(Ne)probojnost
istine
Istina o borbi radnika i akcionara zrenjaninskog
»Šinvoza« probila se do javnosti, čak i van naše
zemlje. Time se bavi i emisija Re-akcija, TV B
92 (15. 6. 2009), autorke Jelene Veljković, posvećena
načinu korišćenja budžetskih sredstava unutar
javnih preduzeća (Železnica Srbije). Vrlo uverljivo
su pokazani sistemska korupcija i način kako preduzeća
prirodno oslonjena na Železnicu Srbije (»Želvoz«,
»Šinvoz«), koja su ne tako davno privatizovana,
postaju uvučeni saučesnici, a na primeru »Šinvoza«
i potpune žrtve. Indikativno je da se u emisiji
javlja samo gubitnička strana, a ona »dobitna«
pokrivena je velom misterije, uz mudro ćutanje
prozvanih državnih institucija ili njihovim nemuštim
objašnjenjima.
Oni koji sve prevare vide jasno, koji su uložili
ogroman napor da razumeju način prelivanja državnih
para u privatne džepove su radnici, mali akcionari,
sindikalne vođe, Anketni odbor, predsednica Saveta
za borbu protiv korupcije, i ono što je dragoceno
i novo – hrabri i obrazovani novinari istraživačkog
usmerenja, koji žele da s tim upoznaju i najširu
javnost.
Najkraći rezime »operacije 1.000 vagona« sa pitoresknim
akterima, kao što su Velimir Ilić, ugostitelj
Šarančić, pritvorenik za mito Čohadžić i trgovac
naftom i autoprevoznik Ivković, a u korist Ivkovića
je sledeći. Ivković, s jedne strane, zadužuje
»Šinvoz« kod sopstvenih firmi, dovodi do stečaja,
dobija putem stečaja celu fabriku kao većinski
poverilac, a s druge strane sam sebi prodaje jeftino
staro gvožđe od onih 1.000 vagona, a zatim ga
višestruko skuplje prodaje po Evropi kao legalan
posao. Dobijaju obe karte! A i treća mu se smeši!
Dobio je prvostepenu presudu da država mora da
mu vrati dva miliona evra, jer nije zakonito raskinula
kupoprodajni ugovor! Nečinjenje u slučaju »Šinvoz«
podstiče potpunu varvarizaciju Srbije, građani
plaćaju svome servisu, državi, da ih ona pljačka
i ubija.
Istina nikako da se probije do vrhova vlasti,
sudske, izvršne i zakonodavne. Oni kao da ništa
ne znaju, pa neka dobija ko dobija, a gubi ko
propada, makar propadala i sama železnica – vagoni,
lokomotive, pruge...
Akcija
Do već pomenute istine najviše drže sami radnici
akcionari. Za razliku od drugih grupa »pobunjenih«
radnika u zemlji, koje se brzo gase, grupa od
oko 300 radnika »Šinvoza« postoji već više godina
i ne predaje se, ne pristaje na gubitničku ulogu.
Okupljaju se, razgovaraju, tumače ono što im se
dogodilo i kako da se vrate na posao. Lokalna
vlast grada Zrenjanina ih je jednoglasno podržala
prihvatajući nalaze Anketnog odbora o režiranom
stečaju. Suština problema je što ne postoji vlasništvo
lokalne samouprave, što se u sprezi partijske
države i moćnih novih bogataša, tamo negde daleko,
okrutnošću, neviđenom u današnjem svetu, i po
cenu njihovih života, ukida pravo na rad i vlasništvo
i uništava delatnost od najšireg javnog interesa.
Kako do promene?
Glavni odbor pokreta Ravnopravnost ostvaruje komunikaciju
sa sličnim grupama i uglednim pojedincima u zemlji
(Bečej, Sombor, Kraljevo, Pančevo itd.). Njihova
je namera da osnuju političku partiju čiji bi jedini
cilj bio donošenje zakona o vraćanju imovine lokalnim
zajednicama. Od promena 2000. godine nijedna partija,
nijedna vlada, nije se istinski bavila ovim problemom.
Osnovne polazne naznake budućeg pokreta za vraćanje
imovine lokalnim zajednicama su sledeće: da pokret
bude na nivou zemlje Srbije, da se sedište pokreta
menja, kao i njegov predsednik, a da se po ostvarenju
cilja ova partija raspusti.
Zaključeno je da formiranje regiona ne menja suštinski
društvo, već samo opet centralna vlast distribuira
sredstva. Takođe, ni Statut Vojvodine ne pogađa
ovu temeljnu kategoriju građanina, sferu rada i
kulture. Dakle, dokle god opštine i gradovi ne budu
imali imovinu, a tako je već od 1995. godine, dokle
god ne budu pravno lice, a ne da su onemogućeni
u pravnom saobraćaju, to sve neće imati ni njeni
građani, a poznato je da autonomija pojedinca leži
velikim delom i u većoj slobodi ispoljavanja čoveka
kada nešto ima. Kada ljudi nemaju, kao sada milioni
građana Srbije, oni su razvlašćeni i suštinski neslobodni.
Zato su »Šinvoz«, Ravnopravnost i njihova nameravana
akcija od prvorazrednog značaja. Predstojeća akcija
prikupljanja 10.000 potpisa za njihovu registraciju
biće prvi indikator prijemčivosti ove neophodne
promene.
 |
|
Slavko
Golić |
|