Kroz mračni,
prljavi i krvavi tunel*
Ko može bez groze i jeze da se seća svega što
smo preživeli od aprila i juna 1941, od Kragujevca
i Kraljeva, od prve do sedme navale Nemaca, ustaša
i četnika i svih dobrovoljnih dželata na napredne
i nevine ljude, koji su bežeći od kame dohvatili
puške, i sve do Sremskog fronta i svih frontova
od Soluna do Trsta!? I ko je najponosniji svojom
borbom i svojim hrabrim delima, povremeno se strese
i uzdahne: »Strašno je bilo, ne ponovilo se!«
U toj tragediji, koja nas je spustila do najniže
stepenice u paklu i popela do vrha viteštva i
slave, od podlog ubijanja bespomoćnih ljudi, najčešće
nepoznatih, do bezumnog požrtvovanja za jednu
ideju, za jedno ime – u toj provali strasti, najplemenitijih
i najgnusnijih, naš nacionalni dijapazon raširio
se kao nikad u istoriji ma kog jugoslovenskog
naroda. Veliko je pitanje šta će najviše ostati
u sećanju potomaka: mrak u kome smo se potucali,
blato po kome smo gacali, krvava kupka u koju
smo jedni druge uvaljivali. Iz iskustva znamo
da se muke zaboravljaju, a pamte se uspesi; porazi
se kriju, a veličaju se pobede i preuveličavaju
se zasluge; prašta se velikim ljudima koji su
nas zvali na napore, jer su mobilizovali snage
kojih nismo bili svesni; na kraju žrtve postaju
postolje za lično uzdizanje naslednika i zaboravlja
se bol koji su one donele savremenicima ma bili
najrođeniji. Vetrovi budućnosti razvejavaju pepeo
zgarišta, mladi zatrpavaju i cvećem rese grobove,
nova pokolenja uživaju rezultate, a ne pitaju
koliko su stali. Život nadživljuje, smrt se stidljivo
povlači, svetlost pobeđuje mrak, tehnika uklanja
blato, sveža krv briše tragove, usirene i pocrnele.
Ljudi hoće da imaju svoja dela, da pokažu svoje
sposobnosti, da ispolje svoju vitalnost, pa se
ne boje da zagaze u slične i još teže događaje.
Uzalud je opominjati na strahote koje smo preživeli:
za naše unuke to je samo šarena priča, ilustrovana
od umetnika koji ništa nisu videli.
Ipak treba reći. Ne radi novih naraštaja: briga
njih! Već radi nas samih, radi naše utehe, radi
ispovesti i pokajanja. Još više da bismo još jednom
živeli, setili se, proživljavali. I da bismo odgovorili
na pitanja: da li smo više sami patili ili smo
većma druge mučili. Pisanje uspomena, to je pomalo
kao vraćanje krivca na mesto zločina. Jer sve
to je bio jedan veliki zločin, pošto je palo pedeset
miliona ljudi. Mora da je svako od nas pomalo
kriv,
|
svakako više nego što
hoće da prizna, više i nego što sam zna.
Konkretno, najmračniji period naše nacionalne
istorije je počeo klanjem Srba u Hrvatskoj
i Bosni i Hercegovini. Bio je to jedan
od najstrašnijih primera genocida: ubijani
su ljudi, žene i deca samo zato što su
bili Srbi i pravoslavne vere. Lako je
reći: ustaše, Pavelić, Stepinac, i okrenuti
se na drugu stranu. Ali ima tu još odgovornih,
i među Hrvatima i među Srbima, i među
svakom od naših »triju vera«. I krivica
nije počela u aprilu i maju 1941, već
ima raniju istoriju i dublje korene. Ubijanje
i davljenje Srba u Vojvodini od strane
Mađara takođe ima svoju pozadinu. Najmanje
su, razume se, krivi oni koji su stradali
i njihove porodice! Manje imamo sebi da
zamerimo za tobožnje zlostavljanje vojvođanskih
Nemaca; njima odista nije bilo rđavo u
staroj Jugoslaviji. Ali se već može razgovarati
o
|
|
|
Makedoncima, o Šiptarima, pa i o Crnogorcima.
