|
|
 |
 |
|
|
 |
|
|
Arhitektura
i politika čitanja: slučaj Generalštaba u Beogradu
Prostor u kretanju
Generalštab
sada stoji kao istovremeni podsetnik i na najvišu
i na najnižu tačku istorije grada druge polovine
prošlog veka
Kada je Nikola Dobrović došao u oslobođeni
Beograd krajem 1944, sa pobedničkim partizanima,
nije sumnjao u svoju nadu da je njegov trenutak
konačno došao. Četrdesetsedmogodišnji arhitekta
uživao je značajnu reputaciju u Jugoslaviji,
kao jedan od najvernijih zastupnika modernizma,
a imao je i određenu međunarodnu reputaciju.
Ali ipak nije bio u stanju da prodre u konzervativne
krugove jugoslovenskog glavnog grada i, uprkos
uspešnom učestvovanju u tamošnjim takmičenjima
arhitekata, nije izgradio nijednu zgradu u Beogradu.
Međutim, vremena su se brzo menjala. Kraj rata
doneo je obećanje novog društva; pošto se ranije
pridružio pobedničkoj strani, Dobrović je s
pravom mogao da očekuje da će igrati istaknutu
ulogu u njegovom stvaranju. Tako je i bilo:
gotovo odmah po dolasku u polusrušeni Beograd
dobija željeni posao upravljanja rekonstrukcijom
i ambicioznim posleratnim širenjem glavnog grada.
Međutim, nije mogao da zna da će od desetina
projekata koje će zamisliti, počev od malih
urbanističkih intervencija do glavnog plana
Beograda, samo jedan, konačno, biti izgrađen.
Ipak, i taj jedan jedini rad je pokazao da je
izvanredna ostavština, kao da je arhitekta izlio
svu svoju frustriranu kreativnost u svoj magnum
opus. Veliki kompleks u centru Beograda, poznat
kao Generalštab, u koji su se uselili savezno
ministarstvo odbrane i jugoslovenski vojni štabovi,
postao je odmah prihvaćen kao antologijski rad
jugoslovenske arhitekture; kada se zemlja raspala,
on je dospeo čak i u istaknutiji položaj u istoriji
srbijanskog modernizma. Ali, iako njen kanonski
status nikada nije bio osporavan, izgleda da
zgrada ipak izbegava laku klasifikaciju i njeno
tumačenje podstiče kontroverze. Zidan između
1954. i 1963, u vreme teško opterećeno ideološkim
tonovima specifičnog jugoslovenskog komunističkog
puta, Dobrovićev Generalštab je dozvoljavao
mnoga čitanja koja su, istovremeno, mogla da
ga posmatraju kao izraz vladajuće ideologije
i kao izraz autonomnijih arhitektonskih vrednosti.
Posle pada komunizma ova dvosmislenost postala
je neprihvatljiva: zgrada i njen arhitekta bili
su suviše važni a da se ne uvažavaju, ali asocijacije
na prethodni sistem više nisu bile dobrodošle.
Kako su se značenja Dobrovićeve karijere umnožavala,
interpretacije su počele da naglašavaju ideološki
neutralne aspekte zgrade i ignorisale su ili
otvoreno poricale druge, kao da su pokušavale
da očiste zgradu od njene komunističke prošlosti.
Ali drugačija naslaga značenja pojavila se umesto
toga, kada je Generalštab bombardovan za vreme
NATO kampanje 1999. godine. Pogođen s nekoliko
raketa teško je oštećen, ali nije uništen; deset
godina kasnije još je neodređena odluka o njegovoj
rekonstrukciji. Monumentalna struktura sa jednako
monumentalnim rupama na sebi, Generalštab sada
stoji kao istovremeni podsetnik i na najvišu
i na najnižu tačku istorije grada druge polovine
prošlog veka. Tekst koji sledi pokušaće da trasira
prolazna značenja ove zgrade, od njenog prvobitnog
konteksta do radikalno izmenjenih kulturnih
i političkih uslova današnje Srbije.
Arhitekta
Nikola Dobrović (1897–1967)
rođen je u srpskoj porodici u gradu Pečuju,
u mađarskom delu Habsburške monarhije. Tipičan
centralnoevropski kosmopolita, studirao je arhitekturu
na budimpeštanskoj politehnici (1915) i na čehoslovačkom
tehničkom univerzitetu u Pragu (1919–1923),
gde se upoznao s neobičnim svetom međunarodnih
avangardnih pokreta. Posle diplomiranja radio
je za neke od najpoznatijih čeških arhitekata,
a 1929. je započeo vlastitu praksu u Pragu.
U toku 1930-ih godina stekao je ime u Jugoslaviji,
zahvaljujući seriji trijumfa na arhitektonskim
takmičenjima u zemlji, što je uključivalo i
projekte za izgradnju u Beogradu, Splitu i Skoplju.
Nijedan od ovih izvrsnih projekata nije realizovan,
ali je njegova mala praksa u Dubrovniku, gde
se doselio 1934, rezultirala serijom modernističkih
vila i izvanrednim hotelom »Grand« (1936). Arhitekta
provodi prve dve godine Drugog svetskog rata
u Dubrovniku, da bi posle pada Musolinija 1943.
prešao Jadransko more i stigao u Italiju. Tamo
se pridružio novoformiranoj bazi jugoslovenskih
partizana.
Dobrović je stigao u Beograd noseći partizansku
uniformu, ubrzo posle oslobođenja grada, u jesen
1944. godine. Odmah je preuzeo istaknute položaje
koji su mu dali odgovornost za ponovnu izgradnju
teško oštećenog glavnog grada, a 1946. postao
je osnivački direktor gradskog
Instituta za urbanističko planiranje. Ali, uprkos
izvanrednom početku svoje posleratne karijere,
Dobrović je ubrzo uklonjen sa položaja, verovatno
zbog svog eksplozivnog i krutog karaktera, pa
je imenovan za profesora Univerziteta u Beogradu
1948.1 Narednih
dvadeset godina arhitekta će pisati duge serije
knjiga i članaka, uključujući petotomnu istoriju
moderne arhitekture i postaće harizmatičan učitelj
koji je ostavio odlučujući pečat na generacije
studenata.2
Mada je bio aktivan učitelj, pisac i zastupnik
moderne arhitekture, Dobrović nikada nije odustao
od ambicije da ostvari svoje projekte. Šansa
koja najviše obećava pojavila se 1954. kada
je pozvan da učestvuje u prestižnom ograničenom
takmičenju za novu zgradu armijskih štabova
i Saveznog ministarstva odbrane u Beogradu.
Zgrada
Prestižan položaj buduće zgrade
predstavljao je izazovni problem izgradnje dva
velika bloka na jednoj od najživahnijih gradskih
raskrsnica. Naslanjajući se na stari armijski
štab, blokovima se prilazilo od glavne železničke
stanice kroz široku uspinjuću Nemanjinu ulicu
oivičenu raskošnim, predratnim vladinim i pravosudnim
velikim zgradama, jako dekorisanih istorijskih
stilova. Pošto bi nova struktura obuhvatala dve
funkcionalne i fizički odvojene jedinice, kao
celina, ona je obećavala da će zaseniti okolne
zgrade starog režima, koje su sve stajale
niže u odnosu na položaj nove strukture.
Dobrović je imao iskustvo u radu s tako složenim
urbanim projektima. Godine 1930. on je pobedio
na konkursu za Terazijsku terasu, široku, nerazvijenu
kosinu u samom srcu Beograda, za koju je predložio
postavljanje simetrične sheme čistih modernističkih
sadržaja, naglašene dvema kulama. U projektu za
Generalštab upotrebio je mnoge elemente slične
četvrt veka starom projektu, uključujući kaskadni
profil balansiran kulom. Vizuelno je ujedinio
razdvojene blokove postavljajući dve identično
isturene grede devetospratnih volumena na obe
strane Nemanjine ulice, naglašavajući simetriju
dva
dela uprkos činjenici
da je jedan od njih mnogo duži od drugog.
