Opake rezolutne
rezolucije
Proklamacija
zaštite »teritorijalnog integriteta« države
stvorila je apsurdnu situaciju kojom se ignoriše
postojanje ljudi kako na teritoriji Kosova tako
i na teritoriji Srbije
U Srbiji leto protiče u iracionalnim aktivnostima
kojima politički vrh pokušava da se građanima predstavi
kao ozbiljna grupa koja radi ozbiljan posao.
Savetodavna rezolucija Međunarodnog suda pravde
nekoliko dana je zabavljala političare, medije i
pravne eksperte koji su sa sopstvenih pozicija analizirali
ovaj akt. Političari su lamentirali nad nepravdom,
anticipirali katastrofu međunarodnog poretka i najavljivali
nastavak svoje propale politike. Mediji su citirali
sopstvene i pravne analitičare, kojima je rezolucija
bila inspiracija da pokrenu niz tema: od mitoloških,
religijskih, istorijskih, metafizičkih i stručnih.
Dok je trajalo nadmudrivanje, građane su okupirala
drugačija pitanja na koja nisu očekivali odgovore
od svojih izabranih predstavnika u vlasti ni od
stručnjaka iz, za njih, apstraktnih oblasti.
Rezolucija nije bila predmet njihovog interesovanja
već rezolutna opasnost koja se preteće uzdiže nad
njihovom svakodnevicom. Nestabilnost nacionalne
valute, nestašice, rast cena i pad zarada zastrašujuće
podsećaju na vreme od pre dvadeset godina. Dok su
se teška sećanja na prošlost i teskobno iščekivanje
nedaća preplitali u osećanjima većine žitelja Srbije,
politička elita se zabavljala novom rezolucijom
upućenoj Ujedinjenim nacijama.
Neposredno posle igrarija sa rezolucijama praćenih
uobičajenim verbalnim besmislicama, ministar inostranih
poslova, poznat po najrezolutnijim stavovima, najavljuje
spremnost srbijanskog političkog vrha za razgovore
sa predstavnicima kosovskih Albanaca. Otpočinje
drugi čin jeftinog performansa, koji su analitičari
nekih medija nominovali kao uvod u promenu kursa
koji treba da pripremi javnost za priznavanje Kosova.
Na osnovu takvih navoda moglo bi da se zaključi
da je dosadašnja politika, koja se sastojala od
neprestanog ponavljanja mantre da je Kosovo Srbija
i da Srbija nikada neće priznati samoproglašenu
republiku, vođena zbog »javnosti«, ona nije bila
produkt ozbiljnog razmatranja realnih pokazatelja
niti je poštovala aktuelna pravila međunarodne politike,
već je pratila pretpostavljene reakcije žitelja
Srbije. Bez anticipacije i konkretizacije tih reakcija
i bez spremnosti i odgovornosti da se toj apstraktnoj
»javnosti« objasne realne i relevantne činjenice,
odlučili su da nastave igru svojih prethodnika tvrdoglavo
istrajavajući u pokušajima da anuliraju realnost.
Proklamacija zaštite »teritorijalnog integriteta«
države stvorila je apsurdnu situaciju kojom se ignoriše
postojanje ljudi kako na teritoriji Kosova tako
i na teritoriji Srbije.
U iskonstruisanoj realnosti kosovski prostor je
značajan zbog objekata srpske duhovnosti i istorije,
dok su ljudi koji tamo žive apstraktna skupina namerna
da prisvoji nešto što joj ne pripada. Na drugoj
strani se nalaze građani Srbije koji, prema proklamovanom
mišljenju političkih predstavnika, ne mogu svoj
životni koncept da organizuju bez Kosova, pa se
u njihovo ime ulažu njihov novac i njihova svakodnevica
u projekat koji ne korespondira s realnošću. Nominalno
odgovorni iz političkog vrha Srbije nikada nisu
pokušali da »javnosti«, u čije ime odlučuju, objasne
kako bi kosovske Albance privoleli da zanemare činjenice
da imaju državu koju su priznale neke od najuticajnijih
zemalja međunarodne zajednice, i koje su to životne
pogodnosti koje im oni kao predstavnici srpskog
naroda nude u zajedničkoj državi.
