Republika
pokreće javnu debatu o povraćaju imovine lokalnim
zajednicama
Zašto je
Srbija jedina zemlja u Evropi u kojoj lokalne
zajednice ne raspolažu svojom imovinom
Bez imovine, lokalna zajednica svedena je na
praznu ljušturu zbog čega građani ne mogu da
ostvaruju svoja prava, a onemogućen je i razvoj
civilnog društva koje je temelj moderne epohe
Ovu konstataciju izrekao je
Nebojša Popov, glavni i odgovorni urednik Republike,
na tribini koju je naš list organizovao 12. juna.
Javna debata o imovini lokalne samouprave započeta
je prethodnim (junskim) brojem Republike,
u kojem je objavljen tekst Snežane Đorđević, profesorke
Fakulteta političkih nauka, koji je poslužio kao
polazište za ocenu stanja u ovoj oblasti.
Traganje
za odgovorima
Oslanjajući se na članak profesorke
Đorđević, koji pruža solidan osnov za javnu raspravu
zašto samo u Srbiji lokalna samouprava ne raspolaže
svojom imovinom, dokle će biti tako i kada će
se to promeniti? Elemente za odgovor na ta pitanja
ponudio je i članak Snežane Đorđević, posebno
u delu u kojem se govori o lutanjima u reformskim
projektima, pa i o izvesnim otporima reformama,
a stoji i činjenica da ne postoji jasno definisana
strategija razvoja Srbije, pre svega kao društva,
i kao države. Postoji donekle strategija razvoja
države u pravcu približavanja Evropskoj uniji,
ali strategije razvoja društva gotovo da uopšte
nema.
Konture odgovora na postavljeno pitanje nude spoznaje
glavnih tokova dešavanja. Prvo, brza privatizacija
dešava se u odsustvu jasnog političkog okvira
i bazičnog društvenog konsenzusa o načinu pretvaranja
maglovite društvene svojine u privatnu i javnu,
procesi u društvu i državi odvijaju se na haotičan
način kroz promenljiv odnos snaga koje deluju
bez jasnog ustavnog osnova. Drugo, proces preobražaja
strukture društva i organizacije vlasti – famozna
tranzicija – nalazi se u makazama centralizacije
vlasti i koncentracije imovine. Treće, poslednjih
deset godina u javnim debatama o civilnom društvu
konstatovano je da njegov realitet izmiče pažnji
i analizama; upravo je civilno društvo ono što
najviše nedostaje. S jasno definisanim titularima
vlasništva, jasnim nadležnostima i odgovornostima
za inače krupne promene. Realan značaj civilnog
društva kod nas je zapostavljen, iako je razvijeno
civilno društvo temelj modernog doba i osnov koji
je omogućio razvoj modernih država Zapada. I počeci
modernog doba u Srbiji u proteklih 200 godina
počivali su na nekim oblicima lokalne samouprave
u Otomanskoj i Habzburškoj imperiji, što su zapostavili
ne samo vlast i ideolozi, nego i sama istoriografija.
Tako da se kod nas najviše govori o vođama, političkim
sukobima, pučevima, ubistvima, ratovima. Četvrto,
zaboravlja se na široki pokret za društvene promene
’96/97. godine koji je stavio u žižu vraćanje
imovine lokalne zajednice, pre svega u okviru
Saveza slobodnih gradova, kada se činilo da su
ljudi spremni da izađu i na barikade da bi vratili
imovinu lokalnih zajednica. Sve se, međutim, utišalo
nakon pobede koalicije Zajedno u 40 najrazvijenijih
opština, u prvom planu našla se konfrontacija
SPO i DS-a, nastala je jagma oko opštinskih kasa.