Ova diskrepancija, ovaj nesklad nije bio
vidljiv u uzanoj perspektivi Nemanjine
ulice, ali je bio vrlo primetan gledan
s vrha okomite Ulice kneza Miloša, duž
koje se dva bloka nalaze. Dobrović je
rešio problem držeći u ravnoteži prazan
prostor između dve zgrade visokom kulom
na kraju dužeg dela. Na ovaj način stvorio
je utisak jedne jedine strukture sa prekidom
na otprilike |
|
|
jednoj trećini njene dužine i visokim dodatkom
na suprotnoj strani. Glavna formalna tema
postala je tako dijalektika
između kule i praznog prostora, između
čvrstog, ispunjenog i praznog, pozitivnog
i negativnog.
Kontrast između horizontalnog toka uzanih
prozora dva glavna volumena i gustih,
zbijenih vertikala kule dalje razvija
temu dijalektičkih opozicija. Kontinuirane
linije koje sadrže talas čak i kada su
fizički prekinute, daju |
|
|
formi specifičan dinamizam. Ali njegova glavna
veština za postizanje dinamizma bilo je korišćenje
dijagonala na svaki mogući način. Neke od dijagonala
blago prolaze iz horizontale ili vertikale, dok
druge smelo seku prostor pod uglom od 45 stepeni.
Većina dijagonala su jasno prave linije ali se
neke od najistaknutijih približavaju postepenim
cik-cak linijama. Konačno, dijagonale su najvidljivije
u vertikalnoj projekciji gde se protežu u potpunom
redu od generalne forme do malenih detalja uključujući
sve vrste suptilno konusnih, klinovitih formi;
ali one takođe menjaju planove. Konačno, Dobrovićeva
formalna imaginacija nije ostavila netaknutim
nijedan element i skoro svaki detalj sadrži zaustavljeni
pokret. Dobar primer je krilo duž Nemanjine ulice
upravo iza jedne od kaskada od crvenog kamena:
na prvi pogled, samo čista fasada sa neprekidnim
uskim prozorima i belim parapetima, pregradama,
da se ubrzo otkrije da svaki sprat malo više strši,
iskače u ulicu nego onaj ispod njega, stvarajući
suptilnu kontrakaskadu. Ali ova fasada se takođe
savija u osnovi gde se povezuje sa glavnim okomitim
volumenom tako da, ako bi tektonska kataklizma
izazvala rušenje mase crvenog kamena, ona bi klizila
niz glatku belu površinu i nagla bi se prema jednom
kraju. Zgrada je doista najuverljivije opisana
kao arhitektonska ilustracija snažnih geotektonskih
udara koji su, kao što ću pokazati kasnije, učestvovali
u složenoj političkoj metafori geneze socijalističke
Jugoslavije.
Dobrović dalje razvija temu kontrasta postavljajući
na fasade jedne uz druge razne teksture. Grubi
kockasti blokovi od crvenog kamena formiraju glavni
volumen zgrade. Oni takođe obezbeđuju pozadinu
za blago isturanje polja uzanih prozora, njihovih
dugih parapeta pokrivenih glatkim oblogama od
belog mermera u ravni sa staklom. Materijali su
izabrani po pravilima obezbeđenja od tektonskih
udara, crveni kamen označava masivnu noseću strukturu,
beli mermer svetlost iza membrane. Uzani prozori,
zaštitni žigovi modernističke tehnološke sofistikacije,
rade zajedno sa grubim, skoro arhaičnim kamenim
blokovima da bi kreirali napeti kolaž – kao sintezu
dijalektički oponentnih elemenata.
Konačno, tačka najveće tenzije i sigurno najznamenitijeg
motiva – jeste prazan prostor između dva dela
celine. Dobrović je skicirao više verzija tog
prostora. U ranim fazama procesa
projektovanja, četiri metra duga isturena greda
nad Nemanjinom ulicom bila je potpuno vertikalna,
podsećajući na jedan od njegovih projekata za
Prag od pre dve decenije. 3
Korišćenje kaskada pojačalo je simetriju i monumentalnost
motiva koji je dalje naglašavan sličnim postavljanjem
belih parapeta i uzanih prozora, stvarajući lepezu
dijagonala koje zrače iz neke imaginarne tačke
negde ispod tla. Rezultat je bio postavljanje
monumentalne kompozicije posebno impresivne kada
se gleda prilikom uspinjanja Nemanjinom ulicom.
Podsećajući na istorijske motive kao što su egipatski
piloni, Dobrovićev rad je ipak imao modernistički
dinamizam podsećajući na futurističku i ekspresionističku
arhitekturu s početka 20. veka.
Kaskade su stvarale kolosalnu kapiju u sredini
ulice, obuhvatajući prelaz od jednog do drugog
prostora. Međutim, aktuelni pristupi obema zgradama
uklonjeni su do manje istaknutih slobodno stojećih
paviljona levo i desno. Ne dolazi do aktuelnog
prostornog prelaza kada se prolazi kroz ovu kapiju:
prolaznik ne ulazi u posebno različit prostor
i ulica se nastavlja ne menjajući svoj karakter
ni na koji značajan način. Slične slobodno stojeće
kapije doista su poznate u istoriji arhitekture
u formi trijumfalnih kapija; ali su ove uvek slavile
uspomenu na određen istorijski događaj ili ličnost.
Pa kakav je bio Dobrovićev razlog za stvaranje
takve jedne usavršene forme koja je, u isto vreme,
i široko izražajna i očigledno nema? Ima li formalna
dijalektika zgrade bilo kakvo značenje? Kao što
se vidi, arhitekta je ponudio ne samo jedno već
dva paralelna objašnjenja svog rada. Jedno je
bilo složeni teoretski konstrukt, zasnovan na
pisanjima filozofa Anrija Bergsona; drugo je simboličko
čitanje koje je povezalo zgradu s istorijom i
ideološkim sistemom socijalističke Jugoslavije.
Ova dvosmislenost biće izvor mnogih budućih kontroverzi
među arhitektama i istoričarima nad »istinitim«
značenjem Dobrovićevog remek-dela; ali hajde da,
najpre, ispitamo dva tumačenja.
Generalštab
i bergsonovska teorija
Godine 1960. Dobrović je objavio
jedan članak pod naslovom »Prostor u kretanju
– Bergsonove ‘dinamičke sheme’ – novo vizuelno
okruženje«, u kojem je izložio teoretske koncepte
za »novu, obogaćenu sliku sveta«, ilustrovanu
dijagramima Generalštaba koji će uskoro biti završen. 4
Tekst i dijagrami dobro su se slagali i arhitekta
je jasno izjavio da je njegova teorija osnov za
koncept zgrade. Ipak, uzimajući u obzir činjenicu
da prvobitni projekti sedam godina prethode tekstu,
nije sigurno da li je zgrada stvarno bila projektovana
u skladu sa pre-postojećom teorijom, da li je
teorija izmudrovana da opravda zgradu, ili su
one rasle organski jedna iz druge (što izgleda
verovatnije). U svakom slučaju, kao što naslov
sugeriše, teško da se tekst oslanja na filozofiju
Anrija Bergsona (1859–1941), a posebno na njegovu
najpopularniju knjigu Kreativna evolucija
(1907). 5
U Kreativnoj evoluciji Bergson dokazuje
da je naš svet u neprekidnom stanju nastajanja,
prolazeći kroz neprekidnu promenu i evoluciju.
