Nova agrarna reforma
u Srbiji je danas neophodna
Reforma je danas kod nas često korišćena reč u javnom
diskursu, ali niko ne pominje reformu koja je Srbiji
najpotrebnija. U uslovima duboke ekonomske krize
iz koje se Srbija može izvući samo oživljavanjem
proizvodnih sektora realne privrede raste relativni
značaj poljoprivrede kao privredne grane koja je
i inače za Srbiju posebno značajna. Značaj poljoprivrede
za Srbiju se ne ogleda samo u tome što je Srbija
već poodavno u prilici samu sebe da hrani ili što
u njenoj preteškoj istoriji nije bilo vremena kada
bi ljudi masovno umirali samo zbog gladi. Danas
je poljoprivredna proizvodnja, pored svih
problema sa kojima se suočava, ne samo
najžilaviji nego i najvažniji činilac posrnule
srpske privrede koja je tek počela nekako
da se oporavlja od šoka koji je doživela
zbog raspada države i pravnog poretka, zbog
međunarodne blokade i domaćeg tranzicionog
grabeža, a sada je suočena sa svetskom ekonomskom
krizom za koju je sasvim nespremna.
U Srbiji još preovladava sitno poljoprivredno
gazdinstvo, sa više malih parcela nepravilnog
oblika u kojima je još pre nekoliko decenija
uočen »sukob traktora i međe« koji je danas
još veći anahronizam nego što je bio kad
je započeta mehanizacija naše poljoprivrede
koja je, inače, u međuvremenu usporena i
skoro onemogućena. Na tehničku nepogodnost
zemljišne strukture nadovezuju se protivrečnosti
vlasničkih odnosa nad poljoprivrednim zemljištem
koje, kao ograničen razvojni resurs od javnog
značaja, nije ni minimalno pravno zaštićeno
od raznih zloupotreba. Raznovrsnim društvenim
i ekološkim rizicima naročito je izloženo
|
|
 |
 |
Hronična
iscrpljenost poljoprivrede
|
 |
Srpska
poljoprivreda je već dugo
u stanju hronične iscrpljenosti
zato što je decenijama
bila prinuđena da obezbeđuje
prehranjivanje i prosto
preživljavanje našeg stanovništva.
Kao takva, ona je strukturno
neprilagođena za razvoj,
a posebno za sve oštriju
konkurenciju na međunarodnom
tržištu. Naša agrarna
struktura je toliko nepovoljna
za moderan agrarni, ruralni
i ukupan društveni razvoj
da je pravo čudo kako
se uopšte zabeleži poneki
pozitivan bilans u izvozu
i u još ponečemu. Takvi
bilansi su samo relativno
gledano pozitivni, jer
su rezultat još lošijih
performansi drugih oblasti
srpske privrede sa kojima
se poljoprivreda poredi
ili su posledica ucenjivački
umanjivanih otkupnih cena
proizvođača koji su prepušteni
na milost i nemilost izvoznika
monopolista koji su konkurentni
na stranom samo zato što
nemaju konkurencije na
domaćem tržištu. Samo
manji deo pozitivnih bilansa
je ekonomski zdrav i to
su izuzeci za koje su
zaslužni kod nas veoma
retki uspešni agrarni
preduzetnici koji su produktivno
a ne špekulativno orijentisani.
|
 |
|
|
|
poljoprivredno zemljište u društvenom, državnom
i zadružnom vlasništvu pored autoputeva i u blizini
velikih gradova, koje na netransparentan način menja
titulara i namenu, a često se i tehnički rasparčava
i ono malo krupnih parcela tamo gde su one postojale.
Sasvim je razumljivo što tako zapušteno zemljište
nije lako ni navodnjavati ni štititi od poplava
i erozije, što dodatno čini nerentabilnim njegovu
proizvodnu upotrebu, a eventualnu poljoprivrednu
proizvodnju dovodi u sasvim podređen položaj – ne
samo u međunarodnoj razmeni nego i na nerazumno
otvorenom domaćem tržištu.
