Početna stana
 
 
     

 

Nova agrarna reforma u Srbiji je danas neophodna
Reforma je danas kod nas često korišćena reč u javnom diskursu, ali niko ne pominje reformu koja je Srbiji najpotrebnija. U uslovima duboke ekonomske krize iz koje se Srbija može izvući samo oživljavanjem proizvodnih sektora realne privrede raste relativni značaj poljoprivrede kao privredne grane koja je i inače za Srbiju posebno značajna. Značaj poljoprivrede za Srbiju se ne ogleda samo u tome što je Srbija već poodavno u prilici samu sebe da hrani ili što u njenoj preteškoj istoriji nije bilo vremena kada bi ljudi masovno umirali samo zbog gladi. Danas je poljoprivredna proizvodnja, pored svih

problema sa kojima se suočava, ne samo najžilaviji nego i najvažniji činilac posrnule srpske privrede koja je tek počela nekako da se oporavlja od šoka koji je doživela zbog raspada države i pravnog poretka, zbog međunarodne blokade i domaćeg tranzicionog grabeža, a sada je suočena sa svetskom ekonomskom krizom za koju je sasvim nespremna.
U Srbiji još preovladava sitno poljoprivredno gazdinstvo, sa više malih parcela nepravilnog oblika u kojima je još pre nekoliko decenija uočen »sukob traktora i međe« koji je danas još veći anahronizam nego što je bio kad je započeta mehanizacija naše poljoprivrede koja je, inače, u međuvremenu usporena i skoro onemogućena. Na tehničku nepogodnost zemljišne strukture nadovezuju se protivrečnosti vlasničkih odnosa nad poljoprivrednim zemljištem koje, kao ograničen razvojni resurs od javnog značaja, nije ni minimalno pravno zaštićeno od raznih zloupotreba. Raznovrsnim društvenim i ekološkim rizicima naročito je izloženo

 
Hronična iscrpljenost poljoprivrede

Srpska poljoprivreda je već dugo u stanju hronične iscrpljenosti zato što je decenijama bila prinuđena da obezbeđuje prehranjivanje i prosto preživljavanje našeg stanovništva. Kao takva, ona je strukturno neprilagođena za razvoj, a posebno za sve oštriju konkurenciju na međunarodnom tržištu. Naša agrarna struktura je toliko nepovoljna za moderan agrarni, ruralni i ukupan društveni razvoj da je pravo čudo kako se uopšte zabeleži poneki pozitivan bilans u izvozu i u još ponečemu. Takvi bilansi su samo relativno gledano pozitivni, jer su rezultat još lošijih performansi drugih oblasti srpske privrede sa kojima se poljoprivreda poredi ili su posledica ucenjivački umanjivanih otkupnih cena proizvođača koji su prepušteni na milost i nemilost izvoznika monopolista koji su konkurentni na stranom samo zato što nemaju konkurencije na domaćem tržištu. Samo manji deo pozitivnih bilansa je ekonomski zdrav i to su izuzeci za koje su zaslužni kod nas veoma retki uspešni agrarni preduzetnici koji su produktivno a ne špekulativno orijentisani.

poljoprivredno zemljište u društvenom, državnom i zadružnom vlasništvu pored autoputeva i u blizini velikih gradova, koje na netransparentan način menja titulara i namenu, a često se i tehnički rasparčava i ono malo krupnih parcela tamo gde su one postojale. Sasvim je razumljivo što tako zapušteno zemljište nije lako ni navodnjavati ni štititi od poplava i erozije, što dodatno čini nerentabilnim njegovu proizvodnu upotrebu, a eventualnu poljoprivrednu proizvodnju dovodi u sasvim podređen položaj – ne samo u međunarodnoj razmeni nego i na nerazumno otvorenom domaćem tržištu.