Međutim, naši praktični interesi ograničavaju
percepciju ovog neprekidnog pokreta na sled, sukcesiju
statičkih stanja, slično iskustvu
gledanja filma gde se statični trenutni snimci
pojavljuju jedan za drugim. Naše obično znanje
je upravo ovakve »kinematografske vrste« i mi
prestajemo da iskušavamo stvarno trajanje
vremena. 6 Takođe,
pošto je naša percepcija toliko snažno motivisana
našim praktičnim interesima i željama, imamo tendenciju
da vidimo odsustvo – prazninu – gde ne
nalazimo ono što možda očekujemo ili želimo; ali
prava ideja Ničega je iluzija, jedino reč nastala
iz odsustva naših očekivanja, i bilo bi nepotrebno,
suvišno, ako bismo opažali realnost nezainteresovanim
očima. 7 Da
bismo istinski videli svet oko nas i iskusili
trajanje vremena umesto postepenog nizanja
zasebnih, odvojenih
momenata moramo, prema
Bergsonu, da ostavimo po strani naša očekivanja
i želje i da se pre oslonimo na intuiciju
nego na intelekt.
U svom tekstu Dobrović direktno transplantira
neke Bergsonove ideje u područje arhitekture.
Bergsonova tvrdnja da je svet u permanentnoj
promeni, nasuprot tvrdnji da je niz statičnih
stanja, bila je transformisana u poziv
modernoj arhitekturi da stvara »novo vizuelno
okruženje«, u kojem će prostor biti u
pokretu. Naravno, ono što Dobrović dokazuje
nije da zgrade treba fizički da se kreću;
ali umesto da budu izolovani statički
objekti, |
|
|
one treba da stvaraju iluziju kretanja angažovanjem
u uzajamnim dinamičkim vizuelnim odnosima. Da
bi se postigli takvi dinamički odnosi prazan prostor
između objekata takođe mora biti angažovan: Bergsonova
tvrdnja da ne postoji Ništa ovako je transformisana
u slavljenje prostorne praznine i njenog aktivnog
korišćenja kao integralnog elementa u projektu.
Umesto aranžiranja nesrodnih objekata kao »slučajno
rasute prašine«, arhitekte treba da povežu »dinamička«
tela sa pažljivo oblikovanim prazninama u neraskidiv
lanac odnosa koji će raditi i na arhitektonskom
i na »makrourbanističkom« nivou,
sa pretpostavkom ujedinjenja celog grada u kontinuiranu
prostornu celinu. 8
Dobrović nije sumnjao da njegov koncept prostora
u pokretu izražava duh vremena i verovao je da
će to biti osnov za novi stil sa značajnim potencijalom. 9
Tom prostoru u pokretu bio je primeren izraz Zeitgeist,
dalje podržan na tobože objektivan i naučni način.
Koncept je predstavljen kao arhitekturalno širenje
dostignuća nauke dvadesetog veka a tekst je, u
skladu s tim, prošaran gromoglasnim rečima kao
što su neeuklidska geometrija, prostor-vreme kontinuum,
četvrta dimenzija, radijacija itd. 10
Svi ovi pojmovi figuriraju u ranim avangardnim
raspravama, kojima je arhitekta bio izložen tokom
godina svog formiranja u Pragu i koje uključuju
i Bergsonovu filozofiju kao drugačiji primeren
element. 11
Ali, Dobrović je iskovao i nekoliko metaforičkih
termina, koji su takođe zvučali naučno, kao što
je »prostorna energija«, »vizuelna radijacija«
i »vizuelni vakuum«. Oni su služili racionalizovanju
neshvatljivih vizuelnih utisaka i podržavanju
naučnog pristupa arhitektonskom
stvaranju; Dobrovićevim vlastitim razmetljivim
rečima: »Arhitekta kreira svoju vlastitu nauku
oblikovanja prostora, povezujući kvantum rada
i kvantum vizuelne energije sa kreacijom novih
estetskih vrednosti«. 12
Kvazinaučna ambicija najsnažnije je izražena u
seriji dijagrama koji su pokazali idealizovanu
verziju Generalštaba kao ilustraciju toga kako
funkcioniše »nauka o prostornom oblikovanju«.
Ovi dijagrami su takođe najeksplicitnija veza
između zgrade i teorije. Uzdizanje te celine pokazivalo
je pozitivne i negativne »vizuelne tenzije«, »pozitivne«
očigledno identifikovane kao telo, a »negativne«
kao prazan prostor. 13
Još dva dijagrama ističu »linije sila« unutar
krutih formi, tako što jedna od njih pokazuje
horizontalno razvlačenje uskih prozora, a druga
kako zgrada »raste« iz tla. Jedna mala skica pokazuje
negativan primer izolovanih statičkih objekata
koji ne angažuju prostor oko sebe; ako se setimo
da su svi »statički objekti«, koji okružuju Generalštab,
bili izgrađeni u »reakcionarnoj« staroj Jugoslaviji,
ovaj crtež dobija snažne političke tonove. Ali
najveća pažnja bila je posvećena »rupi« između
dva dela zgrade. Niz od tri dijagrama istražuje
tri njene verzije, a one uključuju kombinacije
normalnih i obrnutih kaskada, svrstanih u simetrične
i asimetrične sheme. Naslovi koji ih prate pokazuju
»vizuelne tenzije« između volumena i »mrva rasterećenja«
ovih tenzija. U svim dijagramima prazni prostori
su sugestivno popunjeni šrafiranjem, naglašavajući
teorijski značaj praznog prostora.
Predstavljen na ovaj način, Generalštab izgleda
da je zamišljen kao vrsta racionalno zasnovanog
generatora prostornog dinamizma, jedna navodno
naučna naprava za hvatanje iluzornih efekata.
Ali, u tančine izrađena teorija iza toga i dalje
ne objašnjava zašto Dobrović bira simetričnu kapiju
kao oblik umesto svojih drugih rešenja za prazan
prostor, i da li taj motiv ima bilo kakvo specifično
kulturno značenje. Arhitekta je obezbedio odgovore
i na ova pitanja.
Sutjeska i
simbolizam kanjona
U zaključnom pasusu istog teksta
Dobrović je napisao da novo razumevanje prostora
mora da bude regionalno prilagođeno kako bi se
uskladili »geofizički i socijalni uslovi i prirodne
karakteristike nacionalnih grupa«. 14
Sledeći ovaj zahtev on je eksplicitno definisao
kulturni simbolizam Generalštaba, mada pre na
neupadljiv način, skicirajući nekoliko kratkih
preseka, koji prate jedan od dijagrama. U odeljku
pod naslovom »Prostor u pokretu i ideje« arhitekta
tvrdi da je zgrada »prenosnik svih važnih karakteristika
prkosne i hrabre nacije, od podizanja – organskim
rašćenjem iz tla – do uspinjanja do stenovitih
vrhunaca. Snaga, elan i hrabrost utelovljeni su
u skulpturalnim masama koje se podižu
kao oklopni tenk«. 15
Mada unekoliko čudna zbog nedostatka bilo
kakvog prethodnog uvoda u glavni deo teksta,
ova izjava se jasno odnosi na partizanski
ustanak i oslobodilački rat. Prkos i hrabrost
bili su doista poštovani kao određujuće
nacionalne osobenosti u zemlji čiji su
narodi vekovima trpeli stranu okupaciju;
četiri godine između 1941. i 1945. bile
su vrhunac ove tradicije trpljenja i obezbedile
su snažne motive za kult prkosa. Male
i slabo opremljene |
|
|
partizanske jedinice suočile su se sa mnogo jačim
okupatorskim snagama, ali su održavale jugoslovenski
front otvorenim za vreme rata, nikad ne dozvoljavajući
Nemcima luksuz da svoje trupe angažuju na drugom
mestu. Arhetip Davida i Golijata, gde slab, ali
hrabar heroj pobeđuje mnogo jačeg, ali nemotivisanog
neprijatelja, ovako je postao jedan od gradivnih
elemenata u pričama o razvoju posleratne Jugoslavije.
