Rade Neimar
Uz pitanje ko je bio Rade Neimar upravo imamo
još jednu aktuelnu nepoznanicu; čija je firma
»Rade neimar« d. o. o.? Ili, možda, to i nije
baš nepoznanica, jer kako saznaje Kurir,
»Građevinska kompanija ‘Rade neimar’ d. o. o.,
iza koje stoji Srpska pravoslavna crkva, odnosno
Eparhija raško-prizrenska i episkop Artemije,
osnovana je bez znanja crkve i, kako je utvrđeno,
u obnovi svetinja na Kosovu poslovala je nezakonito«
(26. 08. 2008).
U svakom slučaju ova »misterija« će se uskoro,
verujemo, svakako razrešiti.
Pa da se vratimo lepšoj prošlosti. Dakle, ko
to beše neimaru Rade? Najkraće, u pitanju je,
kako čitamo u rečniku Narodne književnosti
(R. Pešić i N. Milošević-Đorđević), »stajaće
ime u epskim pesmama za vešta graditelja kakvog
manastira ili grada (Ravanice, Skadra)«. Tu
se još dopušta i mogućnost da bi moglo biti
i istorijsko sećanje, zapamćeno u narodnoj pesmi,
na graditelja Ljubostinje. A crkvu ovog manastira
– zadužbinu kneginje Milice – gradio je, kako
to svedoči na pragu unutrašnjeg portala crkve
uklesano ime, protomaistor Borovik Rade
(natpis je nešto istrven). Ne zna se da
li je bio samo graditelj crkve ili je njegovo
delo takođe plitko reljefna dekoracija sastavljena
od prepleta i biljnih ornamenata. Ljubostinjska
crkva – jedna od najlepših – verovatno nije
jedina koju je Borović sagradio. Ona pripada
velikoj grupi stilski jasno određenih arhitektonskih
spomenika u moravskoj Srbiji iz poslednje četvrtine
XIV i prve polovine XV veka (poznatoj Moravskoj
školi). Za narodnog pevača Rade neimar je graditelj
i manastira Ravanice (a zna se da nije bio);
otuda, valjda, što je kao grobnica kneza Lazara
i matica njegovog kulta Ravanica ostavila daleko
snažniji trag u narodu od Miličine Ljubostinje.
Poreklo Rada Borovića nije poznato; po imenu
i prezimenu zaključuje se da je iz Zahumlja
(Humske zemlje, u srednjem veku naziv oblasti
između Neretve i dubrovačke međe) ili Zete odakle
su u Srbiju pristizali vrsni zidari i kamenoresci.
Dovodi se u vezu sa porodicom Boroja Radojevića
iz Dubrovnika, poreklom iz Bara.
Iako reči protomajstor i majstor (od srednjelatinskog
magister, pa moistor, majstor) i danas žive
u našem savremenom jeziku uz ime slavnog graditelja
veoma rano probio se turcizam neimar.
Tačnije, u pitanju je balkanski turcizam arapskog
porekla (mimar); arapsku reč
(mi'mar) preuzeli su Turci,
a potom je prihvaćena u srpskom zabeležena kao
»majmar, majmor,
meimar, naimar,
neimar u značenju graditelj,
arhitekta«.
A put u epiku svih balkanskih naroda trebalo
bi da je vodio, pretpostavlja S. Gacović, preko
makedo-rumunskog izraza majmare.
Pa se, tako, u lirskim narodnim pesmama (manje
u narodnim pripovetkama i zagonetkama) »kod
Grka, Makedorumuna, Srba, Muslimana, Hrvata,
Bugara i Albanaca, pored ostalog, pominju lična
imena graditelja i njihove titule, kao npr.
Manojlo majmare, Giani maimarlu, Rajko majmarin,
naimar Davor, neimar Rade, neimar Marko, neimar
Đura, neimar Mitra«.
U današnjem jeziku reč neimar,
uz graditelj, arhitekta,
građevinski inženjer,znači i glavni
majstor, starešina majstora koji rukovodi
gradnjom, zidanjem, zidar,
građevinar,pa tvorac, stvaralac
(»umetnici moraju biti neimari duše«).
I ova tuđica ima, kao i obično, svoje izvedenice:
neimarka (žena neimar,kao
i vrsta ptice koja se ističe umešnošću građenja
svojih kućica od šiblja),neimarstvo
(»prava strast bili su mu matematika
i neimarstvo«), neimarski,
neimariti (»Gospodin Dorit...
je imao čime da zaposli duh neimareći svoj zamak«).
Zabeležena su i prezimena Neimarević,
odnosno Neimarović.
I jedan masonski časopis (pokrenut u Beogradu
1914. godine) »namenjen obaveštavanju šire javnosti
o ciljevima i organizaciji slobodnog zidarstva«
nosi naziv Neimar. Tako
se naziva i jedan lep kraj Beograda, a imamo
i Ulicu Rada Neimara.