Previranja
u verskim zajednicama
Puzeći raskol
u srpskoj Crkvi
Sve donedavno niko se nije usuđivao da govori
o sukobu među legendarnim »justinovcima«, odnosno
vladikama Amfilohijem, Atanasijem i Artemijem
– na njihove glave ruku je položio sam Justin
Popović i oni su decenijama čuvari vatre srpskog
pravoslavlja. Pominjali smo propali predlog –
jednog vrlog pravoslavca – da se oni sastanu i
pomire nad grobom ave Justina. Sukob je dobio
razmere uistinu zabrinjavajuće i oni se sada optužuju
javno među sobom rečima do sada nečuvenim u krilu
SPC – sve je počelo odstranjivanjem vladike Artemija
s Kosova. Vladika Irinej bački – zvanični portparol
SPC – kaže da je to što čini ražalovani kosovski
vladika »raskol i jeres«. Atanasije Jevtić pak
dodaje da Artemije zastupa »iskrivljenu nepravoslavnu
i crkvenorušiteljsku ekleziologiju«. Sam Artemije
uzvraća da sabraća slede »nepravoslavno učenje
o Crkvi i sabornosti « i da je to oko njega staljinistički
»montirani
|
proces«. Setio se mitropolit
Amfilohije – ne navodi izvor – da je i
počivši patrijarh Pavle slutio da će Artemije
to učiniti. Sam Artemije ne miruje – za
njim ide 79 monaha koji su otišli s Kosova
i vratiće se samo »ukoliko vanredni sabor
SPC preinači svoju odluku o smeni i progonu
vladike Artemija«. Veliki broj ljudi iz
laičkog dela javnosti otvoreno to podržava,
a asistent iz Kragujevca, Z. Čvorović,
otvoreno izjavljuje: »Iza smene Artemija
stoje pojedinci u crkvenom i državnom
vrhu«. Kako sazvati vanredni sabor – Ustav
SPC je jasan kako se to čini i kada –
i kako poništiti odluke koje je potpisao
patrijarh Irinej, o tome niko ne govori.
Ono o finansijskim malverzacijama malo
ko zna, a Artemije je bio u Grčkoj i svedočio
u prilog odbeglom sekretaru S. Vilovskom.
Da je to politički rat malo ko može sporiti,
ali nema ni najmanjeg i javno iznetog
dokaza da je tu država umešana – ili barem
o tome sasvim malo znamo. Nekome je u
interesu da se stvari ne rasprave pred
sudom
|
|
|
|
Camille Pissarro,
Seated Peasant,
1892.
|
 |
državnim ili crkvenim. Sve dobija dimenzije koje
niko nije mogao ni da zamisli. Povučeni su neki
koraci koji su nepoznati u istoriji Crkve – poznati
crkveni pravnik i publicista – godinama se oglašavao
u glasilu Artemijeve eparhije Sveti knez Lazar
– podneo je preko Ministarstva vera službeno
zahtev kojim »traži zaštitu ustavnog poretka u
Srbiji od delovanja SPC« s napomenom da je podnesak
zaveden 29. 07. 2010. Kojim se rečima »časte«
braća »justinovci« u ovoj borbi treba pogledati
na »sajtu« SPC – deluje neverovatno ali je tako
kako je. Beogradske novine špekulišu neproverenim
informacijama da se Artemiju sprema još gore –
možda i zatvor. Naravno, Crkva nema prostora ni
organa u smislu sprovođenja sličnih sankcija osim
simboličnih – »epitimije«. Borba je nepoštedna
i neviđena do sada – nagađanja su ono što nam
je najmanje potrebno. Svi znaju da ako bi pobedila
Artemijeva frakcija ništa se bitno promenilo ne
bi, ni u Srbiji ni na Kosovu.
Raspoznaje
se mirniji ton patrijarha Irineja
Naravno da njemu nije lako i da mu na putu
ne mirišu ni kosovski božuri ni sam bosiljak.
On se sprema na ustoličenje u Peći negde u oktobru.