Oskudni podsticaji države
Ako se svemu ovome dodaju oskudni,
neredovni i nesistemski kreirani podsticaji našoj
poljoprivredi iz siromašnog državnog i još siromašnijeg
agrarnog budžeta, neregulisano agrarno tržište
i pravno nesiguran privredni ambijent, neobrazovani
poljoprivrednici i nerazvijene stručne službe,
depopulacija sela i senilizacija poljoprivrede
(koji se mogu posmatrati i kao uzrok i kao posledica
navedenog stanja) – onda se lako može zaključiti
da su osnovne prepreke za razvoj srpskog agrara
sistemske i strukturne, duboke i trajne. Takve
prepreke se ne mogu ukloniti nikakvim tekućim
merama agrarne politike – ove ili one srpske vlade
i(li) nadležnog ministarstva.
Sve su ovo razlozi zbog kojih je danas u Srbiji
neophodna nova agrarna reforma kao kompleksna
mera alternativne agrarne politike kojom se temeljno
i sistemski menja agrarna struktura – zemljišni
odnosi, pravno-organizacioni, ekonomski, tehničko-tehnološki
i kulturni (obrazovni i motivacioni) okviri –
i na optimalniji način kreiraju i kombinuju neophodni
činioci moderne i razvojno perspektivne poljoprivrede.
Paradoksalna je okolnost da je takva reforma odavno
bila potrebna, te da bi se neophodna (i ne mala)
finansijska, tehnička i sva druga sredstva za
takav poduhvat od nacionalnog značaja lakše našla
u boljestojećim vremenima, ali da je današnje
krizno vreme u jednom bitnom smislu pogodnije
za praktično pokretanje ovakvih projekata: duboka
ekonomska kriza je nemilosrdno razotkrila sve
strukturne protivrečnosti (ne samo u našem agraru)
i ona goni sve aktere da više ne odlažu neophodne
reforme. Onda kad »dogori do nokata« nikakvo »šminkanje«
nikome neće pomoći da još jednom zabašuri ono
što je u nekom drugom kontekstu »uspešno« prikrivao.
Ovakva kakva je danas, srpska poljoprivreda nije
u stanju ni samu sebe da održava, a pogotovo nije
u stanju da bude činilac razvoja (ni samo ruralnog,
a pogotovo šireg, integralnog i globalnog). A
bez razvijenije poljoprivrede Srbija neće moći
da se izvuče iz aktuelne krize niti da se kontinuirano
razvija u postkriznom periodu. Da imamo nešto
drugo kao resurs, što bi komparativno bilo pogodnije
od poljoprivrede kao jednog od važnih nosilaca
ukupnog razvoja, možda bismo još neko vreme mogli
u Srbiji da odlažemo agrarnu reformu. Činjenica
je, pak, da ni kratkoročno, a pogotovo dugoročno
gledano, u razvojnom pogledu nemamo ništa bolje
i perspektivnije od poljoprivrede. Glavni dokaz
da je tako jesu velike nade koje se polažu i u
ovakvu poljoprivredu kakva je ona danas, ali je
velika opasnost da se previdi da su takve nade
nerealne. Aktuelni političari, pogotovo oni manje
odgovorni, imaju svoje razloge da povremeno podgrevaju
lažne nade u svemu i svačemu, pa i u naivnom pogledu
da nas poljoprivreda može izvući iz krize – što
i danas često čine. Oni koji su politički odgovorniji
i analitički kritičniji dužni su da što otvorenije
»pogledaju istini u oči« – i da to blagovremeno,
jasno i otvoreno saopšte svima koji su zainteresovani
za ishod tekuće krize.
Kakva agrarna reforma?
