|
Molnarova kritika
Zorana Đinđića u zidinama Šmitove tvrđave
U aprilskoj Republici Aleksandar Molnar
je objavio članak o uticaju Karla Šmita na dela
Zorana Đinđića. Sajt »Peščanika« preuzeo je Molnarov
članak, s namerom da se o njemu otvori rasprava,
jer je reč o neobičnoj kritici Zorana Đinđića
kao predsednika vlade Srbije. No, raspravu nije
lako otvoriti. Potencijalni učesnici mogu biti
obeshrabreni teorijskom tvrđavom Karla Šmita,
čije koncepte Molnar koristi u analizi teorijskog
i političkog delovanja ubijenog premijera. To
je moja prva primedba: nije dovoljno jasno zašto
je bilo potrebno da se toliko insistira na uticaju
Karla Šmita na Zorana Đinđića. Molnar tvrdi da
je Đinđićeva vladavina bila jednako suvereno diktatorska
kao Miloševićeva i Brozova, a ova dvojica sigurno
nisu poznavala dela Karla Šmita.
Ova analiza dela Zorana Đinđića je u stvari drugi
deo Molnarove studije o recepciji Karla Šmita.
Prvi deo se odnosi na Šmitov uticaj na teoriju
i praksu Slobodana Samardžića. Taj tekst je objavljen
u prethodnom broju Republike (mart 2010).
Oba članka su stavljena pod isti naziv: »Blokade
socijalnom učenju«. Po Molnarovom mišljenju, Samardžić
i Đinđić, svaki na svoj način, reprezentuju »patološku«
blokadu socijalnom učenju u Srbiji. Oba blokatora
učenju na greškama proističu iz Šmitove teorije,
koja je sama po sebi simptom patološkog učenja
u Nemaca još od 18. veka. Molnar objašnjava
da do institucionalizacije te patologije dolazi
tako što se sprečava učenje kroz beg u »tradicionalistički,
pa u krajnjoj liniji i mitski diskurs koji preko
prava, i posredstvom ustavnog prava, stiže u sferu
politike«.
Budući da je reč o prezentiraju učinaka dveju
ličnosti – Slobodana Samardžića i Zorana Đinđića,
moje drugo (uvodno) pitanje se odnosi na upadljivu
nesrazmeru u pogledu značaja ličnosti koje su
označene kao blokatori socijalnog učenja Srbije.
U skladu s kojim naučno-metodološkim pravilima
se poredi jedna minorna politička ličnost kao
što je Slobodan Samardžić i njena »politika« (poznatija
kao politika Vojislava Koštunice), sa Zoranom
Đinđićem, liderom Demokratske stranke, ključnom
političkom ličnošću u borbi protiv Miloševićevog
režima tokom devedesetih godina i premijerom Srbije
koga je državna bezbednost ubila atentatom?
Disproporcija njihove važnosti i uticaja metodološki
ne dozvoljava da se glavna teza dokazuje paralelnom
analizom ove dve ličnosti. To bi bilo isto kao
kada bih poredila uticaj Miloševića i Milana Paroškog
na devedesete godine u Srbiji.
Ova nesrazmera neodoljivo nameće Koštunicu kao
boljeg reprezentanta »bega u tradicionalizam«
u političkoj praksi, što i jeste Molnarov cilj
(teorija i priča o Šmitu je prikrpljena, naročito
u slučaju Đinđića). Ako ni zbog čega drugog, a
ono zbog toga što je teško razumeti premijersku
politiku Zorana Đinđića bez (kontra)delovanja
Koštunice. Da je izabran Koštunica, Molnarova
analiza bi izgledala drugačije, jer ne bi mogla
da izbegne dinamičnu interakciju između Đinđića
i Koštunice, kao dvojice najuticajnijih političara
koji su došli na vlast 5. oktobra 2000. Izostavljanjem
jednog glavnog glumca, Molnarova zanimljiva »srpska
drama« je izgubila na »umetničkom dojmu«, a dobila
na tendencioznosti koju prikriva šematizovana
primena šmitovskih koncepata. Iz istog razloga
su kritike i pohvale Zorana Đinđića slabo uobličene
preciznim kriterijumima. Zato su dobile na maštovitosti
i komociji.