Oskudni podsticaji države

Ako se svemu ovome dodaju oskudni, neredovni i nesistemski kreirani podsticaji našoj poljoprivredi iz siromašnog državnog i još siromašnijeg agrarnog budžeta, neregulisano agrarno tržište i pravno nesiguran privredni ambijent, neobrazovani poljoprivrednici i nerazvijene stručne službe, depopulacija sela i senilizacija poljoprivrede (koji se mogu posmatrati i kao uzrok i kao posledica navedenog stanja) – onda se lako može zaključiti da su osnovne prepreke za razvoj srpskog agrara sistemske i strukturne, duboke i trajne. Takve prepreke se ne mogu ukloniti nikakvim tekućim merama agrarne politike – ove ili one srpske vlade i(li) nadležnog ministarstva.
Sve su ovo razlozi zbog kojih je danas u Srbiji neophodna nova agrarna reforma kao kompleksna mera alternativne agrarne politike kojom se temeljno i sistemski menja agrarna struktura – zemljišni odnosi, pravno-organizacioni, ekonomski, tehničko-tehnološki i kulturni (obrazovni i motivacioni) okviri – i na optimalniji način kreiraju i kombinuju neophodni činioci moderne i razvojno perspektivne poljoprivrede. Paradoksalna je okolnost da je takva reforma odavno bila potrebna, te da bi se neophodna (i ne mala) finansijska, tehnička i sva druga sredstva za takav poduhvat od nacionalnog značaja lakše našla u boljestojećim vremenima, ali da je današnje krizno vreme u jednom bitnom smislu pogodnije za praktično pokretanje ovakvih projekata: duboka ekonomska kriza je nemilosrdno razotkrila sve strukturne protivrečnosti (ne samo u našem agraru) i ona goni sve aktere da više ne odlažu neophodne reforme. Onda kad »dogori do nokata« nikakvo »šminkanje« nikome neće pomoći da još jednom zabašuri ono što je u nekom drugom kontekstu »uspešno« prikrivao.
Ovakva kakva je danas, srpska poljoprivreda nije u stanju ni samu sebe da održava, a pogotovo nije u stanju da bude činilac razvoja (ni samo ruralnog, a pogotovo šireg, integralnog i globalnog). A bez razvijenije poljoprivrede Srbija neće moći da se izvuče iz aktuelne krize niti da se kontinuirano razvija u postkriznom periodu. Da imamo nešto drugo kao resurs, što bi komparativno bilo pogodnije od poljoprivrede kao jednog od važnih nosilaca ukupnog razvoja, možda bismo još neko vreme mogli u Srbiji da odlažemo agrarnu reformu. Činjenica je, pak, da ni kratkoročno, a pogotovo dugoročno gledano, u razvojnom pogledu nemamo ništa bolje i perspektivnije od poljoprivrede. Glavni dokaz da je tako jesu velike nade koje se polažu i u ovakvu poljoprivredu kakva je ona danas, ali je velika opasnost da se previdi da su takve nade nerealne. Aktuelni političari, pogotovo oni manje odgovorni, imaju svoje razloge da povremeno podgrevaju lažne nade u svemu i svačemu, pa i u naivnom pogledu da nas poljoprivreda može izvući iz krize – što i danas često čine. Oni koji su politički odgovorniji i analitički kritičniji dužni su da što otvorenije »pogledaju istini u oči« – i da to blagovremeno, jasno i otvoreno saopšte svima koji su zainteresovani za ishod tekuće krize.

Kakva agrarna reforma?

Predstojeća agrarna reforma u Srbiji bi utoliko morala da bude nova, jer bi se razlikovala od svih dosadašnjih. Agrarna reforma posle Prvog svetskog rata usklađivala je zemljišne odnose u novostvorenoj jugoslovenskoj državi čiji su pojedini delovi imali veoma različitu agrarnu istoriju, a njom je trebalo propratiti i masovne ratne i posleratne kolonizacije. Glavni motivi druge velike agrarne reforme (posle Drugog svetskog rata i socijalističke revolucije) bili su, takođe, prevashodno politički, s tim što je ona bila radikalnija od prve. I ovu reformu prati masovna kolonizacija (kao ratno-posleratna »razmena stanovništva«), ali kao revolucionarna mera ona menja svojinske odnose nad zemljom, ukida srednji i
krupan posed i promoviše kolektivizaciju poljoprivrede. Obe prethodne reforme dolazile su posle velikih svetskih turbulencija, kao što bi i ova treća mogla da bude. Razlika je samo što ova nova agrarna reforma ne bi došla kao prost epilog svetske ekonomske krize, nego bi bila činilac njenog prevazilaženja. Kao takva, ona ne bi imala prevashodno politički, već ekonomsko-razvojni značaj. To bi značilo da u novoj agrarnoj reformi nominalna promena vlasništva nad zemljom ne bi imala onaj značaj koji je imala u prethodnim.
 
