Srbija neuređena
država
Kako nastaju
afere
Kad država ili neki drugi visokoorganizovan sistem
zaostaje u odnosu na promene u okruženju ne može
se na njih adaptirati povećanjem učestalosti parcijalnih
promena. To, čak, može dovesti do još većeg zaostatka,
zbog neizbežne disperzije pojedinačnih aktivnosti.
Tad je neophodno posegnuti za strukturnim promenama,
ma koliko one bile bolne i rizične. Stepen bola
i rizika zavisi od stepena spremnosti na promene
(svesti), od primenjene metode (stručnosti) i,
logično, od veličine zaostatka. Dodatnu težinu
može dati postojanje potrebe za samoodricanjem
od stečenih privilegija. Termin »samoodricanje«
ukazuje na promenu pozicije države – od nekog
ko ima apsolutni monopol (te jednostranim tumačenjima
zakona i uredbama može naknadno »ispravljati«
posledice svojih loših odluka) do države kao ravnopravnog
partnera koji prihvata rizik poslovanja i povinuje
se tržišnim principima i ugovornim klauzulama.
Ako se sami ne dozovemo pameti i ne shvatimo u
kakvom to izmenjenom svetu poslujemo, otrezniće
nas neki novi ugovor o zakupu (poput onog za špijunski
satelit, sa ogromnom odštetom), o koncesiji (poput
one za autoput sa, zasad, »samo« nenaplaćenim
garancijama), neki novi tender (sa izgubljenom
dobiti kao kod RTB Bor) ili novi projekat (nepoznate
sudbine poput gasovoda). Tu su i poslovi bez jasnih
naznaka o gubicima (slučaj Luke Beograd), bez
adekvatne računice (pokušaj spasavanja kragujevačke
Zastave) i bez završnog računa (prodaja Sartida).
Zbir samo ovde prezentiranih gubitaka, u milionima
evra ili dolara, svejedno, deluje zastrašujuće.
Da bi otkrili generalni mehanizam pravljenja grešaka
valja uočiti specifičnosti pojedinačnih slučajeva.
Tako, na primer, kod zakupa špijunskog satelita
imamo problem standardne procedure. I kod ugovora
mnogo manjih vrednosti nezaobilazne su obimne
klauzule o međusobnoj razmeni raznih odobrenja
i saglasnosti pre aktiviranja dogovorenog. Nosioci
takvog posla su institucije, a ne pojedinci. Druga
je stvar što autoritet pojedinaca (najčešće nastao
kao posledica položaja) kod nas može da neutrališe
kritička mišljenja unutar samih institucija. Što
je niži nivo stručnosti odgovarajućih službi,
to je upliv autoriteta veći, jer se strah od moćnika
leči jedino argumentima struke. Informacije o
postupku koji se povodom ove afere vodi pred domaćim
sudstvom su šture (vojska, pa još špijunaža!),
ali u čiju god korist presuda bila, biće u okviru
ove materije.
Kod koncesije za autoput Horgoš–Požega stigli
smo do pokušaja naplate dobijene garancije i –
stali. Iako se ovde ne radi ni o vojsci, ni o
špijunaži, tajni je na pretek. Do danas nema objašnjenja
kako smo u posao od oko 1,5 milijardi evra ušli
bez naplativih garancija? Setimo se i cirkusa
sa vremenski ograničenim davanjem na uvid (»čitanjem«)
tajnih aneksa ugovora o koncesiji. Normalno, nije
sporno da određeni elementi mogu predstavljati
poslovnu tajnu. U pomenutom ugovoru to bi mogli
biti delovi koji se odnose na način na koji koncesionar
ima nameru da zatvori finansijsku konstrukciju.
Ali, aneksi o isplativosti posla, i slični, to
sigurno ne mogu biti. Umesto da se pozabavimo
traženjem odgovora na pitanje ko je uveo tajnost
tamo gde je nema i zašto (usled previda, ucene
partnera odustajanjem ili nečeg trećeg), zadovoljili
smo se testom brzine čitanja srpskih novinara.
Sada se, opet, umesto odgovora na to ko je i zašto
dopustio da nam se koncesionar izmigolji (deo
poslovnog rizika, nestručnost ili namera), zadovoljavamo
nezvaničnim poluinformacijama. Ne znamo da li
je tu reč o garanciji tipa »na prvi poziv«? Ako
nije, zašto? Čak ne znamo ni koju to garanciju,
zapravo, pokušavamo da naplatimo? Da li tendersku,
kojom druga strana garantuje ozbiljnost svoje
tenderske ponude? Ili garanciju o zatvaranju finansijske
konstrukcije, kojom garantuje platežnu sposobnost?