Osnovna Molnarova priča o
Đinđiću
Ona počiva na tome da pojedine zemlje ne mogu napredovati
i držati korak sa svetom, zato što dugotrajno nagomilavaju
prepreke socijalnom učenju, te ne uspevaju da svoje
greške preispituju, odbacuju i traže nova i uspešnija
rešenja za svoje probleme. Molnar smatra da je Srbija
jedna takva zemlja, koja je zalutala u ideološke
i mitske zablude. Ona ih neprekidno ponavlja obnavljanjem
dva osnovna obrasca i oba predstavljaju »beg u tradicionalistički
i mitski diskurs«. Dok se prvi obrazac poziva na
tradicionalizam, i vrednosno-političko jedinstvo
srpskog naroda izvodi iz mitova (na primer Kosovo
i »državotvornost« još od Dušanovog carstva), drugi
obrazac je sasvim suprotan: on teži modernizaciji,
brzom razvoju kroz odbacivanje mitskog i organskog
shvatanja nacije; to se postiže revolucionarno,
postavljanjem mesijanskih ciljeva koji se ne mogu
»ostvariti« drugačije nego (suverenom) diktaturom.
Ova dva obrasca su i teorijski i politički
|
suprotstavljena: jedan
drugog isključuju i jedan drugog smenjuju,
držeći Srbiju u zatvorenom krugu. Izlaz
se može naći samo u ustavnom diskontinuitetu
naspram oba »tradicionalistička bega«. Molnar
smatra da se to može postići samo ustavotvornom
skupštinom koja bi donela ustav kao
temeljni dogovor o novim institucijama Srbije.
Može se pretpostaviti da Molnar smatra da
bi takav proceduralni diskontinuitet na
duži rok vodio Srbiju ka utemeljenju liberalnih,
demokratskih, ekonomskih i proevropskih
institucija.
Oba politička obrasca, koja bezizlazno vrte
Srbiju u mestu, Molnar zaodeva u dva Šmitova
koncepta koja u potpunosti odgovaraju njegovim
konceptima politike (»prijatelj-neprijatelj«
i »suverena diktatura«). Prvi
|
|
|
koncept odgovara nacionalističkom begu u tradicionalizam
i mitu o Kosovu (detaljno opisano u tekstu o Samardžiću),
a drugi koncept odgovara Đinđićevoj »mesijanskoj«
fiksaciji na pridruživanje Srbije Evropskoj uniji
u bliskoj budućnosti. Ta fiksacija se može ostvariti
samo jednom »modernizacijskom diktaturom«. Đinđićeva
proevropska diktatura je doživela poraz, a od njegovih
prividnih uspeha nije ostalo ništa do fiksacija
na Evropsku uniju. Molnar ovaj poraz sumira na sledeći
način: »Boreći se protiv ‘retrogradne’ i ‘prevaziđene
tradicionalističke politike’, Đinđić je doživeo
poraz od jednog njenog vida (ovaploćenog u liberalnom
nacionalizmu, iz čijeg je krila kasnije nastao Mitrovdanski
ustav), dok je sam postepeno afirmisao njen drugi
vid – diktaturu«.
Uzrok Đinđićevog poraza Molnar vidi u mesijanstvu
i diktaturi kao drugom obliku »bega u tradicionalizam«.
On u svom zaključku kaže da je Đinđić završio na
poziciji koju je nekada sam kritikovao: »(Đinđićeva)
kritika koja je komunizam otpisivala zbog mesijanske
ideje (dugoročnog ulaska u komunistički eshaton),
(zbog) pribegavanja suverenoj diktaturi i degradiranju
ustavnosti na ‘obično’ zakonodavstvo, na kraju je
i sama završila u jednoj drugoj mesijanskoj ideji
(ekspresnog članstva u Evropskoj uniji) i nastavku
pomenutih praksi vršenja suverene diktature i degradacije
ustava, (i zato) nema potencijal da Srbiju značajnije
pomeri na putu političkih reformi«.
