Knjiga Pavla Levija
Raspad
Jugoslavije na filmu svoju je izvanrednost
demonstrirala već svojim originalnim izdanjem,
Disintegration in Frames: Aesthetics and Ideology
in the Yugoslav and Post-Yugoslav Cinema
(Stanford University Press, 2007). U svom izvornom
kontekstu angloameričke akademije, ova studija
o uzajamnom prožimanju ideologije i estetike u
jugoslavenskom filmu označila je da je stadij
primitivne akumulacije znanja o jugoslavenskom
filmu nepovratno prošao.
Neće biti na odmet podsjetiti da na zapadnoj akademiji
jugoslavenski film nije bio detaljnije izučavan.
Kao što je inače bio slučaj sa studijama zapadnih
autora o filmovima i kinematografijama evropskog
Istoka, studije o jugofilmu prvenstveno su bile
elementarne hronološke historije jugoslavenske
kinematografije. Ne smijemo zaboraviti niti hladnoratovsku
optiku koja je nalagala da jugoslavenski film
prije svega bude prepoznat kao nešto što dolazi
iz jednog totalitarnog režima. Dok je hollywoodski
film mogao biti analiziran uz primjenu najrazličitijih
teorijskih aparata, analize filmova iz »totalitarnog
socijalizma« uglavnom su završavale u procjeni
toga je li neki film subverzivan prema vladajućem
režimu ili ne. (U prvom bi slučaju, naravno, bio
prepoznat i hvaljen kao
high art, u drugom
optužen za propagandu ili prešućen kao nešto posve
bezvrijedno.)
Pavle Levi napravio je obrat u odnosu na tu praksu.
Disintegration in Frames ne samo da je
na zapadnu akademiju donijela nova znanja o jugoslavenskom
filmu, nego je iz temelja reartikulirala nepisana
pravila o tome kako se smije ili može pisati o
filmu koji dolazi s evropskog socijalističkog
Istoka. I površan pregled sadržaja Levijeve studije
to sasvim zorno ilustrira.
Prvo poglavlje knjige, »Crni talas i marksistički
revizionizam«, analizira ideološke pretpostavke
i efekte tzv.
novog jugoslavenskog filma
s kraja 60-ih i početka 70-ih. Ideološku subverzivnost
ovih filmova – koja je za posljedicu imala i njihov
proskribirani status – ne pripisuje (pretpostavljenom)
antikomunističkom disidentstvu njihovih autora,
nego kritičnosti koja je mnogo bliža njima, suvremenoj
praxis filozofiji. Osim toga, dok se pojmom crni
talas obično vrši stanovita homogenizacija novog
jugoslavenskog filma, Levi
demonstrira da se iza
pretpostavljenog uniformnog »crnila« kriju
različite estetike: na primjer, potcrtava
razliku između efekata montaže kod Dušana
Makavejeva i Lazara Stojanovića, iako
se površnim gledaocima može učiniti da
kod obojice imamo istu vrstu montaže koja
spaja naizgled nespojive, heterogene elemente.
Naredno poglavlje, »Jugoslovenstvo bez
rezerve«, pravi neočekivan potez za studiju
o filmskoj teoriji: u njegovom fokusu
je TV serija »Top lista nadrealista« kao
medijski najuspjelije ostvarenje Novog
primitivizma. Potez je višestruko
provokativan i značajan. Osim što Levi
njime podsjeća da je film uvijek dio šire
medijske sfere, TLN je za Levija vrhunski
primjer medijskog fenomena koji omogućava
istraživanje dinamike jugoslavenskog identiteta,
njegovih dosega i granica u posljednjoj
deceniji socijalističke Jugoslavije. Čini
se da je upravo ovo poglavlje koje čita
TLN kroz teoriju francuskog psihoanalitičara
Jacquesa Lacana nadahnulo Slavoja Žižeka
da Nadrealiste prošle
|
|
|
godine uvrsti u svoj repertoar referenci (videti
In Defense of Lost Causes).
