|
Šta
je društvima neophodno da opstanu i budu uspešna
Savremena
nauka nema pouzdane odgovore na ovo pitanje s
tim što u okviru novih teorija ona nudi skup ideja
koje mogu pomoći razumnim upravljačima da sa značajnom
pouzdanošću osiguraju svojim zajednicama opstanak
i razvoj. Ove ideje mogu pomoći srpskim vlastima
da kritički razmotre dosadašnja politička usmerenja
i potraže efikasnije puteve za budući razvoj Srbije
U časopisu Republika
izložen je kratak izvod iz knjige Georgi R. Koplija,1
Umetnost pobede, u kojoj autor ističe
kako je za sve države sveta najvažnije naći rešenje
za političko pitanje koje glasi: Šta je društvima
neophodno da opstanu i budu uspešna? On odgovor
nalazi u proučavanju istorije ljudskog ponašanja
od vremena kako postoje istorijski zapisi, ističući
važnost činilaca koje je priroda sama odredila,
ali i važnost činilaca zasnovanih na modernim
intelektualnim proizvodima. »Urbana društva okrenuta
ka brzom sticanju bogatstva zaboravila su neka
osnovna načela opstanka koja kontrolišu njihove
sudbine... Maksime kojima je čovečanstvo doseglo
svoje mesto u prirodi ključ su ljudskog učenja
koje će nam otvoriti dveri budućnosti koju sami
izaberemo«. U tekstu se ne govori koje su to najbitnije
»maksime«koje mogu pomoći da bi se u praksi ostvarili
ovi ciljevi. Ovaj članak nastoji da u skraćenom
obliku prikaže neke savremene ideje (maksime)
koje na potpuno nov način daju odgovor na postavljeno
pitanje. Prva grupa ideja vezuje se za »teoriju
disipativnih struktura nobelovca Ilje Prigogina.
Druga grupa ideja vezuje se za »teoriju upravljanja
– kibernetiku« čiji je autor Norbert Weber, a
treća grupa ideja vezuje se za teoriju sistema«
(teoriju modela) i »sistemski prilaz« u čijem
su formiranju učestvovali mnogi naučnici sveta.
Izlaganje ovih idejnih koncepata ima za cilj njihovo
upoređenje sa klasičnim idejama koje govore o
društvenom razvoju kako bi se pokazalo da je moguće
potražiti odgovore na postavljenu dilemu polazeći
od drugačijih osnova od onih sa kojima su ljudi
gradili svoj pogled na svet i usmeravali svoja
ponašanja.
Poznati fizičar Fritjof Copra2
ukazuje na neodložnu potrebu da ljudi uporede
klasičan istorijski, analitičko-redukcionistički
pogled na svet i njegov razvoj koji, po njemu,
stvara iskrivljenu sliku realnosti, sa slikom
koju donose holistički,
ekološki
i sistemski pogled. On smatra da ovaj savremeni
pogled mnogo bolje odražava sadašnji položaj svake
države i čovečanstva u celini i olakšava ljudima
da se uspešnije susretnu s izazovima budućnosti.
Ove teorije donose brojne nove ideje koje se mogu
koristiti kao vodilje kod donošenja političkih
odluka u uslovima razvoja pojedinih država, ali
i svetske globalne zajednice, posebno u uslovima
kriza. One pokazuju u kojim uslovima država i
svet mogu da opstanu i da napreduju, a u kojim
uslovima mogu da regrediraju i da katastrofalno
stradaju. Kada saznaju ove istine, ljudima ostaje
izbor svoga puta u budućnost.
Ideje teorije organizacije
disipativnih struktura Ilje Prigogina
Teorijski radovi Ilje Prigogina vezani su za termodinamičke
sisteme ali ih autor uopštava na biološke i socijalne
sisteme te otvara mogućnost njihove primene za analizu
društvenog razvoja. Ovaj belgijski
nobelovac ruskog porekla (1972. godina) izložio
je svoje teoretske koncepte u knjizi Termodinamika
i evolucija i njima se pripisuje revolucionarni
značaj.3 Ova
teorija u složenoj formi govori o mehanizmima koji
se događaju u svim organizmičnim sistemima u fazi
razmene materije energije i informacija. Ovi idejni
koncepti omogućavaju da se izvuku korisne pouke
u vezi sa stabilnošću i nestabilnošću stanja dinamičkih
sistema kakve su sve socijalno-ekonomske organizacije,
a to znači i
|
države. Preko njih se
može ocenjivati da li izabrana usmerenja
vode njihove zajednice ka progresu, regresu
ili katastrofi. Prigogin tvrdi da sve organizmične
strukture pod dejstvom entropije imaju tendenciju
stalnog razlaganja i narušavanja dinamičke
stabilnosti, što smanjuje njihovu funkcionalnost
i ugrožava njihov opstanak. Entropija pojednostavljuje
svaku organizmičnu strukturu, vremenom je
čini sve manje efikasnom, što je vodi do
konačne propasti.Država je samo privremeno
dinamički
|
|
|
|
Joseph Mallord William
Turner, Snowstorm,
1842.
|
 |
stabilna struktura i zahteva da se antientropijskim
merama neprekidno uravnotežava kako bi se zaustavljala
disipacija koja je stalno prisutna.
