih principa u domaćoj
energetici, nakon odlaska sa vlasti, ostaviti
Srbiju sa potpisanim sporazumom sa Rusima,
kojim će im se pod veoma neracionalnim uslovima
predati NIS, podzemno skladište gasa Banatski
Dvor i buduća gasna infrastruktura. Tokom
njegovog mandata počeće i prekomponovanje
Naftne industrije Srbije, koje je na prvi
pogled izgledalo logično, ali koje će biti
priprema Rusima za što jednostavniju privatizaciju
NIS-a.
Odmah po stupanju na dužnost predsednika
Vlade Srbije, tačnije već u junu 2004. godine,
Koštunica se u
|
|
|
 |
|
Anica Vučetić, »Centrifugiranje«,
video instalacija, 2002. (frejm)
|
 |
Moskvi sastaje sa Putinom, kada se nezvanično koncipiraju
novi obrisi u politici prema ruskoj energetici,
modeli budućih investicija samog »Gasproma« u Srbiji,
ali i govori o potrebi značajnijeg prisustva ruskih
kompanija na polju energetike u Srbiji. Iako će
u delu javnosti tokom prvih godina neki kadrovi
Koštuničinog kabineta nezvanično biti protiv saradnje
sa Rusima, kao bivši šef kabineta Aleksandar Nikitović,
zapravo Koštunica, odmah posle 5. oktobra 2000,
zajedno sa preporukama koje je ostavio sam Milošević,
preuzeće i saradnju sa Rusima, jer su upravo Putin
i Koštunica mnogo pre toga dogovarali modele po
kojima bi se srpski dugovi za gas pretvorili u akcije
NIS-a, što je Đinđić sprečio. A paralelno s tim
nastavljaju se i razgovori sa Međunarodnim monetarnim
fondom, pre svega o restrukturiranju javnih preduzeća
u Srbiji, kako bi se ona pripremila
za privatizaciju, pa tako MMF nije hteo da odobri
poslednju reviziju trogodišnjeg finansijskog aranžmana
krajem 2005. sa Srbijom sve dok nije bilo jasno
da NIS kreće u restrukturiranje. 26
Stoga je krajem avgusta 2005. Skupština Srbije tankom
većinom usvojila tzv. Zakon o NIS-u, 27
kojim je čitava Naftna industrija Srbije podeljena
na nekoliko nezavisnih jedinica. Po planu od 1.
oktobra, tadašnjih deset jedinica NIS-a, koje su
bile značajnije povezane, NIS će poslovati u tri
dela: »Transnafta«, javno preduzeće za transport
nafte naftovodima i transport derivata nafte produktovodima,
»Srbijagas«, javno preduzeće za transport, skladištenje,
distribuciju i trgovinu prirodnog gasa, i Akcionarsko
društvo za istraživanje, proizvodnju, preradu, distribuciju
i promet nafte i naftnih derivata i istraživanje
i proizvodnju prirodnog gasa Naftna industrija Srbije.
Međutim, usvajanje zakona uopšte nije proteklo glatko,
iako je DSS-ova većina pre toga imala stabilan broj
poslanika, pa se u medijima čak govorilo o postojanju
tzv. naftne krize, jer SDP Nebojše Čovića, koji
je participirao u koaliciji, nije hteo da glasa
za zakon, a podršku zakonu nije pružila ni opoziciona
DS, pravdajući se time da vladajuća koalicija nema
strategiju razvoja energetike. Tokom rasprave za
usvajanje Zakona o NIS-u ministar energetike Radomir
Naumov 28 čvrsto
je poslanicima obećao da će uprkos tome što se NIS
sprema za privatizaciju država Srbija očuvati ključni
udeo u budućem preduzeću, što se naravno neće desiti.
Samo restrukturiranje je, prema mišljenjima stručnjaka,
imalo i dosta pozitivnih elemenata, iako je danas
jasno da je pre svega sprovedeno kako bi se privatizacija
NIS-a obavila što efikasnije, ali je za našu priču
mnogo važnije zbog toga što je reorganizacija NIS-a
poslužila kao sjajan alibi za propuste prilikom
preuzimanja većinskog udela »Jugorosgasa« od strane
»Gasproma«.
Metamorfoza »Jugorosgasa«
i pravna gimnastika
»Jugorosgas« je od osnivanja do 2005. godine mirovao
sve do trenutka kada su Rusi rešili da ga aktiviraju
i namerili se da preuzmu većinski udeo kupovinom
akcija »Progresgas trejdinga« koji je u tom trenutku
kontrolisao niko drugi do Mirko Marjanović.
