»Naši«
Među rasturačima javnih nastupa urednika i saradnika
»Peščanika« širom Srbije zapažene su i grupe nasilnika
koje su se deklarisale kao »naši«. (Pod tim nazivom
deluju i grupe nasilnika u Rusiji.) Inače, u jednom
delu naše tradicije, kada se kaže »naš čovek« podrazumeva
se nešto vredno, čak i uzvišeno. A u kuloarima,
recimo, prilikom zapošljavanja ili unapređenja,
sintagma »naš čovek« je najefikasnija preporuka.
Postoji i naličje ovakve prakse. Naime, kada se
s moćnih mesta izrekne sumnja u to da li je neko
»naš čovek«, takav se najpre zaklati, potom zaspe
raznim klevetama i zatim ukloni, ako se sam ne skloni.
Često su kampanje trajale godinama. (Recimo, posle
»studentske bune« ’68, kada su blaćeni i uklanjani
razni »nepoćudni«, »antinaši« i promovisani »moralno-politički
podobni«, tj. »naši«; tako je, na dugu stazu, vršena
kadrovska selekcija i produkovana »naša elita«.)
Slikovit je način na koji su nedavno iznuđene ostavke
direktora Filharmonije i upravnika Narodnog pozorišta,
Ivana Tasovca i Predraga Ejdusa, uglednih umetnika
i van kulturne javnosti. A ovih dana je započela
kampanja protiv direktorke Istorijskog arhiva Beograda
Branke Prpe, ugledne doktorke istorijskih nauka
i personalno prepoznatljive javne radnice. Gradska
vlast traži od nje da se odrekne sadašnjeg statusa
direktora, koji je stekla regularnom procedurom
i da prihvati status »vršioca dužnosti«. Ona, a
ni čitav kolektiv Arhiva to ne prihvataju. Staleško
društvo istoričara, kojem Prpa pripada, izgleda
niko i ne pita. Niti haju za širu javnost. Naprosto,
nameće se nekakva kadrovska kombinatorika, stranačko
trgovanje raznim funkcijama, uklanjanje jednih,
koji se, izgleda nedovoljno smatraju »našim«, dok
se ne nađe neko apsolutno »naš« da bi bio postavljen
na rukovodeće mesto.
Tako se, mimo javnosti, bez pravih izbora, obrće
»kadrovska vrteška«. A kadriranje je, zna se, izuzetno
moćna poluga vlasti. Zna se, takođe, da vlasti koja
je izvan javne kontrole ne samo da nije stalo do
kulture, nego i ne haje za bilo šta što je izvan
monopola vlasti. Mora li biti baš tako? Bez pristajanja,
poslušnosti i privikavanja baš i ne mora, može i
drukčije.
 |
|
N.
P. |
|