Antientropijske aktivnosti vezane su prvenstveno
za organizaciju funkcionisanja države kao sistema,
a ona se ne može spoznati kroz istorijske metode,
a ni analitičkim rastavljanjem delova celine, njihovim
proučavanjem i ponovnim spajanjem. Isto tako, ova
se saznanja ne mogu dobiti samo posmatranjem fizikalnih
zakona jer države nisu mehanički sistemi. Antientropijska
aktivnost spoznaje se proučavanjem zakona koji pokazuju
organizacione sposobnosti države kao društvenog
sistema da opstane u turbulentnim uslovima koje
donosi okruženje, s tim da neprekidno unapređuje
svoje parametre. Danas je u nauku uveden novi koncept
koji je dobio naziv autopoiesis i označava sposobnost
samostvaranja i samoodržanja. On se vezuje za sposobnost
organizmične strukture da organizuje specijalne
mreže preko kojih se realizuje ovaj proces. U ovoj
organizaciji svaka komponenta mreže učestvuje u
menjanju i stvaranju drugih komponenti mreže i sistema
u celini; rezultat ovakve organizacije je samostvaranje,
ali i samoodržanje. Po ovom konceptu, organizacija
protoka egzistencijalnih supstrata i stvaranje mreže
mora da ima osobinu samospoznaje, ali i spoznaje
okruženja, što podrazumeva da i najjednostavnija
bića moraju da spoznaju potrebe svog sistema, ali
i da spoznaju svet koji ih okružuje kako bi pronašla
način da zadovolje svoje egzistencijalne potrebe.
Iz ovih spoznaja nastaju usmerenja koja ih vode
samostvaranju i samoodržanju. Kako ovu sposobnost
moraju da imaju najjednostavnija bića da bi opstala,
tim pre nju moraju da imaju ljudi i njihove zajednice
ako žele da osiguraju svoju egzistenciju i svoj
razvoj. Preko ovih teorija nauka danas može da opiše
najvažnije procese u svakoj organizmičnoj strukturi,
koji joj obezbeđuju opstanak i razvoj. Ova saznanja
omogućavaju da se odgovori i na pitanje: kako treba
upravljati državom u stalno promenljivim uslovima
sredine da bi se ona uspešno i trajno dinamički
uravnotežavala, da bi čuvala svoje parametre, da
bi se neprekidno zaustavljao regres i kontinuirano
obezbeđivao progres.
Budućnost će ljudima ostati
trajno nepoznata
Nauka ne može da odgovori na
pitanje da li će svi upravljači uvek poštovati
ove zakonitosti i stalno nastojati da sprečavaju
regres ili će svojim neadaptivnim postupcima dopuštati
da entropija razori njihove državne sisteme. Čovek
je slobodno biće koje samostalno odlučuje o svojoj
sudbini; on može da izabere put napretka, ali
i put propasti. Evolucija nije kretanje ka nekom
unapred zadatom cilju koji bi pouzdano osigurao
opstanak i razvoj svake organizmične strukture.
Mnoge religije tvrde da sve ljude sveta čeka apokaliptični
kraj. Po Prigoginu, evolucija je samo prirodno
zadata kompleksna antientropijska aktivnost organizmičkih
struktura koja prati »strelu vremena« i u kojoj
se događa stalno propadanje neuspešnih jedinki
i njihovih zajednica, ali se događa i nepoznat
razvoj onih jedinki i njihovih zajednica čiji
članovi neprekidno ispoljavaju osobine autopoiesisa.
Ljudima nije poznato kuda vodi razvoj, ali je
poznato da se on ne može izbeći i zaustaviti jer
je on prirodna datost. Isto tako, ostaje nepoznato
u kojoj će meri ljudi biti u stanju da kontrolišu
sopstveni razvoj u budućnosti. Koncept »strele
vremena« vezuje se za njegovu jednosmernost jer
je vreme ireverzibilno, odnosno nijedan organizmični
sistem ne može da se vrati u neko ranije stanje.
Život svih organizmičnih struktura, a to znači
ljudi i njihovih zajednica, vezan je za ireverzibilnost
vremena, koje je konstitutivni element univerzuma.
