Pravoslavlje u svetu
– strategija i otpori
Ne zna se kome
će se carstvu prikloniti prvi čovek Sinoda mitropolit
Amfilohije, jer sve je politika – čak i ono
što nikako ne bi smelo biti
Poruka koja
budi nadu
Ono što se dogodilo u gradiću Šambeziju kod
Ženeve nije – i prva »čitanja« saopštenja to
potvrđuju – samo evropski već uistinu svetski
događaj. Skup u organizaciji vaseljenske patrijaršije
iz Carigrada jeste priprema za svepravoslavni
sabor, koji se čeka vekovima i koji neki već
nazivaju »osmi«. Ovaj skup je odlagan punih
deset godina jer između vaseljenske patrijaršije
i crkvene Moskve, koja ne krije da joj laska
ime »treći Rim«, postoji spor. On zapravo postoji
još od XIV veka, odnosno od pada Carigrada 1453.
godine, i sada se ipak nešto počelo događati,
a to zaista nije malo: svuda u svetu, u zemljama
koje tradicionalno nisu pravoslavne – na Zapadu
i u Americi – biće osnovane episkopske konferencije
i one će biti pod jurisdikcijom Carigrada i
stupaće u odnose sa evropskim strukturama na
jedan nov način. U tome su se barem složili
predstavnici 14 pomesnih pravoslavnih crkava
koje inače imaju i međusobne sporove, recimo
RPC i crkva u Estoniji, ili SPC i crkva u Makedoniji.
Ti sporovi traju u okviru dramatičnih političkih
sukoba koji opterećuju odnose među državama.
To se uklapa u strategiju Evrope kojoj verski
nemir ne bi nikako odgovarao. Dokument koji
je prihvaćen nije jednostavan za čitanje – pomesne
autokefalne crkve neće biti lišene prava kontakta
sa novim telima, ali će nad svima stajati autoritet
vaseljenskog patrijarha Vartolomeja II. Ova
nova strategija pravoslavlja neće ići bez teškoća,
a neke se već znaju i to poodavno. Iz Moskve
i Beograda godinama čitamo filipike da vaseljenski
patrijarh hoće da bude neki »pravoslavni papa«.
To su čitavi traktati crkvenih pisaca uz koje
idu i laici koje instrumentalizuju sasvim prepoznatljive
političke strukture – ili čak i političke partije.
Tako je svuda u svim nacionalnim crkvama – na
Balkanu posebno – gde se koplja oko ovoga odavno
lome. U delegaciji SPC bio je bački episkop
Irinej koji je u nekim krugovima u SPC proskribovan
kao »papista« – zbog one izjave o mogućem prvenstvu
rimskog pape u hrišćanskoj ekumeni iz oktobra
2003. godine. Blago rečeno, oko Šambezija je
episkopat SPC odavno podeljen. Svemu tome dobrano
»kumuju« političari iz narodnjačkih partija
koje imaju svoje računice. Mi nećemo – poruke
su episkopa Artemija – pristati ni na kakvo
približavanje katolicima dok se papa ne vrati
istinskoj Crkvi. To se videlo i u sporu oko
dokumenta iz Ravene – Republika je
to analizirala prošle godine – to stoji danas
kao ozbiljan otpor ovom novom strateškom otvaranju
pravoslavlja. Ako ruska crkva pruža otpor nije
teško videti kako će se ponašati barem jedan
deo episkopata SPC. Uostalom, još u vreme pripremnog
sastanka 1995. to je bilo jasno. Sazvan je bio
tada vanredni Sabor SPC povodom toga i povučeni
su potpisi njenih episkopa, koji su bili tada
takođe u Šambeziju, koji su pristali tada da
ukupno pravoslavno rasejanje bude pod jurisdikcijom
Carigrada i vaseljenskog patrijarha lično. Sada
je – čini se – načinjen neki pomak, ali je rano
još govoriti kako će sve teći.
Senka državne politike se jasno vidi sa svih
strana – a u Beogradu posebno iz te senke vrebaju
i neprijatna iznenađenja.
Ako se ima na umu da je uticaj RPC na SPC vidljiv,
teškoće nisu isključene. Neke se već naziru.
No, bilo kako bilo, nešto se ipak dogodilo –
predstavnici SPC su potpisali ovaj dokument,
ali to ne znači da su sve teškoće i otklonjene.
Sve zavisi od političkih zbivanja.
Kosovski
episkop Artemije protiv Sinoda
Krajem ove godine biće novi
sastanak koji će utvrditi principe sticanja autokefalnosti
i autonomije – uz izmene u »diptihu«: to je lista
ranga prvenstva u okviru pravoslavne crkve. Nije
nepoznato da će tu biti i saglasnosti, ali i otpora.
Zna se, uostalom, da je kosovsko-metohijski episkop
Artemije protiv, i nije jedini, a to govori o
mogućim podelama u krilu SPC i novim prestrojavanjima.
Protivnici se pozivaju na Justina Popovića koji
nije bio naklonjen nečem sličnom. Vladika Artemije
u ovogodišnjoj božićnoj poslanici bio je jasan,
on ne prihvata nikakva otvaranja, ali nije jedini
– nedavno završeni Sabor arhijereja SPC je o ovome
raspravljao, ali šira javnost malo o tome zna.