Priču o neuspehu Đinđića da uči na greškama (Molnar
kaže da je Đinđić to uzorno umeo samo dok se borio
protiv Miloševića), Molnar varira na bezbroj načina
i u raznim kombinacijama. Navešću samo neke, da
bi se stekla jasna predstava o karakteru Molnarove
kritike. Prvo, Molnar je konstatovao da
je Đinđić doživeo poraz i da je od uspeha
koje je postizao protiv svojih protivnika ostala
samo opsednutost Evropom. Drugo,
Đinđićeve modernizacijske ideje (koje polaze od
poznate »filozofije srpske istorije«) su beznadežno
anahrone, sličnije su Ataturku i Petru
Velikom nego Havelu i Valensi. Treće, avanturizam
i kockarski mentalitet do gubitka života je
vidljiv u ključnim odlukama; tako, na primer, od
male pobede 5. oktobra 2000. on pravi veresiju i
odmah skače na krajnji cilj – članstvo u EU, umesto
da krene od manjeg cilja – započinjanja institucionalne
demokratizacije 2001. Četvrto, Đinđić razdvaja
članstvo u EU od intrinsične evropeizacije Srbije,
što je povezano sa suštinom – njegovim diktatorskim
metodama. Njih Molnar opisuje kao običnu
diktaturu – decizionizam, političke mahinacije
u parlamentu, u smislu navlačenja većine i nedostatka
legitimiteta za zakone i reforme, nameru da ukine
podelu vlasti biranjem predsednika države u parlamentu
(mada tu ne leži osnovna podela vlasti), neverovanje
u demokratiju, postavljanje sebe iznad zakona kao
arbitra, taktike da se održi na vlasti itd. Metode
suverene diktature (koncept koji je preuzeo
od Šmita) svode se prevashodno na plan da se ustav
donese bez ustavotvorne skupštine. Sve to u cilju
»pakovanja Srbije za Evropsku uniju«. Molnar citira
Đinđića koji povodom godišnjice 5. oktobra kaže
da »ćemo sve prepreke na tom putu ka Evropskoj uniji
uklanjati, bilo da se zovu Milošević, da se zovu
ustav, bilo da se zovu zakoni«.
Iz ovoga bi trebalo da bude jasno da se Đinđićev
plan – da brzo izvuče Srbiju iz »ideološko-mitske«
nedođije i prebaci je sa nebuloznog »trećeg puta«
na put ka Evropi i zapadu – slomio o samoga Đinđića
koji je bio mesija, kockar, avanturista, običan
i suvereni diktator opčinjen ciljevima brzog ulaska
u EU.
Molnar na kraju kaže i nešto dosta neobično. Đinđićev
način vladanja jednom polarizovanom zemljom gomilao
je protivnike njegovoj diktaturi – od parlamenta
do podzemlja. Na kraju je, zaključuje Molnar, »hicima
iz snajpera završila ova neobična diktatura, a uvođenje
vanrednog stanja pokazalo je da Srbija više nema
diktatora koji je bio u stanju da konačno sprovede
u realnost teoriju suverene diktature Karla Šmita«.
U Molnarove zaključke treba uvrstiti i to da je
Đinđićeva diktatura sa ciljem ulaska u Evropu u
stvari pomogla pobedi konkurentskog projekta: pobedio
je Koštunica, tako što je uspeo da ostvari nacionalno-vrednosnu
homogenizaciju političkih stranaka i biračkog tela
preko apsolutizovanja mita o Kosovu i, konsekventno
tome, uspostavi apsolutnu vlast (u obliku »totalne
pluralističke partijske države«), donošenjem Mitrovdanskog
ustava u kojem je Kosovo dobilo centralno mesto.
Kritički osvrt na Molnara
Podelila sam ovaj kritički osvrt na dva dela.
Prvi je teorijski, tj. bavi se uticajem Šmita
i njegovog pojma »suverene diktature« na Đinđića.
Drugi deo se odnosi na Molnarovu političku analizu,
koju sam već izložila sažeto. Pri tom, moja lična
pozicija nije odbrana Đinđića po
svaku cenu, jer ne bih da rušim »mit« o ubijenom
modernizatoru Srbije kao najčešćoj sudbini svih
srpskih modernizatora. Naprotiv, smatram da je
još od prvog ozbiljnog preispitivanja politike
Zorana Đinđića – imam u vidu zbornik Latinke Perović
(Zoran Đinđić: Etika odgovornosti,
2006) – trebalo da otpočne zdrava kritika njegove
politike.1
Uticaj Šmitovog koncepta
»suverene diktature« na Đinđića
Važan problem Molnarove studije odnosi se na
šematizovanje (izjednačavanje) Šmitovog uticaja
na Samardžića i na Đinđića. Šmitov uticaj na Đinđića
Molnar dokazuje preko nekoliko citata iz Đinđićevih
članaka, koji su objavljivani u Književnim
novinama i onda objavljeni kao knjiga: Jugoslavija
kao nedovršena država (1988). Krajem osamdesetih
godina, dok je još bio filozof, Zoran se bavio
kritikom realnog socijalizma i raspadom komunističke
Jugoslavije. Tom prilikom je, po svom eklektičkom
običaju, citirao brojne autore najčešće liberalne
orijentacije, ali i druge, kada mu je ustrebalo,
pa je tako citirao i Šmita. Molnar navodi i njegov
nekrolog povodom Šmitove smrti, u kojem Đinđić
u ponečemu hvali Šmita. Ovih nekoliko okolnosti
Molnar preuveličava do presudnog Šmitovog uticaja
na Đinđića, kako teorijski, tako i na njegovu
premijersku politiku koju karakteriše kao »suverenu
diktaturu«. A malo preciznija analiza Đinđićevih
mladalačkih radova (filozofiju napušta sa 36 godina),
pokazala bi da je gotovo svako čitanje nove literature
ostavljalo na njega »presudan uticaj«, jer očito
nije bio sazreo kao filozof i teoretičar.
