Žrtve i brojevi
Skica za
grupni portret zatočenika logora Banjica*
Primena najbrutalnijih metoda torture za vreme
ispitivanja, često sa smrtnim ishodom, surovost
kao uobičajeni vid ponašanja prema zatvorenicima,
pljačka njihove imovine prilikom dolaska u logor,
ucenjivanje i iznuda novca i dragocenosti od porodica,
otimanje hrane koje su slale porodice, užasne
zdravstvene prilike, skučenost prostora i lišavanje
poslednjih ostataka privatnosti, bili su »opšta
mesta« životnih prilika onih logoraša Banjičkog
logora koji su posle »klasifikacije« izbegli likvidaciju.
Logor Banjica je, uprkos tome, bio i mesto žilavog
otpora, ali i političkih i ideoloških podela unutar
zatvoreničke populacije, što je podsticala logorska
uprava preko svojih provokatora.
Pogubljenja zatvorenika vršena su i u samom logoru,
ali je većina streljana ili obešena na stratištima
u okolini Beograda...
... Takođe jedan deo bivših banjičkih zatvorenika
izgubio je život posle prebacivanja u nacističke
logore van Srbije, ili zbog bolesti i teških uslova
života na prinudnom radu ili iz nekih drugih uzroka.
Deo tragične istorije Banjičkog logora jeste i
pokušaj okupacionih vlasti da iskopavanjem i spaljivanjem
tela ubijenih na stratištu u Jajincima unište
fizičke tragove svojih masovnih zločina i genocidne
prakse na velikim otvorenim lomačama.
Zatočenici su korišćeni i za radove van logora,
u gradu i njegovoj okolini (kopanje kanala, raščišćavanje
ruševina), a kako je oskudica radne snage postajala
sve prisutnija, pojedine grupe upućivane su i
dalje (u proleće 1943. na poljske radove u južnom
Banatu). Izlazak na rad ili boravak u bolnici
otvarali su makar i malu mogućnost za bekstvo.
Zabeleženo je da su sa stratišta u Jajincima uspela
da pobegnu samo tri logoraša...
... Zločinu počinjenom u logoru uvek prethodi
proces dehumanizacije. Žrtvama se oduzima individualni
identitet. Svode se na pojedinca, ili još češće
na grupu kojoj je oduzet status ljudskih bića
i koju je dozvoljeno ubiti. Ljudi postaju »stvari«
koje je moguće rashodovati i otpisati. Postaju
brojevi, cifre u logorskim knjigama i statistikama,
koje agenti neuredno »knjiže« i sa podjednakom
lakoćom, odsustvom savesti i nemarnošću »rasknjižuju«.
Ljudski životi, imena, likovi, profesije, sudbine,
godine, stečena iskustva, postaju »logorski broj«
koji je lako poništiti, precrtati, brisati, zaboraviti.
Tako se dolazi do zločina koji je uvek unapred
smišljan, i pripreman. Postojanje namere neoborivo
svedoči da je zločin učinjen svesno. Vrše ga osobe
čiju svest izobličuje fanatizacija – rasna, politička,
ideološka, nacionalna. U njega je uključena osveta,
kompleks, udvorištvo, sadizam, iskazivanje moći,
uklanjanje nepoželjnih, materijalni dobitak, primitivizam,
strah... Spisak ljudskih slabosti je nedopustivo
dug i gotovo sve one participiraju u zločinu.
Zločin je istovremeno i kazna, ali i dobro organizovani
i institucionalizovani čin.
Od broja se mora poći u pokušaju da se žrtvama
»Koncentracionog logora Beograd – Banjica« ponovo
vrati individualni identitet. U »Banjičkim knjigama«
zatočenicima je dodeljeno 23.637 brojeva. Iza
svakog broja se nalazi ime, prezime, zanimanje,
datum i mesto rođenja, ime roditelja, bračni status,
mesto življenja, ponekad i nacionalnost, da li
ima dece i podatak da li je registrovani zatočenik
bio kažnjavan ili pod istragom. Broj postavljenih
pitanja i datih odgovora nije standardizovan,
tako da i informacije koje se kriju iza logorskog
broja nisu uvek dostupne. Ti šturi i ne baš uvek
precizni podaci uokviruju »bivši život« zatočenika.
Uporedo sa tim, bez suvišne reči, zabeleženi su
i važni detalji o životu koji počinje dolaskom
u logor – datum prijema, institucija koja je zatočenika
dovela, sudbina – »streljan«, »stradao«, »odveden
od SS-a« »deportovan«, »po potraživanju vraćen«,
pušten u slobodu«... U nekoliko redova, na brzinu
i aljkavo ispisanih iza broja, zabeležena je prošlost,
sadašnjost i, ukoliko je uopšte bilo, budućnost
logoraša.
Ispisani u nizu, »brojevi«, »imena«, »datumi«
govore o ljudima stopljenim u masu teško raspoznatljivih
obrisa, svrstanu u grupe, transporte, kolone koje
zamiču iza visokog zida i bodljikave žice Banjičkog
logora... Oni su istovremeno polazište i potresno
svedočanstvo bez koga se ne mogu razumeti godine
Drugog svetskog rata u Srbiji, Jugoslaviji, na
Balkanu, sagledati pogubnost ideologije nacizma,
objasniti institucija koncentracionog logora.
Žalosno iskustvo XX veka iznedrilo je obrazac
represije nad civilnim stanovništvom, pripadnicima
rasnih, etničkih i religijskih grupa, političkim
protivnicima i pod pojmom »koncentracioni logor«
uvelo ga u rečnik običnih ljudi na svim jezicima
sveta... Kako normalan ljudski um samo uz veliki
napor može da zamisli akte brutalnosti koje u
jedinstvenom obliku označava pojam »koncentracioni
logor«, brojevi nam uz ostalo mogu pomoći da što
racionalnije objasnimo pojavu koju taj pojam označava.
Izloženi u niz, »brojevi« tako postaju neumoljivi
prenosnici poruka o prošlosti, jednom vremenu
i »tehnologiji zločina« koji proizvodi milione
žrtava. Brojevi koje u sebi kriju »Banjičke knjige«
postaju empirički uzorak na kojem možemo sagledati
brojne i mnogo šire fenomene karakteristične za
godine Drugog svetskog rata, XX vek i veliku nepoznanicu
kakva je ljudska priroda.
* Iz: Logor
Banjica, logoraši 1941–1944, Istorijski arhiv
Beograda, Beograd 2009, str. 21, 22 i 23. Oprema
redakcijska.
|