Sukob vladike Artemija i Sinoda SPC nije nov niti
se može svesti samo na jednu dimenziju.
Od početka 2007. donedavno on je podelio saopštenja
medijima i kazao da je Sabor u rasulu, da je ustavni
poglavar Boris Tadić veleizdajnik. Treba pozvati
ruske dobrovoljce i vojskom braniti Kosovo. Vladika
se jasno i bez uvijanja svrstava uz SRS, DSS i
NS u nadi
da će to pomoći da
Kosovo ostane naš »srpski Jerusalim«.
Sinod je reagovao i tu se otvorila nova
linija podele – ipak mnogi u Sinodu znaju
da to ne može tako da se uradi jer nema
izgleda da uspe. Problem Kosova je star
i proces je odmakao daleko, pa su mali
izgledi da se tu može nešto nekakvim »preambulama«
ili deklaracijama, u čemu se takmiče Vojislav
Koštunica i vladika Artemije. Vladika
Artemije je u sukobu i sa drugim kosovskim
vladikama, a Sinod ga javno tereti i za
loše
|
|
|
Joseph Mallord William
Turner,
Ulysses deriding Polyphemus - Homer's
Odyssey,
1840.
|
 |
vođenje poslova u eparhiji – pominju se veliki
novci, nekretnine u Beogradu. Kada je izbila na
svetlo dana afera oko duhovno-batinaškog centra
u Crnoj Reci sukob je kulminirao – Sinod je zapretio
vladici Artemiju strogim merama. On je morao da
smeni upravnika centra ali je postavljanjem novog
sve ostalo isto – istražni sudija se nije ni usudio
da batinašima odredi pritvor po slovu zakona.
Sve to nije nepoznato, ali ovaj sukob je političke
prirode. Pitanje je još bez odgovora kome će se
carstvu – da li Istoku ili Zapadu – privoleti
većinski deo u episkopatu. Sve ove afere su dovele
do nečeg što nije bilo očekivano – CeSID je saopštio
da poverenje građana u SPC opada i da je opalo
za čitavih sedam procenata – ono o 95% građana
koji imaju poverenje u SPC je obična politička
legenda. Da bi se nekako smirio vladika Artemije
pominje se još jedna mogućnost – da se izvrši
arondacija eparhije i da se stvori posebna Raška
eparhija odvojena od one Kosovsko-prizrenske:
o tome se nagađa, ali toga je već bilo u drugim
delovima kanonskog područja SPC. Odgovor, takođe
nezvaničan, je pripremljen: to je »pokušaj Vašingtona«
da sruši episkopa Artemija. Ne zna se kome će
se carstvu prikloniti prvi čovek Sinoda mitropolit
Amfilohije, jer sve je politika – čak i ono što
nikako ne bi smelo biti. Sam mitropolit Amfilohije
šalje loše poruke Evropi jer navodno »nije nam
ni potrebna dok se ne vrati Bogu«. Ima i znakova
koji bi, ako se potvrde, mogli podstaći nadu i
u neke promene: navodno je Visoki duhovni sud
SPC one mračne inkvizitorske presude iz Trebinja
vratio na prvostepenu instancu. Jer i Crna Reka
i ona sudanija u Trebinju su crne mrlje na licu
SPC i to pred hrišćanskim crkvama i pred svetom
uopšte.
Niko nije siguran da li je ovaj sukob više crkveni
ili više politički, ali i jedno i drugo je u igri
– stoga rešiti nije lako.
U svakom slučaju, postoje velike podele u episkopatu
a ni nove nisu isključene. Nad sve se nadvija
senka Kosova i nikom nije lako da se izjasni,
jer izjašnjavanje nije samo za spolja nego i »za
po kući«, a tu se upravo ubiru poeni sa kojima
se neko održava na vlasti i u Crkvi i u državi.
Zlobnici kažu da je cela stvar u bolesti patrijarhovoj,
jer on je – kažu oni koji vole gorke šale – u
pritvoru na VMA – odavno su nam sve šale ionako
gorke.
Boris Tadić
u poseti Sinodu
Vest državne agencije je bila
zapanjujuće kratka, sračunata na to da je niko
lako ne pročita. Odavno političari odlaze na neke
tajanstvene sastanke u Sinodu, pa se pomislilo
da je moguća i zajednička sednica Vlade i Sinoda
– ko zna, ni to nije isključeno. Šef sekularne
i laičke države prima crkvene velikodostojnike
u prigodama koje su regulisane zakonom i Ustavom.
Tako je u svetu, ali kod nas je malo drugačije:
ministar spoljnih poslova Vuk Jeremić posle jednog
sastanka govori o »sinergiji« između države i
Crkve, kao da je to bila tačka dnevnog reda. Ovoga
puta – u vezi s Tadićevom posetom Sinodu – nešto
je jasno. Jedni su potrebni drugima jer »simfonija«
je napredovala. Može li se mitropolit Amfilohije
prikloniti Tadićevim namerama da se približimo
Evropi, to je malo verovatno, a nije mnogo ni
sigurno koliko Tadić može pomoći u razmiricama
koje potresaju Sinod – do nekih promena mora doći
prosto stoga što je kosa dobrano došla do kamena.
 |
|
M.
Đ. |
|