Bilo je onih koji su
govorili da su nadležni namerno propustili
da kupe ove akcije, ali i onih koji kažu
da Marjanović nikada nije ni hteo da ih
proda NIS-u, niti ih je ponudio, kao što
je bio obavezan po pravu preče kupovine,
već da je proradila ruska veza.
Prema dokumentima koji su tokom 2008. godine
i kasnije dospeli u javnost vidi se da je
u trouglu NIS, »Gasprom« i »Progresgas trejding«
bilo prilično nelogičnih stvari i, što bi
se reklo, pravne gimnastike koja ni boljim
poznavaocima ekonomskog prava ne zvuči jednostavno.
Stanje tzv. upisanih udela u »Jugorosgasu«
24. oktobra 2005. godine iznosilo je: »Gasprom«
je imao 50 odsto kapitala, NIS 20 odsto,
»Progres« 15 odsto, »Progresgas trejding«
10 odsto i Beobanka 5 odsto. Međutim, to
nije značilo da su svi vlasnici i uplatili
kapital koji je upisan – praktično niko
od osnivača nije imao uplaćen pun iznos,
pa je ukupan uplaćeni kapital preduzeća
bio negde oko 30 odsto, što je bio rezultat
prethodnih brojnih povećavanja kapitala.
»Progres« je još 2002. godine istupio iz
»Jugorosgasa« i svoj uplaćen osnivački ulog
zajedno sa pripadajućim pravima preneo »Progresgas
trejdingu«, ostavljajući svoj upisan a »neuplaćeni
osnivački kapital« neraspoređen među domaćim
osnivačima, s obavezom da međusobne odnose
po
|
|
|
 |
|
Anica Vučetić, »Centrifugiranje«,
video instalacija, 2002. (frejm)
|
 |
osnovu ovog prenosa regulišu ugovorom. To se malo
kosilo sa pravnom logikom, jer upisani osnivački
kapital podrazumeva i obavezu da bude i fizički
uplaćen, što se nikada nije desilo.
Ipak, tom odlukom su prestala i sva osnivačka prava
»Progresa« u »Jugorosgasu«, pa i pravo da raspolaže
upisanim a neuplaćenim osnivačkim ulogom, ali odmah
te godine je i »Progresgas trejding« odlučio da
istupi iz »Jugorosgasa«, pa se tih 25 odsto kapitala
nalazilo u nekom vakuumu. Beobanka je takođe pre
2002. godine donela odluku o istupanju iz »Jugorosgasa«,
pa je i njen upisani a neuplaćeni osnivački ulog
bio na raspolaganju preostalim osnivačima »Jugorosgasa«.
U skladu sa svim nelogičnostima u pogledu vlasništva
nad »Jugorosgasom« u julu 2002. NIS je doneo odluku
o povećanju osnivačkog uloga 29
na 50 odsto, a zatim i odluku o odobrenju uplate
učešća NIS »Energogasa« u osnivačkom ulogu izvođenjem
radova. I ponovo za tri godine, 13. maja 2005. godine,
NIS donosi odluku 30
o smanjenju ukupno upisanog osnivačkog kapitala
u »Jugorosgasu« i njegovo svođenje na ukupno uplaćeni
osnivački kapital svih osnivača, kao i kupovini
akcija »Progresgas trejdinga« i Beobanke radi dostizanja
50 odsto upisanog i uplaćenog osnivačkog kapitala
NIS-a. Prema toj odluci, za sprovođenje je bio zadužen
tadašnji direktor »Energogasa« Milutin Prodanović,
a danas pomoćnik ministra rudarstva i energetike
za gas, Škundrića, uprkos tome što dolazi iz DSS-a.
Predsednik UO NIS-a je Milan Tomić, a direktor Željko
Tomić. Prema uspostavljenim pravilima, ova odluka
je proizvodila pravno dejstvo pod uslovom da ih
»Gasprom« i Skupština »Jugorosgasa« potvrde.
Ove tri odluke NIS-a nikada nisu sprovedene.