Vreme je primarni stvaralački koncept svega u
prirodi; ono je stvorilo čoveka i njegove zajednice
ukidajući im mogućnosti povratka na stanja koja
su im prethodila. Put razvoja vezuje se za usvajanje
načina mišljenja kojim se obezbeđuju ponašanja
koja ravnotežno regulišu odnosi između ljudskih
zajednica i definiše odnos ljudi prema prirodi.
Neizbežan uslov da se ostvari razvoj je da ne
budu prekoračena ograničenja koje postavlja priroda.
Ako ljudi ne ostvare ovaj osnovni zadatak čeka
ih veliko stradanje i moguća biblijska apokalipsa.
Osnovne postavke teorije disipativnih
struktura
Osnovna postavka teorije Ilje
Prigogina glasi: da bi opstala i napredovala svaka
organizmična struktura, a to znači i država, prinuđena
je da se stalnim reorganizovanjem (antientropijskim
dejstvima) suprotstavi razarajućim entropijskim
tendencijama koje neprekidno deluju. Samo ovakvim
aktivnostima ona može da spreči propadanje svojih
parametara, razlaganje svoje strukture i sopstvenu
propast. Reorganizacija ima zadatak da obezbedi
stalni protok energije, materije i informacija
(a u ljudskim zajednicama i protok ljudi i novca),
uz stalno nastojanje da se ostvari i povećanje
ovog protoka, s tim što je obavezan uslov da svaka
zajednica i svi njeni delovi budu stalno umreženi,
neprekidno otvoreni i da čine dinamički uravnotežen
sistemi. U procesu neprekidne reorganizacije svaka
organizmična struktura traži u svojoj niši onu
organizacionu formu koja na najbolji način obezbeđuje
ove uslove. To je njena kreativna aktivnost kojom
nastoji da se samoorganizuje, umreži i prepoveže;
samo pod tim uslovima može uspešno da funkcioniše,
da ostvaruje monotoni rast (da kvantitativno uvećava
svoje parametre), a kada se do kritičnih granica
nagomila kvantitet, da skokovito menja kvalitet.
Nove potrebe složenijeg, kvantitativno razvijenijeg
i efektivnijeg sistema zahtevaju povećane protoke
egzistencijalnog supstrata, a kada se to ostvari
nastaje razvoj kao nagrada prirode za uspešne
antientropijske aktivnosti. Ove teoretske premise
ukazuju svakoj vlasti da njen primarni cilj mora
da bude neprekidno dinamičko uravnotežavanje državnog
sistema i održanje njegove otvorenosti koja obezbeđuje
protok životno važnih agenasa. Samo se tada čuvaju
i kvantitativno menjaju njeni parametri i skokovito
se menja njen kvalitet u pozitivnom smeru. Svi
drugi društveni cijevi su od manjeg značaja i
oni se mogu realizovati tek kada se ostvari ovaj
primarni cilj. Ako država dugo forsira ciljeve
kojima se ne obezbeđuju ovi uslovi ona monotono
regredira i u kritičnoj tački naglo se destabilizira,
što za posledicu ima skokovitu promenu kvaliteta
na niži gradijentni nivo efektivnosti. Tada svi
drugi ciljevi postaju fikcija, jer se u uslovima
raspadanja sistema oni ne mogu ostvariti.
Svi nivoi složenosti, od najnižih živih bića,
pa do maksimalno složenih, koji su osobenosti
čoveka i njegovih zajednica, nužno prate proces
razvoja; sve jedinke umiru, druge se rađaju, stvarajući
sve složenije i kvalitetnije strukture. Nauka
tvrdi da se konačni dometi razvoja ljudskog društva
ne mogu sagledati jer im priroda (ili bog) nije
dala takvu mogućnost. Teorija disipativnih struktura
samo pokazuje da u prirodi postoji stalni porast
kompleksnosti u vremenu i da su nove strukture
sve složenije, povezanije i harmonizovanije, funkcionalnije
i zato efektivnije. Suština teorije Prigogina
leži u tvrđenju da sve organizmične strukture,
po nalogu prirodnih zakona, moraju nešto da čine
za sebe kako bi realizovale antientropijske procese.
One svojim antientropijskim radom stvaraju i čuvaju
sebe, ali jednovremeno povećavaju svoju složenost,
kvalitet i funkcionalnost i na tim principima
zasniva se razvoj.
