|
|
 |
 |
|
|
 |
|
|
Lament
nad Beogradom koji nisam zapisao kako ne bih
od svog života bežao u ep*
|
Ja sam Beograd.
Ponovo je rat. |
Legenda sveprisutna na Balkanu govori o
zemlji koja ne da gradu na sebe. To je legenda
o meni. Ponovo nasilno umiru moje građevine.
Pomislite, gde su ostaci mog rimskog foruma,
javnih kupatila, kuća grejanih parom? Gde
je moćna kula Konstantina Velikog iz rimskog
vremena? Gde je episkopija koju je obnovio
Justinijan? Gde su brojne građevine kojima
me je despot Stefan Lazarević »načinio veoma
šarenim«?
Gde su moje kule i zamkovi iz različitih
vekova? Gde je kula vizantijskog stratega?
Gde je zamak despota Stefana Lazarevića,
koji je, sa svoje četiri kapije, bio »sličan
samom domu Davidovom«? Gde su zamkovi dva
Jakšića, dignuti pored crkve Ružice? Gde
je beogradska rezidencija Ulriha Celjskog?
Gde |
|
|
su kule na galijama koje su čuvale grad sa vode?
Gde su kula Mlinara, Šahin kula, Karamustafina
kula, Sahat kula?
Gde su moje kapije? Gde je Sahat kapija, Rospi
kapija, Savska kapija, Sukapija, Zindankapija?
Gde su nestale, u šta su ugrađene?
Gde su moje crkve koje su rušili Turci da bi od
njihovog kamenja gradili džamije? Gde je velika
Saborna Mitropolitska crkva koju je podigao srpski
kralj Dragutin da bi se u njoj čuvala ikona Bogorodice,
slikana rukom apostola Luke? Gde su franjevačka
crkva u donjem gradu i sveta Magdalena van Zidina?
Gde su hram svetog Arhanđela Mihajla i crkva »Uspenija
svete Bogorodice«? Gde su one tri hrišćanske crkve
čiji je kamen ugrađen u Karavan saraj Mehmed Paše
Sokolovića »sličan katedrali«? Gde je sad taj
karavan saraj?
Gde su moje džamije koje su rušili Nemci, Ugari
i Srbi da bi od njihovog kamena gradili crkve?
Gde je sto pedeset stepenika visoka džamija Sulejmana
Veličanstvenog, čiji je kamen veliki Sinan rezao
kao drvo i koja je iznutra bila »skladna i ugodna
kao ogledalo«? Gde su Ibrahim begova džamija,
Imaret džamija, Bajram begova džamija, hadži Mehmedova
džamija, Durgut pašina, Halil efendijina? Gde
je Sultanov dvor podignut usred »Vodene Varoši«?
Gde je palata Velikog vezira? Gde je dvadeset
usnulih hanova, deset ćelavih amama, dvadeset
sedam raspevanih česmi iz vremena kad je Beograd
bio Bagdad?
Gde je onaj grad prepun tornjeva prikazan na grafikama
iz baroknih ratova, na kojima topovska đulad skaču
kao buve? Šta je ostalo od utvrđenja Italijana
Kornara sa kraja 17. veka i od utvrđenja Švajcarca
Nikole Doksata de Moreza s početka 18. veka? Gde
je esplanada sa 18. vekovnim jednospratnicama
pokraj Dunava iz austrijskog Beograda? Gde su
crkva i manastir na Studentskom trgu? Gde su isusovački
manastir i škola, varoška bolnica, posvećena svetom
Jovanu? Gde je katedralna crkva? Gde je prinčevska
palata na Dorćolu? Gde su ulice koje su se zvale
Erdeljska, Trgovačka, Ribarska... Nestali, nestali
u vremenu kao suza u kiši.
Ja samo izgledam kao čvrst beli grad. Međutim,
ja sam grad od voska i nevidljivi plamen vremena
me oduvek oblizuje i pretapa. U meni su se, vekovima,
katolici vraćali u pravoslavlje i pravoslavni
u katoličanstvo »onako kao što se diže ugažena
trava«. Jedni Beograđani su kamen mojih crkava
koristili kao građevinski materijal za džamije.
Drugi Beograđani su kamen mojih džamija koristili
da sagrade crkve. Jedni mudraci kažu da je to
loše jer »račvast kolac u zemlju ne ide«. Drugi
mudraci kažu da je to dobro jer bogovi žive na
mestima između svetova.
Gledali ste ubrzane snimke koji za par sekundi
prikažu cvetanje i precvetavanje cveta? Zamislite
takav ubrzani snimak promena Beograda. Zamislite
da za dvadeset minuta možete videti dve hiljade
godina moje istorije. Na tom filmu plamen odnosi
krovove i vetar svira u kule kao u panove frule.
