Srbija i evropske
integracije
Putovanje »u
mestu« kroz evropsku panoramu Srbije
Ukoliko zaista
želi punopravno članstvo u Uniji, Srbija će
morati da igra po njenim pravilima
Menuet srpskog napredovanja
ka EU kreće se putem, poput onih u kaubojskim
filmovima, koji je oivičen paravanom privida razvijenog
i velikog grada, gde je dovoljno skrenuti u prvu
sporednu ulicu da bi se upalo u blatnjavi tor
prepun svinja. Pored takve "iskrene"
želje za unapređenjem institucija, privrede, i
uopšte uključenjem Srbije u normalne evropske
tokove, predstoji niz izazova pred "evropskim"
namerama srpske vlade - finansijske injekcije
koje zemlje potencijalni kandidati mogu da prime
od EU kao pomoć, potencijalni glasovi dve trećine
građana vernih, čini se najviše, samoproklamovano
proevropskim strankama, kao i potreba za novim
političkim poenima, predstavljaju razloge zbog
kojih se politička elita trudi da stvori ili održi
pogrešnu sliku o rezultatima na tom polju.
Ukoliko zaista želi punopravno članstvo u Uniji,
Srbija će morati da igra po njenim pravilima.
S obzirom na to da taj posao nije nimalo lak,
kao i da mnoge od navedenih koristi, koje nemaju
puno veze sa voljom naroda, mogu da se ostvare
i bez velikih skokova u pravcu ostvarenja cilja,
brend evropskih integracija Srbije neminovno postaje
dugotrajan i održiv resurs za internu upotrebu.
Krug onih koji bi da uđu u taj plavi voz sve je
veći, jer on može da se kreće, dokazuje vladajuća
koalicija, i dok stoji u mestu.
Slaveći pobedu na lokalnim izborima u Zemunu i
Voždovcu, Tomislav Nikolić je svoj (ne)očekivani
zaokret u politici prema EU upakovao izjavom da
su toga dana konzervativci pobedili u celoj Evropi,
pa zašto ne bi i oni u Srbiji. I zaista, političko
težište se pomera udesno, a evropski izbori dobijaju
osvajanjem sredine društva. Pitati lidera naprednjaka
da li se u vremenu ekonomske nesigurnosti ljudi
okreću autoritarizmu, da li se takav rezultat
može dovesti u vezu sa pojavom fašizma početkom
prošlog veka, kao i koliko veze sve to ima sa
evropskim vrednostima, značilo bi nasedanje na
skretanje s teme. Jer, taj deo društva se i inače
nalazio u interesnom polju lidera naprednjaka,
a razlika je jedino u tome što sada i "bivši"
radikali igraju na evropsku kartu. Uostalom, među
šezdeset i jedan odsto EU entuzijasta u Srbiji
mora se nalaziti i veliki broj njegovih, pa i
pokoji glasač iz redova radikala i narodnjaka.
Na junskim izborima za Evropski parlament glasali
su strah od imigracije, stranaca i evropeizacije,
antiislamsko raspoloženje i protest u momentu
krize. I to sa rekordno niskom izlaznošću od četrdeset
i tri odsto. Među tim glasovima je bilo puno onih
koji su birali krajnju desnicu koja se protivi
Evropskoj uniji, kao i predstavnika Zelenih. Srećom,
holandsko nacionalno pitanje poklapa se sa srpskim
- hapšenje ratnog zločinca Ratka Mladića - pa
nosioci vlasti u Srbiji nisu u prilici da lako
zaobiđu ispunjenje javnog interesa. Bez SSP-a
biće teško održavati privid napora za učlanjenje
u zajednicu evropskih zemalja. To, u kombinaciji
s obeležjima junskih izbora za Evropski parlament
i jačanjem desnice, pre svega porasta netrpeljivosti
prema muslimanima u Holandiji, hapšenje Mladića
čini sve izvesnijim. Jer, odustajanje Holandije
od pritisaka na Srbiju moglo bi da bude stavljeno
u sklop sveukupnih odnosa te zemlje prema islamu.
^injenica odsustva jasne svesti o tome da pitanje
viza nije značajno zbog toga što će neko, a ponajviše
onaj koji to već radi i sada, bez obzira na vizni
režim, moći da "vidi sveta", zabrinjava.
Da je ukidanje viza značajno zbog lakšeg pristupa
evropskim tržištima rada, i da je to važno upravo
zbog građana koji i sa vizama i bez njih ne mogu
da putuju, jer nemaju novca, gotovo da se ni ne
pominje.
Reč je i o političkom poenu koji bi osvajači još
dugo mogli da eksploatišu, bez pritiska potrebe
da se dodatno pokazuje iskrenost po pitanju članstva
u Uniji, čime bi se primorali na odricanje od
koristi koju imaju jedino u vakuumu integracija.
Ukidanje viza uticalo bi na građane da sve manje
uopšte misle o potrebi članstva. Međutim, EUfo(rij)a
oko vizne liberalizacije, koju kao da namerno
podstiče ono marketirsko u Vladi, mogla bi da
splasne ukoliko bi se ispostavilo da ispunjavanje
"tehničkih" uslova kasni. Pored toga,
treba imati u vidu i to da Evropska komisija,
od koje se nestrpljivo očekuje da uskoro uputi
zvaničan predlog za ukidanje viza, u svakom trenutku
do usvajanja odluke može i da ga povuče.
^ak i za ispunjavanje "tehničkih" uslova
u roku potrebno je državno jedinstvo koje je,
kada se radi o EU integracijama, kao i u pogledu
ostalih najbitnijih pitanja, po Ustavu i profesiji
deo nadležnosti predsednika Tadića. Taj pomiriteljski
element, koji bi mogao da pomogne pri postizanju
kompromisa u pogledu evropskog nacionalnog interesa,
polazi iz ideje da će jednog dana Srbija biti
ključni i nezaobilazni činilac u Evropi. To bi,
međutim, morala da bude drugačije definisana Evropa,
onakva kakvu bi mogla da stvori ratifikacija Lisabonskog
ugovora. Taj dokument će, po prvi put, prepoznati
mogućnost da se neka članica povuče iz Unije,
a to bi, za pojedine zemlje, mogao da bude dobar
znak. ^ovek nikada ne može da bude siguran koliko
dugo će još zvanična Evropa biti raspoložena da
izlazi u susret onim zahtevima pojedinih zemalja
koji nemaju previše veze s evropskim vrednostima.
 |
|
Matja
Stojanović |
|