Značaj očuvanja i povećanja
složenosti
Po ovoj teoriji, što je organizmična
struktura složenija nužno je da bude i »zbijenija«,
sa sve većim brojem umreženih veza i odnosa koje
je neophodno uravnotežiti. Složenost, unutrašnja
i spoljašnja povezanost (uzupčenost) i efektivnost
mera su vrednosti svih organizmičnih struktura;
prirodna je tendencija da se u procesu razvoja
ove osobenosti neprekidno povećavaju. U uslovima
povećane složenosti vreme za reorganizaciju i
povećanje protoka egzistencijalnog supstrata sve
više se skraćuje i izmenjeni sistem zahteva sve
sposobniju organizaciju upravljanja koja će biti
u stanju da obavi sve složenije zadatke. U budućnosti
ova će prirodna zakonitost doneti porast opasnosti
svim državama sveta jer im sa procesom razvoja
priroda ostavlja sve kraće vreme za adaptivno
delovanje u sve složenijim uslovima. Kako je u
XX, a posebno u XXI veku razvoj dobio eksponencijalne
karakteristike, sa tendencijom sve većeg ubrzanja,
kontrola razvoja mora da postaje primarni zadatak
celog čovečanstva. Protok ovih agenasa izaziva
procese koji donose promene unutar strukture,
a one donose novo razdvajanje i bifurkaciju. Ove
pojave čine strukturu dinamički nestabilnom, uz
stalno remećenje privremeno ostvarene homeostatske
ravnoteže. Ovakve osobenosti postavljaju svakoj
organizmičnoj strukturi zadatak da se neprekidno
adaptivno menja, da kroz samoorganizaciju postaje
sve »pametnija« i organizaciono sposobnija kako
bi u novonastalim uslovima mogla da ispunjava
sve složenije antientropijske zadatke.
Značaj pronalaženja modusa
zajedničkog življenja
Priroda na svakom koraku pokazuje
svakoj organizmičnoj strukturi kako da realizuje
ove ciljeve. Kada se u zajedničkom okruženju sa
ograničenim resursima nađu dve ili više organizmičnih
struktura, one moraju da pronađu modus svog zajedničkog
življenja i opstanka jer samo tako mogu da obezbede
uslove za život i napredak. Zajednice koje ne
pronađu ovaj modus, već nastavljaju međusobnu
borbu i nekorisno troše uvek ograničeni egzistencijalni
supstrat, neminovno propadaju. Ako u međusobnoj
borbi sukobljene zajednice trajno ispolje neadaptabilnost,
tada se naglo ubrzava propadanje jednostavnije
i manje efikasne strukture, s tim što međusobna
povezanost i uslovljenost može doneti regres privremeno
moćnijoj i složenijoj strukturi. Ove odnose može
da promeni samo okruženje jer je ono složeniji
i uvek moćniji sistem. Zato je opasno kada država
dođe u situaciju da zbog svog neadaptabilnog upravljanja
dobije okruženje za protivnika. Opasnost raste
kada neprijateljsko okruženje čine najmoćnije
države sveta, a posebno kada se protiv ljudskog
delovanja pobuni sama priroda.
Priroda i moćne države iz okruženja jasno ukazuju
na ograničenja koja manje moćne države ne mogu
da prekorače; kada to čine, sleduje im kazna koja
ih egzistencijalno ugrožava. Ograničenja se nikako
ne mogu vezivati za moral, pravdu i društvene
zakonitosti; realpolitika i priroda imaju svoje
zakonitosti i one se moraju poštovati. Pronalaženje
modusa zajedničkog življenja između prirodnih
antagonista, ali i pronalaženje modusa življenja
ljudi sa prirodom, u uslovima definisanih ograničenja,
osnovna je mudrost koju treba ispoljiti; na ovoj
ideji zasnovana je koncepcija održivog razvoja.
Da bi se sprečila trajna disipacija i obezbedila
primena antientropijskih mera (održavanje uslova
koje zahteva modus zajedničkog življenja) neophodna
je stalna kontrola funkcionisanja države kao sistema
i pravovremeno uklanjanje defekata koji zatvaraju
sistem, enormno ga destabiliziraju, sprečavaju
protok egzistencijalnog supstrata i donose drastične
promene parametra sistema.
Ideje Norberta Weinera
Kontrola komunikacija i procesa upravljanja u složenom
sistemu podleže obrascima koji su isti za sve organizmične
strukture u prirodi i ta su saznanja donela veliki
doprinos nauci o upravljanju. Ove zajedničke obrasce
utvrdio je Norbert Weiner;4
on je osnovni obrazac upravljanja nazvao »povratnom
spregom« (feedback). Povratna sprega obezbeđuje
sagledavanje stanja sistema (pre svega sagledavanje
izvora i uzroka
|
defekata u svim vitalno
važnim delovima sistema), čime se stvara
mogućnost da se komandnim informacijama
i odgovarajućim akcijama uklone uočeni defekti
i realizuju primarno visokoverovatni ciljevi
sistema koji su od egzistencijalnog značaja.