To su bile stranke u usponu, bez snažne infrastrukture
i finansijske moći, pa se donekle može razumeti
takvo ponašanje, ali to ne može biti i objašnjenje
zašto se odustalo od podrške trendova u građanskom
pokretu za dugoročne demokratske promene. Ta jagma
dobijala je i komične oblike, poput one trke ko
će sa tornja starog dvora pre skinuti petokraku
– kadrovi SPO-a ili DS-a. Pojavila se i jedna
nova grupacija – G 17 – koja je preuzimala posredovanje
između međunarodnih organizacija i opozicionih
opština (»nafta za demokratiju«, »asfalt za demokratiju«
itd.), gradeći svoju stranačku infrastrukturu.
Peto, trend jačanja centralne vlasti i koncentracije
imovine bitno ograničava dinamiku razvoja civilnog
društva i lokalnih zajednica, pre svega autonomiju
lokalnih zajednica, privrede i društva spram vlasti
koja ostaje bez bilo kakvog važnijeg ograničenja
i kontrole. Najzad, šesto, danas primećujemo da
se inače važan proces decentralizacije vlasti
zaskače prividom njene dekoncentracije preko nekih
mutnih aktera koji će biti transmisija sadašnje
političke vlasti i koncentrisane imovine, a to
nije u funkciji autonomih lokalnih zajednica i
civilnog društva i jasno definisanog titulara
vlasništva, već je to nastavak neke vrste mešetarenja
i finansijskih špekulacija.
Nameće nam se »glodarska psihologija«, jer, vele,
ako ne zgrabite šargarepu (pristup evropskim fondovima)
sada, trajno će propasti šansa da se nešto uradi.
Popov je skrenuo pažnju i na opasan fenomen da
status obeju pokrajina na dramatičan način potresa
prilike u Srbiji. Nije reč samo o Kosovu, nego
i Vojvodini, čije se pitanje statusa nedopustivo
dugo odlaže. On je ukazao na sličnost sadašnje
priče o »statističkim regionima« sa davnašnjim
fingiranjem decentralizacije vlasti. Naime, pre
50 godina komunistički funkcioneri su lansirali
»teoriju« o decentralizaciji, nasuprot staljinističkom
centralizmu. Tu »decentralizaciju« formulisao
je Moša Pijade parolom »mi vlast spuštamo, ali
je ne ispuštamo«. I sada, ali sa nešto slabijim
kapacitetima moći aktera, ponavlja se slično:
sada ima više pretendenata da budu vladajuće partije,
što stvara košmarnu situaciju, ali ništa novog
nema što se suštine političkih trikova tiče, osim
što ne znamo pouzdano u čijim je sve rukama sadašnja
vlast.
Novi akteri
i komunikacije
Ipak, postoje i neki novi
akteri koji drugačije razmišljaju o razvoju privrede,
lokalnih zajednica i društva, rekao je Popov.
On je podsetio na iskustvo zrenjaninske »Jugoremedije«
iz čije je višegodišnje borbe za priznavanje prava
radnika i akcionara nastao pokret Ravnopravnost
u Zrenjaninu. Sada taj pokret, čiji se predstavnici
nalaze u lokalnoj vlasti, podržava sličnu borbu
radnika »Šinvoza«, koji postoji više od 100 godina,
koji ne oskudeva u resursima, ali je doveden do
propasti, opet zbog nakaradne privatizacije. Dogodilo
se čudo da je lokalna vlast jednoglasno usvojila
zaključke o »Šinvozu« utvrdivši da je u pitanju
nezakonita privatizacija. Lokalna zajednica se
založila da se problem reši jer je to i u njenom
interesu i u interesu radnika, ali se pokazalo
koliko dramatično nedostaje bilo kakva mogućnost
uticaja lokalne samouprave da sudeluje u rešavanju
problema u privredi, jer nema vlastitu imovinu.
S tim saznanjem započela je komunikacija Zrenjanina
sa lokalnim zajednicama sa sličnim iskustvima
i grupama – u Bečeju, Sremskoj Mitrovici, Kraljevu,
Rači kragujevačkoj, o tome kako da se horizontalno
povežu strukture u lokalnim zajednicama da
bi što više doprinele razvoju civilnog društva.