Prema dokumentaciji do koje je došao Balkan
magazin, 31
Aleksandar Medvedev, zamenik direktora »Gaseksporta«
iz Moskve, 2. novembra 2005. godine lično je obavestio
Tomića, direktora »Srbijagasa«, da je »Gasprom«
spreman da kupi 25 odsto akcija »Jugorosgasa« od
PGT-a, kako bi realizovao niz projekata, kao što
su izgradnja gasovoda Dimitrovgrad–Niš, opremanje
podzemnog skladišta gasa u Banatskom Dvoru. Medvedev
piše da će poslove raditi skupa sa kompanijom ćerkom
»Bosfor gas« iz Turske, čiji su predstavnici u okviru
delegacije »Gasproma« 15. septembra bili na sastanku
sa Radomirom Naumovim, tadašnjim ministrom energetike,
i Velimirom Ilićem, tadašnjim ministrom za kapitalne
investicije. Zato u pismu napominje da »Gasprom«
namerava da akcije u »Jugorosgasu« kupi preko kompanije
grupe »Centrex – Central Energy and Gaz AG« Viena,
Austria. Tomić 23. decembra 2005, uoči sednice »Jugorosgasa«
26. decembra, piše Medvedevu da je JP »Srbijagas«
Novi Sad dostavio PGT-u nacrt ugovora o prodaji
akcija, a u skladu s odlukom UO NIS-a, kao i da
je informisao nadležne u Vladi Srbije o interesu
»Gasproma« za kupovinu akcija PGT-a u »Jugorosgasu«
i da očekuje njihov stav, ali da se Vlada Srbije
nije oglasila.
Međutim, tu treba imati u vidu da je upravo tokom
januara i februara 2006. godine bilo velikih turbulencija
baš zbog ove gasne gimnastike. Naime, 10. januara
održava se sastanak najvišeg državnog vrha (Koštunica,
Labus, Dinkić, Bubalo, Naumov) na kojem se donosi
odluka o prihvatanju većinskog vlasništva »Gasproma«
u »Jugorosgasu«, ali i da se Medvedev pozove da
kao predsednik Skupštine »Jugorosgasa« dođe u Beograd
i vodi razgovore sa najvišim zvaničnicima srpske
vlade o uslovima postavljenim u Memorandumu o sporazumevanju.
Nekoliko dana krajem 2005. ili početkom 2006. godine
»Centrex« je kupio akcije PGT-a i postao vlasnik
25 odsto »Jugorosgasa«. Prema informacijama
koje je u javnost iznosila Zorana Mihajlović Milanović,
nekadašnja savetnica za energetiku potpredsednika
Vlade Srbije Miroljuba Labusa, »Centrex« je do 25
odsto udela došao za 4,8 miliona dolara, koliko
su bili uplaćeni udeli »Progresa« i »Progresgas
trejdinga«, što je bila fenomenalno povoljna cena.
Ali postojao je i neki stari dug PGT-a »Gaspromu«
koji je pretvoren u akcije »Centrexa«. Međutim,
taj novi akcionar u čiji se identitet i danas
sumnja, jer je gotovo nemoguće potvrditi ko precizno
predstavlja tu kompaniju, uskoro će profitirati
daleko više. S obzirom na to da je »Jugorosgas«
u 2008. ostvario dobit od preko dve milijarde dinara,
ili 26,09 miliona evra, samo četvrtina te dobiti
bila je 6,5 miliona evra.
Medvedev je došao u Srbiju krajem januara, 32
i u odvojenim susretima sreo se sa predsednikom
Tadićem, premijerom Koštunicom i potpredsednikom
vlade Labusom, kada je u tom trouglu doneta odluka
da se »Jugorosgas« prepusti »Gaspromu«, ali da se
zauzvrat dobiju iste one garancije koje će biti
tražene prilikom privatizacije NIS-a. Da magistralni
gasovod Južni tok prođe kroz Srbiju.
Medvedev je tada pompezno najavljivao investicije
od oko dve milijarde dolara, ali danas se lepo vidi
kako je ruska strana pitanje izgradnje gasovoda
u nekoliko navrata iskoristila za dobijanje gasno-naftnih
resursa. Ako ne date »Jugorosgas« nema Južnog toka,
ako ne date posrednika nema Južnog toka, ako ne
date NIS nema Južnog toka, ako ne date Banatski
Dvor nema Južnog toka, ako ne Južni tok nema Južnog
toka.
Tog trena počinje pravi sunovrat gasnog sektora
u Srbiji, jer će ove odluke voditi tome da će »Jugorosgas«
praktično postati sve ono što bi trebalo da bude
»Srbijagas«, dok će to javno preduzeće više da se
bavi kupovinom domaćih gubitaša nego gasnim poslovima.