U svim biološkim i društvenim sistemima
postoje nebrojene »povratne veze« koje osiguravaju
modus zajedničkog življenja; one održavaju
životno važne protoke, čuvaju vitalno važne
parametre sistema i osiguravaju njegovu
dinamičku stabilnost. Da bi ostvarili ovaj
zadatak svi organizmički sistemimoraju da
poseduju
|
|
|
|
Joseph Mallord William
Turner, The Fighting
»Temeraire« tugged to her last berth to
be broken up, 1838.
|
 |
neku »upravljačku pamet« (autopoiezis) datu kao
»sistem informisanja i sistem upravljanja koji deluje
pomoću umreženih povratnih sprega. Kroz stalne adaptacione
promene ova se »pamet« brine da ne dođe do smanjene
efektivnosti u funkcionisanju sistema. Nedostatak
adekvatnih informacija o funkcionisanju sistema
onesposobljava sistem povratnih sprega da obavlja
upravljačku funkciju, čime se menja njegov kvalitet
i efektivnost sistema.
Da bi se ostvario ovaj cilj u svim organizmičnim
strukturama mora da postoji jedan zajednički obrazac;
on se odnosi na mrežu veza koja povezuje sve delove
ovih struktura jer je samo preko nje omogućena komunikacija,
upravljanje i snabdevanje sistema životno važnim
agensima. Mreža veza mora da bude otvoren sistem
koji je u neprekidnoj unutrašnjoj interakciji, ali
i interakciji sa svojim okruženjem. U stalno promenljivim
uslovima mreža informacija obaveštava upravljački
organ sistema da preduzme neophodne adaptacione
aktivnosti kako se ne bi smanjio protok egzistencijalnog
supstrata, destabilizirao sistem i ugrozilo njegovo
funkcionisanje. Posledice uspešnih upravljačkih
aktivnosti su promene u njenoj strukturi, a nagrada
prirode, ili boga, je da ona postaje sve složenija,
sa povećanjem broja pozitivnih feedback veza. Porast
kompleksnosti vodi ka povećanju njene funkcionalnosti
i njenog kvaliteta, što predstavlja osnovni mehanizam
evolucije. Upravljači koji naglo destabiliziraju
sistem, koji smanjuju složenost sistema, uništavaju
postojeću mrežu informacionih povratnih sprega,
zatvaraju državni sistem, onemogućavaju protoke
egzistencijalnog supstrata i uništavaju parametre
sistema i vode državu u regres i katastrofu.
Ideje teorije katastrofa Rene
Toma
Dopunska saznanja o razvoju organizmičnih
struktura daje »teorija katastrofa« Rene Toma.5
Ona tumači ulogu naglih promena u organizmičnom
sistemu u kriznim situacijama kada se skokovito
menjaju njegovi parametri ispod kritičnih granica.
Kada bifurkacija i fluktuacija postanu prevelike,
kada sistem postane jako nestabilan, a izostanu
adekvatne antientropijske mere, tada se naglo
menjaju njegovi parametri, nastaje smanjenje protoka
egzistencijalnog supstrata i to se stanje označava
kao krizna situacija. U ovim uslovima sistem više
ne može da podnese obim naraslog haosa i disipacije,
on više nije u stanju da sa postojećom strukturom
i organizacijom obezbedi unutrašnji red, materijalno
informaciono i energetsko snabdevanje, enormno
naraslu nestabilnost i naglo propadanje parametara
sistema. Kriza nalaže neodložnu potrebu da se
državni sistem hitno reorganizuje, da menja svoju
strukturu i svoje parametre jer mu preti skokoviti
prelazak na niži nivo složenosti i efektivnosti.
Ako upravljački organ (vlast) ne uspe da ostvari
ovaj zadatak, dolazi do regresa države, do njenog
strukturnog i parametarskog pojednostavljenja
i, konačno, do mogućeg nestanka države kao sistema.
Postavlja se pitanje: šta tada treba činiti da
bi država opstala i napredovala?
Svaki sistem u krizi ima svoju »kritičnu tačku«;
u »kritičnoj tački« nastaje nagli gubitak dinamičke
ravnoteže sistema i on skokovito prelazi na niži,
odnosno viši nivo efektivnosti. Zavisno od vrste
razvoja pripremne faze koja je dovela da naglih
dinamičkih i parametarskih promena realizuje se
skokoviti progres ili regres. Ako je u pripremnoj
fazi realizovan dugotrajni monotoni regres (pad
rasta), tada u kritičnoj tački država naglo skače
na niži gradijentni nivo efektivnosti, menja svoj
kvalitet, što označava njenu »mini katastrofu«.