Popov je pozvao na javnu debatu o tome kako se
može više pažnje usmeriti na razvoj društva, a
ne samo na jačanje vlasti i koncentraciju imovine
i kako se može formulisati trajnija vizija razvoja,
umesto da se ide od slučaja do slučaja ili po
»satnici« pregovora sa EU. Smatra da treba otvoriti
pitanje mogućnosti korekcije u delovanju najjače
stranke, da kritički preispita svoju orijentaciju
i manje ignoriše civilno društvo i obrati pažnju
na zapostavljene društvene procese i trajnije
vrednosti kako se problemi ne bi rešavali
haotično i prividno. U slučaju lokalnih
zajednica ne postoje ustavne prepreke
da se donese zakon o vraćanju imovine
lokalnim zajednicama što, dabome, ne rešava
sve probleme, ali otvara novi prostor
za stvarne i korenite promene.
Snežana Đorđević je rekla da ni njoj,
koja se bavi lokalnom samoupravom, nije
jasno kako je moguće da se lokalnim zajednicama
ne vraća imovina.
|
|
 |
 |
Kada
je Zoran Đinđić formirao
vladu, urađen je i zakon
o lokalnoj samoupravi,
a u članu 5 pisalo je
da lokalna zajednica
ima imovinu. Upravo
je Đinđić tražio da
se taj član briše, uz
obećanje da će prvi
naredni zakon rešiti
to pitanje. U prvom
momentu nije shvatila
zašto se izbegava ovo
rešenje, ali, kada je
kao politikolog »sabrala
interese«, postalo je
jasno, rekla je Snežana
Đorđević.
|
 |
|
|
|
Međutim, neshvatljivo je da je to pitanje otvoreno
do danas, što je zabrinjavajuće. Ona je dodala
da je Mlađan Dinkić na Nacionalnom savetu za decentralizaciju
rekao da se donosi zakon o vraćanju imovine lokalnoj
zajednici. Podsetila je da svuda u svetu lokalne
vlasti imaju lokalnu nezavisnost i imovinu, što
stvara mogućnost razvoja civilnog društva i njegovih
mreža, a može da privlači investicije. Ona je
pozitivno ocenila što sada i kod nas lokalne zajednice
imaju poresku upravu radi ubiranja poreza i podsetila
da ustav dozvoljava da lokalne zajednice imaju
imovinu.
Realne dileme
ili nedostatak političke volje
Zlatko Stefanović, profesor
na Union fakultetu, obavestio je o toku poslova
na kojima je angažovano Ministarstvo finansija,
kako bi se uredila oblast u vezi sa lokalnim zajednicama.
Odlučeno je da se donese zakon koji će urediti
javnu svojinu kao novu ustavnu kategoriju. Zakon
je trebalo da bude donet do 1. januara 2009. Javna
svojina ima više titulara – državu, pokrajinu
i lokalnu samoupravu – i postojala je namera da
se javna svojina uredi na svim tim nivoima. Rad
je počeo početkom 2008. godine, formirana je radna
grupa, a Stefanović je bio njen predsednik. Prva
verzija zakona završena je pre godinu dana, ali
su izbori poremetili proceduru i sve je odloženo
za jesen. Oktobra i novembra bila je javna rasprava
na sajtu Ministarstva i u šest gradova (između
ostalih Beograd, Novi Sad, Sombor, Niš, Valjevo).
Stigao je veliki broj primedbi, ali radna grupa
nije mogla da radi ako politika nije spremna da
kaže šta je spremna da brani, jer su neka pitanja
bila politička. Pojavili su se i novi akteri i
interesne grupe, među njima najglasnija je bila
grupa bivših vlasnika nacionalizovane imovine
i to je uticalo da vlast počne da se predomišlja.
Problem je što su značajna dobra bila nacionalizovana
i dodeljena lokalnoj samoupravi, a sada za tu
imovinu konkurišu i bivši vlasnici i lokalna zajednica.
