Bezakonje zakonodavaca
Tamna moć
Umesto političke
volje koja bi dokazala da se želi napredak srpskog
društva, iz sive zone vlasti pomalja se čudna
moć
Iako je ministar srpske policije Ivica Dačić
mesecima pričao kako su istrage za ubistva novinara
završene, moraće se ponovo potruditi. Fantomi
prošlosti ne nestaju – zaboravljeni, zanemareni
ili skriveni – uvek se odnekud pojave na svetlu
dana.
Ministar policije, već proslavljen po navodno
snažnoj volji da se obračuna sa svim mogućim
vidovima kriminala, pokazalo se da nije tako
voljan da se angažuje baš uvek kad bi to trebalo.
Nije da on nema svoju političku računicu – što
je kod nas isto što i politička volja, nešto
sasvim lično pa i intimno, već je i drugi, iz
bliskog političkog okruženja, imaju. Kako je
obelodanjeno da su se dvojica pripadnika Zemunskog
klana hvalila efikasnošću pri likvidaciji Slavka
Ćuruvije, ministar se zaklinje da je njegova
želja da se baš istraže i otkriju zlodela počinjena
za vreme njegovog VIP šegrtovanja u SPS. Ono
što je u ovoj stvari zanimljivo jeste podatak
da je policija brzo odgovorila da zna za navode
iz svedočenja pripadnika Zemunskog klana. Ali...
Pored diplomatskog kora, u neprestanoj i ljutoj
borbi s ostacima prošlosti mnogo nam pomažu
(neke) susedne zemlje. Ali ni one, iako pred
vratima EU, kao da nemaju pojma ko sve operiše
njihovom suverenom teritorijom. Sukobom u ostacima
ostataka jedne kriminalne organizacije, dakle
više njihovom nego voljom institucija a izgleda
najmanje političkom, ponovo se nametnula tema
političke pozadine ubistva premijera Zorana
Đinđića. Nečija volja, s razlogom se pretpostavlja,
stajala je iza ubica. Jedno je jasno: nije bilo
(političke) volje da se istraži pozadina ovog
zločina. Tako vidimo da je kod nas sve i dalje
u funkciji političke volje, a ne institucija.
Večitost »komunikacije«
Usred hvatanja Đinđićevih ubica,
predlog Zakona o elektronskim komunikacijama stavljen
je u skupštinsku proceduru. Tako se saznalo da
će prisluškivanje građana, tačnije praćenje informacija
o tome ko s kim, kada i koliko komunicira telefonom
i imejlom, biti mnogo jednostavnije. Nikad pod
pravom demokratskom kontrolom, sada je i formalno
degradirano »pravo« građana da iz razloga opšteg
ili njihovog interesa budu praćene njihove elektronske
veze. Umesto odluke suda, kako je do sada bilo
na papiru, BIA će slobodno birati svoje »klijente«.
Ako smo mislili da nakon izmena Zakona o informisanju
više ništa ne može da nas iznenadi, još smo omađijani
predizbornim
|
obećanjima sa prethodnih
izbora. Ova brutalna suspenzija osnovnih
prava od kojih je pravo na privatnost
i slobodu komuniciranja jedno od najvažnijih
za svaku razvijeniju demokratiju, nije
tek jedna omaška tzv. zakonodavnih reformi.
Radi se pre o (opasnoj) nameri nego o
spontano nametnutoj ideji o prečici u
sprovođenju pravde. Šta je to toliko bilo
važno vladajućoj većini da proizvede nacrt
zakona, usvojen na vladi, kojim se u bitnim
stvarima sukobljavaju s »evropskim vrednostima«
koje štiti Evropska povelja o ljudskim
pravima i slobodama, pa čak i srpski Ustav?
Nedostatak dokaza za izvršioce i naručioce
političkih likvidacija, stari i novi organizovani
kriminal, njihove veze i sprege, pozadina
ubistva Đinđića čijim je ubicama već pravosnažno
presuđeno ili nešto sasvim drugo? Da li
je neka interesna grupa proturila izraz
svojih najdubljih želja i potreba u zakonodavni |
|
|
|
Camille Pissarro,
Girl Washing Plates, c.
1882. |
 |
nacrt ili je reč o nečem još opasnijem – opštem
raspoloženju vlasti? Objašnjenje da je namera
zakonodavca da unapredi efikasnost policijskih
istraga, uvećavajući njena ovlašćenja i ovlašćenja
BIA tolika da je izbegavanje zloupotrebe tek jedno
»gubljenje vremena«, legitimiše svevlašće u oblasti
koja je toliko zloupotrebljavana.
