Početna stana
 
 
 
     

 

Jasmina Tešanović, Škorpioni – dizajn zločina, izd. VBZ, Beograd, Zagreb, Sarajevo, 2009, predgovor Dejan Anastasijević

Brutalnost nekajanja

Kada je u leto 2005. godine televizija B 92 objavila video-snimak kako se pripadnici formacije Škorpioni obesno iživljavaju nad šestoricom ni krivih ni dužnih bošnjačkih civila od kojih su trojica bili maloletni, da bi ih na kraju uz ciničan smeh i najgore uvrede streljali pa još sve to i ovekovečili kamerom, uspavana srpska javnost je prvi put spoznala svu strahotu zločina u bosanskom ratu koje su učinili njihovi sunarodnici. U vreme kada je snimak obelodanjen vodile su se žustre polemike ne samo oko broja stradalih Bošnjaka u Srebrenici između 11. i 16. jula 1995. godine, nego i oko toga da li se taj masovni zločin – koji će desetak godina kasnije Međunarodni sud pravde u Hagu definisati kao genocid – uopšte dogodio.
Surovo ubistvo mladih Bošnjaka, međutim, ostavilo je jak utisak na srpsku javnost, čak i onu sklonu verovanju da je Srebrenica obična izmišljotina, pa je državni tužilac brže-bolje reagovao. Pokrenut je istražni postupak, u rekordnom roku su uhapšeni skoro svi učesnici snimljenog zločina i suđenje je počelo već potkraj te 2005. godine i trajalo skoro dve godine sve do kraja aprila 2007.
Svoje dnevničke zabeleške i utiske sa ovog suđenja pripadnicima Škorpiona objavila je u
zasebnom izdanju poznata književnica, prevoditeljka i feministkinja Jasmina Tešanović.
Iz dana u dan Tešanovićeva je posmatrala i analizirala lica tih ubica, njihovo ponašanje na sudu, tragove eventualnog kajanja. Osim jednog (Petraševića) koji je priznao da je učinjen nepotreban zločin i da se kaje zbog toga, ostali su se ponašali više-manje bahato. Ostali su pri tvrdnji da su »samo izvršavali naređenja«. Od koga su ta naređenja dobijali – odbijali su da odgovore. Čak i na pitanja sudije odgovarali su kratko, odsečno, drsko, sa omalovažavanjem. Prvobitan utisak koji je snimak zločina učinio na javnost u Srbiji protekom vremena je bledeo pa su optuženi, kao i njihovi advokati, dobijali na kuraži. Sudija je bila žena pa su i tu činjenicu iskoristili da neka njena pitanja koja su se ticala vojnih stvari (činovi, formacije, taktičke zamisli) ismeju i proglase neznalačkim. Osim
 
Petranovića (»izdajnika« koji je sve pokajnički priznao) drže se zajedno, ne optužujući se međusobno. Jasminu to neodoljivo podseća na nepisana pravila mafije o kojima je toliko slušala. Nisu nimalo izgubili od onog paklenog uverenja koje je na nesreću vladalo i u široj srpskoj javnosti naročito 1991. i 1992. godine o tobožnjoj rasnoj nadmoći Srba (»I Bog je danas Srbin« – Radovan Karadžić, aprila 1992), o višim i nižim narodima. Ako ubiješ nižu vrstu to ne samo da nije zločin nego svojevrsni nacionalni zadatak. Takvo držanje optuženih podsetilo je Tešanovićevu na najcrnje nacističke teorije i vratilo je u vreme s početka devedesetih.
Posebna priča su supruge i rođaci optuženih. Supruge žargonski naziva Škorpionke. Lepo obučene, one mlađe u mini suknji, našminkane, doterane, veselo međusobno razgovaraju. A kada počne suđenje znaju i te kako da viču, galame, aplaudiraju svojim muževima. Sudija ih opominje ali uzalud. Osećaju da poseduju neku moć, da imaju nekog moćnog zaštitnika. Sudski čuvari i policajci su prema njima vrlo susretljivi.
Advokati se ponašaju kao da su i sami članovi Škorpiona, toliko strasno se unose u odbranu. To, zapravo, i nije odbrana, to je jasan ideološki stav koji treba po svaku cenu izneti. Mnogi mediji, naročito štampani, svojim tekstovima kao da pravdaju ove ljude-zveri. Nigde se, doduše, izričito ne kaže da su srpski heroji, ali iz autorskog pristupa izveštaju sa suđenja čitalac treba da izvuče upravo takav zaključak. Brutalnost zločina, još više brutalnost nekajanja, čine da se u celokupnoj atmosferi u sudnici oseća kako isparava svaki osećaj za pravdu i moralnost. To je ono što autorku najviše peče i ona neretko ne može da zaustavi suze. Od tuge za nevino stradalima, ali i od besa što je nemoćna da bilo šta učini da ove zlikovce ućutka. Ljuta je i na sudiju koja im, postavljajući određena pitanja, daje mogućnost da elegantno skrenu sa teme neposrednog zločina zbog kojeg im se sudi, i upuste se u ideološka i politička tumačenja ne bi li celom suđenju dali politički karakter.
Ton suđenja Škorpionima u upravnoj je srazmeri sa tonovima političke konstelacije snaga u Srbiji. Obe Koštuničine vlade (2004–2008) su jasno i bez ikakvih ograda javno relativizovale srpske zločine. U pomoć im je pritekla ona užasna i od upotrebe izlizana teza kako »u svim ratovima sve strane čine zločine« pa su tako »svi krivi«. Nažalost, ni vlast koju je 2008. godine formirala Tadićeva stranka nije ni za pedalj promenila takav odnos prema bosanskom ratu. Iako ima koalicijsku većinu ona ni do danas nije usvojila najobičniju Deklaraciju o genocidu u Srebrenici kojom bi se postmiloševićevska Srbija ogradila od one prethodne, od genocidnog zločina i osudila ga. U današnjoj Srbiji se odbija čak i deklaracija koja načelno nikoga ne obavezuje ni na šta, već u sebi jedino nosi snažan moralni pečat.
Stoga s pravom Jasmina Tešanović zaključuje kako se »ovde i sada« Srebrenica ali i drugi zločini ne samo potiskuju nego – onda kada su očiti i belodani pa još i kamerom snimljeni – na svojevrstan način dizajniraju i tako dizajnirani predočavaju javnosti. Otuda i naslov ove knjige koju treba obavezno pročitati.
  Zlatoje Martinov
 
Udžerica, čatrlja, ćumez
1.07. - 31.08.2009.
     


Danas

 
 
 
 
Copyright © 1996-2009