Druga glasna interesna grupa je ona koju čine
javna preduzeća i kompanije koje gazduju mrežama
(od vodovodne do bežičnih signala). U izradi zakona
učestvovali su i stručnjaci EU i oni su smatrali
da mreže ne treba privatizovati, nego da njih
treba da zadrži ili država ili lokalna samouprava,
dok te mreže smatraju da imovina treba da pripadne
njima. Ekspertiza Saveta Evrope bila je pozitivna
po predlog zakona. Međutim, trebalo je rešiti
i sudbinu mreža koje su već privatne, i to otvara
pitanje hoće li država izvršiti nacionalizaciju,
što nije popularno, a osim toga to je skupa mera.
Ministarstvo finansija je pokušalo da
nađe rešenje u vladajućoj koaliciji, ali
posle dva meseca radnoj grupi je stigao
odgovor da nisu uspeli da se dogovore,
pa joj je prepušteno da ona nađe rešenja.
Međutim, ta se rešenja nisu dopala političarima.
Ustavni rok za uređenje javne svojine
je probijen, radna grupa se razišla, a
novih informacija nema.
Razlozi za odlaganje su krupni i komplikovani
i nije samo pitanje
|
|
 |
 |
Kada je u pitanju zemljište,
tu se nije identifikovala
posebna interesna grupa,
rekao je Stefanović, ali
je bilo reči o građevinskom
zemljištu, naročito gradskom.
Radna grupa je smatrala
da to pitanje treba rešiti
zakonom o lokalnoj samoupravi,
a ne ostavljati za neki
drugi zakon. Ali je i
tu neko trebalo da zauzme
jasan stav između mnoštva
drugih. Politika je trebalo
da kaže šta hoće, ali
nije rekla. |
 |
|
|
|
države i lokalne samouprave, nego se sve pocepalo
na sitnije nivoe i interese u borbi da se nešto
stekne, tako da je teško reći kako će se sve ovo
završiti, rekao je Zlatko Stefanović.
Đorđe Staničić iz Stalne konferencije gradova
i opština je rekao da već devet godina traju pokušaji
da se ukine Zakon o sredstvima u svojini Republike
Srbije. Pisane su inicijative Ustavnom sudu, ali
nema promena. I dalje postoji snažna potreba ljudi
u lokalnim samoupravama da se to pitanje reguliše.
Čak je raspoloženje u tom pravcu jače, jer je
definisana nova nadležnost lokalnih samouprava,
a to je odgovornost za lokalni razvoj, to jest
za nove investicije i stvaranje novih radnih mesta.
Nebojša Popov je ponovo ukazao da je u pitanju
konstrukcija, jer lokalne zajednice nisu
pravni subjekt, dok
je Staničić naglasio da je zakonom uređeno
posredovanje Direkcije za imovinu (koja
nije titular vlasništva), ali joj opštine
šalju na saglasnost odluke o davanju zemljišta
u zakup, mada to nije pravno perfektan
postupak. I to je onaj deo priče da lokalne
zajednice čekaju po deset meseci na odluku
Direkcije, rekao je Staničić. On je izrazio
nadu da će nadležni u lokalnim zajednicama,
pritisnuti krizom i strahom ljudi za radna
mesta, insistirati da se ovo stanje promeni.
U drugim evropskim zemljama lokalne zajednice
imaju pravo da pribavljaju imovinu, zemljište
i da time
|
|
|
Joseph Mallord William
Turner, The
Burning of the Houses of Lords and Commons,
16th October 1834, 1835.
|
 |
svojim sredstvima građanima obezbede nove šanse.
Druga teškoća je što nemamo uređen katastar, mada
su neke opštine mnogo uradile na tom planu, što
znači da negde ljudi razmišljaju unapred. Po Staničićevim
rečima, samo 15 odsto opština ima povoljan položaj
za razvoj (nalaze se pored autoputa) i mogu da
obezbede dotok investicija i nova radna mesta.
Ocenio je da Zakon o finansiranju lokalne samouprave
i o uspostavljanju lokalnih administracija predstavlja
bitan pomak jer omogućava naplatu poreza što će
olakšati popis imovine kako bi konačno počelo
njome da se upravlja. Takođe je neophodno da se
donese zakon o javnoj svojini kako bi se definisali
titulari, jer je neodrživo da se i sada ne zna
šta je čije i ko čime upravlja, rekao je Staničić.