Nategnutost Šmitovog uticaja na Đinđića ogleda
se i u tome što je Molnar, prvo, strogo razdvojio
Šmitove koncepte politike i suverene diktature,
kao da između njih ne postoji veza,2
a zatim ih je pretvorio u dva »tradicionalistička
bega« koja navodno karakterišu Srbiju. On je u
krajnjem rezultatu – blokiranju Srbije – praktično
izjednačio dve sasvim različite koncepcije: jedna
je nacionalistička, bazirana na organskom shvatanju
zajednice (nacije), a druga je zasnovana na ideji
moderne države i bazirana na ideji političke zajednice
građana, koju je bez sumnje Đinđić zastupao u
periodu u kojem Molnar prepoznaje presudan uticaj
Šmita. Dok je prva pozicija afinitetski povezana
sa Šmitovim poimanjem nacije i politike definisane
na dimenziji prijatelj-neprijatelj, dotle Đinđićeva
»samorefleksivna« i »samonormirajuća« politička
zajednica,kao i njegovo decidirano odbacivanje
organske zajednice i »prirodne teleologije« (i
svake druge teleologije), kao temelja konstitucije
moderne liberalne države, ne može imati nikakve
teorijske, ali ni praktične veze sa Šmitovim konceptom
suverene diktature koji mu Molnar pripisuje.
Moju tezu o suvišnosti Šmita u analizi teorije
i prakse premijera Đinđića dokazuje i činjenica
da Molnar pominje Šmita tek na 6. stranici svog
teksta o Đinđiću. U stvari, pošto je već postavio
svoju glavnu dijagnozu o »tradicionalističkom
begu« »mesijanske diktature«, koju
navodno sprovodi Zoran Đinđić, Molnar kreće unazad,
u Šmitov teorijski uticaj na Zorana Đinđića.
No, ta analiza je i oskudna i neubedljiva. On
uopšte ne uzima u razmatranje Đinđićeve brojne
radove iz perioda njegovog bavljenja filozofijom.
Još je zanimljivije da se nije potrudio da objasni
koncept »suverene diktature« prema samom Šmitu.
U stvari, taj deo rasprave upadljivo nedostaje,3
sem nekoliko opservacija u jednoj fusnoti, iako
je to noseći koncept za navodno razumevanje Đinđića
kao teoretičara i političara. Čitalac
razuđeno luta ne znajući šta taj koncept uopšte
znači. Molnar čas pominje da je za taj koncept
važna svrha, zatim se ubacuje kršenje zakona ili
nedostatak legitimnosti za društvene reforme4
(»mahinacije u parlamentu«), da bi se ustvrdilo
kako je za taj koncept presudno suvereno donošenje
ustava (bez ustavotvorne skupštine), na način
svođenja ustava na obično zakonodavstvo. Za ovo
poslednje se Đinđić naročito optužuje kao suvereni
diktator, mada za vreme njegovog premijerstva
ustav nije donet. Ako je to kriterijum, onda je
suverena diktatura opšte mesto u Srbiji, i nije
karakteristična za Z. Đ., jer ni pre ni posle
njega ustav nije donela ustavotvorna skupština.
Ovaj dar-mar u korišćenju koncepta »suverene diktature«
se tu ne završava. Ispada kao da taj koncept Molnar
koristi u Đinđićevoj interpretaciji, a ne u Šmitovoj.