Ako se ovaj proces uzastopno višestruko ponovi
državna struktura se raspada kroz »potpunu katastrofu«.
Kada je u pripremnoj fazi realizovan monotoni
progres, tada u kritičnoj tački država skače na
viši gradijentni nivo efektivnosti, a to označava
njen razvoj. Po ovoj teoriji, nema razvoja bez
nagle destabilizacije sistema u kriznim situacijama,
s tim što je nužno da kriza nastane usled povećanja
kvantiteta pozitivnih činilaca koji unapređuju
složenost i funkcionalnost sistema.
Ideje teorije sistema i sistemskog
prilaza
Teorija sistema zapravo je teorija
modela preko kojih je moguće formirati virtuelnu
stvarnost koja u značajnoj meri odgovara realnosti.
Preko nje je moguće ispitivati ponašanje sistema
pre donošenja sudbonosnih upravljačkih odluka.
Teorija sistema tvrdi da svi sistemi u prirodi
podležu određenim pravilima koja daju zajedničku
osnovu za njihovo proučavanje. Ona objašnjava
principe nastajanja, ponašanja i razvoja sistema
i nudi skup opštih metoda za njihovu analizu i
sintezu, ali i za optimizaciju i adaptaciju njihovog
ponašanja. Po ovoj teoriji, pojam »sistem« bogatiji
je po sadržaju od pojma »strukture«. On predstavlja
određenu organizovanost elemenata koji izgrađuju
celinu, s tim što ova teorija pravi jasnu razliku
između mehanički organizovanih sistema (mašina
i uređaja) i sistema koje izgrađuju živi organizmi
i njihove zajednice. Organizmični sistemi imaju
samo neke osobenosti koje su srodne sa mehaničkim
sistemima, za njih je bitno da poseduju posebna
antientropijska svojstva koja ih čuvaju od raspadanja
(autopoiezis). Čovek i sve ljudske organizacije
(državne, etničke, verske, socijalne i druge zajednice)
predstavljaju specijalne vrste sistema visoke
složenosti i posebnih sposobnosti. Ovi sistemi
imaju delimično osobenosti zatvorenih mehanicističkih
sistema, jer u praksi koriste ustav, zakone i
brojne društvene norme, ali za njih su od velikog
značaja osobenosti koje ih vezuju za organizmične
strukture. One zahtevaju da ovi sistemi budu nužno
otvoreni sa antientropijskim svojstvima. Najvažnija
osobenost čoveka i njegovih zajednica vezana je
za mogućnost korišćenja razuma i akumuliranog
znanja, ali je ona vezana i za posebna psihološka
svojstva ljudi, za njihove kulture i za politike
njihovih vlasti, a posebno za ljudsku slobodu
u procesu odlučivanja. Ove osobenosti daju ovim
sistemima posebna svojstva koja su od odlučujućeg
značaja za njihov opstanak i razvoj. Pored svesti,
ljudima vladaju i nesvesne psihičke sile koje
su vezane za individualno, familijarno i kolektivno
nesvesno. Ove im osobenosti daju mogućnost da
ignorišu prirodne i društvene zakonitosti ako
smatraju da im one ne odgovaraju. To nikako ne
znači da će oni moći da izbegnu posledice svog
ponašanja jer entropija neprekidno deluje. Teorija
sistema ponudila je metode date kao »soft sistemska
paradigma«, koje omogućavaju izučavanje ovako
složenih fenomena. Njihova primena zahteva poseban
način mišljenja pri rešavanju upravljačkih zadataka,
koji je označen je kao »sistemski prilaz«.
Sistemski prilaz
Sistemski prilaz je način mišljenja
po kojem je svaki državni ili društveni sistem
deo jednog većeg sistema međunarodne zajednice
kojem država fizički i funkcionalno pripada, odnosno
s njim je povezana i egzistencijalno uslovljena.
Država je sastavljena od manjih sistema (republika,
pokrajina, opština itd.) koji su međusobno umreženi
i u svemu uzajamno zavisni. Postavljeni ciljevi
države samo su deo u skupu ciljeva okruženja i
ciljeva delova sistema. Pojedinačni ciljevi sistema
se ne mogu forsirati bez analize svih delova koji
izgrađuju sistem i njihovih ciljeva i funkcija.
Od posebnog je značaja analiza ciljeva moćnog
okruženja sistema. Osnovni zadatak države kao
sistema mora da bude ostvarenje dinamičke ravnoteže,
jer samo tada može da opstane i da napreduje.
Za realizaciju ovih ciljeva vlasti moraju da ostvare
timski rad političara, grupe eksperata različitih
struka koji poznaju sve vitalno važne funkcije
državnog sistema, ali i eksperata iz teorije upravljanja.
