Kako je počelo, borba protiv
korupcije u Srbiji podseća na trku na sto metara
na nekoj seoskoj olimpijadi. Napeti trkači čekaju
na znak za start, ali se u međuvremenu nešto desilo
sa pištaljkom, pa se umesto snažnog zvižduka čuje
mlaki pisak. I nije bitno što su neki trčali,
a drugo odustajali, organizatoru je važno da je
trka održana. Ko mari za rezultate.
Zašto je slika Agencije, novog glavnog trkača
u borbi protiv korupcije i važnog uslova za stavljanje
Srbije na belu šengensku listu, uprkos velikoj
promociji i kadrovskom zaokruživanju, u suštini
deprimirajuća?
Pravnici upozoravaju da odluke Agencije
mogu ili da se ne realizuju ili da se
iz raznih administrativnih razloga odlažu.
Sam Čupić kaže dalje: »Ali pošto Agencija
nije izvršni organ, mi ćemo od državnog
revizora tražiti da proveri te izveštaje«
(o finansiranju stranaka). Državni revizor
je, međutim, reagovao već na ranije slične
najave rečima da »to nije u planu«. Uzgred,
Državna revizorska institucija postoji
već četiri godine, a revizor, kadar koga
je Koštuničina vlada dovela iz Niša, postoji
godinu dana. Do sada nije obavio nijednu
reviziju državnog budžeta što mu je primarni
zadatak, a iz duboke anonimnosti izašao
je kada se jedanput javno požalio da nema
prostor za rad. Revizori su u svetu cenjeni
|
|
|
|
U tonu velikih očekivanja
govorio je 11. avgusta
za list Danas
predsednik Upravnog odbora
Agencije Čedomir Čupić.
»Spremni smo da zakoračimo
u tamni vilajet finansiranja
političkih stranaka, jer
Zakon Agenciji daje odrešene
ruke i tu šansu treba
iskoristiti.« Stručnjaci,
međutim, nedvosmisleno
kažu da Agencija, u toj
oblasti na koju se ukazuje
zbog korupcije koja se
preliva u sve pore života,
nema mogućnosti da sprovodi
svoje odluke, odnosno
da Agencija nema izvršnu
funkciju niti ovlašćenja,
dok u Zakonu samo piše
da Agencija »obavlja poslove
u skladu sa zakonom kojim
je uređeno finansiranje
političkih stranaka«. |
|
|
|
|
stručnjaci, koji izazivaju poštovanje.
Ovde će se malo ko plašiti nepoznatog činovnika
čija plata iznosi dve prosečne plate u Srbiji
i koji još nije zavirio u odavno razvaljeni državni
budžet.
Zorana Marković, direktorka Agencije za borbu
protiv korupcije, u intervjuu Beti definiše instituciju,
kojom će rukovoditi od naredne godine, uglavnom
negativno: »Mi nismo institucija koja goni počinioce
krivičnih dela, za to su zadužena tužilaštva,
mi nismo institucija koja otkriva počinioce, to
radi policija, mi smo institucija koja je sebi
postavila za cilj da spreči pojave kakve smo imali
u bliskoj prošlosti, koje su dovele do afera«.
A onda priznaje da postoje teškoća i nesporazum:
»Mi se zovemo Agencija, ali Zakon nas postavlja
kao instituciju više preventivnog i edukativnog
karaktera«. Teško da u takvim okolnostima može
biti reči o »odrešenim rukama« koje pominje Čupić.
U Zakonu o Agenciji dalje piše da su njeni najvažniji
zadaci da nadzire sprovođenje Nacionalne strategije
za borbu protiv korupcije i da daje mišljenje
u vezi s tim. Drugi njen zadatak je rešavanje
o sukobu interesa, odnosno da pazi koliko funkcija
ima neki funkcioner i da li mu one omogućavaju
koruptivne poslove itd. Direktorka Marković kaže
da u takvim slučajevima Agencija može da utvrđuje
prekršajne i krivične sankcije »ne direktno, ali
imamo ovlašćenja da podnosimo prekršajnu i krivičnu
prijavu«. To je ujedno i jedina nadležnost Agencije.