Zatim se igranka nastavlja tvrdnjom da je Đinđić
pogrešno interpretirao Šmitov koncept i da mu
se u stvari dopao njegov koncept »klasične diktature«.
Tako se do kraja ne zna šta koncept suverene diktature
podrazumeva kod Šmita, šta kod Đinđića filozofa,
a šta kod Molnara koji tvrdi da je Đinđić vršio
suverenu diktaturu.
Da bi Đinđića nekako približio Šmitu,5
Molnar mu odjednom pripisuje niz svojstava koja
su potpuno suprotna »mesijanskom diktatoru«, pa
ga naziva konzervativcem kome je najviše stalo
do reda i poretka; optužuje ga da se oslanja na
koncepte »organske zajednice«, »političko jedinstvo«
(jer politički pluralizam ne dozvoljava »suverenu
političku volju«), »političku kulturu« (mada ne
znam šta je tu loše) i »totalnu mobilizaciju«.
Ovo se izgovara u ključu u kojem treba da prepoznamo
suprotni pojmovni okvir, karakterističan za onaj
drugi »beg u tradicionalizam« i koji jeste oslonjen
na nacionalističko-organicističke pretpostavke.
Posebno je zanimljiva Molnarova tvrdnja da je
Šmitov koncept »suverene diktature« sve vreme
lebdeo pred Đinđićevim očima, valjda pretpostavljajući
da je Đinđić morao čuvati taj koncept najmanje
trinaest godina tj. sve dok nije postao premijer,6
kada je rešio da postane suvereni diktator.
Kritika analize politike
premijera Đinđića
Krenuću redom kako sam Molnarove postavke izložila.
1) Teza o dva jednaka blokatora socijalnog učenja
u današnjoj Srbiji neodrživa je. Naročito ako
je u istom rangu tako označena Đinđićeva dvogodišnja
vladavina. Pandan dominantnom nacionalističko-mitskom
diskursu u svim njegovim varijantama, a one su
brojne i apsolutno dominantne i u starijoj i novijoj
srpskoj istoriji, može biti samo komunistička
diktatura, jer samo ona ima karakteristike suverene
diktature, o čemu je i sam Đinđić lepo pisao.
U stvari, ako ćemo baš po Šmitu, nacionalističkom
diskursu o neprijatelju i naciji (kao narodnom
organizmu), koja mora stalno biti u pripravnosti
i jačati svoje tajne i vojne službe, u jednakoj
meri odgovara koncept suverene diktature,
baš kao i komunističkoj eshatologiji. To je koncept
koji ih povezuje. Pokušaj da se Đinđićeva vladavina
izjednači sa diktaturom komunističke
eshatologije nema nikakvog smisla, a o tome se
radi kad Molnar kaže da je Z. Đ. pao na pozicije
koje je kritikovao. Ostaje da on sam objasni zašto
je nacionaliste izjednačio sa modernistima, i
da li je za to dovoljan razlog taj što Đinđić
nije raspisao izbore za ustavotvornu skupštinu,
pogotovu ako se uzme u obzir kakva je bila situacija
posle 5. oktobra, a ona Molnara upadljivo ne zanima.
2) Teza »o mesijanskoj diktaturi« takođe je neodrživa.
Kakvo je to mesijanstvo, opsednutost i fiksacija
čiji je sadržaj članstvo u EU? Pa zar to nije
najrealističkiji i najpoželjniji cilj za sve zemlje
koje su se izvukle posle pada Berlinskog zida,
i neupitna namera svih suseda Srbije (već i za
vreme Đinđića, sem Crne Gore)? Zar 2004. godine
nije u EU ušlo sedam zemalja bivšeg varšavskog
pakta, a 2007. još dve (Rumunija i Bugarska)?
Zar nije bilo normalno da Srbija, kad se oslobodila
Miloševića, i sama požuri ka punopravnom članstvu,
s tim što 2010. godina nije bila realna iz brojnih
razloga. Pa ako je Đinđić označio tu godinu nerealno,
a jeste, zar to nisu činili i mnogi drugi, pa
i danas se gađaju sa tzv. grčkom inicijativom
po kojoj će Srbija biti u EU 2014. godine. To
je prosto opšte mesto. Meni bi više ličilo na
Antonića i Vukadinovića da članstvo u EU nazivaju
mesijanstvom i opsednutošću, nego na Aleksandra
Molnara. Ostaje teza da je neophodno intrinsično
razvijati evropejstvo u Srbiji, kroz kulturu,
vrednosti, demokratske i kontrolne institucije,
vladavinu prava, novi ustav preko ustavotvorne
skupštine itd. Ne znam zašto je posebno Đinđić
označen kao onaj koji je raskinuo ta dva paralelna
procesa, kada se svi sećamo koliko je govorio
o tome da se Srbija sama mora promeniti da bi
postala evropska. I koliko je ta intrinsična evropeizacija
bledunjava i dan-danas.
