Srbija je izuzetak među zemljama
koje traže članstvo u Evropskoj uniji. Nijedna
druga zemlja kandidat ili potencijalni kandidat
nije inicirala sudski proces pred Međunarodnim
sudom pravde u kojem su se zemlje članice EU mogle
naći u neprijatnoj situaciji. Takođe, nijedna
druga zemlja kandidat ili potencijalni kandidat
nije inicirala rezoluciju Generalne skupštine
UN koja bi bila suprotna interesima većine članica
EU. Srbija tvrdi da ona to čini u pokušaju da
zaštiti međunarodno pravo od secesionističkih
pretnji koje počinju od Kosova i sežu do neslućenih
granica. Međutim, politika Srbije po pitanju statusa
Kosova i pred novo glasanje u Generalnoj skupštini
UN ostaje nejasna, u određenim delovima čak kontradiktorna.
Na pitanje šta je interes Srbije da inicira procese
i rezolucije protiv interesa zemalja članica Unije,
u koju bi, navodno, žarko želela ući, nismo dobili
valjan odgovor. Predsednik Republike i Vlada nisu
se ni potrudili da pronađu jasnu korelaciju između
zajedničkih evropskih vrednosti i standarda, čijem
poštovanju svi teže, i poteza zvaničnog Beograda.
Posle mnogo insistiranja, ponuđeno je objašnjenje
da Srbija oseća nejedinstvo među članicama EU
po pitanju statusa Kosova i posle objavljivanja
savetodavnog mišljenja Međunarodnog suda pravde,
i želi iskoristiti to nejedinstvo da bi ostvarila
svoje kratkoročne interese, to jest provukla predlog
rezolucije kojim se osuđuje secesija Kosova kroz
Generalnu skupštinu UN.
U Beogradu, naime, veruju da će, ako Generalna
skupština UN pozove na dijalog Srbije i Kosova
o svim otvorenim pitanjima, Priština na duži period
ostati vezanih ruku, jer će morati kad-tad da
se vrati pregovorima o statusu sa Beogradom ili
da objašnjava zašto to nije učinila. Prema istoj
logici, ukoliko Srbija dovoljno dugo bude insistirala
na nelegalnosti secesije Kosova, mišljenje MSP-a,
koje je dosta nepovoljno za Srbiju, postaće prevaziđeno
i gotovo nevažno.
Malo je reći da ovakva logika polazi od nepoznavanja
činjenica ili slabog razumevanja sveta u kojem
živimo. Rezolucije Generalne skupštine UN nemaju
obavezujući karakter, za razliku od rezolucija
Saveta bezbednosti, usvojenih na osnovu poglavlja
VII Povelje UN. Ipak, postoji više primera (broj
se izražava u stotinama) da ni rezolucije Generalne
skupštine, ni Saveta bezbednosti nisu poštovane
ili nisu poštovane u celini. U slučaju da Srbija
uspe da provuče svoj predlog rezolucije kroz Generalnu
skupštinu stvari će manje-više ostati iste, osim
što će biti zabeleženo da je većina članica UN
primila na znanje mišljenje MSP-a, osudila jednostranu
secesiju i pozvala na dijalog Srbije i Kosova,
što ne implicira nužno dijalog o statusu.
Kosovo je nezavisnost proglasilo jednostrano,
jer još nije zabeleženo da je neka
|
nezavisnost proglašena
dvostrano ili višestrano. I u slučaju
raspada bivše državne zajednice Srbije
i Crne Gore, građani Crne Gore izabrali
su na referendumu nezavisnost, što je
konstatovano u parlamentu Crne Gore. Parlament
državne zajednice niko o tome nije obaveštavao,
a Srbija je sa zakašnjenjem od šest meseci
usvojila novi ustav koji je definiše kao
nezavisnu državu, čiji je Kosovo deo.
Put za koji se Kosovo odlučilo nije put
razdruživanja sa Srbijom. Odluka o nezavisnosti
u Prištini je doneta s namerom da se dobiju
bilateralna priznanja većeg broja država
pre nego što se zatraži prijem u UN i
druge međunarodne forume. Do zaključenja
ovog izdanja Republike Kosovo
je kao nezavisnu državu priznalo 69 članica
UN (nešto više od trećine ukupnog |
|
|
broja). Priznanjem nezavisnosti, vlade tih država
su jasno rekle da one priznaju Kosovo kao ravnopravni
subjekt međunarodnog prava. Bivši premijer Srbije
Vojislav Koštunica objasnio je, doduše na primeru
Crne Gore, da država može postojati i bez priznanja
drugih država. Prema tome, Kosovo može postojati
kao država i pored volje Vlade Srbije, pa čak
i ako nikada ne postane članica UN.
Ideja da će, u slučaju komplikovanog raspleta
u UN, koji bi bio posebno povoljan za Srbiju,
neke vlade povući priznanja nezavisnosti Kosova,
predstavljaju mogući, ali slabo izgledan scenario.
Povlačenje priznanja nezavisnosti u moderno vreme
je gotovo isključivo balkanska zabava. Vlada SFRJ
je priznala, pa povukla priznanje Republike Zapadne
Sahare, a Makedonija, koja i sama ima problema
sa službenim nazivom, priznala je, pa povukla
priznanje Demokratske Republike Kine (Tajvana).
Na kraju, ideja da će Srbija nakratko iskoristiti
podelu unutar EU o važnom pitanju, poput statusa
Kosova, a posle se praviti da se ništa nije dogodilo
i puj-pike-ne važi nastaviti pregovore o eventualnom
članstvu u Uniji, deluje budalasto. Evropske zemlje
svakako nisu šest decenija usaglašavale svoju
spoljnu politiku da bi se pojavili neki pametnjakovići
koji bi to uništili, a onda gradili iznova – stariju
i bolju. EU je obezbedila značajna sredstva za
obnovu Kosova (obnovu od uništavanja za koje je
u dobroj meri odgovorna vlada u Beogradu). Na
teritoriji Kosova deluje prva misija EU za vladavinu
zakona. Neortodoksno posmatrano, Kosovo je ispit
za Uniju gde ona ne može pasti. S druge strane
je težnja Srbije da postane članica. Jednog dana...
 |
| |
Bojan
al Pinto-Brkić |