Na tom filmu mač seče rodoslove i ratovi brišu
sve postignuto. Na tom filmu zgrade se uzdižu
i venu kao cvetovi. Na tom filmu, ja, Beograd
pokazujem crkve i džamije, samo da bi ih u sledećem
trenutku povukao u zemlju, kao što puž pušta i
uvlači rogove.
Kad sam ga ponovo usnuo, činilo mi se da sam,
posle dugih godina, izronio i uhvatio dah.
Usnuo sam grad.
Usnuo sam bogomolje i palate. Usnuo sam teatre
oko trga na kome su recitovali pesnici. Usnuo
sam krepke i lepo obučene stare ljude i žene u
parkovima. Na klupama su ljubavnici dahom opijali
jedno drugo. Usnuo sam skulpture na trgovima i
fasadama. Usnuo sam hiljadu gostionica, gde su
se služila jela hiljadu naroda. Usnuo sam vinarije
uređene kao biblioteke. Usnuo sam grad čije su
sve brige večito odvlačile dve reke i ostavljale
ga bezbrižnog.
Usnuo sam knjižare i čajdžinice u kojima bi čovek
poželeo da ostari. Usnuo sam varoš u kojoj je
zadovoljstvo pratiti smenjivanje godišnjih doba.
Usnuo sam mesto koje me je zavodilo detaljima
i držalo me zaljubljenim u celini. Usnuo sam Grad.
Smešio sam se gradu u snu. To je bio grad večitog
podneva, bez sutona i senke. Ulicama su šetali
anđeli i žene su s prozora na njih istresale jastučnice
pune konfeta. Bele ruke su mi mahale sa terasa.
Kad sam otvorio oči, nada mnom je stajao anđeo.
On je upro prstom ka steni nad vodama i rekao:
– Vidi!
Pogledao sam niz anđelov kažiprst i – sve je bilo
tu.
Na steni se nalazio grad. Zidovi, belji od sipine
kosti, bleštali su na suncu. Arhitektonske mase
nadrastale su jedne druge u ljupkom neredu. Anđeli
su mahali sa zidina. Među
njima su bili Simha Koen,
Jehuda Lerma, despot Stefan Lazarević, sveti
Sava, Nurulah Muniri Belgradi, anđeo sa
naočarima, Dositej Obradović, Vladislav
Petković Dis. Junaci ove knjige, preobraženi,
klanjali su se kao posle pozorišne predstave.
Među ostalima se izdvajalo lice sa stidljivim
Bojanovim osmehom. Moje oči su se umorile
od prepoznavanja. Sa zidova Beograda iz
sna mahale su mi nepregledne mase kojima
nisam video lica. Slutim da su to bili Heruli,
Gepidi, Avari, Vizantinci, Pečenezi, Huni,
Mađari, Bugari, Rimljani, Kelti, Nemci,
Cincari, Jermeni, Turci i Srbi. Nešto se
desilo sa mojom svešću i nisam znao da li
su ti koji mi mašu mrtvi ili nerođeni.
Užasnutim očima, pio sam svoj ostvareni
san. Prenerazilo me je ostvarenje. Sad kad
je moj san ostvaren ja sam mogao nestati
kao mehur od sapunice. Osetio sam se premalenim
da preuzmem odgovornost za svoj san. Hteo
sam da odbijem ulogu u sizifovskom, |
|
|
svetom poslu Osnivanja Grada. Hteo sam da cičim.
Hteo sam da vrištim. Hteo sam da sakrijem glavu
pod krilo. Hteo sam da se podsmehnem onome što
najviše želim.
Ujeo sam se za usnu i upozorio sebe: sad hrabro!
Zar nisam milion puta stajao pred ogledalom pripremajući
se da sebe uzmem ozbiljno i da se nastanim u svom
snu? Nesigurnim nogama napravio sam korak prema
Beogradu, pa drugi, pa treći. – Je li ovo kraj
mog beskućništva? – promucao sam na jeziku koji
ne poznajem. Mom sopstvenom jeziku! Sad znam da
neću okrenuti leđa svom snu. Za mnom neće vrištati
anđeli sa bedema od krede. Opipao sam kapiju Beograda
kao slepac. Stomak mi je bio pun leptirova, prsti
su igrali od uzbuđenja. O, hoće li u novom Milenijumu
moj san konačno postati moj dom?
* Iz:
Vladimir Pištalo, Milenijum u Beogradu,
Agora, 2009, str. 207–211.
|
| | | |