Predstojeća agrarna reforma u Srbiji bi utoliko
morala da bude nova, jer bi se razlikovala od svih
dosadašnjih. Agrarna reforma posle Prvog svetskog
rata usklađivala je zemljišne odnose u novostvorenoj
jugoslovenskoj državi čiji su pojedini delovi imali
veoma različitu agrarnu istoriju, a njom je trebalo
propratiti i masovne ratne i posleratne kolonizacije.
Glavni motivi druge velike agrarne reforme (posle
Drugog svetskog rata i socijalističke revolucije)
bili su, takođe, prevashodno politički, s tim što
je ona bila radikalnija od prve. I ovu reformu prati
masovna kolonizacija (kao ratno-posleratna »razmena
stanovništva«), ali kao revolucionarna mera ona
menja svojinske odnose nad zemljom, ukida srednji
i
krupan posed i promoviše
kolektivizaciju poljoprivrede. Obe prethodne
reforme dolazile su posle velikih svetskih
turbulencija, kao što bi i ova treća mogla
da bude. Razlika je samo što ova nova agrarna
reforma ne bi došla kao prost epilog svetske
ekonomske krize, nego bi bila činilac njenog
prevazilaženja. Kao takva, ona ne bi imala
prevashodno politički, već ekonomsko-razvojni
značaj. To bi značilo da u novoj agrarnoj
reformi nominalna promena vlasništva nad
zemljom ne bi imala onaj značaj koji je
imala u prethodnim.
|
|
|
Joseph Mallord William
Turner, Staffa,
Fingal's Cave, 1832.
|
 |
Politički motivisana postsocijalistička tranzicija
je uveliko već dovela do reprivatizacije zemljišta
koje je ranijom »eksproprijacijom eksproprijatora«
bilo kolektivizovano. Time su ostvareni proklamovani
politički ciljevi, ali u ekonomskom pogledu nije
došlo do značajnijeg poboljšanja u poljoprivrednoj
proizvodnji (kao, uostalom, i u slučajevima prethodne
dve agrarne reforme). Dosadašnje iskustvo sa promenama
agrarnih odnosa, dakle, potvrđuje zaključak da ideološki
motivisani i politički isforsirani reformski projekti
ne daju očekivane rezultate u poljoprivredi (kao,
uostalom, ni u jednoj drugoj oblasti u kojoj kreativni
i vredni akteri kontinuiranim naporima sistematično
unapređuju polje svoga delovanja i proizvode neka
materijalna ili duhovna dobra).
Ako nam je jasno kakva ne bi trebalo da bude nova
agrarna reforma, ostaje da se nešto više kaže o
tome ko bi mogao i kako bi trebalo
da je konceptualizuje, organizuje i praktično sprovede?
Sumnje nema da nova agrarna reforma može da bude
uspešna samo ako bude pokrenuta i sprovođena kao
državni razvojni projekat od nacionalnog značaja.
To podrazumeva ozbiljnu javnu raspravu i nespornu
saglasnost, najpre među zainteresovanim i kompetentnim
akterima o dubini, širini i modelu agrarne reforme,
što bi se ispostavilo kao prioritetan politički
zadatak nadležnim i odgovornim državnim organima.
Neophodni preduslovi za uspešno sprovođenje ovakvih
razvojnih projekata su nekorumpirana i efikasna
državna uprava, odgovarajuća finansijska sredstva
i dobro organizovani tzv. agrarni interesenti. Nažalost,
u Srbiji danas nijedan od ovih neophodnih preduslova
ne postoji, mada svaki ponaosob i sam po sebi nije
dovoljan. Zato bi logično bilo da jednoj »velikoj
agrarnoj reformi« prethodi jedna nimalo manja »reforma
državne uprave«, ali odlaganje jedne zbog druge
u kriznim vremenima znači blokadu i jedne i druge
– a to je najgora i najštetnija opcija. U takvim
vremenima logika nužnosti nadvladava svaku drugu
logiku i samo zato moglo bi se reći da se suočavamo
sa paradoksom da nam teškoće sa kojima se suočavamo
mogu biti od nekakve koristi (poput one narodne
da se »nikad ne zna zbog čega bi nešto što je loše
moglo u ponečemu da bude i dobro«).