3) Pitanje Đinđićeve diktature bi trebalo da bude
centralno mesto, ali je ono nekako najslabije
argumentovano u Molnarovoj studiji. Sve što navodi,
manje-više je opšta praksa u načinu vladanja posle
Miloševića, a i posle Đinđića. S obzirom na kretanje
ka »totalnoj pluralističkoj partijskoj državi«
(o čemu sam i ja pisala u Republici),
čak se može ustvrditi da danas u Srbiji ima manje
demokratije nego u tom prvom i najtežem periodu,
posle pada Miloševića. Dovoljno je pomenuti politizovanu
reformu pravosuđa u rukama današnje proevropske
vlasti, položaj parlamenta koji je sveden na sekciju
vlade, ili način donošenja Mitrovdanskog ustava.
Kontrola medija je danas veća a sloboda izražavanja
na nižem nivou nego za vreme premijerstva Z. Đ.
U pogledu koncentracije moći, čini se da Molnar
veruje da je Đinđić zaista kontrolisao sve važne
sfere državne vlasti i privrede. To ne odgovara
realnom stanju, jer se znalo da nije on kontrolisao
vojsku, nego Koštunica, a nije kontrolisao ni
dobar deo državne bezbednosti.
4) No, moja intencija nije da branim Đinđića.
On se nije uzorno demokratski ponašao; planirao
je prečice i računao da će nadigrati svoje protivnike,
što mu je mahom polazilo za rukom. Nije imao podršku
za raskid sa prošlošću (a i sam nije bio načisto
s tim) i većinu reformi koje je predlagao. Zato
to nisu bile šmitovske odluke nego proizvod
realnog odnosa snaga i sukoba evropske i antievropske
(srpske nacionalističke) politike. On nije planirao
ustavotvornu skupštinu, jer to nije mogao da ostvari.
Svi njegovi predlozi i manjeg obima od toga su
nailazili na apsolutnu blokadu DSS-a i Koštunice.
Decizionizam, arbitrarnost, diskreciono odlučivanje,
jesu bile karakteristike njegove vladavine. U
vezi s ovim poslednjim, koliko da unesem duh tadašnjeg
vremena, citiram Đinđića u vezi sa poštovanjem
zakona: »Ja sam 6. oktobra bio za to da se otpuste
sve sudije, da se otpuste svi novinari RTS-a,
da se otpuste svi zlikovci. Nije tajna da ja nisam
bio u većini i nije tajna da sam ja retko kad
u ovoj zemlji bio u većini, i nemojte da me krivite.
To je, dame i gospodo, bio legalizam, većina je
htela legalizam. Legalizam znate šta znači? To
znači striktno primenjivanje zakona i Ustava Slobodana
Miloševića i to da ih primenjuju ljudi Slobodana
Miloševića, sve drugo je nelegalizam«.
5) Najmanje se slažem s Molnarovom tvrdnjom da
»ništa nije ostalo« od Đinđićevog vođenja vlade.
Još se manje slažem s tvrdnjom da je doživeo poraz.
Više vladinih resora iz tog vremena je radilo
inovatorski i s velikim uspehom, kao što je bila
reforma obrazovanja (setimo se šta je Koštunica
od nje napravio čim je došao na vlast), borba
protiv podzemlja koja je u velikoj meri uspela,
strategija Gordane Matković za ukidanje siromaštva,
osnivanje Saveta za borbu protiv korupcije itd.
No, postavlja se pitanje da li su Đinđića politički
porazili »nacionalni liberali« Vojislava Koštunice,
kako tvrdi Molnar, ili je on bio poražen tako
što su ga ubili? U kontekstu Molnarove kritike
diktatorskih metoda Z. Đ., u kojem smislu on tvrdi
da je Đinđićeva politika poražena, ako je on naprosto
bio ubijen. Izgleda da je bio prisutan
neki veći i uticajniji diktator od njega. Da li
se ubistvo računa u političku pobedu? Šta bi Šmit
o tome rekao? Po meni, tu je ležala i dogodila
se »suvereno diktatorska« odluka kojom se spasavala
nacija i »mitološki diskurs«, ali i njene tajne
službe. Ono što je došlo posle potvrđuje moje
tvrdnje.