Somborsko
iskustvo
Gojko Mišković iz nevladine
organizacije Ravangrad u Somboru smatra da je
autonomija lokalne samouprave pitanje naše dalje
perspektive. Imovina u gradovima kao što su Subotica,
Sombor i Novi Sad definisana je od druge polovine
18. veka, a magistrati su vodili katastre i tako
sticali imovinu čiji smo i mi baštinici.
Mišković je rekao da se povećava broj
građana koji su žrtve ekskluzije, odnosno
isključivanja iz rada, dok su se stranke
pretvorile u jurišne odrede gde po hijerarhijskom
principu generali raspolažu imovinom koju
vojnici partije mogu da zadobiju u ekskluzivističkoj
bici i da se strašne afere koje se mere
milijardama društvenog gubitka dešavaju
po principu da se iza većinske demokratije
sakrije jedna plutokratska ideja otimanja
otetog. On sam je u Somboru bio u prilici
da vidi kako se pljačka budžet, novac
|
|
 |
 |
Kada
bi postojali aktivisti
poput onih iz »Jugoremedije«,
mogla bi se braniti
prava koja su građani
stekli zauvek (stari
zakoni nisu povučeni),
te bi mogao da proistekne
spor da je država uzurpator
i da deluje protiv elementarnih
normi civilnog življenja.
Parafrazirajući definiciju
Aleksandra Molnara o
»cirkularnoj revoluciji«,
Mišković je ocenio da
se kod nas radi o »cirkularnoj
degeneraciji«, na šta
je Popov dodao da je
u pitanju »otimanje
otetog« i da se tako
shvataju čak i izbori,
dakle kao otimanje vlasti.
|
 |
|
|
|
iznosi na ulicu, pa se posle 30 dana vraća u budžet
ono što su partijski jurišnici »pozajmili«, a
provizija se onda deli malo stranci, a više privatnim
akterima koji imaju pravu moć. Zbog toga je jedan
čovek u Somboru izgubio glavu, jer se »zaigrao«,
ispričao je Mišković. Sombor je opterećen aferama,
kao što je pokušaj da se od grada otme barokna
palata koja je uvek bila državna ili gradska,
a sve u senci 5. oktobra koji je postao 1. april.
U Somboru vlada negativna selekcija da se ne bi
otkrili akteri pljačke budžeta. Dok je NATO bombardovao
Vojvodinu, lokalna vlast u Somboru bila je zaokupljena
kako da na što duži rok iznajmi odmarališta, odnosno
hotel grada Sombora u Kranjskoj gori, pa tadašnji
sekretar skupštine grada odlazi u inostranstvo
da overi ugovor na teritoriji treće države.
To su stvari koje od Sombora stvaraju vašarište.
Ako se u tom ključu sagledavaju stvari, i da tu
imovinu koja je nedefinisana koriste i ratni zločinci
tipa vojvode Prleta koji je bio drag koaliciji
Zajedno, pa je on bio smešten šest meseci o trošku
opštine Sombor, i kada želite da to promenite,
rizikujete da iz mraka budete upozoreni da se
ne bavite mnogo nekim stvarima, a uvek se radilo
o imovini.
Posle 5. oktobra uljara koju vodi Peconi će prestati
da radi. On je bio spreman da vrati to što je
stekao pljačkajući tu firmu, ali gradski oci su
rekli da ne treba, jer je neko iz Beograda tako
javio. Tako se stiglo do toga da Sombor, čija
se imovina merila sa 200 hiljada forinti pre dva
i po veka, danas otpušta iz službe građevinskog
inspektora ostajući na jednom, a trebalo bi da
ih ima pet. Ali zato partijski kadrovi razbijaju
službene automobile, tuku se po kafanama, prete
policiji. Kako onda stranke koje se zalažu za
EU pravdaju ovakvo članstvo i kakvi interesi njih
vode, upitao je Mišković.