»Javnosti« u Srbiji nikada nisu izneli podatke koliko
je novca potrošeno na diplomatske aktivnosti ministra
inostranih poslova koji je više puta obigrao planetu
u nameri da ubedi odgovorne u nekim državama da
ne priznaju Kosovo. Nikada nisu rekli koliko svakog
građanina ove države košta izdržavanje izmišljenih
institucija Srbije na Kosovu, i
|
patriotizam građana koji
tamo žive, niti su im objasnili na koji
način rezolucije mogu da izmene faktički
poredak stvari. Ponavlja se tragična situacija
da se realnost zamenjuje iluzijama a sadašnjost
žrtvuje nemogućim misijama. Političari sa
svojim sugrađanima komuniciraju posebnom
formom svesti očišćenom od savesti i anticipativnih
procesa. Princip realnosti modeliran je
ličnom spoznajom i ličnim potrebama. Njegovo
trajanje je oročeno i prilagođeno dnevnim
događanjima. Građanima se manipuliše pokušajima
da im se pažnja od životnih problema premesti
na iskonstruisana velika događanja bez čijih
rešenja ne mogu da se usmere ka sopstvenim
životnim zadacima i potrebama. U stanju
permanentnog haosa koji sami stvaraju i
prividnim pokušajima da ga reše, političari
čuvaju svoje pozicije i odlažu suočavanje
sa prevelikim
|
|
|
problemima koji su se nagomilali u državi. Mnogo
je komfornije i jednostavnije da se u prijatnom
prostoru skupštinskog zdanja raspravlja o tekstu
rezolucije, no da se traže rešenja za brojne društvene
anomalije. Mnogo je zanimljivije da se specijalnim
avionom putuje diljem planete s unapred pripremljenom
rečenicom da otcepljenje Kosova nije u skladu sa
međunarodnim pravom, no ponuditi konkretne dokaze
o spremnosti da se s odgovornima iz međunarodne
zajednice pregovara, poštujući aktuelni raspored
snaga i uticaja. Nasleđeni i zadržani principi funkcionisanja
u haosu kulminirali su u ovom periodu srpske istorije
do nivoa koji preti destrukcijom svih delova državnog
sistema i egzistencijalnim ugrožavanjem građana.
Iz etabliranog stanja haosa kao opomena i pretnja
pred bespomoćnim predstavnicima vlasti i uplašenim
građanima pojavljuje se ogoljeno nasilje čiji su
akteri veoma mladi ljudi. Rođeni i odgajani u sistemu
bez vrednosti nisu dobili priliku da upoznaju sebe
ni sopstveno okruženje. Bez šansi da nauče pravila
organizovanog društva, bez elementarnih znanja i
poimanja životnih vrednosti, uplašeni od svega što
ne poznaju, nagonima prepoznaju zakon jačeg kao
najnižu formu opstanka. Po pravilima čopora krstare
gradom u potrazi za žrtvom. Mete napada su svi koji
se ne uklapaju u njihovu simplifikovanu sliku sveta.
Brutalnost i agresivnost podstaknute su potrebom
za uništenjem. Detektovana neprijateljska figura,
doživljena kao ugrožavajuća, treba da nestane, kako
bi se njen uticaj otklonio. Opremljeni svim vrstama
oružja i nesputanim besom ova supkultura opstaje
i raste jer državni sistem ne poseduje funkcionalne
obrasce zaštite.
Destrukcija koja je sama sebi svrha može da bude
isprovocirana najbanalnijim razlozima, i usmerena
ka bilo kome. Učestali napadi na strane državljane
ozbiljno ugrožavaju sliku Srbije u inostranstvu
koja treba da nas predstavi kao otvoreno društvo
koje prihvata različitosti.
Za zaštitu ugroženog elementarnog ljudskog prava
na slobodu kretanja treba učiniti mnogo više no
što su rasprave vođene u medijima u kojima psiholozi
i sociolozi pokušavaju da objasne uzroke nastanka
devijantnog ponašanja. Poznato je kako i zašto su
devastirane socijalne vrednosti, ali još uvek nema
organizovanih i sinhronizovanih aktivnosti koje
bi označile početak izgradnje novih.
Novi društveni odnosi ne mogu da se dogode spontano
niti mogu da budu uvedeni rezolucijama i proglasima.
U njihovoj izgradnji treba da učestvuje svaki član
državne zajednice uz permanentnu koordinaciju članova
državnog establišmenta. Rezolutna spremnost za ozbiljnu
akciju ne postoji zbog čega će svaka buduća rezolucija
predstavljati pokušaj održavanja neodrživog.
 |
| |
Dragica
Stanojlović |
|