Donošenje političkih odluka bez ovih analiza može
biti pogubno po državu i narod u celini.
Sistemski prilaz nalaže upravljačima da koriste
teoriju i empiriju u pripremi svojih odluka, da
koriste kreativne potencijale svojih intelektualaca,
ali i ljudi iz prakse i politike. Ovakvim postupcima
nauka ne zamenjuje politiku već ona samo pomaže
političarima da se u uslovima složenog odlučivanja
bolje snalaze. Sistemski prilaz se ne bavi sistemima
vrednosti; njega definišu vlasti; istraživači
se u analizama na vrednosni sistem samo oslanjaju,
ali je od suštinskog značaja da usvojeni sistemi
vrednosti ne budu u koliziji sa sistemom vrednosti
okruženja. U političkoj praksi civilizacijski
nerazvijenih država nije uobičajeno korišćenje
sistemskog prilaza i usvajanje sistema vrednosti
okruženja; zato su rezultati njihovog razvoja
nepovoljni.
Razlike u idejama klasične
zapadne kulture i nove naučne paradigme
Značajan deo država zapadne kulture
u prvi plan ističe istorijski razvoj društvenih
procesa i primarno se vezuje za analizu minulih
društvenih događanja. Ovaj princip, u svojoj osnovi,
sadrži redukcionizam (razlaganje celine na njene
delove i ponovno sastavljanje), a on ne dopušta
sagledavanje funkcionisanja države kao celine
i svih opasnosti kojima je država izložena. Klasična
zapadna kultura forsira linearni model mišljenja,
redovno se oslanja na usvojenu ideološku paradigmu
i mehanicističke principe. Ona se posebno vezuje
za kartezijanski racionalizam,
preko kojeg se tumače sva društvena zbivanja.
Vrednosti koje forsira ova kultura su: širenje
uticaja najmoćnijih zajednica, stalno nadmetanje
ljudi, država i drugih konfliktnih zajednica,
sa težnjom da pobedi jači, bez obzira na primenjena
sredstva za realizaciju ovakvih ciljeva. Na svakom
koraku se zahteva povećanje kvantiteta robe, novca,
energenata i informacija, a njihova raspodela
vezuje se za dominaciju najmoćnijih pojedinaca
i država. Humana i socijalna dimenzija društvenih
odnosa je minimizirana, što stvara visoku napetost
i neravnotežu na lokalnim i globalnim nivoima.
Osnovna metoda regulacije je sila. Kako ove teorije
pokazuju, u uslovima postojanja apokaliptičkih
sredstva za masovno uništenje, ovakav pristup
regulacije društvenih problema vodi čovečanstvo
na put katastrofe.
Nova holistička kultura vezuje se za pojam celine,
za poštovanje različitih uglova gledanja, za kvantnu
fiziku, za intuiciju, za svesno i nesvesno, za
sintezu, za uspostavljanje dinamičke ravnoteže,
za interesno umrežavanje svih manjih i većih zajednica,
ali i svih država sveta na regionalnom, kontinentalnom
i globalnom nivou. Ona insistira na stalnom uvećanju
protoka ljudi, materija, novca i informacija na
lokalnom i globalnom nivou, a posebno za sistemski
način mišljenja pri regulaciji konfliktnih
odnosa. Vrednosti koje forsira ova kultura vezuju
se za očuvanje svega postojećeg, za saradnju između
ljudi i svih zajednica sveta, za humanističke
vrednosti, uz stalno uravnotežavanje njihovih
interesa. Insistira se na povećanju kvaliteta
života svih ljudi, na masovnom razvijanju partnerstva
i forsiranju sve obimnijih integracionih procesa.
Zahteva se opšte razoružanje i mirno rešavanje
svih konflikata. Posebno se insistira na održivom
razvoju jer su ljudi dostigli opasne nivoe destruiranja
prirode, koji im opasno ugrožavaju egzistenciju.
To je nova misaona paradigma koja se zasniva na
otvorenosti svih sistema, na sveopštoj saradnji,
na umrežavanju, na stalnom proširivanju prostora
egzistencije kroz povećanje složenosti putem interesnog
i humanog uvezivanja svih zajednica na lokalnom
i globalnom nivou, a ne na borbi i osvajanju tuđeg
dobra putem brutalne sile. Ova paradigma zahteva
promene u politici svih država sveta, a posebno
politici velikih sila.
Pouke novih teorija o razvoju
Ideje ovih teorija su od životne
važnosti za sve narode sveta, a posebno za visokokonfliktne
složene države u etničkom, verskom, ekonomskom
i socijalnom smislu. Ove ideje su od posebnog
značaja za sve novonastale države bivše SFRJ jer
one decenijama regrediraju i katastrofalno stradaju.