Režimi koji su se smenjivali posle 1918. nose
veliku odgovornost za mnoge zločine, prestupe
i propuste, pre svega u nerešavanju nacionalnog
pitanja, nacionalnih pitanja, u tako složeno sastavljanoj
državi. Najteže je što se nije žurilo sa rešavanjem
hrvatskog pitanja. U spoljnim odnosima možemo
se žaliti na Sovjetski Savez što nije odgovorio
svojim obavezama iz ugovora o prijateljstvu i
nenapadanju od 5. aprila. Ali moramo se pitati:
je li trebalo čekati taj dan da bi se zaključio
takav ugovor i je li trebalo čekati polovinu 1940.
da bi se poslao naš poslanik u Moskvu i primio
sovjetski u Beogradu?
Od svega mi izgleda najteže ono što se odigralo
među samim Srbima. Ustali su najpre u Srbiji ljudi
protiv nemačkog okupatora. Može se diskutovati
da li su našli pravi trenutak i prave metode borbe.
Može se žaliti što su izazvane racije i kaznene
ekspedicije, koje su tako skupo stale svet koji
nije imao veze ni sa ustankom ni sa komunizmom.
Odmazda Nemaca bila je strašna: svedoci su Kragujevac
i Kraljevo, Niš, Šabac, Skela, Jajinci. Ali ko
je ovlastio Nedića, Ljotića, Dražu Mihailovića
da se stave u službu Nemcima, Talijanima i Bugarima,
da ugušuju bunu? Koliko se zna, čak Nemci to od
njih nisu tražili. Sami su krenuli u borbu protiv
komunista da bi za sebe izvojevali ili sačuvali
vlast – pod okupacijom i posle rata. Komunisti
su se takođe borili za vlast? To je moguće, to
je čak verovatno, ali njihova borba je počela
pod nacionalnom lozinkom. Niko ko je bio protiv
okupatora nije smeo da ih ometa u tome. Da su
pred sobom imali samo Nemce, oni bi vodili nacionalni,
ne građanski rat. I da su sa njima bili svi rodoljubi,
ta borba ne bi bila ni partijska ni ideološka,
i sutrašnja vlast, u slučaju pobede, ne bi bila
jednopartijska. Imamo primer Francuske, Belgije,
Holandije, Norveške. Tunel kroz koji smo prošli
koliko je bio mračan i krvav, toliko je bio prljav.
Buržoazija je pokazala svoju sebičnost, uskogrudost,
pakost i zloću. Iskoristila je prisustvo okupatora
da ukloni iz života sve napredne, leve, borbene
ljude po varošima i selima. Nemci su dobijali
spiskove »komunista«, »republikanaca«, »dragoljubovaca«,
i samo su izvršavali ono što su čaršilije tražile.
U tome najprljavijem od svih poslova Nemce i Talijane,
pa i Bugare, zamenili su četnici, ljotićevci,
rupnikovci, da i ne govorim o ustašama. Ko je
Nemcima i četnicima izdao Dragoljuba Milovanovića
Benu, Milorada Milića, Mihaila Ivešu, Dušana Milenovića,
Nikolu Nikolića u Kragujevcu, Momčila Simića,
Vladu Radičevića i druge u Kraljevu, Boru Lukića
u Jagodini, a pre sviju Miloša Kačarevića i Crnogorca
Milovana u Aleksincu? Ko, ako ne čaršija, radikalska,
jerezovska, lopovska? Ko je tražio od četnika
da zakolju Radoja Krstića, Milana Đakovića, Živadina
Aksentijevića, tolike druge naše divne ljude?
Ne bih, međutim, imao mirnu savest kad ne bih
napomenuo da su i levičari vršili slične obračune
među svojim ljudima, iz razloga ideoloških i unutarpartijskih,
i da su izlagali opasnosti i pogibiji mnoge koji
im nisu, ili nisu više odgovarali među saveznicima,
osobito među zemljoradnicima. U mraku, kalu i
krvi, istrebljivali su nas neprijatelji, istrebljivali
smo se među sobom. Najgore je, kažu, bilo u Crnoj
Gori, zatim, manje grozno, ali strašno, u Srbiji,
ne manje u Bosni između jednoveraca, mnogo manje
u Vojvodini, u Hrvatskoj, u Sloveniji, u Makedoniji.