O procesu
i redosledu poslova
Zoran Alimpić je kao predstavnik
Skupštine grada Beograda najpre zamolio da se
sa manje žuči i ozlojeđenosti optužuje vladajuća
stranka, a onda je insistirao da se uzme u obzir
da postoje nekakav proces i redosled poslova.
Najpre, to je ustav, koji je i donet sa
rešenjima o lokalnoj
samoupravi. Rekao je da je u tekstu zakona
o lokalnoj samoupravi predviđeno njeno
pravo da raspolaže imovinom, ali je posle
intervencije Nebojše Popova, koji je rekao
da lokalna samouprava nije postala pravno
lice i da se u njeno ime pojavljuje Direkcija
za javnu imovinu, ostalo nejasno da li
zakon predviđa raskid sa tom praksom ili
je stvarni vlasnik Direkcija.
»Čini mi se da se vidi nekakva namera
zakonodavca da se dođe i do zakona koji
će definisati javnu svojinu, pa i svojinu
lokalne samouprave«,
|
|
|
Joseph Mallord William
Turner, Norham
Castle, Sunrise,
c 1835-1840.
|
 |
rekao je Alimpić dodavši da je i sam, kao predstavnik
lokalne samouprave, bio svestan nekih ograničenja.
Iz iskustva nekoga ko predstavlja lokalnu samoupravu
već sedamnaest godina, Alimpić je rekao da se
uverio da građani nemaju svest o značaju lokalne
samouprave, »i možda je problem u tome što javnost
ne vidi da taj problem uopšte postoji, ljudi i
ne znaju da opštine nemaju svoju imovinu«, rekao
je. Pomenuo je da čak i novinari koji se bave
istraživačkim novinarstvom ne prave razliku između
nadležnosti grada i države, pa kada im se kaže
da grad nije mogao da proda neku imovinu, oni
kažu da je njima svejedno i da su država i »lokal«
sve jedno te isto, to je sve »kao bajagi«.
Alimpić je rekao da lokalna samouprava koristi
zgrade, izdaje poslovni prostor i građevinsko
zemljište, čak ga i prodaje na 99 godina, i sve
to doprinosi da lokalna zajednica i ne doživljava
kao neki problem to što nije titular imovine.
Isti je slučaj sa javnošću, pa zato i ne postoji
pritisak javnosti. »Proces postoji, dogurao je
daleko, i sa aspekta lokalne samouprave ja vidim
veliki problem restitucije, jer postoji velika
imovina čiji je vlasnik država, pa bi možda bilo
bolje da se prvo obavi restitucija, pa deo te
imovine dati naslednicima, a ono što ostane može
da se vrati lokalnoj samoupravi. Kako sada stoje
stvari, postoji strah da se imovina vrati lokalnoj
samoupravi, a onda, kada se donese zakon o restituciji,
da se kaže naslednicima – sada se obratite lokalnoj
samoupravi. Onda će država reći da nema ništa
s tim i uputiti građane, na primer u Somboru,
da im on vrati već oronulu imovinu, a onda bi
lokalna samouprava, koja je i sama u velikim teškoćama
i na ivici opstanka, bila blokirana sudskim rešenjima«,
rekao je Alimpić. No, kao član političke stranke,
naglasio je Alimpić, za zakon o lokalnoj samoupravi,
koji se njemu dopao, treba da glasa dovoljan broj
poslanika. »A ne vredi ni sa skupštinske govornice
ubeđivati poslanike, ako nemate obezbeđenih 126
glasova, tako da je jasno šta se dogodilo: imate
koalicije, nikada nećemo imati jednopartijsku
vlast, tako da moramo sačekati trenutak kada bude
bilo potrebne većine«, rekao je Zoran Alimpić.
On je pozdravio što je Republika pokrenula
pitanje vraćanje imovine lokalnoj samoupravi,
jer je dobro da javnost razume da problem uopšte
postoji.