New primitives nudi i kopču za treće
poglavlje »Estetika nacionalističkog uživanja«,
koje kroz filmove Emira Kusturice analizira dodatne
obrate ideologije jugoslavenstva. Levi se ne priklanja
danas pomodnoj praksi koja u Kusturičine rane
radove retrospektivno učitava njegove aktualne
političke i ideološke stavove. Prema Leviju, autentično
jugoslavenstvo koje je porodilo »Sjećaš li se
Dolly Bell« i »Oca na službenom putu«tek će u
kasnijim Kusturičinim filmovima pervertirati u
jugoslavenstvo u etnocentričnom ključu, odnosno
u jugoslavenstvo kao šifru za promicanje partikularnih
interesa politike Miloševićevog Beograda. Taj
proces, prema Leviju, nije bio (pred)određen nikakvom
teleologijom, nego je posljedica konkretnih ideoloških
konflikta u kojima je Kusturica sudjelovao.
»Objašnjenje mržnje, ozakonjenje mržnje«, četvrto
poglavlje knjige, analizira primjere različitih
strategija kojima su nacionalistički konflikti
u kojima je uništena Jugoslavija »normalizirani«:
oni mogu biti »objašnjeni« kako balkanskim kismetom
(»Prije kiše« Milča Mančevskog), tako pozivanjem
na razne ključne povijesne konflikte, poput onog
između Turaka i Srba (»Nož« Miroslava Lekića)
ili »križnog puta« u Bleiburgu (»Četverored« Jakova
Sedlara). Ipak, istinski »junak« ovog segmenta
analize jest niskobudžetni film Ivana Sabljaka
»U okruženju«. Prema Leviju, razmetljivi etnofobični
stav ovog
trash uratka daje važniju lekciju
o nacionalističkoj ideologiji od prethodno pomenutih
filmova, lekciju da »možda iza tih etničkih tenzija
nema nikakvog drugog pokretača osim
ideološke
sile samog nacionalizma – nacionalizma kao
savremenog društveno-političkog događaja koji
orkestriraju i koji žive njegovi tvorci, propagatori,
egzekutori i slučajni saputnici« (str. 181). Analize
dokumentarnog filma Želimira Žilnika »Tito po
drugi put među Srbima« i igranih filmova »Autsajder«
Andreja Košaka i »Kako je počeo rat na mom otoku«
Vinka Brešana, dodatno osvjetljavaju mehanizme
i mrtvouzice kolektivne identifikacije, od ostataka
nekadašnjeg »bratstva i jedinstva« do danas aktualnog
jedinstva etničke zajednice.
Posljednje poglavlje, naslovljeno »O etničkom
poglavlju kao
acousmetre-u«, još detaljnije
istražuje strategije u predstavljanju etničkog
neprijatelja. Nakon ekstenzivne (i dosad najrazrađenije)
analize filma »Lepa sela lepo gore« Srđana Dragojevića
kao primjera ideološkog trijumfa etnofobije, Levi
kao zanimljiv i opet iznenađujući estetski i ideološki
kontrapunkt navodi TV dramu »Poslije bitke« Muhameda
Hadžimehmedovića. Poglavlje zatvaraju reference
na filmove »Savršeni krug« Ademira Kenovića i
»Troskok« Srđana Vuletića.
I dok je na Zapadu Levi rasvijetlio skandal reduktivnog
pristupa jugoslavenskom filmu, pojavljivanje njegove
knjige u postjugoslavenskom kontekstu osvjetljuje
još i više. Prije svega,
Raspad Jugoslavije
na filmu razotkriva ovdašnje odsustvo
filmske teorije same, odnosno činjenicu da u postjugoslavenskim
intelektualnim i akademskim krugovima ne postoji
samo disciplinarno polje filmske teorije i historije
filma. Vrijedilo bi istražiti uzroke takvog stanja,
konačno rasvijetliti cijelu jednu historiju potiskivanja
filmske teorije onim što se kolokvijalno zove
filmska kritika i publicistika a što je oličeno
u cijeloj jednoj plejadi
tirnanića,
pajkića,
munitića,
volkova i dr., i njihovoj
ostavštini. No, ne samo da se Levi bavi nečim
što kod nas nije niti prepoznato kao disciplina,
nego je problematičan i sam način na koji radi
to što već radi. Naime, njegov analitički pristup
razotkriva još dva skandala, dvije glavne paradigme
u okviru kojih se ovdje i sada proizvodi znanje.
To su nacionalna paradigma i totalitarna paradigma,
u postjugoslavenskom kontekstu nerazmrsivo isprepletene.