Postoji izvesno logičko srodstvo između formalnog
dinamizma Generalštaba i simbolizma prkosa i hrabrosti
koje ova zgrada navodno izražava. Dva volumena,
dve mase koje gledaju jedna drugu preko praznine,
doista podsećaju na neku vrstu protivrečja, nesklada,
a cela zgrada izgleda da se u tome angažuje kroz
rastezanje horizontala uskih prozora. Dalje, dijagram
koji pokazuje kako struktura »raste« iz svojih
temelja može odražavati ideju karaktera travnatih
korena partizanskog ustanka. Ali, uprkos ovim
mogućim učitavanjima, povezanost između forme
i simbolizma ostaje nejasna i čisto hipotetička
bez još jednog kratkog, nezavisnog dela pod naslovom
»Simbolizam zadovoljstva« koji, konačno, pogađa
tačno kulturno značenje zgrade: »Graditelj
prekida mir planina u kojima je vođena najokrutnija
i najodlučnija bitka za sudbinu naroda Jugoslavije,
i stavlja ih u centar glavnog grada. Urbani simbol
Sutjeske formiran je na dve strane Nemanjine ulice
u novom prostornom tonu ‘vizuelne Eroike’«. 16
Ovo objašnjenje je nešto što bi svako u Jugoslaviji
odmah mogao da shvati, jer se odnosi na jednu
od najtežih bitaka koju su partizani vodili za
vreme oslobodilačkog rata u kanjonu Sutjeske u
Bosni i Hercegovini. Bitka se odigrala u nepristupačnim
bosanskim planinama u kasno proleće 1943, kada
se 16.000 partizana, u pratnji 3.500 bolesnih
i ranjenih vojnika i civila, borilo mesec dana
u ofanzivi više od 120.000 dobro opremljenih Nemaca.
Prirodno je da je taj događaj epskih proporcija
bio ugrađen u službene mitove o razvoju socijalističke
Jugoslavije, jer je savršeno oslikao »karakteristike
prkosne i hrabre nacije«.
Upućivanje na Sutjesku ovako je dovršilo fino
izrađen lanac značenja, zaokružujući kompleks
»multimodalne« metafore koja priča priču o razvoju
jugoslovenske socijalističke države. 17
Forme Generalštaba, koje evociraju snažne geotektonske
udare, bile su vezane za odnos prema otporu i
nacionalnom oslobođenju, dok je motiv »rupe« upućivao
na specifičan geografski položaj bitke u kanjonu
i, u isto vreme, predstavljao spomen na istorijski
događaj i povezivanje forme zgrade s njenom funkcijom
kao armijske Vrhovne komande. Kapija, posredno
izražena »rupom«, zbog toga nije samo značila
obeležje prelaza iz jednog prostora u drugi, već
je pre spomen prelaza iz jednog vremena u drugo,
funkcionišući kao permanentan urbani podsetnik
na već mitologizirane korene posleratne jugoslovenske
države. U ovom kontekstu čak bi i tektonike zgrade
mogle biti interpretirane kao eksplicitan politički
narativ: grub, jednostavan crveni kamen – koji
simbolizuje socijalizam, oslobodilački rat i »prkosnu
i hrabru naciju« kršnih seljaka – fizički podupire
i obezbeđuje pozadinu za fasadu od glatkog, belog
mermera sa modernističkim uskim prozorima, koji
pristaju uz novu, modernu Jugoslaviju, koja teži
da postane visoko razvijena i »civilizovana«.
Takmičarske
interpretacije: Bergson versus Sutjeska
Dobrovićeve paralelne interpretacije
nudile su komplementarna viđenja Generalštaba,
jedno u formi dobre teoretske rasprave o njegovim
prostornim kvalitetima, drugo kao kratka politički
natopljena izjava. Ipak ove dve interpretacije
nisu bile jednako dobro prihvatane: ideja da
Generalštab simbolizuje kanjon Sutjeske bila
je popularna u javnosti ali je među arhitektama
naišla na mnogo sumnje. Postojalo je rašireno
mišljenje u arhitektonskoj profesiji, prenošeno
usmeno i obično kazivano sa polubrižnim potcenjivanjem,
da su pozivanje na Sutjesku izmislili novinari
– verovatno nestručnjaci nesposobni da shvate
»realno« značenje zgrade, skloni da se prilagode
dominantnoj ideologiji vremena – kao da Dobrović
nikada o tome nije pisao. Poreklo ovog mišljenja
nije jasno, ali sigurno datira iz vremena kada
je Jugoslavija još postojala; uopšte, rane kritike
priznaju a kasnije sumnjaju, ispituju simbolički
sadržaj Generalštaba.18
Ali, od propasti Jugoslavije 1991. i s njom
i cele ideološke konstrukcije, na kojoj je zemlja
bila zasnovana, odricanje simbolizma Sutjeske
postalo je dominantno. Prošlih nekoliko godina
brojni eseji i barem tri velike knjige o Dobroviću
publikovani su u Srbiji, ali su, po pravilu,
njihovi autori odbacivali ideju da je »Sutjeska
interpretacija« vredna a neki je, čak, potpuno
ignorišu.19
Razlozi ovog odbacivanja su složeni i imaju
posla, istovremeno, s opštom istorijom moderne
arhitekture i političkom situacijom u Jugoslaviji.
Jedan je bio modernistički razlaz sa bilo čim
previše reprezentativnim; s ovog stanovišta,
zgrada koja predstavlja kanjon bila bi shvaćena
kao suviše oponašajuća i narativna i, zbog toga,
reakcionarna. S druge strane, zgrada koja istražuje
novi prostorni koncept – a prostor je, navodno,
najvažniji izraz moderne arhitekture – može
biti pozdravljena kao istinski moderna i progresivna.
Drugi razlog leži u činjenici da eksplicitna
politička simbolizacija lako oživljava socijalistički
realizam, koji je komunistička partija nametnula
u Jugoslaviji kasnih 1940-ih godina. Za razliku
od drugih umetnosti, socijalistički realizam
nikada stvarno nije nadzirao arhitekturu, pre
nego što je propao jugoslovenski savez sa Sovjetima
1948; ali neprijatne uspomene na nametnutu političku
intervenciju učinile su arhitekte posebno osetljivim
na eksplicitne izraze političkog sadržaja. U
tom kontekstu, simbolizam, koji je očigledno
slavio službenu ideologiju, ne bi mogao lagodno
da bude prihvaćen u monumentalnoj institucionalnoj
gradnji a da se ne podigne sumnja u socijalistički
realizam. Izgleda da je Dobrović bio svestan
ove opasnosti jer je osećao potrebu
da se distancira od sovjetskih modela: »Umesto
stvarnog tenka, postavljenog na vrh statičke
strukture (videti zgradu sa istom namenom u
Moskvi!), ovde govori dinamizam prostora u pokretu«.20
Zgrada u Moskvi, na koju ukazuje, očigledno
Vojna akademija (Lev Rudnev Frunzeova) (ipak
ne vojni glavni štab), jedan je od slavnih primera
socijalističkog realizma iz 1930-ih, koja je
trebalo da bude dekorisana skulpturom tenka
u punoj veličini. Ono što je Dobrović ovde zgodno
izbegao bila je činjenica da primerena analogija
sa Rudnevljevim tenkom nije bila »prostor u
pokretu« već predstavljanje kanjona, upravo
značenje koje mnoge njegove kolege nisu uvažavale.
Konačno, uzimajući u obzir more antikomunizma
i nacionalizma u postjugoslovenskoj Srbiji u
poslednjih dvadeset godina, razumljivo je da
se nastavlja s osporavanjem Sutjeska interpretacije.