Rusima će uskoro biti prepušteni gasovodi Niš–Dimitrovgrad
i Niš–Pojate koji su strateški važni zbog Kosova
i juga Srbije, dobiće pravo da gasifikuju čitavu
južnu i istočnu Srbiju, da budu posrednici prilikom
uvoza gasa, plus su posrednici za gas. Zato je čitava
ova priča oko očiglednog netransparentnog preuzimanja
akcija »Jugorosgasa« srž gasne afere u Srbiji, jer
niko do sada za nju nije utvrdio individualnu odgovornost
već je ona ostala između redova.
Tokom prošle godine aktuelni direktor JP »Srbijagasa«
Dušan Bajatović je u više navrata potvrdio da se
nekakva istraga 33
o ovome vodila, ali ona po svoj prilici nije završena.
On je više puta rekao da je Uprava za borbu protiv
organizovanog kriminala bila u »Srbijagasu« zbog
eventualnih krivičnih dela koja su načinjena oko
udela srpske strane u »Jugorosgasu« 2005. godine.
UBPOK je preuzeo svu potrebnu dokumentaciju, ali
Bajatović je rekao da nema informaciju da li je
istraga formalno završena. Srpska strana je sigurno
napravila poslovni propust, rekao je Bajatović,
ali da li je bilo i eventualne zloupotrebe službenog
položaja, to može da se utvrdi samo istragom. Ni
to se, naravno, nije desilo, kao što se ništa nije
desilo ni povodom toga što je skupštinski odbor
za industriju krajem 2008. mesecima brujao o gasnoj
mafiji, a potom se utišao.
Šta je zapravo »Centrex«?
Medvedev je u više navrata potvrdio
da »Gasprom« stoji iza »Centrexa«, ali vlasnička
struktura ove firme uopšte nije jednostavna.
Dokumenta iz austrijskog registra potvrđuju
da je »Central Me Energy & Gas Ag« iz Austrije
(formalni akcionar »Jugorosgasa« sa 25 odsto
kapitala) deo takođe austrijske kompanije »Centrex
Europe Energy & Gas Ag«. Direktor »Central
Me« je izvesni Thomas Kozich, dok je na čelu
»Centrexa« Italijan Massimo Nicolazzi, koji
je ujedno i član upravnog odbora »Jugorosgasa«
u Srbiji. Registri govore da
se u okviru »Centrex grupe« nalazi nekoliko
povezanih »Centrex« preduzeća u Austriji, Italiji,
Mađarskoj i Švajcarskoj, koja se opet nalaze
u kombinovanom vlasništvu sa samim »Centrexom«
i »Gaspromom«. Vlasnik samog »Centrexa« je »Gasprom«
banka prema informacijama na sajtu »Gasproma«,34
ali tako nešto ne piše u registrima. Prema njima,
vlasnik »Centrex Europe Energy & Gas Ag«
je »Arosgaz«, a tu firmu poseduje kiparska kompanija
»Siritia Ventures, Ltd.«, čije je vlasništvo
bilo vezivano za OOO »Rubin«, a koju je kupila
»Gasprom« banka. Treba reći da je Centrex kompanija
tek 2003. godine dobila ime »Centrex«, ali da
se do tada zvala »Jurimex Energy & Gas Development
AG«. »Jurimex« je osnovao Robert Novikovskij,
inače prijatelj predsednika »Gasprom« banke
Ilije Jeliseva, a on je najbliži prijatelj Dmitrija
Medvedeva.
Pitanje je kako je Ali Šen, turski biznismen
rodom iz Prizrena, doveden u vezu sa »Centrexom«,
jer se formalno samo Šenova kompanija »Bosfor
gas« nalazi u posedu »Gasproma«. On se u više
navrata predstavljao u Beogradu kao lični izaslanik
Aleksandra Medvedeva i predstavnik »Centrexa«
i »Gasproma« u Srbiji. »Bosfor gas« na čijem
je čelu Šen, nalazi se u vlasništvu porodice
Šen, »Ringas Managementa« i ZMB, koji je u posedu
»Gazprom Germania« iz Berlina. Novinar Boarov
napisao je da je Ali Šen izabran za pripremu
posete Medvedeva Beogradu 2006. godine zbog
dve okolnosti: jer je dobro govorio srpski jezik
(neki zamršeni poslovi se ne mogu obavljati
preko prevodioca), a drugo, izgleda da bi on
trebalo da obezbedi buduće snabdevanje Kosova
gasom iz »Jugorosgasovog« gasovoda Pojate–Niš
do Prištine i Albanije, a pri svemu tome čovek
poznaje zavičajne prilike i ovdašnje poslovne
običaje.