Joseph Mallord William Turner, Staffa, Fingal's Cave, 1832.
Politički motivisana postsocijalistička tranzicija je uveliko već dovela do reprivatizacije zemljišta koje je ranijom »eksproprijacijom eksproprijatora« bilo kolektivizovano. Time su ostvareni proklamovani politički ciljevi, ali u ekonomskom pogledu nije došlo do značajnijeg poboljšanja u poljoprivrednoj proizvodnji (kao, uostalom, i u slučajevima prethodne dve agrarne reforme). Dosadašnje iskustvo sa promenama agrarnih odnosa, dakle, potvrđuje zaključak da ideološki motivisani i politički isforsirani reformski projekti ne daju očekivane rezultate u poljoprivredi (kao, uostalom, ni u jednoj drugoj oblasti u kojoj kreativni i vredni akteri kontinuiranim naporima sistematično unapređuju polje svoga delovanja i proizvode neka materijalna ili duhovna dobra).
Ako nam je jasno kakva ne bi trebalo da bude nova agrarna reforma, ostaje da se nešto više kaže o tome ko bi mogao i kako bi trebalo da je konceptualizuje, organizuje i praktično sprovede?
Sumnje nema da nova agrarna reforma može da bude uspešna samo ako bude pokrenuta i sprovođena kao državni razvojni projekat od nacionalnog značaja. To podrazumeva ozbiljnu javnu raspravu i nespornu saglasnost, najpre među zainteresovanim i kompetentnim akterima o dubini, širini i modelu agrarne reforme, što bi se ispostavilo kao prioritetan politički zadatak nadležnim i odgovornim državnim organima. Neophodni preduslovi za uspešno sprovođenje ovakvih razvojnih projekata su nekorumpirana i efikasna državna uprava, odgovarajuća finansijska sredstva i dobro organizovani tzv. agrarni interesenti. Nažalost, u Srbiji danas nijedan od ovih neophodnih preduslova ne postoji, mada svaki ponaosob i sam po sebi nije dovoljan. Zato bi logično bilo da jednoj »velikoj agrarnoj reformi« prethodi jedna nimalo manja »reforma državne uprave«, ali odlaganje jedne zbog druge u kriznim vremenima znači blokadu i jedne i druge – a to je najgora i najštetnija opcija. U takvim vremenima logika nužnosti nadvladava svaku drugu logiku i samo zato moglo bi se reći da se suočavamo sa paradoksom da nam teškoće sa kojima se suočavamo mogu biti od nekakve koristi (poput one narodne da se »nikad ne zna zbog čega bi nešto što je loše moglo u ponečemu da bude i dobro«).
Ovaj način razmišljanja samo sledi logiku paradoksa i bitno se razlikuje od političke demagogije nekih aktuelnih ministara koji su tvrdili da će svetska ekonomska kriza »zaobići« Srbiju i za nju biti »korisna« iako je za sve druge štetna. Razlika između ova dva prividno slična načina mišljenja ogleda se u različitom stepenu njihove ozbiljnosti pri suočavanju sa realnošću: u jednom slučaju sabiraju se i pokreću i najskrivenije unutarnje razvojne snage, a u drugom se ne čini ni ono što je već odavno moglo i moralo da bude urađeno – već se neodgovorno smišljaju demagoški izgovori u koje niko ozbiljan ne može da poveruje.

Značaj agrarne reforme isti kao i ulaganje u transevropske saobraćajnice

Strateški gledano, nova agrarna reforma mogla bi po svome značaju za razvoj da se uporedi sa projektom izgradnje modernih transevropskih saobraćajnica kroz Srbiju ili sa proširenjem energetskih kapaciteta. Doduše, za izgradnju modernih autoputeva, »brzih pruga« i gasovoda kroz Srbiju stranci su zainteresovaniji nego za reformu agrarne strukture i veću konkurentnost srpske privrede na međunarodnom tržištu. Zato su nam strana finansijska sredstva dostupnija za projekte koji su prioritetniji strancima, ali sve ono što ne dobijamo kao nepovratnu donaciju nego uzimamo kao kredit koji treba vraćati treba uzimati za ono što je nama prioritetno. Činjenica je, pak, da tehničko uređivanje (komasacije, melioracije) poljoprivrednog zemljišta, a posebno izgradnja preko potrebnih sistema za navodnjavanje, nisu za Srbiju ništa manje važni od ulaganja u saobraćajnu ili energetsku infrastrukturu, čak i u smislu posrednih efekata javnih radova u agraru na oživljavanje posrnule srpske privrede.
S druge strane, unutarnji resursi, ne samo finansijski, lakše bi se sabrali i aktivirali pri reformskim zahvatima u agraru, pogotovo oni koji su skriveni na lokalnom nivou. Naročito je važna jedna u osnovi povoljna okolnost da prosecanje trasa za nove puteve, pruge i gasovode ili izgradnja novih hidroakumulacija zahteva ne male pravne (katastarske) i tehničke intervencije na poljoprivrednom zemljištu, što bi se moglo koordinirati sa neophodnim komasacijama i melioracijama preostalog zemljišta. Na to bi čak i postojeće zakonske odredbe koje se odnose na zaštitu poljoprivrednog zemljišta obavezivale potencijalne investitore ili one koji bi im odobrili navedene projekte. Ako bi se sve ovo simultano radilo, bilo bi znatno jeftinije, a dobilo bi se i na vremenu – što je možda i najvažnije. Problem je danas samo što se toga niko ne seća, niti to pominje kao realnu mogućnost – iako je upravo ovaj kontekst tekuće operacionalizacije drugih infrastrukturnih projekata od nacionalnog značaja onaj momenat koji nipošto ne bi bilo pametno propustiti. Ako nada umire poslednja, moramo se nadati da će jednom i u Srbiji doći do reči i uticaja oni koji ne propuštaju sve povoljne prilike – a potom se, s tragičnim zakašnjenjem, mitološki bore s onima koje su realno najnepovoljnije.
  Milovan M. Mitrović, Pravni fakultet u Beogradu
 
Šta je društvima neophodno da opstanu i budu uspešna
1.07. - 31.08.2009.
     


Danas

 
 
 
 
Copyright © 1996-2009