Dobrović se uzima kao div srbijanske arhitekture,
ali da bi ga održali u tom položaju postalo
je nužno da se arhitekta odvoji od prethodnog
ideološkog sistema. Takođe je vrlo neprikladno
dozvoliti da njegovo remek-delo slavi partizansku
bitku, jer su partizani bili panjugoslovenski
pokret koji se borio ne samo protiv okupacije,
već čak i više protiv srpskih nacionalističkih
snaga, koje su konzervativni političari nedavno
rehabilitovali, uprkos njihovoj više nego prolaznoj
kolaboraciji s nacistima. U sadašnjoj konfuznoj
borbi za rekonstituisanje postsocijalističkog
srbijanskog identiteta Dobrović je suviše vredan
da bi bio odbačen, ali multidimenzionalna značenja
njegovog najvećeg građevinskog dela moraju da
budu prilagođena da bi tačno pristajala novim
političkim i kulturnim programima.
Bez obzira na korektnost, ovo opovrgavanje cilja
na projektantove namere kao na jedini validni
kriterijum za značenje projektovanog objekta.
Očigledno, postoji pretpostavka da je jedno
čitanje Generalštaba »prostor u pokretu« – na
neki način više istinito za namere arhitekte
nego drugo – Sutjeska. Ali način na koji korisnici
i publika uopšte razumeju zgradu nikada nije
tako jednostavan: čak i ako potcenjujemo činjenicu
da prava namena zgrade snažno podrazumeva njena
značenja, sve vrste okolnosti doprinose novim
značenjima kakva arhitekta možda nikada nije
zamišljao. Ne pokušavajući da ustanovimo koja
je od dve interpretacije bila više po Dobrovićevom
ukusu, hajde da radije ispitamo koliko je svaka
od njih bila relevantna.
Iz ove perspektive »prostor u pokretu« ne stoji
posebno dobro. Taj nejasan tekst je teško razumljiv
bez detaljnog poznavanja Bergsonovog rada. Čak
i otvoreni citat, koji služi kao Dobrovićev
moto, krajnje je zbunjujuć kada se čita izvan
konteksta: »Kinematografski karakter
znanja o stvarima vodi poreklo iz kaleidoskopskog
karaktera naše adaptacije na njih«.21
A, osim toga, postoji i mala sumnja da je bergsonovski
diskurs bio već sasvim istrošen, zastareo 1960-ih
godina. Filozof je bio na najvišoj tački svoje
popularnosti u evropskim intelektualnim krugovima
za vreme prvih decenija veka, u vreme Dobrovićeve
mladosti; dobio je Nobelovu nagradu za književnost
1927, upravo u vreme kada je mladi arhitekta
morao biti na najvišoj tački svoje intelektualne
radoznalosti. Decenijama kasnije, 1960, Bergson
je bio već poprilično zaboravljen. Njegovo ime
je možda nešto značilo studentima filozofije,
ali je malo verovatno da su i mlade arhitekte
morale da poznaju njegovo delo.22
Konačno, ipak, pitanje je koliko je korektno
Dobrović razumeo neke Bergsonove ideje. Dobar
primer u ovom smislu jesu reference na kinematografiju.
Arhitekta upoređuje prostor u pokretu – lanac
dinamičkih veza između krutih tela i praznog
prostora – s načinom na koji film uređuje snimke
u sekvence: »Nova urbanizovana ličnost, homo
spatiosus, (je) naučen da posmatra i iskušava
grad kao kolor film (makrofilm) u sinemaskopu
urbanih predela«.23
Očigledno, za Dobrovića je kinematografija kao
metafora bila poželjan aspekt arhitekture
– i to toliko da je upotrebio kao moto svog
teksta. Međutim, Bergson je u stvari raspravljao
protiv »kinematografskog karaktera
znanja« kao tek približavanja realnosti. Izgleda
da su Dobrović i Bergson govorili o potpuno
različitom fenomenu: prvi o »kinematografskoj
percepciji« slično kako kamera registruje svoj
vlastiti pokret kroz prostor, drugi
o »kinematografskoj kogniciji« (saznanju) kao
kolekciji zasebnih, bez nameštanja, snimaka
realnosti. U ovom kontekstu, verovatno je da
je arhitekta prisvojio samo terminologiju filozofa
da bi neprekidno ponavljao potpuno
nesrodne ideje o kinematičkom kvalitetu pokreta
kroz arhitekturalni prostor, koji je postao
zajedničko mesto u modernoj arhitekturi, zahvaljujući
Korbizjeovom pojmu arhitekturalne promenade.24
Imajući na umu takve kontradikcije, nije nikakvo
čudo što nijedan od nedavnih revizionista, govoreći
o Generalštabu, uopšte ne pominje detalje bergsonovske
interpretacije: to je, jednostavno, suviše mutno.
Ako je Bergson zaboravljen, tako je i sa fascinacijom
naučnim dostignućima sa početka dvadesetog veka,
koja su, 1960. godine, bila sva postala opšte
znanje obrazovane publike – a da se ne pominje
žestoki hladni rat, naučni razvoj koji je izazivao
koliko anksioznosti toliko i divljenja. Uz to,
Dobrovićeve nekritičke reference na naučne koncepte
kombinovale su koncepte koji nisu tačno pristajali
zajedno u svojim prvobitnim kontekstima, kao
što su četvrta dimenzija i prostor-vreme. Pre
1920. verovalo se da je četvrta dimenzija viša
geometrijska dimenzija, koja se ne može opažati
običnim čulima, ali je Ajnštajnova Opšta relativnost
(1916) predložila da, umesto toga, vreme
bude shvaćeno kao četvrta dimenzija. Pošto je
Opšta relativnost postala široko prihvaćena,
prethodni pojmovi četvrte dimenzije izgubili
su svoju privlačnost i bili zamenjeni pojmom
»prostora-vremena«. Zbog toga je Dobrovićevo
istovremeno korišćenje oba termina tautološko
i anahrono. Prema tome, cela teorija o »prostoru
u pokretu«, sa svim svojim nespojivim konstitutivnim
elementima, izgleda takođe sasvim anahrona.
Za većinu čitalaca u 1960, posebno za mlade
arhitekte, ona mora da je stajala negde između
bizarno nerazumljivog i trivijalnog; jedino
su njegovi kvazinaučni dijagrami mogli prenositi
razumljivu poruku.
S druge strane, upućivanje na Sutjesku, mada
kratko, odmah je bilo razumljivo i direktno
se odnosilo na kulturni kontekst. Bitka na Sutjesci
bila je ne samo jedna od najvećih bitaka jugoslovenskog
oslobodilačkog rata već, takođe, jedan od najpopularnijih
mitova, neprekidno ponavljan za vreme 45 godina
postojanja zemlje. Stotine knjiga, poema, pesama
i umetničkih radova bilo mu je posvećeno. Slavljen
je svake godine dobro pripremljenim predstavama.
Bio je neizbežan deo školskog programa, ne samo
na časovima istorije, već i književnosti, muzike
i umetnosti. Ali, kao i drugi znameniti događaji
iz rata, i ovaj je najefikasnije ulazio u kolektivnu
memoriju kroz medijum filma. U beskonačnim serijama
»partizanskih filmova«, koji predstavljaju pravi
podžanr ratnih filmova i jugoslovensku verziju
američkih vesterna, film »Bitka na Sutjesci«
(1973, režiser Stipe Delić) bio je najspektakularniji.
Navodno, bio je to najskuplji film ikad napravljen
u Jugoslaviji, hvalio se međunarodnom podelom
uloga, sa slavnim glumcima, kao što je Ričard
Barton, koji je igrao maršala Tita. Ogromne
mase ljudi tiskale su se da vide film, a onaj
ko je propustio da ga vidi u bioskopu nije mogao
da izbegne da ga vidi na televiziji, koja ga
je prikazivala prilikom skoro svakog velikog
državnog praznika.