Samo što takvu »nadležnost« ima i svaki građanin
u ovoj zemlji, pa razlika može biti samo u »težini«
onoga ko podnosi prijavu. Do sada su ova pitanja
bila u nadležnosti skupštinskog odbora na čije
prijave do sada nije bilo reakcija tužilaštva,
tako da se došlo dotle da neki funkcioneri, kao
Dragan Marković Palma ili predsednica parlamenta
Slavica Đukić Dejanović, sami određuju da li su
u sukobu interesa. Međutim, oko jednog zadatka
Agencije nema nedoumica. Naprotiv, on je već postao
mamac za medije, a možda će biti i poslastica
za građane željnih senzacija. Agencija će, naime,
voditi registar funkcionera i evidenciju njihove
imovine i prihoda. Već se pripremaju imovinske
kartice, tako da će javnost imati funkcionere
na dlanu. Nije li to najbolji način da se zamagli
stvarna nemoć Agencije koja je zamišljena kao
institucija sa 120 do 180 ljudi, a da se istovremeno
omogući da se stara praksa nastavi? Inače, sve
podatke o imovinskom
stanju funkcionera poseduje poreska uprava,
tako da je Agencija za takav posao veoma
skup projekat, koji dolazi baš u vreme
kada i premijer govori o smanjenju administracije.
Umesto da se osnažuje nezavisnost i efikasnost
državnog revizora, tužilaštva i poreskih
službi, osniva se Agencija kao da će ona,
bez stvarnih nadležnosti, zameniti sve
njih i postati srpski Eliot Nes u lovu
na 13.000 funkcionera, koliko ih ima u
Srbiji.
Savet Evrope nije tražio da se osniva
jedna ovako glomazna i skupa institucija,
tvrdi predsednica Saveta za borbu
|
|
|
James Abbott McNeill
Whistler,
Nocturne in Black and Gold St Mark's,
Venice, 1879-1880.
|
|
protiv korupcije Verica Barać. Ona kaže da se
odstupilo od 20. principa SE koji se zalaže za
postojanje više manjih, ali efikasnih tela za
borbu protiv korupcije. Naša vlada je, međutim,
odlučila drugačije kako bi, pored ostalog, mogla
da opravda gašenje Saveta za borbu protiv korupcije
koji je odavno prepoznatljiv ne samo po tome što
je upozoravao na loš način privatizacije i uništavanje
proizvodnje u Srbiji, već i po uspešnom otkrivanju
velikih afera, kao što su, na primer, »Sartid«,
Luka Beograd, »C Market«, »Jugoremedija«, Šinvoz«.
Njegova zasluga je i u tome što je ohrabrio i
pomogao mnogim radnicima da otvore pitanje obespravljenosti
i pljačke, dok su sindikati ćutali. I dok se osniva
jedna agencija koja će edukovati i održavati simpozijume,
cele oblasti u kojima je mogućnost korupcije velika
ostaju nepokrivene. Na primer, to je slučaj sa
javnim nabavkama u preduzećima; u policiji i BIA
javne nabavke su već proglašene tajnim. Zatim,
tu su i štetni ugovori, trgovanje zemljištem koje
je javno dobro i koje će posle izmena Zakona o
prostornom planiranju postati privatno vlasništvo
onih koji tu poseduju makar i magacin. I predsednik
države najavljuje u Kini da će Beograd dobiti
novu luku, kao da jednu već nema, mostovi na Adi,
u Beškoj i autoput grade se bez građevinske dozvole,
a to je krivično delo za čije se procesuiranje
nije odvažilo tužilaštvo niti je na ta mesta dolazila
inspekcija. Posla ima previše za jedan Savet,
tako da je neumesna primedba Čedomira Čupića da
Savet polaže pravo na monopol u borbi protiv korupcije.
Sam Savet će nastaviti da radi, mada u neizvesnosti
i u otežanim kadrovskim uslovima. Planira da ispita
slučajeve korupcije u zdravstvu i na univerzitetu,
a već je u završnoj fazi izveštaj o korupciji
na železnici. Pratiće, uprkos krivičnim prijavama
koje su protiv predsednice Verice Barać podneli
tajkuni, šta se događa sa Lukom Beograd i primaće
i nadalje predstavke radnika i građana, jer i
na taj način dolazi do podataka o sistemskoj korupciji.
Za razliku od Agencije, čiji je osnivač Skupština,
Savet za borbu protiv korupcije je vladino telo,
ali to ne znači da ima njenu podršku. Naprotiv.
Premijer Mirko Cvetković se prema njemu odnosi
učtivo potcenjivački. Zgoda sa sastanka premijera
i predsednice Saveta, koju je ona ispričala za
Republiku, sasvim lepo ilustruje taj
stav. Naime, umesto da odgovori na konkretno pitanje
u vezi sa Lukom Beograd, premijer je počeo uopšteno
da se žali kako je njemu palo u deo da rešava
sve probleme Srbije od 1804. godine do danas.
Sada će mu sa Agencijom verovatno biti lakše.