»Male a nevaljale«
Institucije, naročito one čija je uloga korektivna
i koje direktnije zastupaju interese građana,
neprijatni su svedoci. Na iskušenje se stavlja
njihova izdržljivost i, što nije manje važno,
nepotkupljivost. I to je jedina svetla tačka
u ovoj stvari: otpor malog broja, ali velikog
po značaju, koji su pružili Zaštitnik građana
i Poverenik za informacije. Tako je vlast pokazala
»elastičnost« tek toliko da Rodoljuba Šabića
optereti obavezom koja nije njegova: kontrolom
postupanja BIA u primeni neprihvatljivog mu
zakona. Vlast, verovatno, misli da je dobila
u ovom sporu sa društvom i njegovim zastupnicima:
zakon će se izmeniti onda kada se ispuni njegov
cilj. Samokontrola svih onih koji ne žele da
se nešto sazna o njihovim vezama. Bilo to na
opštu korist ili štetu. Samocenzura.
Mračne Novosti
Intriga oko prodaje Večernjih
novosti, još jedna od državnih tajni u kojoj
participira, pored visokih državnih nameštenika,
i čitav niz privatnih lica kupaca i preprodavaca,
ponuđača i iznuđača. Polako se, u poluistinama
i iznuđenim reakcijama aktera ove prevare, pomalja
suština privatizacije u Srbiji. Veliki strani
investitor, uz posredovanje domaćih tajkuna i
obećanja vlasti, učestvuje u privatizaciji, nadajući
se da je zadovoljio sva nepisana pravila. Cilj
svih aktera u ovoj prevari građana Srbije jeste
uvećanje moći. Više novca od špekulacije, paradržavni
reket, igra moći s onima koji vrše političku vlast,
širenje medijske imperije. Svako je imao u vidu
svoj dobitak. Kada je zapelo, neposredni akteri
su se posvađali, raskid je izgledao potpun, bruka
sveopšta. I onda evo nama političke volje koja
»pobeđuje«, računajući da kontroliše štetu. Dvadesetak
procenata Večernjih novosti preko noći
menja vlasnika, po već obelodanjenom, a tajnom
dogovoru. Time se ova državna tajna, natuknuta
u javnosti u poluistinama, još više mistifikuje.
Imamo li pravo da znamo kako su zaista privatizovane
Večernje novosti i toliko drugih firmi?
Sadašnja vlast traži da se istraži šta je radila
ona pre nje, sa kojom je već godinama čuvala ove
tajne...
Što se medija tiče, sedam odredbi Zakona o informisanju
proglašeno je neustavnim. Ministar kulture je
još prošle godine tvrdio da se zakon neće ni primenjivati,
a po njemu je već doneto dvadesetak presuda, uglavnom
nepovoljnih za novinare i njihovu slobodu. Prebijen
je kolumnista Vremena Teofil Pančić,
a Republika se pokušava uvući u providnu
intrigu oko »Jugoremedije«. Skupština radi punom
parom, ne samo oko pitanja rezolucije o Kosovu,
već i renoviranja svog poslovnika, još jednog
subverzivnog akta: jasne suspenzije nezavisnosti
dve institucije – Zaštitnika građana i Poverenika
za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka
o ličnosti. To je, valjda, nešto što je vladajuća
većina morala uraditi da bi sumnjivi motivi oko
donošenja Zakona o elektronskim komunikacijama
postali nesumnjivi...
Sad kad ovo što smo rekli poređamo »po veličini«
ispada da nema političke volje da se sprovede
pravda u slučajevima političkih ubistava, nema
je da se institucije učine mestima za praktikovanje
zakona, a zakoni funkcionalnim i pravičnim, ali
je ima kada je potrebno, potpuno netransparentno,
zabašuriti jednu brljotinu stvarajući drugu, možda
još veću. Politička volja ovde je netransparentno
ispoljavanje moći da se ne poštuju obavezujuća
pravila. Zato nema mesta čuđenju kako je iz vlade
mogao izaći onakav predlog zakona o elektronskoj
komunikaciji. Kako je moguće da nam ministarka
telekomunikacija nudi bestidno trivijalna objašnjenja,
pokazujući tako i koliko ona lično mari za stav
javnosti. Ili da nam narodni poslanik iz DS, nekadašnji
član Otpora, kaže da bi zakon bio drugačiji da
nije »pisara Pere« koji će odrukati državnu tajnu.
»Pisar Pera« je običan građanin. U njega vlast
nema poverenja.
Politička volja nije slaba. Naprotiv, politička
volja je nekontrolisana i pretvorila se u jednu
moć, sve tamniju i čudniju.
 |
| |
Nastasja
Radović |
|