A propos nacionalne paradigme, Levi ignorira
kategoriju nacionalne kinematografije, stavlja
je pod navodnike i tvrdi da je sputavajuća. Neoportunost
ove geste ne može se precijeniti u postjugoslavenskom
kontekstu, u kojem je imperativ nacionalnog u
filmskoj
kritici i historiji
jači nego ikad. Filmska historija postaje
dijelom historije nacionalne kulture,
a film se počinje tretirati kao utjelovljenje
nacionalne supstancije. Dodajmo tome i
već neko vrijeme popularnu pretpostavku
da je jugoslavenska kinematografija naprosto
bila puki zbir nacionalnih kinematografija,
te da je, baš kao što je sama Jugoslavija
bila tamnica naroda, jugo-kinematografija
bila tamnica nacionalnih kinematografija.
U Beogradu su, recimo, prošle godine,
objavljene četiri knjige o filmu koje
se temelje upravo na toj pretpostavci
i inzistiraju na
|
|
|
Joseph Mallord William
Turner,
Procession of Boats with Distant Smoke,
Venice,
c 1845.
|
 |
pojmu srpskog filma kao neupitnoj kategoriji,
makar ga nikako ne uspijevaju definirati. Otud
ne iznenađuje to što su neki »novi kadrovi« među
srbijanskim filmskim kritičarima otpisali Levijevu
knjigu kao antisrpsku.
Levi ne pristaje niti na imperativ totalitarne
paradigme, koji je danas prisutniji i jači od
imperativa nacionalnog upravo u mjeri u kojoj
ga nameću ne samo nacionalni ideolozi, nego i
tzv. građanski intelektualci. U polju historije
filma, kao i inače u polju kulturne produkcije,
totalitarna paradigma insistira na dihotomiji
Umjetnik–Režim: Režim uvijek tlači Umjetnika u
kojem vidi prijetnju, a slobodoljubivi neustrašivi
Umjetnik uvijek podriva Režim, i eto elementarne
formule disidentstva. Levi ovu ideološku fantaziju
demontira već u maloprije pomenutom prvom poglavlju
o »crnom talasu«.
Zaista, čini se da Levijeva knjiga posve neoportuno
iznevjerava svaki kriterij koji uzor-knjige ovdje
i sada moraju ispunjavati da bi bile priznate
kao spomena i hvale vrijedne. Ona je minuciozna
studija u vremenu kada se najviše cijeni »oknjižena«
sveznadarska kolumnistika nažvrljana po diktatu
dana. Ona kritizira nacionalni esencijalizam u
vrijeme kada i estradni »građanski« intelektualci
promoviraju edicije nacionalne književnosti ili
pripitomljavaju nacionaliste. Ona socijalističku
Jugoslaviju ne svodi na sinegdohu gulaga, a jugoslavensko
filmsko iskustvo ne svodi na film u bunkeru. Ona
se ne stidi teorijskog spekulativnog mišljenja
u trenutku kada intelektualci propovijedaju antiintelektualizam.
Konačno – ili bolje: prije svega – Levi pobija
i temeljnu premisu sarajevske intelektualne elite,
onu da istinski intelektualac i učenjak ne bi
smio biti umrljan nikakvom ideološkom investicijom
ili angažmanom. Levi je sve samo ne ideološki
čist, a njegova knjiga se čita i kao niz vježbi
iz kritike ideologije. U najkraćem, po sarajevski:
Pavle Levi za
Raspad Jugoslavije na filmu
nikad ne bi mogao dobiti nagradu »Midhat Begić«.
Može li se toj studiji dati bolja preporuka?
Konačno, pohvala mora biti upućena i Ivanu Čoloviću.
Na prvi pogled nevjerovatno ali istinito: otkako
je pokrenuta 1971. godine, u Biblioteci XX vek,
usprkos njezinom širokom disciplinarnom rasponu
i interdisciplinarnoj politici, nije objavljena
niti jedna knjiga iz oblasti filmske teorije,
evo, sve do početka 2009. godine. Objavljivanje
Raspada Jugoslavije još je jedna potvrda
izvanredne vitalnosti Čolovićeve edicije, koja
se i nakon stotinu sedamdeset i dva izdanja nije
libila preispitati i pomaknuti vlastite disciplinarne
granice.