Takođe, »Centrex« je tokom 2007. godine snažno
podržao da na mesto koordinatora Upravnog odbora
»Jugorosgasa« dođe Žarko Zečević koji je pre
toga decenijama bio prvi čovek FK Partizan.
Izbor Zečevića podržao je i »Gasprom« u Beču,
a s njegovim postavljenjem saglasio se i srpski
manjinski partner »Srbijagas«. Ali izgleda da
se Zečević tu našao zahvaljujući nekim dubljim
vezama. Dosta godina pre toga predsednik FK
Partizana bio je niko drugi do Marjanović, sa
kojim je Zečević imao decenijsku saradnju.
Kada je izabran za predsednika Vlade Srbije,
Marjanović je postao počasni predsednik FK Partizan
i to je ostao sve do smrti 2006. godine. A niko
drugi do nezvanični predstavnik »Gasproma«,
Ali Šen, godinama je bio na čelu turskog fudbalskog
kluba Fenerbahče i imao sjajnu saradnju sa Partizanom.
Mediji su čak pisali i da je upravo Šen doveo
Zečevića u »Gasprom«,35
ali svakako da je Zečević, simbolično, specijalna
veza. Interesantno je ovde pomenuti još neke
fudbalske veze u poslu sa gasom, jer i sam »Gasprom«
neguje posebne odnose prema sportu. Ministar
Škundrić 36
je na čelu SD Crvena zvezda, dok je Dušan Mrakić
državni sekretar u ministarstvu energetike,
član UO FK CZ, koji »Gasprom« odnedavno podržava.
A sad da nam platite proviziju
Paralelno sa pripremama za potpisivanje
Memoranduma37
o izgradnji gasovoda kroz Srbiju tekle su i
pripreme da »Jugorosgas« preuzme posredničku
ulogu između »Srbijagasa« i »Gaseksporta«. U
maju 2006, nakon izlaska Labusa iz Vlade Srbije,
smenjen je Miloš Tomić, koji je percipiran kao
Labusov kadar, a na njegovo mesto dolazi Miloš
Milanković, takođe kadar G 17 plus, ali veran
struji koja je ostala uz Dinkića. On u decembru
2006. sklapa osnovni tzv. posrednički ugovor
sa »Jugorosgasom« o nabavci ruskog gasa, kojim
je sudbina kupovine gasa zacementirana. Milanković
je izjavljivao da je Srbija dobila obaveštenje
od »Gasproma« da će umesto »Gaseksporta« od
sada morati da nabavlja gas od njene firme »Jugorosgas«,
ali ostalo je nedorečeno na koji način je to
ruska strana tražila. Međutim, i taj ugovor,
kao i svi budući aneksi, ostao je nedostupan
javnosti Srbije, iako se samo nezvanično saznalo
da je posrednička provizija na nivou od četiri
odsto.
Gotovo istovremeno Vlada Srbije i ruski »Gasprom
eksport« potpisali su Memorandum o izgradnji
gasovoda kroz Srbiju, vredan oko milijardu dolara.
Prema Memorandumu, gasovod kroz Srbiju, dužine
oko 400 kilometara, trebalo bi da se prostire
od bugarske do hrvatske granice. Njegov kapacitet
trebalo je da bude 20 milijardi kubika i da
predstavlja oslonac na već postojeći međunarodni
gasovod Plavi tok, koji preko Crnog mora povezuje
Rusiju i Tursku. Slobodan Sokolović, pomoćnik
ministra energetike, izjavio je tada da taj
gasovod punim kapacitetima može početi da radi
za pet do šest godina kada Srbija može da očekuje
značajnu finansijsku dobit od oko 200.000 dolara.
On je tada najavio da će gasovod početi da radi
2010. ili 2011. godine što se, naravno, nije
desilo. Tada su pale ocene da je Memorandum
samo papir u kojem se saopštava dobra volja
Srbije i »Gasproma« da su spremni da jednog
dana potpišu ugovor o konkretnoj saradnji, što
će se takođe kasnije pokazati. Mnogo važnija
promena paralelno se desila iza kulisa ovog
Memoranduma, jer će posrednički ugovor imati
dalekosežne negativne posledice.
Ovde se treba kratko zadržati na onome šta se
o »Gaspromovim« ćerkama posrednicima govori
u medijima u Rusiji. Ćerke firme su uobičajen
način za zloupotrebu nacionalnih resursa za
privatne interese ljudi u »Gaspromu«, jer se
na taj način izbegava vraćanje deviznih zarada
natrag u Rusiju. Uvozničke kompanije »Gasproma«
zapravo ne rade ništa u tim zemljama, ali se
uvek na njihove račune slivaju sva sredstava
za isplatu isporučene količine »Gasprom« gasa.