U vizuelnim umetnostima Sutjeska je, takođe,
bila svuda prisutan topik. Kanonsko slikovito
prikazivanje tako je predstavljalo bitku sa
scenama ranjenih vojnika i tifusara, ali je
najlakše bio prepoznatljiv kanjon. Pošto se
bitka odigravala širom regiona, što je uključivalo
raznolikost pejzaža, motiv kanjona bio je smatran
najprikladnijim za umetnička predstavljanja
epike: »Za umetnika i pesnika, samo to prvo
(predeo), sa visovima i dubokim
jamama, sa zastrašujućim liticama i bezdanima
može poslužiti kao pozornica za veliku dramu
(...) Jedino takva pozadina odgovara najkrvavijoj
i najdramatičnijoj bici oslobodilačkog narodnog
rata i jedne od najdramatičnijih bitaka ikad«.25
Doista, kanjon je bio široko eksploatisan motiv,
korišćen ponavljanjem u raznim medijima, od
najskromnijih duboreza do centralnog spomenika
bitke. Ovaj spomenik (1968, Miodrag Živković,
skulptor) načinjen od dve gigantske bele stene,
koje gledaju jedna drugu na dramatičan način,
sasvim podseća na Dobrovićeve »stene« u Beogradu,
postaje jedna od najprepoznatljivijih slika
u ikonografiji socijalističke Jugoslavije, beskrajno
reprodukovan u mnoštvu formata, od bedževa do
slika na majicama i razglednicama.
Motiv kanjona – ili bilo šta što liči na to
– tako može prirodno da bude asociran sa bitkom,
posebno u odgovarajućem kontekstu kao što je
struktura sedišta jugoslovenske armije, koja
se uzdiže. Čak i da Dobrović nikada nije napravio
nikakvu aluziju na bitku u svom pisanju,
verovatno bi publika, pre ili kasnije, prepoznala
povezanost između funkcije zgrade, njene forme
i uvek prisutnog simbolizma kanjona; ako bi
koristili savremeni jezik digitalnih medija,
»viralni potencijal« slike bio je suviše snažan
da izmakne pažnji. Sve donedavno referenca na
Sutjesku bila je doista najraširenija popularna
interpretacija zgrade i prenosila se i usmeno
i u medijima.26
Konačno, Generalštab zauzima neobičan i kontradiktoran
položaj u široj istoriji moderne arhitekture.
On se obično opisuje kao zastareo i stilistički
anahron. Na primer, Bojan Kovačević
izveštava da kada je francuski časopis Architecture
d’Aujourd hui 1964. objavio jednu sliku
Generalštaba, izdavači su pretpostavili da su
brojevi u datumu konstrukcije greškom izmešani;
po njima zgrada je izgledala kao nešto iz 1936,
pre nego iz 1963. godine.27
Njeni uski prozori, ravni, od belog mermera,
doista pre pripadaju 1930-im nego 1960-im godinama,
a njene »dinamičke« forme su reminiscencija
na čak starije arhitekturalne pokrete, kao što
su futurizam i ekspresionizam. Razmatrajući
sličnosti između Generalštaba i Dobrovićevih
starijih projekata mora se reći da je stil arhitekte
ostao vidljivo nepromenjen nekoliko decenija.
Ali s obzirom na brojne isturene grede, kaskade
i obrnute kaskade, kao i s obzirom na želju
da se stvori savršena, jedinstvena kompozicija,
dolaze na um savremeni radovi Franka Lojda Vrajta,
kao što je Gugenhajmov muzej
u Njujorku. Osim toga, kao što je sugerisao
Bojan Kovačević, tekstura četvorougaonih kamenih
blokova povezuje Generalštab sa Vrajtovim »tekst-opeka
blok« kućama u Kaliforniji iz 1920-ih godina.28
Dobrović je doista smatrao Vrajta svojim arhitektonskim
herojem, koji se lako nalazi u njegovom pisanju.
Ova referenca predstavlja Generalštab ne toliko
zastarelim u poređenju s dominantnom linijom
posleratnog modernizma, koliko ga stavlja izvan
njega: rad Dobrovića predstavljao je alternativni,
nestalan i formalan put do utvrđenog kanona
internacionalnog stila, koji je 1950-ih dominirao
jugoslovenskim gradskim prostorima, kao i na
Zapadu. U isto vreme, očigledno monumentalni
kvaliteti Generalštaba održavali su ga u savremenim
posleratnim raspravama o »novoj monumentalnosti«.
Oštar presek arhitekture perioda izazivao je
formalnu sterilnost funkcionalizma i istraživao
evokativne i simboličke forme; Korbizjeova Notre
Dame du Haut u Ronšamu (1950–1954), Ero Sarinenov
Twa terminal u Njujorku (1956–1962) i Jern Uconova
Operska kuća u Sidneju (1957–1973), bili su
upravo najironičniji primeri ovog trenda. Promenljivi
kontekst internacionalnog modernizma na ovaj
način je učinio naoko zastareli Generalštab,
neočekivano, komadom arhitekture nevezanim za
vreme. Ali bio je to, paradoksalno, nameran
simbolizam Sutjeske, a ne kvazinaučni »prostor
u kretanju« koji je prikazivao zgradu na nepoznat
način relevantnom. Nažalost, preokupirane lokalnom
politikom, arhitekte u Srbiji nikada nisu shvatile
da je, u širem kontekstu, interpretacija koju
su odbacile bila potencijalno mnogo plodnija
nego teorijski zastareli »prostor u pokretu«
koji su prihvatale.
Mi verovatno nikada nećemo tačno znati šta je
Dobrović smatrao autentičnijim čitanjem ovog
projekta. Koncept »prostora u pokretu« usavršavan
je donekle, ali je ostao složen, kontradiktoran
i nejasan; referenca na Sutjesku bila je sažeta
ali lako shvatljiva i uopšte nije zahtevala
mnogo objašnjenja. Nije sasvim nemoguće da je
simbolizam Sutjeske doista novinarska izmišljotina
i da je Dobrović samo prisvojio, kao što je
sugerisao Bojan Kovačević, da bi poboljšao svoj
napeti odnos s armijom.29
Ali da li je to doista važno? Bez obzira na
njegove motive, sam arhitekta je ponudio dve
interpretacije koje su bile kompatibilne i unapređivale
su jedna drugu. Bez simbolizma Sutjeske velika
zgrada bi ostala nema a njen najvažniji motiv
– praznina – bio bi bez značenja, skoro apsurdan,
kapija nasred ulice. S druge strane, bez »prostora
u pokretu« to bi bio banalni komad političke
propagande, bez ikakvih suptilnijih aspekata.
U stanovitom smislu, odnos između dve interpretacije
je kao odnos između forme i sadržaja u tradicionalnoj
retorici: »prostor u pokretu« propisuje stil
u širokom smislu, način na koji su forme postavljene
zajedno; ali ne i šta one treba da kažu, ako
i treba uopšte. Sutjeska daje formama specifičan
sadržaj i postavlja zgradu u kulturu koja je
kreira.