Ovaj način razmišljanja samo sledi logiku paradoksa
i bitno se razlikuje od političke demagogije nekih
aktuelnih ministara koji su tvrdili da će svetska
ekonomska kriza »zaobići« Srbiju i za nju biti »korisna«
iako je za sve druge štetna. Razlika između ova
dva prividno slična načina mišljenja ogleda se u
različitom stepenu njihove ozbiljnosti pri suočavanju
sa realnošću: u jednom slučaju sabiraju se i pokreću
i najskrivenije unutarnje razvojne snage, a u drugom
se ne čini ni ono što je već odavno moglo i moralo
da bude urađeno – već se neodgovorno smišljaju demagoški
izgovori u koje niko ozbiljan ne može da poveruje.
Značaj agrarne reforme isti
kao i ulaganje u transevropske saobraćajnice
Strateški gledano, nova agrarna
reforma mogla bi po svome značaju za razvoj da
se uporedi sa projektom izgradnje modernih transevropskih
saobraćajnica kroz Srbiju ili sa proširenjem energetskih
kapaciteta. Doduše, za izgradnju modernih autoputeva,
»brzih pruga« i gasovoda kroz Srbiju stranci su
zainteresovaniji nego za reformu agrarne strukture
i veću konkurentnost srpske privrede na međunarodnom
tržištu. Zato su nam strana finansijska sredstva
dostupnija za projekte koji su prioritetniji strancima,
ali sve ono što ne dobijamo kao nepovratnu donaciju
nego uzimamo kao kredit koji treba vraćati treba
uzimati za ono što je nama prioritetno. Činjenica
je, pak, da tehničko uređivanje (komasacije, melioracije)
poljoprivrednog zemljišta, a posebno izgradnja
preko potrebnih sistema za navodnjavanje, nisu
za Srbiju ništa manje važni od ulaganja u saobraćajnu
ili energetsku infrastrukturu, čak i u smislu
posrednih efekata javnih radova u agraru na oživljavanje
posrnule srpske privrede.
S druge strane, unutarnji resursi, ne samo finansijski,
lakše bi se sabrali i aktivirali pri reformskim
zahvatima u agraru, pogotovo oni koji su skriveni
na lokalnom nivou. Naročito je važna jedna u osnovi
povoljna okolnost da prosecanje trasa za nove
puteve, pruge i gasovode ili izgradnja novih hidroakumulacija
zahteva ne male pravne (katastarske) i tehničke
intervencije na poljoprivrednom zemljištu, što
bi se moglo koordinirati sa neophodnim komasacijama
i melioracijama preostalog zemljišta. Na to bi
čak i postojeće zakonske odredbe koje se odnose
na zaštitu poljoprivrednog zemljišta obavezivale
potencijalne investitore ili one koji bi im odobrili
navedene projekte. Ako bi se sve ovo simultano
radilo, bilo bi znatno jeftinije, a dobilo bi
se i na vremenu – što je možda i najvažnije. Problem
je danas samo što se toga niko ne seća, niti to
pominje kao realnu mogućnost – iako je upravo
ovaj kontekst tekuće operacionalizacije drugih
infrastrukturnih projekata od nacionalnog značaja
onaj momenat koji nipošto ne bi bilo pametno propustiti.
Ako nada umire poslednja, moramo se nadati da
će jednom i u Srbiji doći do reči i uticaja oni
koji ne propuštaju sve povoljne prilike – a potom
se, s tragičnim zakašnjenjem, mitološki bore s
onima koje su realno najnepovoljnije.
 |
|
Milovan
M. Mitrović, Pravni fakultet u Beogradu |
|