Nema znakova da će mu vlasti u Prištini praviti
problema, jer i njima to ne odgovara. »Ovo je
lepa zemlja« – kaže patrijarh – »i u njoj mesta
za sve ima«. Srbi i Albanci »treba i mogu da
žive kao ranije«, dodaje patrijarh Irinej. Tako
je bilo – uz sve teškoće – vekovima i na Kosovu
se mora sarađivati »sa postojećim vlastima kakve
god one bile, a to je u interesu Srba koji tamo
žive i u interesu SPC koja tamo vekovima postoji.
To deluje razumno, a koliko će to uspeti to
zavisi od mnogih – i u Crkvi i u državi. Za
sada je teško predvideti jer su pritisci brojni
i dolaze i iz crkvenih i paracrkvenih i državnih
i paradržavnih struktura. Oni nisu tajna ni
za koga jer se sukobljene strane javno oglašavaju.
Vanredni sabor SPC nije rešenje jer bi se sukobi
produbili, budući da ima dosta episkopa koji
bi se mogli »prelomiti« na jednu ili na drugu
stranu. Uostalom, do redovnog jesenjeg sabora
nije daleko, jer to je negde u oktobru ili početkom
novembra. Do tada će i Crkva i država biti na
mukama. Niko za sada ne zna koliko bi glasova
mogao da »povuče« vladika Artemije sa svojima,
ali nije nejasno da raskolnička situacija u
SPC ne bi donela ništa dobro ni Crkvi ni državi
koja svoje »kosovske rane« još nije prebolela.
Najgore bi bilo ako bi se ovo stanje pred-raskola
zadržalo pa i ozvaničilo na nekom saboru, a
to nije isključeno.
Gori li Sandžak?
Za sada ne – ali problemi imaju
duboke korene: negde sredinom osamdesetih godina
kada su političke strukture stvarale od verskih
vođa političke vođe malo je kome bilo jasno da
je vreme »etnarha« prošlo i da će to dovesti do
komplikacija. Artemije je bio i verski i politički
vođa Srba na Kosovu i videli smo kako je to završilo
– loše da ne može biti gore. Isto je bilo i u
drugim verskim zajednicama. Sada muftija novopazarski
zadiže peševe mantije i kreće u otvorenu politički
borbu. Oni iz državnih struktura koji su podelili
IZ nisu, čini se, znali šta nas čeka sve zajedno.
Samom muftiji Zukorliću primer »kolege« Artemija
nije mnogo pomogao niti je šta iz njega naučio.
U procesu izbora Veća nacionalnih zajednica Zukorlić
je zaigrao na kartu političke piromanije koja
ništa dobro doneti neće ni muslimanima koji se
protiv njega već oglašavaju – svejedno, Zukorlić
poručuje predsedniku B. Tadiću da će »goreti ne
samo Sandžak već i cela Srbija«. Da će nekoliko
procenata muslimana zapaliti Srbiju nije mnogo
verovatno, ali je muftijina poruka opasna u smislu
posledica koje nisu nesagledive.
O tim posledicama se nedovoljno razmišlja u Srbiji,
iako je jasno da su one bremenite opasnostima.
Ono što brine građane Srbije muslimanske veroispovesti
mnogo je jasnije: ovakvi postupci i nepromišljeni
apeli jednog verskog prvaka neće ojačati islam
kao veru, ali će ojačati islamizam kao jednu opasnu
ideologiju. To može da bude vetar u jedra vehabijama
koji svoje namere ne kriju ni u Sandžaku ni u
Srbiji. Ne jednom smo bili svedoci da je verski
ekstremizam uvod u politički ekstremizam i u tom
smislu je opasna ova verbalna piromanija. Neke
nade ima u reakcijama samih muslimanskih prvaka,
a od njih sve i zavisi jer je IZ u Srbiji podeljena
a strane su sukobljene bukvalno – ne preza se
ni od upotrebe oružja. Problem je mnogo složeniji
– Srbija nije kao društvo i država ni isprobala
model sekularne države a ne zna se da li su crkve
i verske zajednice odvojene od države ili nisu.
Takva oklevanja se skupo plaćaju. U tom smislu
je loš znak što i bolji komentatori crkvenih prilika
ovo zanemaruju.
Ne gori Sandžak, ne gori ni Srbija – koliko god
to neko želeo – ali su znaci zabrinjavajući.
 |
| |
Mirko
Đorđević |
|