Osim toga, svako od ova dva čitanja ima odziv
određene publike. Pokazivao bih da je Generalštab
slučaj onoga što je Čarls Džinks nazvao, iako
u drugačijem kontekstu, »dualno kodiranje«:
arhitektura koja »govori na barem dva nivoa
istovremeno: drugim arhitektama (...) koje vode
računa o specifičnim arhitektonskim značenjima,
i publici uopšte«.30
Dobrovićeva zgrada je uspešno funkcionisala
na oba nivoa, sa »prostorom u pokretu« koji
predstavlja teoriju ciljanu prema arhitektama,
dok je Sutjeska obezbeđivala simbolizam za široku
publiku. Problem nastaje kada se socijalni uslovi
promene toliko mnogo da popularni kod postane
nepoželjan. Takve promene nisu ništa neobično;
po pravilu, zgrade su trajnije nego kulturni
sistemi koji su ih kreirali, a kulturne mene
neizbežno menjaju percepciju svoje vizuelne
retorike. Čudno je jer, u početku, čisto arhitektonske
interpretacije zahtevaju više od popularnih
interpretacija, više su tehničke i zato su manje
osetljive na kulturne promene. One izgleda da
preživljavaju, sačuvane u uskim profesionalnim
raspravama. Više je kulturnih, specifičnih značenja
izumrlo zato što često zahtevaju dobro razumevanje
opšte istorije. Na primer, svaki napredan student
arhitekture bio bi u stanju
da navede »strujanje, talasanje prostora« u
Mies van der Rohe slavnom nemačkom paviljonu
u Barseloni (1929) kao započeti arhitektonski
koncept; ali će se samo specijalisti setiti
da su materijali u unutrašnjosti raspoređeni
tako da odgovaraju bojama nemačke zastave.31
U tom smislu slučaj Generalštaba nije izuzetak.
Generacije rasle u postkomunističkim i postjugoslovenskim
vremenima biće sve manje sposobne da prepoznaju
reference na bitku iz Drugog svetskog rata.
U isto vreme, arhitekte i akademici verovatno
će nastaviti da odgonetaju Dobrovićev hermetički
»prostor u pokretu«, barem zato što on predstavlja
retki srbijanski doprinos autentičnoj arhitektonskoj
teoriji. Ali istoričari – arhitekture i kulture
– treba da budu u stanju da odlože svoje lične
i političke sklonosti i da pokušaju da uhvate
prolazno značenje zgrade.
Post scriptum
Tok događaja nastavlja da prekriva
stara značenja novim. Posle propasti Jugoslavije
Srbija je preživela
mračnu dekadu u državi doslednog kulturnog
i ekonomskog propadanja, pod vlašću Slobodana
Miloševića, koji je najzad odveo do konačnog
krvavog rata iz devedesetih u južnoj pokrajini
Kosovo. Za vreme NATO-intervencije u proleće
1999. bombe su padale svuda po zemlji
skoro tri meseca, sve do konačnog povlačenja
sa Kosova. Generalštab, »srce ratne mašine«
po NATO-u, bombardovan je aprila 1999,
što je ostavilo glavni
|
|
|
deo zgrade ozbiljno oštećenim, sa zjapećim rupama
u zidovima.
Postoji mala sumnja da je Generalštab bombardovan
iz simboličkih razloga; svako u Beogradu je očekivao
da će on biti meta i bio je potpuno ispražnjen
mesecima pre nego što je kampanja počela. Za inostranu
publiku, koja komforno posmatra spektakl iz svojih
dnevnih soba, zgrada nije bila više od simbola
(po asocijaciji) njenog korisnika. Oni nisu imali
ideju o njenom originalnom simbolizmu ili arhitektonskoj
vrednosti. S druge strane, za lokalne stanovnike
bombardovanje Generalštaba bilo je bolno ali ne
i različito od rušenja bilo koje druge lokalne
zgrade, pošto je njegov simbolizam izgubio svoju
snagu i bio identifikovan sa pokojnom zemljom
i propalim političkim sistemom. Jedino su se srbijanske
arhitekte žalostile zbog rušenja, jer je za njih
zgrada predstavljala njihovu vlastitu
bolju prošlost: kosmopolitski, autentični, intelektualno
nastrojen modernizam, upravo nasuprot nacionalističkoj,
uskoj bespameti, koja je dovela zemlju u propast.
Bilo je tek retkih pojedinaca koji su prepoznali
osnovni paradoks u nastojanju NATO-a da se bori
protiv navodnog »novog fašizma« bombardujući zgradu
koja je jednom simbolizovala borbu »prkosne nacije«
protiv stvarnog, istorijskog fašizma. 32
Deset godina posle bombardovanja rekonstrukcija
Generalštaba je još u razmatranju. Razni predlozi
dolaze i odlaze, uključujući i predlog da se zgrada
pretvori u hotel. Sve dok se nešto ne učini, rupe
na zgradi ostaju bolni podsetnik najniže tačke
u srbijanskoj istoriji poslednjih pedeset godina;
ali nema saglasnosti o njihovim suptilnijim značenjima,
pa za neke ove rupe simbolizuju
Miloševićevu kobnu politiku, dok za druge pokazuju
da je Srbija uvek bila žrtva Zapada. Budućnost
će sigurno umiriti sadašnje debate a zemlja, rastrzana
između svoje želje da se pridruži Evropi i svojih
bolnih uspomena na bombardovanje, nadajmo se da
će naći svoj mir. Zasad, kao što je Srđan Jovanović
Weiss sugerisao, Generalštab postavlja problem
»sa kojom prazninom se identifikovati, koju prazninu
pamtiti«, s onom koju je stvorio Nikola Dobrović,
ili s onom koju je stvorio NATO. 33
 |
|
Vladimir
Kulić, Architecture
and the politics of reading: the Case of
the Generalštab in Belgrade, Fondazione
Bruno Zevi. Prevela Borka Đurić. Oprema
redakcijska. |
1 Za pregled
posleratne karijere Nikole Dobrovića, videti Marta
Vukotić Lazar, »Beogradsko razdoblje arhitekte Nikole
Dobrovića«, Plato, Beograd 2002.
2 Dobrovićevo
celokupno delo uključuje: »Urbanizam kroz vekove
1 i 2: Jugoslavija i stari vek«, Naučna knjiga,
Beograd, 1950, 1952; »Tehnika urbanizma«, 1A, 1B,
2A, 2B, Naučna knjiga, Beograd 1953–1958; i monumentalna
»Savremena arhitektura«, 1–5, Građevinska knjiga,
Zavod za izdavanje udžbenika, Beograd 1952–1965.
3 Dobrović je
koristio slične kaskade na Koledžu Kralja Aleksandra
u Pragu (1932), s tim što su one bile samo aplikacije
na čvrstom zidu i između njih se nije moglo proći.
O Dobrovićevoj karijeri u Pragu, videti Tanja Damljanović,
»Češko-srpske arhitektonske veze 1918–1941, RZZSK,
Beograd 2004, str. 109–115.
4 Videti N. Dobrović,
»Pokrenutost prostora –Bergsonove »Dinamičke sheme
– nova likovna sredina«, prvo izd. u: Čovjek
i prostor br. 100, 1960, str. 10–11; pon. izd.
u »Dobrović«, specijalno izdanje Urbanizma Beograda
br. 58, 1980, str. 38–51; i u Miloš Perović, Spasoje
Krunić (izd.), Nikola Dobrović: Eseji, projekti,
kritike, Arhitektonski fakultet i Muzej arhitekture,
Beograd 1998, str. 115–134.
5 Videti Henri
Bergson, Creative Evolution, Random Hause,
New York 1944.
6 H. Bergson,
Creative Evolution, op. cit.,
str. 332.
7Ibid.,
str. 324.
8 Dobrovićeve
ideje o vezivanju celog grada u jedinstvenu celinu
datiraju unazad barem do njegovih planova za rekonstrukciju
Beograda prvih posleratnih godina, ali nikada nisu
eksplicitno izložene sve do »Prostora u pokretu«;
videti N. Dobrović, »Središnji i regionalni (urbanistički)
planovi«, Tehnika br. 1, januar 1946, str.
8–9.
9 Dobrović je
verovao da aplikacija Bergsonovih ideja daje za
pravo »svesti koja savlađuje granice renesansne
perspektive i baroknih gledišta«, refleksija o ideji
Zigfrida Gideona izloženoj u »Prostor, vreme i arhitektura«
(1941) da je moderni prostor, zasnovan na lekcijama
kubističkog slikarstva i moderne nauke, bitno različit
od tradicionalnog prostora zasnovanog na renesansnom
pronalasku frontalne perspektive; videti N. Dobrović,
»Pokrenutost prostora«, op. cit., str.