Mi Srbi smo bili najsvirepiji jedni prema drugima.
A važili smo kao politički i socijalno najzreliji.
I hteli smo da budemo hegemoni i da vladamo centralistički
nad svima narodima i pokrajinama Jugoslavije...
Dante je izgledao kao čovek koji dolazi iz pakla
dok je pisao svoje besmrtno delo. Ne znam kako
ću ja izgledati svojoj okolini dok budem pričao
o događajima koji su došli posle nemačkog napada
na Sovjetski Savez. To je najneprijatniji deo
jednog posla koji sam preduzeo sa toliko volje
i ljubavi.
Od izbeglica iz Hrvatske i Bosne i Hercegovine
stizali su izveštaji o pokolju Srba, a iz Novog
Sada, Starog Bečeja, Srbobrana i drugih gradova
i srpskih sela Vojvodine Beograđani su dobili
podrobne izveštaje o zlodelima »honveda« i »ronđoš-ezreda«.
(...)
Veliko ogorčenje stvarale su priče o mučenjima,
koja su obično prethodila ubijanju: premlaćivanje,
odsecanje pojedinih delova tela, vađenje očiju,
zavrtanje mošnica, zabadanje igala pod nokte,
udaranje palicama, vezivanje za klupe. Govorilo
se da su tu i tamo Srbi terani da pljuju na srpsku
zastavu, pa da je posle jedu komad po komad. Nekima
su stavljali trnov venac i po njemu tukli. To
se osobito činilo po koncentracionim logorima.
(...)
Tek kasnije smo saznali da se 4. jula sastao njihov
Politički biro i da su 12. jula uputili proglas
narodima Jugoslavije da našu zemlju »pretvore
u opsednutu tvrđavu«. Iz unutrašnjosti je došla
vest da se Sreten Žujović kreće oko Aranđelovca
i da stvara jedan odred za borbu. Pitao sam se
da li to čini u saradnji sa Čedom Plećevićem ili
mimo njega. Žujović je nekoliko godina – odmah
posle bekstva od policije iz kancelarije Okružnog
zadružnog saveza u Jagodini, uz pomoć Bore Lukića
– živeo ilegalno među seljacima. On je odista
mogao nešto da krene, pogotovu među najinteligentnijim
i najnaprednijim seljacima Srbije. Govorilo se
o bukuljskom odredu, i to nije zvučalo nimalo
neverovatno. Ali zašto se nama ne javljaju drugovi?
Zašto nas ne obaveštavaju o svojim tako sudbonosnim
odlukama, nas koje su odredili za najiskrenije
saveznike? Zašto nas ne zovu da zajedno krenemo
ustanak? Zašto je proglas potpisao samo Centralni
komitet Komunističke partije Jugoslavije? Šta
ima da znači to ograničenje i sužavanje jedne
borbe koja je imala da bude svenarodna i široko
nacionalna? Je li to bilo nepoverenje ili želja
da se ustanak monopoliše partijski? Ili su možda
želeli da sa njima sarađuju samo pojedinci, a
ne čitave grupe i stranke? Ta pitanja su me mučila,
ali na njih nije bilo odgovora. (...)
Komunističko rukovodstvo kod nas bilo je isto
tako dalekovido koliko je sovjetsko bilo kratkovido
i izloženo prepadu. Zato je bila aktuelnija naša
direktiva »Sa komunistima« nego ona koja nam je
9. marta izgledala važnija: »Za Sovjetski Savez«.
Nismo se zanosili da možemo mnogo pomoći napadnutom
Sovjetskom Savezu nekom svojom vojnom akcijom,
jer smo bili slabi i daleki. Ali smo se obradovali
i slovenačkom okupljanju posle 6. aprila i opštem
stavu KPJ prema onome što je imalo da nastane
posle nemačkog napada na SSSR. Jugoslavija, naročito
srpski njen deo, dosta je učinila za Sovjetski
Savez već time što je za nekoliko meseci odložila
taj napad. Pošteni Rusi to neće poreći i biće
nam večno zahvalni. U tome smislu 27. mart je
važniji i za SSSR korisniji nego 7. juli ili svi
drugi počeci partizanske akcije u našoj zemlji.