6) I za kraj, a u kontekstu prethodnog, smatram
da je Molnarov grandiozni teorijski zaplet sa
Šmitom na čelu završio u banalnosti konstatacijom
da je Đinđić svojom diktaturom stvarao sebi
neprijatelje,od parlamenta do podzemlja.
Pri tom preskačem to što Molnara ne interesuje
ko je sedeo u tom parlamentu i koga je to Đinđić
nervirao, i da li su ti isti potpuno blokirali
parlament, kao i to da je »iznervirano« podzemlje
bilo sekcija državne bezbednosti. Otkad je takvo
podzemlje toliko demokratsko i ne podnosi diktaturu,
pa mora da smakne diktatora? Jednostavno rečeno,
Molnar je zaključio da je Zoran Đinđić ubijen
zato što je bio diktator. Jer, »hicima iz snajpera«
je okončana ova neobična diktatura. Pokazalo se
da u »Srbiji više nije bilo diktatora koji je
mogao da realizuje Šmitovu suverenu diktaturu«.
Postavlja se pitanje da li je Molnarova priča teorijsko
zastranjivanje ili moralni cinizam.
 |
|
Vesna
Pešić |
 |
1 To je u najboljem
smislu u ovom zborniku učinio Vladimir Gligorov,
u svom radu: »Ratnici i trgovci, pragmatizam i legalizam«,
isticanjem nedostatka legitimnosti Đinđićevih reformi,
prevelikom dozom »diskrecionog odlučivanja« i drugim
relevantnim zamerkama. Videti: Latinka Perović (ur.):
Zoran Đinđić: Etika odgovornosti,
Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji, Beograd,
2006.
2 Oni su povezani:
Šmitovo shvatanje politike i odbrane nacije od neprijatelja
intrinsično zahteva donošenje suverenih odluka koje
nisu ograničene zakonima i ustavom. Kao protivnik
liberalnog rešenja, Šmit najvišu moć vidi kao neutralnu,
onu koja samo vrši nadzor bez ikakve odgovornost,
pa se logično opredeljuje za suvereno odlučivanje.
Videti: Vladimir Gligorov: »Benjamin Constant and
Carl Schmitt go to Russia«, Constitutional Political
Economy 8, 271–281, 1997.
3 Upućujem čitaoca
da uporedi trud koji je Molnar uložio u objašnjenje
pojma političkog u tekstu o Samardžiću, gde se opširno
govori o teorijskim nazorima Šmita i njegove recepcije
u teorijskim radovima Samardžića. Ničeg sličnog
tome nema u drugom delu rada.
4 Na nedostatak
legitimnosti je s pravom već ukazao Vladimir Gligorov:
»Ratnici i trgovci, pragmatizam i legalizam«, op.
cit.
5 Recimo, kada
navodi stav Z. Đ. da ustava nema bez subjektivnih
prava, što naravno odstupa od Šmita koji slobodama
i pravima nije sklon, Molnar kaže da se Đinđić odjednom
toga odrekao da bi, navodno, ostao veran Šmitu,
pa zato prihvata Lumanovo sistemsko-funkcionalističko
shvatanje slobode i prava, čiju ulogu u modernom
društvu vidi kao integrativnu: uspešno afirmiše
različitosti kroz njihovu integraciju u zajednicu
jednakih građana.
6 Uzgred budi
rečeno, Molnar tvrdi da je »suverena diktatura«
stalno lebdela pred očima Zorana Đinđića. Ova tvrdnja
je malo čudna, s obzirom na to da Molnar kaže za
Đinđića da je u prvih deset godina svoje politike,
kao borac protiv Miloševića, bio uzoran, da je učio
na svojim greškama i stalno napredovao, sve do precizno
postavljenih ciljeva svoje politike. Pa kad se toliko
preokrenuo i rešio da se seti Šmita i postane njegov
suvereni diktator? To Molnar pokušava da objasni
nekakvim psihološkim svojstvima Zoranove ličnosti,
kao što su one da je on »intelektualni avanturista«,
»kockar« itd. |