40.
10 Videti N.
Dobrović, »Pokrenutost prostora«, op. cit.,
str. 40, 46–47.
11 Kao što je
Linda Dalrymple Henderson pokazala, ambicija da
se predstave opsednuti pojmovi modernih nauka bio
je glavni aspekt avangardne umetnosti prvih decenija
dvadesetog veka, obuhvatajući pokrete od kubizma
i futurizma do suprematizma i De Stijla. Bergsonovi
zapisi bili su drugačiji integralni deo avangardnog
diskursa i bili su, takođe, smatrani kompatibilnim
sa poslednjim naučnim otkrićima, i to toliko mnogo
da su često posmatrani kao filozofski duplikat Teorije
relativnosti (što je sam Ajnštajn poricao). Radi
shvatanja tretmana naučnih ideja u avangardnoj umetnosti
videti L. D. Henderson, Četvrta dimenzija i
neeuklidska geometrija u modernoj umetnosti,
Princeton University Press, Princeton 1983.
12 N. Dobrović,
»Pokrenutost prostora«, op. cit., str.
43.
13 Ibid.,
str. 42.
14 Ibid.,
str. 51.
15 Ibid.
16 Ibid.,
str. 43.
17 Pod »multimodal«
mislim na metaforu koja premošćuje razne modalitete
izražavanja. Generalštab koristi arhitekturalnu
formu i prostor kao »cilj, normu« metafore da bi
uputio na politički narativ kao »izvor« metafore.
O multimodalnim metaforama videti Charles Forceville
i Eduardo Urios-Aparisi, Multimodal metaphor,
Mouton de Gruyter, Berlin i New York 2009.
18 Beogradski
arhitekta i kritičar Mihailo Mitrović uvek je priznavao
simbolizam Generalštaba; videti njegovu knjigu Novija
arhitektura Beograda, Jugoslavija, Beograd
1975, str. 55. S druge strane, Ivan Štraus kaže
da u Generalštabu »ima mesta simbolizmu klisura
Sutjeske«, ali da »bolji poznavaoci Dobrovićevog
predratnog opusa vide u njegovom radu kontinuitet
sa centralnoevropskim modernizmom njegove mladosti«,
zbog toga je referenca na Sutjesku moguća, mada
je nejasna, a »realna« interpretacija zgrade je
u bergsonovskim terminima. Videti I. Štraus, Arhitektura
Jugoslavije 1945–1990, Svjetlost, Sarajevo
1990, str. 40.
19 Godine 2002.
dobro poznati beogradski arhitekta i cenjeni desničarski
političar rekao mi je da je »zaprepašćen« da sam
opisao Generalštab kao »narativan« u ranijem tekstu
(»Izgradnja Beograda u periodu socijalizma, 1945–2000«,
u Anamarija Kovenc-Vujić (ur.) Pedeset beogradskih
arhitekata, Akademska misao, Beograd 2002,
str. 15–27). Kada sam objasnio da sam se pozivao
na simbolizam Sutjeske, on je to odmah odbacio,
ponavljajući staru priču da su »sve to izmislili
novinari«. Od svih autora koji su nedavno pisali
o Dobroviću, samo Lazar Vukotić (koji, što je značajno,
nije arhitekta već istoričar umetnosti) pominje
simbolički sadržaj Generalštaba; pa ipak, čak ni
on ne raspravlja o njegovom značaju dalje. Videti
Vukotić Lazar, Beogradsko razdoblje, op.
cit., str. 113.
Kovačević u svojoj monografskoj studiji o Generalštabu
raspravlja o simboličkom sadržaju zgrade, ali sumnja
– bez objašnjenja – da Sutjeska predstavlja »korektno«
čitanje. Kovačević je verovatno u pravu kada kaže
da je Dobrović, koji je već imao problem sa provođenjem
projekta, možda ohrabrivao upućivanje na bitku,
kao način da osigura veću podršku od vojske i javnosti;
ali nikada ne objašnjava zašto bi »diskusija o Sutjesci«
trebalo da bude »nadvladana«; videti B. Kovačević,
Arhitektura zgrade Generalštaba, op.
cit., str. 109.
Konačno Perović, koji je odgovoran za najveći broj
naslova o Dobroviću, nikada nije pomenuo nijednu
reč o Sutjesci. To nije iznenađenje kada se uzme
u obzir oštra kritika socijalističkog perioda u
njegovoj poslednjoj knjizi o srbijanskoj arhitekturi;
u takvom okviru, Perović je morao da odvoji Dobrovića
od njegovog političkog konteksta da bi ga slavio
kao heroja srbijanske arhitekture. Videti M. Perović,
S. Krunić (ur.) »Nikola Dobrović«, Centropa
br. 1, januar 2003, str. 67–78; M. Perović, Srpska
arhitektura XX veka, Arhitektonski fakultet,
Beograd 2004, str. 160.
20 N. Dobrović,
»Pokrenutost prostora«, op. cit., str.
42–43. Ali iako Generalštab doista ne nosi znakove
formalne sličnosti sa socijalističkim realizmom,
njegov monumentalni »herojski« karakter na čudan
način se slaže sa sovjetskim stilom.
21 Videti H.
Bergson, Creative Evolution, op. cit.,
str. 333.
22 Bilo je ovo,
naravno, pre Gilles Deleuzeove knjige Bergsonism
(1966), obnavljanje interesa za zaboravljenog filozofa,
koje je dostiglo vrhunac 1990.
23Ibid.,
citirano ovde i dalje prema reprintu u Urbanizam
Beograda br. 58, 1980, str. 39; preveo autor.
24 Za Korbizjeovu
definiciju »arhitekturalne promenade«, videti Le
Corbusier and Pierre Jeanneret, Oeuvre complete,
vol. 2, izd. Girsberger, Zürich 1964, str. 24. Giuliana
Bruno ukazuje na genealogiju paralela između filma
i arhitekture i, između ostalog, Atlas of emotion:
journeys in art, architecture, and film, Verso,
London i New York 2002.
25 Videti Toman
Brajović, Sutjeska u delima likovnih umetnika
Jugoslavije, Obod, Cetinje 1969.
26 Najranija
referenca koju sam našao je: M. Mitrović, »Osobeno
delo Nikole Dobrovića«, Politika, 26. jul
1964, str. 16.
27 B. Kovačević,
Arhitektura zgrade Generalštaba, op.
cit., str. 75, n. 185. Članak o kojem je reč
je: Zoran Manević, »Savremena arhitektura Jugoslavije«,
Architecture d’Aujourd’hui br. 112–114,
1964, str. XXVII.
28 B. Kovačević,
Arhitektura zgrade Generalštaba, op.
cit., str. 136.
29 Videti fusnotu
17.
30 Charles Jencks
ovako je definisao »postmodernu« arhitekturu; videti
C. Jencks, Jezik postmoderne arhitekture,
treće revidirano i prošireno izdanje, Rizzoli, New
York 1981, str. 6. Ali ova definicija upućuje na
više nego što je konvencionalno poznato kao postmoderna
arhitektura, priključujući i svoj stariji termin
»multivalenca«. Generalštab iz hronoloških i drugih
razloga ne kvalifikuje se kao postmoderan, ali savršeno
odgovara definiciji dualno kodirane arhitekture.
31 Za kasniju
interpretaciju Barselona paviljona videti Wolf Tegethof,
From Obscurity to Maturity: Mies van der Rohe’s
Breakthrough to Modernism«, u: Franz Schulze (ur.),
Mies van der Rohe: Critical Essays, Muzej
moderne umetnosti, Njujork 1989, str. 29–94.
32 Videti Srđan
Jovanović Weiss, »NATO kao arhitekturalna kritika«,
Cabinet br. 1, Winter 2000.
33 Ibid.
|
| | | |