Reagujući na opis Zorana Alimpića koji se odnosio
na oronule zgrade, Gojko Mišković je rekao da
ga to podseća na posleratne italijanske filmove,
ali je Rim, za razliku od »Srbijice« shvatio da
je tu imovinu trebalo ponuditi gradovima, a ovi
su imovinu ponudili onima koji su nešto mogli
da započnu. Taj proces je bio benigan, za razliku
od nas, u kojem to ima maligni tok.
Duško Radaković, zamenik ministra za državnu upravu
i lokalnu samoupravu, rekao je da je radna verzija
zakona o vraćanju imovine lokalnoj samoupravi
i zakona o udruženjima značajan pomak od 2000.
godine. Ta tema je stalno prisutna, ali je jasno
da ne postoji politička volja nijedne političke
opcije koja je bila na vlasti da se zakon donese.
Radaković je podvukao kompleksnost problema rekavši
da neke lokalne zajednice ni posle pet
godina još nisu preuzele zdravstvenu
zaštitu i osnovno obrazovanje, mada je
rok prošao. Samo 40 ili 50 lokalnih administracija
preuzelo je funkciju ubiranja poreza od
170 lokalnih samouprava, što jasno govori
o njihovim kapacitetima i potencijalima.
Ali to nije razlog da se imovina ne vraća.
Na pitanje Snežane Đorđević koliki je
obim imovine za restituciju, odgovorio
je Zlatko Stefanović rekavši da je vrlo
teško da se izdvoji ta imovina, jer ne
postoje precizni i pouzdani podaci o nacionalizovanoj
imovini, mada je donet zakon o prijavljivanju
te imovine. Procena je da oko 60 odsto
podnetih zahteva
|
|
 |
 |
Neko moje političko
i profesionalno uverenje
govori mi da bi ovaj zakon
morao da se donese do
kraja godine, nezavisno
od nedostatka političke
volje i siguran sam da
ovakve debate doprinose
da se vrši konstantan
pritisak, a mi najbolje
reagujemo na pritisak,
da se zakon donese, a
da nakon toga jedinice
lokalne samouprave počnu
da se bave svojom imovinom.
One, kao što je rekao
Alimpić, tu imovinu koriste,
ali ne postoji pravni
subjektivitet, što je
suštinski problem da bi
lokalne samouprave zaista
funkcionisale, a ne da
izvrdavaju zakone, naglasio
je Duško Radaković ističući
da je taj problem još
složeniji u Pokrajini
Vojvodini. |
 |
|
|
|
za restituciju ne može da se identifikuje na koju
se imovinu odnose. Kada je reč o Beogradu, na
nekim opštinama je veliki deo imovine za restituciju
(Stari grad, Vračar), ali to nije slučaj u Srbiji,
pa ima opština gde je zanemarljivo malo imovine
za povraćaj. Treba imati u vidu ceo problem denacionalizacije.
Pošto je Srbija potpisnica Evropske konvencije
za zaštitu ljudskih prava, ona ne sme
da pravi diskriminaciju među bivšim vlasnicima
tako što će nekome vraćati više, a nekome
manje procenata vrednosti, što opet znači
da naturalna restitucija otpada kao realna
mogućnost i ona nije prepreka za donošenje
ovog zakona. »Srbija je trebalo da primeni
mađarski model (koji je usvojen tek pošto
je ta država potpisala
|
|
 |
 |
Prema
onome što se može naslutiti,
imajući u vidu zahteve
koji su precizni i one
koji to nisu, poreski
organi su procenili
da ukupna vrednost,
kada bi se ranijim vlasnicima
imovina platila u novcu,
iznosi oko 150 milijardi
evra. Od toga, 20 do
30 odsto bi moglo da
bude vraćeno u naturi,
a ostalo u novcu. Srbija
taj novac nema i moraće
da plati proporcionalno,
a to bi iznosilo samo
par procenata od procenjene
sume.