Kad je krajem prošle godine koncesionar zatražio
raskid ugovora, ovde se likovalo i horski ponavljalo
kako je to nemoguće pošto, tvrdilo se, ugovor
nije ni stupio na snagu. Kako sad nameravamo da
realizujemo garanciju (ako je reč o finansijskoj),
kad ona proističe iz ugovora? I da li je, u međuvremenu,
ona prva garancija (tenderska) istekla, i zašto?
Ako jednog dana izgubimo spor na arbitražnom sudu,
kako će se znati ko su odgovorni za ogromnu odštetu
koju ćemo morati da platimo. Pogotovo što je,
po pravilu, javnost isključena tokom arbitražnog
postupka. Ili će se, ipak, sve završiti na masnoj
nagodbi, pod lažnim, navodno domaćinskim geslom
»bolje i to nego da rizikujemo da izgubimo parnicu«.
Nespremnost da se prihvati činjenica da je, u
savremenom okruženju, država samo obična strana
u biznisu, pogoduje opstanku neprofesionalizma
na svim nivoima. Naročito u stručnim službama
države, prepunim nasleđenih i novoprimljenih partijskih
sledbenika, večito nezadovoljnih platama za koje
smatraju da su potcenjivačke u odnosu na njihovu
stručnost. Svakako da taj aparat nije sačinjen
samo od nestručnih kadrova, ali kako to da niko
unutar njega nije, na primer, reagovao na analize
da je svetska cena bakra na vrhuncu i da sledi
pad, pa se prodaja RTB Bor razvlačila do besvesti
(dok cena bakra nije više nego prepolovljena)?
Zašto se sad čudimo što će sedište srpsko-ruske
firme za gazdovanje nad našom trasom gasovoda
biti u Švajcarskoj (zajedno sa svim pogodnostima),
kad smo prethodno, bez reči upozorenja, potpisali
dokument u kojem se predviđa da buduća firma posluje
»po zakonima Švajcarske«? Kako to da nekoliko
uzastopnih garnitura stručnih službi glavnog grada
nisu uspele da izvrše uknjižbu »pripadajućeg«
zemljišta (Luka Beograd)? Da li postoji tačna
matematika o tome šta Srbija dobija za uloženo
u projekat Zastava-Fijat (isplativost)? Kao šlag
na kiseloj torti stoji prodaja Sartida na koju,
po mnogima, još nismo stavili tačku, iako je od
nje prošlo preko pet godina. Ništa bolja situacija
nije ni kod angažovanja spoljnih konsultanata
i konsultantskih kuća od strane države. Ne postoji
javna ocena njihovog prethodnog rada, kao neophodan
osnov za neko buduće angažovanje. A skupo plaćene
analize i preporuke često prenebregavamo bez ikakvog
obrazloženja.
Taj odnos potpisnika (državnih funkcionera najvišeg
ranga) prema pripremljenim analizama zaslužuje
posebnu pažnju. Da li je, na primer, potpisnik
ugovora o koncesiji bio upozoren da se u aneksu
o rizicima neki događaji tretiraju kao »božji
čin«? Da li su stručne službe pripremile informaciju
licu koje je potpisalo dokument o gasovodu o visini
našeg ulaganja u taj projekt i mogućim gubicima
po državu? Ako je bar jedan odgovor potvrdan,
kolika onda direktna odgovornost leži na potpisnicima?
Koliko su zaista nemoćni da bilo šta učine, a
koliko nespremni da iniciraju suštinske promene?
Posebno kad to iziskuje promene i u njima samima
i neposredno oko njih (ministarstvo, stranka)?
I šta je sa korupcijom? Njen najrazorniji oblik,
korupcija u krugovima visokih vladinih činovnika
(kleptokratija), kao mač visi nad svakim od pomenutih
poduhvata. Takav pregovarački i, naročito, postpregovarački
lični teret ne uklanja se nikakvim opštim antikorupcijskim
zakonima. Pomaže jedino jasna i javna računica
svakog posla rađenog u ime i za račun države.
Tačno je da niko nema tapiju na uspeh u svakom
poslu, ali se nastale greške mogu, i moraju, klasifikovati:
kao deo uobičajenog poslovnog rizika, kao krajnja
nestručnost ili namera.