Početna stana
 
 
 
     

 

Ozbiljne sumnje u kraj sekularizma

Javnost je zbunjena jer se ne znaju granice kanonskog i državnog javnog prava
Bez ikakve namere da govorim o sekularizmu kao kulturnoj i civilizacijskoj vrednosti moderne države – u smislu nekog teorijskog uvoda – ja ipak ne mogu bez nečeg sličnog. Situacija u kojoj se sada nalazimo u Srbiji zbunjuje: neretko se čuju zahtevi formulisani kao »potreba desekularizacije« savremene srpske države. I toga u praksi već i ima. Nejasno je – »prelomljeno« u stvarnosti – i ono što piše u Ustavu, kao i ono što se mnogim zakonima forsira i u situaciji smo da je mnogo toga ustavno ali nije zakonito i obrnuto. Svakodnevne konfliktne situacije su materijal za sebe. Možda to u nedovršenim društvima kakvo je srpsko društvo i nedovršenoj državi kakva je srpska nije neobično – ali je opasno i zahteva osvrt.
Podsetiću samo na jednu misao B. Spinoze koji je na ovu temu pisao ono što je ostavština za budućnost – ili za našu savremenost – i to je nesporno. »Sloboda mišljenja se može dozvoliti ne samo bez štete po religiju i mir u državi ali se ne može ni oduzeti bez opasnosti po mir u državi i samu religiju.« Oni koji brižljivije slede Spinozin tekst lako će zapaziti – u inače odličnom prevodu traktata B. Gavele – da je ispuštena jedna sintagma koju je sam Holanđanin podvukao – odsustvo slobode mišljenja ugrožava i »istinsku usrdnost i pobožnost«. Spinoza je ovu svoju ideju – danas temelj sekularne države – skupo platio.
Sve što je potom J. Habermas kazao na ovu temu samo je sjajna varijacija ove ideje velikoga Holanđanina. Mir u državi – ne samo verski – može da osigura samo sekularna država, moderna i demokratski ustrojena, a nikakvo Crkva i to je jasno iz ukupne istorije. Od samog početka hrišćanske crkve nastaju podele i one se – hrišćanske crkve – i danas dele i ima ih na stotine, a sve u vezi s isključivom privilegijom na posedovanje konačne istine koje svaka crkva pripisuje sebi – i otuda su svi društveni sukobi i ratovi na ovaj ili onaj način verski.
U vreme kada se, krajem osamdesetih godina, počelo govoriti o kraju istorije i kraju ideologija – ovde se time baviti nećemo – tek retki su videli da će religija postati nova
ideologija, a da će crkve postati političke partije. Tu smo već decenijama, jer se na religiju ne gleda kao na sistem vrednosti već se ona uzima kao ideologija, a crkve su zadobile ulogu jedne (ili jedine) političke partije – ili su barem takve tendencije sve vidljivije. Ne može se ipak reći da nije bilo ljudi koji su ukazivali na to, ali kod nas skoro da ih nije bilo i nema ih mnogo ni sada.
Odjednom se počelo govoriti o »kraju sekularizma« i stoga držimo da je ovo prilika da posumnjamo u taj kraj. Mnogi su, a najbolje Ralf Darendorf, videli problem koji je nastao
 
Joseph Mallord William Turner, The Grand Canal,Venice, 1835.
u nekakvom strahu da se sekularizam ne pretvori u novu dogmu. Dogodilo se uglavnom drugo – »povratak svetog« nakon sloma modela ruskog komunizma je bila osveta religije i crkve koje su se borile za mesto koje su do tada imale ideologije. Dve njegove teze se ne bi smele zaobići a tiču se i naše situacije – »Sloboda govora, uključujući i slobodu da se kažu i napišu stvari koje mnoge ljute ili čak vređaju. U interesu prosvećenog dijaloga granice slobode govora treba da budu iscrtane što je moguće šire«. To je moguće samo u sekularnoj državi, ne u crkvama u kojima su dogme nedodirljive. Drugi stav je još precizniji – »Današnja moda protiv prosvećenosti može se lako otrgnuti kontroli i oni kojima je stalo do slobode moraju naučiti da je cene i brane i to sada i ovde, inače će jednoga dana morati da se bore da je vrate«.
Ja bih mogao da nastavim dugo sa primerima iz naše stvarnosti, no ovde nemamo prostora za to.
Ovde i sada u Srbiji država je ustavno-pravno definisana kao sekularna, ali je to samo polovina problema: strukturama moći u partijskoj državi ne odgovara da budu odvojene od Crkve, ali i same crkve neće da budu odvojene od države, iako bi to morale biti već po decidiranoj zapovesti Isusovoj koji je to odvajanje formulisao kao nužnost da se dâ »caru carevo a bogu božje«. Ideolozi i partijski moćnici su u novije vreme pokušali da zamene odvojenost pojmom »nezavisnost od države«, ali i ta je varka providna i predstavlja banalan ideološki trik. Primera imamo pod rukom – država Srbija je podelila Islamsku zajednicu i sada imamo dve koje se ne samo glože nego se svakodnevno poteže i oružje i ima ranjenih. Tako je u svim sferama na relaciji država–crkve. Crkva ima pravo na imovinu – kao i svako pravno lice – ali se događa nešto drugo: ona postaje veleposednik jer je recimo trećina Fruške gore data crkvi. U sekularnoj državi vekovima već primenjuje se drugi princip, o čemu u Srbiji ni govora nema – sva imovina u državi svojina je države a moderna republika – sekularna i demokratska – u znak poštovanja prema građanima vernicima ustupa verske objekte građanima na besplatno korišćenje. Nema još zakona o denacionalizaciji, a ona se vrši kroz sumnjivu privatizaciju koja otvara vrata korupciji i zloupotrebama. Nešto što je problem u crkvama i verskim zajednicama ne bi to bilo da se ne pretvara u društveni problem.
U građanskim školama imamo veronauku – i ona je uvedena protivustavno i sada niko ne zna kako će normirati naučna dostignuća i recimo Darvina, i sve to uskladiti s dogmama koje se predaju – nikako. Građanima u Trebinju, inače laicima, crkveni sud izriče kazne i isključuje ih iz zajednice na način koji se poslednji put sretao u srednjem veku. Kada bi to bio unutrašnji crkveni problem da Crkva neće nekog ko neće nju, problema zapravo ne bi ni bilo – nevolja je u tome što je presuda od strane SPC validna na celom njenom kanonskom području. Gde je tu država, posebno sekularna država, ako nje uopšte ima? To u ovom momentu nikom nije jasno, a javnost je zbunjena jer se ne znaju granice kanonskog i državnog javnog prava.
Da nevolja bude veća država je pristala da prizna samo neke »tradicionalne crkve«, a ostale su u situaciji da budu drugorazredne. Vrhunac ovog ideološkog cinizma je u jednoj drugoj činjenici – sve su te tradicionalne crkve pristale da jedna među njima – to je SPC – bude prva, odnosno na neki način najtradicionalnija. Na pitanje da li je savremena srpska država sekularna lično nisam bio u stanju da ponudim odgovor ni jednom dobronamernom strancu koji dobro poznaje prilike u kojima smo. Negde smo na nekoj sredini, a takve »sredine« nema u savremenoj Evropi, u kojoj je još Spinoza, videli smo, ponudio valjan odgovor. Ostalo je stvar rasprave.
  Mirko Đorđević
 
U seme se ne sumnja
1.07. - 31.08.2009.
     


Danas

 
 
 
 
Copyright © 1996-2009