Najbolji primeri za to bili su »Progresgas trejding«
i »Jugorosgas«. Isporuka gasa do srpske granice
sprovodi se preko »Gasprom eksporta« i MOL-a
u Mađarskoj, do krajnjih korisnika u Srbiji,
a pri tom »Jugorosgas« ne radi ništa. Ali zato
posredniku ostaju svi prihodi u Srbiji, pa je
zato potrebno da »Gaspromovi« rukovodioci budu
imenovani na mesta u upravnim odborima, jer
će firma posrednik isplaćivati ogromne honorare
članovima. I drugo, dobit posredničke firme
nije dobit »Gasproma«, već dobit onih koji kontrolišu
posrednika, jer ako bi se ta provizija vraćala
»Gaspromu« ona bi bila deo ukupnih prihoda »Gasproma«
u kojem ruska država ima većinski kapital.
Energetski aranžman s Rusima
Naredni korak u prepuštanju kontrole
nad energetskim sektorom bio je potpisivanje
tzv. naftno-gasnog sporazuma38
s Rusima, koji je zapravo podrazumevao privatizaciju
NIS-a. Vlade Srbije i Rusije prvo su 25. januara
2008. potpisale sporazum kojim je predviđena
izgradnja gasovoda Južni tok kroz Srbiju i prodaja
51 odsto kapitala NIS-a »Gaspromu« za 400 miliona
evra, uz 500 miliona evra investicija do 2012.
A onda je nakon održanih izbora i formiranja
nove Vlade Srbije u septembru 2008. Skupština
Srbije verifikovala saradnju s Rusima. »Gaspromova«
firma ćerka »Gaspromnjeft« imaće pravo na operativno
upravljanje NIS-om, a vlada će garantovati zaštitu
tržišta plasmana naftnih derivata koje proizvodi
NIS najmanje dve godine. Gasovod Južni tok i
podzemno skladište gasa Banatski Dvor gradiće
kompanije koje će osnovati ruski »Gasprom« i
njegove kompanije ćerke i »Srbijagas«, pri čemu
će ruska strana u novoosnovanim kompanijama
imati udeo od najmanje 51 odsto, a srpska strana
najviše 49 procenata. U delu sporazuma koji
se odnosi na magistralni gasovod koji će transportovati
prirodni gas iz Rusije kroz Crno more do evropskih
zemalja, bilo je predviđeno da će trasa gasovoda
biti naknadno utvrđena.
Najbolju, do sada, pravnu analizu aranžmana
između Srbije i Rusije u oblasti naftne i gasne
privrede izradio je pravni tim projekta »Isac
fonda« u decembru 2009, analizirajući sve do
tada dostupne javne dokumente. Sveobuhvatnost
tog aranžmana i dalekosežnost političkih, ekonomskih,
socijalnih, kulturnih, pa i pravnih posledica
koje će on imati za energetiku u Srbiji je bez
presedana, kao što je bez presedana i stepen
povlastica i stepen odstupanja primene propisa
Republike Srbije. Pravni tim osporava dokumente
iz nekoliko uglova, najpre neusklađenosti s
Ustavom u smislu zabrane diskriminacije, jer
je ruskim i srpskim firmama izvođačima dat povoljniji
položaj u odnosu na druga preduzeća. Zatim,
aranžman je kršio i druge već zaključene međunarodne
sporazume, kao što su sporazumi o podsticanju
i uzajamnoj zaštiti ulaganja sa Španijom, Holandijom,
Nemačkom, Mađarskom i Švajcarskom,
kojima se Srbija obavezala da ulagačima iz tih
zemalja obezbedi jednak tretman kao da su domaća,
a u suprotnosti je sa pojedinim odredbama Zakona
o javnim nabavkama i Zakona o privatizaciji.
Takođe, Srbija je aranžmanom prekršila obaveze
preuzete osnivanjem Energetske zajednice,39
jer se obavezala da osnuje integrisano tržište
za prirodni gas i električnu energiju i da u
svoje zakonodavstvo unese odgovarajuće propise
EU. Takođe, pravnom timu je nejasno zašto će
zajedničko preduzeće biti osnovano u Švajcarskoj,
s obzirom na to da će predmet poslovanja preduzeća
biti sprovođenje projekta na teritoriji Srbije.