Bez obzira na tragičnu prošlost, ove im zakonitosti
nalažu nužnost da budu međusobno povezane i dinamički
harmonizovane, da jednovremeno budu povezane sa
svojim okruženjem, pre svega sa državama EU; to
je uslov njihovog opstanka i napretka. Danas one
ne ispoljavaju sposobnosti da kroz proces promene
svoje politike i odgovarajuće reorganizacije države
postupno preusmeravaju svoja društva na put progresa.
Na ovom planu srpski političari su u najvećem
zaostatku. Oni i dalje veruju u mogućnost opstanka
i napretka Srbije kroz procese separisanja srpskih
zajednica, kidanja svih postojećih veza, naglog
narušavanja dinamičke ravnoteže i zaustavljanje
protoka egzistencijalnog supstrata, što se ogleda
u minulim i sadašnjim odnosima sa susedima i međunarodnom
zajednicom.
Njih ne zanima što ovakva politika donosi srpskom
narodu neprekidno propadanje vitalno važnih parametara,
osiromašenje svih građana i unazađenje opšte efektivnosti
države. Vlasti Srbije ne ispoljavaju spremnost
da kroz pregovore pronalaze moduse zajedničke
egzistencije sa narodima sa kojima su vekovima
zajedno živeli na istim prostorima. Ovakvu politiku
realizuju i nove srpske vlasti u BiH i na Kosovu
(traži se od Srba da žive u izolovanim enklavama).
Ovakva politika je besperspektivna i vodi srpski
narod u novi regres. Evropska zajednica je najbolji
primer razumnog korišćenja ovih teoretskih principa;
ona se svakim danom sve više umrežava i usložnjava,
njeni delovi postaju međusobno sve harmoničniji,
dinamički uravnoteženiji. Kroz države EU nesmetano
se kreću ljudi, novac, materija, energija i informacija,
zato je ona sve »zbijenija« i sve efikasnija.
Sva politička usmerenja EU vezana su za primenu
složenih antientropijskih mera koje su interesno
uravnotežene i koje poštuju navedene zakonitosti.
U Srbiji je primena ovih saznanja potpuno isključena,
s tim što su očigledne negativne posledice ovakve
politike. Da bi u praksi primenili ove ideje neophodno
je da srpske vlasti ispolje odgovarajuća civilizacijska
svojstava koja će im omogućiti primenu ovih ideja.
One podrazumevaju okrenutost vlasti i naroda ka
korišćenju znanja, ka radu i stvaralaštvu, negovanju
moralnih vrednosti, poštovanju tuđih interesa
i ispoljavanju sposobnosti adaptacije. Ako se
nastavi sa postojećom politikom tada Srbiju čeka
dug, trnovit put u sumornu budućnost. On se može
promeniti samo reorganizacijom vlasti i promenom
političkog usmerenja u smeru koji nalažu izloženi
principi. Mnogi narodi sveta nisu spremni da koriste
ova saznanja; oni deluju u skladu sa svojim neravnotežnim
težnjama. Takva usmerenja su nesmislena jer se
unapred zna da vode državu u katastrofu. Nauka
i istorijska iskustva sveta pokazuju ljudima oblasti
u kojima se napreduje i oblasti u kojima se strada,
a na njima je izbor sopstvenog puta. I pored bolnih
iskustava srpski narod, srpski političari, verski
velikodostojnici i visoko kotirani intelektualci
veruju u posebnu božansku moć srpskog naroda kojem
ova saznanja nisu nužna. Navodno, ove »božanske
osobenosti« omogućavaju srpskom narodu i njegovim
političarima da ignorišu sva iskustva sveta i
sva saznanja nauke. Niko na svetu ne može zabraniti
srpskim političarima da ovako misle i da se ovako
ponašaju. Ostaje činjenica da zakoni prirode i
društva neprekidno deluju. Ako srpske vlasti nastave
da se i dalje kreću ovim putem kazna prirode (ili
boga) biće novi regres Srbije.
 |
|
Ivan
Ahel |
1
Republika br. 452–453.
2 Fritjof Copra,
»U mreži života«, www.jutarnji.hr.
3 Ilja Prigožin,
Biologičeski porjadok, struktura i neustoičivost,
Sistemnie isledovanija, Ežegodnik 1982, izdateljstvo
»Nauka«, Moskva.
4 A. Lajpunova,
S. Jablonski, Problemi kibernetike, fizmatizdat
1963, Moskva.
5 Poston i
Stjuart, Teorija katastrofe, Izdateljstvo
Nauk, Moskva.
|