|
 |
|
|
|
Konvenciju o zaštiti ljudskih prava), prema kojem
je svima isplaćen novac, ali u drastično malim
iznosima. Mađarska se vodila principom jednakosti
svih građana, dakle nema nikakve restitucije,
i to je moje mišljenje kao poznavaoca problematike«,
rekao je Stefanović ističući da u tom konceptu
lokalne samouprave ne bi bile opterećene vraćanjem
imovine. Srbija ne sme da dopusti drugačiju varijantu
jer bi bila preplavljena tužbama u Strazburu,
onda bi svi tražili da država svima jednako plati,
pa zato ne bi smelo da se dogodi da neki vlasnici
budu obeštećeni, a drugi ne. To bi bio overen
bankrot države u Strazburu. Najveći broj postkomunističkih
zemalja (Slovenija, Hrvatska, Češka) doneo je
zakone o denacionalizaciji pre nego što je potpisao
Konvenciju o zaštititi ljudskih prava, kada sve
to nije bilo zaštićeno tužbom u Strazburu, rekao
je Zlatko Stefanović.
Dragan Stojković, novinar koji se dugo bavi problematikom
opštine Zemun, govorio je o tome kakve apsurdne
oblike može da dobije život u opštinama, upravo
zato što nemaju imovinu. Rekao je da je apsurdno
što Batajnica sa 50 hiljada stanovnika, koja je
veća od dve trećine opština u Srbiji, nema bolnicu,
ili Zemun polje, koje nema ni kola hitne pomoći.
Nema strategije za život i društvo, nego samo
za vojsku i naciju, a Beograd je crna rupa u kojoj
će nestati Srbija, rekao je Stojković podsetivši
da se stalno govori o Kosovu, dok se delovi Srbije
prazne, što je posledica rigidne politike. Stojković
je rekao da najhitnije treba da se donese zakon
o vraćanju imovine lokalnoj samoupravi, ali da
to nije dovoljno, jer partije svaki zakon tumače
prema sopstvenim interesima. Zato Stojković podržava
ideju povezivanja građanskih grupa, poput pokreta
Ravnopravnost, i partnerstvo građanskih pokreta
i inicijativa jer je to najbolji način da se političari
nateraju da se okrenu zahtevima građana, ali i
da se građani uključe u politički život.
Zaključujući ovaj razgovor, Nebojša Popov smatra
da se nameće zaključak da nema načelnog razloga
da Srbija bude izuzetak od pravila da lokalne
samouprave u Evropi imaju svoju imovinu, da njome
autonomno raspolažu i time sudeluju u razvoju
privrede, društva i države. To što je Srbija još
uvek izuzetak može se razumeti burnim ratnim dešavanjima,
ali ne i trajno opravdati. Takođe je razumljivo
da su postojeće političke stranke okupirane stvaranjem
svoje infrastrukture, ali se ne može opravdati
koncentracija vlasti i imovine u malo ruku i bez
odgovarajućih zakonskih i institucionalnih ograničenja
i odgovarajuće javne kontrole. Upravo to je postalo
glavna prepreka demokratskim reformama i razvoju
Srbije. S tim u vezi se otvara i pitanje o poimanju
kapitala – kao sredstva preduzetničke uspešnosti
uz poštovanje i javnih interesa, ili samo kao
poluge dominacije. Nejasno je i shvatanje restitucije
– kao povraćaja »mrtvog kapitala« a ne kao stvaranja
uslova za nova ulaganja.
Očekujemo da će javna debata naći prave odgovore
na otvorena pitanja i da će podstaći traganje
za njihovim rešenjima. Bilo bi opasno da se propusti
u rešavanju krupnih pitanja koriste isključivo
u političkim obračunima, pukom smenjivanju vlasti
bez stvarnih promena u privredi, društvu i državi.
Ako bi se rasprave o ovim temama vodile i u postojećim
strankama i institucijama sistema i u široj javnosti,
porasle bi šanse za izlazak iz vrzinog kola »cirkularne
revolucije«, ka uspostavljanju ustavne parlamentarne
demokratije u Srbiji. Za očekivati je da se oglase
i novi akteri demokratskih promena.
Republika je trajno otvorena za načelne
i konkretne debate.
 |
|
Pripremila
Olivija Rusovac |
|