Sporna su i velika ovlašćenja »Gasproma« u upravljanju
NIS-om, jer osnivački akt NIS-a predviđa pravo
veta Srbije po određenim pitanjima, ali isto
tako daje dosta široka ovlašćenja Upravnom odboru
NIS-a, u kojem je većina članova NIS-a.
Energetski sporazum sa Rusijom ipak je prošao
bez ikakvih problema u parlamentu, jer je verifikovan
sa 214 glasova u njegovu korist. Istovremeno
je samo 140 od 250 poslanika glasalo za ratifikovanje
SSP sa EU. Podršku energetskom sporazumu dale
su DS, SDP, SPO, G 17 plus, DSS, SRS, NS i SPS.
Za te stranke sporazum sa Rusijom je strateški
projekat za Srbiju, čijom će realizacijom država
imati višestruke koristi. Protiv sporazuma su
bili poslanici LDP, LSV i Saveza vojvođanskih
Mađara.
Srpsko-ruski sporazum razlikuje se od svih sporazuma
koje su Rusi potpisali sa drugim zemljama po
tome što je ruska državna kompanija »Gasprom«
u Srbiji dobila većinsku kontrolu nad kompletnim
gasnim i naftnim tržištem, pa je kompletna briga
o energetskoj budućnosti poverena »Gaspromu«.
Pored rafinerija, skladišta i oko 450 benzinskih
pumpi NIS-a, ruski »Gaspromnjeft« je dobio i
monopol naftnih derivata i gasa na srpskom tržištu,
pravo na eksploataciju za naftna i gasna polja
u Vojvodini, kao i koncesiju »Naftagasa« u Angoli,
koja važi do 2025. godine, odakle Srbija godišnje
dobija 80.000 tona nafte.
Cena gasa – i dalje nepovoljna
Međutim, kada bi se zanemarili svi ovi veliki
dogovori, vidi se da su građani upali u još
nepovoljniju poziciju jer Srbija i dalje plaća
najveću cenu gasa. O konkretnoj ceni vrlo se
malo priča i teško je doći do precizne informacije
s obzirom na različitu politiku cena gasa samog
»Gasproma«.40
Odgovorni u »Srbijagasu« nikada nisu obelodanili
ugovore, anekse i prave informacije u vezi sa
cenom već se samo daju ocene. Tako je npr. Saša
Ilić, jedan od direktora »Srbijagasa«, u decembru
2008. govorio da je cena na početku godine bila
oko 280 dolara za 1.000 kubika gasa, a u tom
trenutku je bila već 455 dolara. U istom
trenutku ministar rudarstva i energetike Petar
Škundrić41
kaže da je dotadašnja
cena gasa bila 248 dolara, a da je tada bila
532 dolara i tvrdi da poskupljenje gasa
nije bila politička odluka već ekonomska nužda.
Aktuelni direktor »Srbijagasa« Bajatović bio
je oprezan i nije iznosio konkretne cifre, ali
je govorio da je ugovor o nabavci ruskog gasa
dobar, jer nema penala. U suprotnom, samo u
2009. godini morali bismo da platimo 200 miliona
dolara za nepovučenu količinu gasa. Uzimamo
koliko nam treba i kad nam treba, što ne postoji
nigde u Evropi. Taj ugovor je za Srbiju spas,
kaže Bajatović.
U nedostatku zvaničnih podataka za ilustraciju
o nelogičnostima u pogledu cene gasa dobro mogu
da posluže podaci Republičkog zavoda za statistiku,
prema kojima42
je Srbija tonu gasa iz Rusije u 2009. uvozila
po ceni od 598 dolara, u 2008. za 612 dolara,
u 2007. za 433 dolara, u 2006. za 391 dolar,
a u 2005. za 295 dolara. Ekonomista Miroslav
Zdravković,43
koristeći se podacima portala www.trademap.org,
došao je do sličnih podataka, koje je uporedio
s ostalim zemljama i utvrdio da je Srbija u
2009. godini plaćala 55 odsto skuplji gas od
svetske cene. Tonu gasa plaćala je 431 evro,
dok je prosečna svetska cena tada bila 278 evra.
Na listi zemalja uvoznika ima i gorih od Srbije,
ali se Srbija nalazi na visokom četvrtom mestu,
jer su ispred nje bili samo Čile, Bosna i Hercegovina
i Hrvatska. Nižu cenu gasa od Srbije imaju sve
druge zemlje u Evropi, a posebno zemlje ZND.
Tako, najveći broj zemalja EU, npr. Bugarska,
Francuska, Češka, Nemačka, Rumunija, Italija,
plaćaju 320 evra po toni, ili niže od toga.
Čak i Makedonija, koja ne uvozi neke ozbiljne
količine platila je gas po ceni od oko 388 evra.
Pored osnovne cene gasa za Srbiju, kao i postojanja
posrednika, što su dva najvažnija razloga za
visoku cenu gasa, pojavljuju se i visoki tranzitni
troškovi za gas kroz Mađarsku. Ti troškovi nemaju
veze sa »Gaspromom«, jer je sa Mađarskom takođe
zaključen veoma nepovoljan ugovor, još pre dosta
godina. Ali niko nije uspeo da ubedi Mađare
da pregovaraju o toj ceni, jer Srbija još uvek
nije deo EU.
Interesi »Gaspromovih« lobija
Sasvim je jasno da su ključnu
ulogu u predaji energetske stabilnosti Srbije
odigrale DSS, a zatim i DS koja je, kada je
formirala vlast sa SPS-om, potvrdila sve ono
što je zajednički pripremano. Mediji su više
puta izveštavali o povezanosti kadrova DSS-a
i »Gasproma«, posebno u slučajevima ministara
Naumova, Bubala, Aleksandra Popovića, Milutina
Prodanovića, ali i Nenada Popovića, potpredsednika
DSS i predsednika ekonomskog saveta te stranke.
Sam ekonomski program DSS više od svih partija
proklamuje budućnost Srbije uz energetsku povezanost
s Rusima.44
Funkcioneri DSS svakako su sa više pozicija
zastupali interese saradnje sa »Gaspromom«,
ali nema previše pouzdanih dokaza o njihovoj
jačoj povezanosti. Primer bliže saradnje je
zastupanje »Gasproma«45
u domaćoj javnosti, koje je realizovala agencija
Koštuničinog savetnika za medije Srđana Đurića
»Pleon Olaf & Mcateer«.46
Ali i kadrovi G 17 plus, uprkos negativnoj kampanji
oko privatizacije NIS-a, takođe su zaslužni
za uspostavljanje »Gaspromove« kontrole, a to
se posebno odnosi na Miloša Milankovića koji
se i danas nalazi na poziciji direktora Elektromreže
Srbije. SPS je imao svoje tradicionalne veze
koje nikada nisu prekinute, ali je svima bilo
jasno zašto Škundrić u vladi Mirka Cvetkovića
dobija resor energetike. Na kraju, i DS je imala
svoje lobiste, a jedna od ključnih ličnosti
bio je javnosti malo poznat Aleksandar Ćirilović,
šef resora za energetiku DS, koji je jedno vreme
bio član UO NIS-a, kao i Biserka Jeftimijević-Drinjaković,
koja je u NIS-u bila predsednik UO, a došla
je iz kabineta predsednika Borisa Tadića.
S druge strane, i opozicione partije koje su
javno pokazale volju da se odnosi sa »Gaspromom«
isteraju na čistac tokom 2008. godine bavile
su se senzacionalističkim kampanjama o gasnoj
mafiji kao o nekoj nevidljivoj pojavi bez imena
i prezimena i nudile vrlo malo dokaza za optužbe.
Na pitanje kakvu je dokumentaciju LSV krajem
2008. godine dostavila MUP-u, Branislav Pomoriški,
koji je dokumentaciju u ime LSV-a skupio, objasnio
je da je to bilo prikupljanje javno dostupnih
informacija na internetu – koje su predstavljene
kao dokazi za korupciju. A nekadašnji poslanik
LDP Slobodan Maraš, jedan od retkih političara
koji je postavljao konkretnija pitanja i zalagao
se da priča o »Gaspromu« dobije na objektivnosti,
nedavno je promenio stranački dres, pa se našao
u G 17 plus.
O ovim odnosima stranaka sa »Gaspromom« će se
tek čuti, ali dovoljno je ilustrativan primer
nedavnog povećanja akciza na uvozna goriva,
kojima se »Gasprom«, uprkos liberalizaciji,
ponovo postavlja u povoljniji položaj.
Princip je isti, sve ostalo su nijanse.
Autor je istraživački
novinar
1
Istorijski i politički aspekti odnosa Rusije i Srbije,
Zbornik radova Odnosi Rusije i Srbije na početku
XXI veka, Isac fond, 2010, http://www.isac-fund.org/pdf
7
By David G. Victor Three Reasons for Getting Scared
Energy markets and the tremendous lack of political
strategies, http://www.iwm.at/pdf
|