Međutim, s druge strane, ti počeci su značajniji
za opstanak i vaskrsavanje jugoslovenske zajednice
nego sam 27. mart. Taj datum je stvarno obeležio
odvajanje izvesnih Hrvata od Srba kao celine i
od onih Jugoslovena koji su bili protiv Pakta,
ma njegovo odbijanje značilo početak rata. Komunistička
inicijativa za partizanski rat bila je možda preuranjena,
suviše usko postavljena i vođena bez obzira na
žrtve koje je narod imao da podnese, ali ona je
bila jugoslovenska i nacionalno pozitivna u najvećem
stepenu. Zato smo mi tu inicijativu od samog početka
pomagali iako u njoj nismo učestvovali. Ne našom
krivicom. (...)
Posle ovog opšteg pogleda na naš položaj prema
ustanku izneću pojedinosti koje su do mene stizale
tokom rata o naporima i stradanjima naših glavnih
ljudi. Kao rezime tih stradanja reći ću odmah
da je poginulo ili bilo ubijeno 60 od 150 članova
Glavnog odbora ili zamenika članova Glavnog odbora
Narodne seljačke stranke.
Dve petine.
Ne znam da li su toliko izgubili CK KPJ ili SKOJ.
Mislim da nisu. Ja sam dao svoje objašnjenje zašto
se nisam nepozvan priključio ustanku. Moji drugovi
su bili svi odlučno protiv toga iz drugih razloga.
Mislim na one koji su bili u zemlji i sa kojima
sam imao neposredan ili posredan dodir. Jedni
nisu verovali da su komunisti dobronamerni, pa
su pomišljali da bi me pogodio neki »zalutali
metak« kad se ne bih složio sa nekom merom ili
sa opštim vođenjem toga rata. Drugi su navodili
da ni jugoslovenski komunisti nisu pustili svoje
vrhovne rukovodioce da odu u Španiju od 1936.
do 1939. i bore se u internacionalnim brigadama.
»Oni su čuvali svoje šefove; mi ćemo da čuvamo
svoje.« (...)
Što sam više saznavao o učešću naših drugova u
borbi, tim žalije mi je bilo na vođstvo KPJ što
su me obilazili, upravo me ni o čemu nisu obaveštavali,
niti su što od mene tražili. Pitao sam se da li
i prema našoj stranci komunisti ne primenjuju
poznatu svoju taktiku »preko glava njihovih vođa«
pridobijati narodne mase. Mi to ničim nismo zaslužili,
ali je i dalje vladala bolest da »najbližeg treba
tretirati najgore«, jer s njim se dele ne samo
ideje nego i pristalice. (...)
Glasovi o ovim pogibijama najboljih ljudi mešali
su se sa izveštajima iz Londona od izbegličke
vlade. Ona je podržavala pokret Draže Mihailovića
i proglasila ga za vojsku u otadžbini. Još više
nas je iznenadilo što je na njenu inicijativu
u Sloveniji obrazovana Rupnikova Bela garda, kao
deo »Jugoslovenske vojske u otadžbini«. Tako se
manifestovala solidarnost naše reakcije na celoj
širini od Beograda do Londona, preko Zagreba i
Ljubljane. Žalosno, sramno i neinteligentno! Tokom
te 1942. talijanski fašizam je bio u ofanzivi.
U stvari je pokušavao da spreči svoje raspadanje.
I mi smo mu pomagali u tome agoničnom naporu.
Mene su ponovo ophrvale mračne misli. Da li nismo
pre vremena i u nesrazmeri sa svojim snagama krenuli
u borbu protiv fašističke i nacističke nemani,
dok je ona još imala veliku snagu, dok još nije
bila polomila zube o sovjetski, američki i britanski
greben? Krišom sam posmatrao buđenje prirode posle
zime i
|
upoređivao naš ustanak
sa preranim prolećem, koje obično kažnjava
mraz. Upoređivao sam to i sa devojkom
koja je rano zavolela. Svakog časa je
moglo da je preseče i poseče društvo nedoraslo
njenom zanosu, mogla je da je ojadi nesreća,
da je uništi nevera. Daleko od pijanstva
akcije, od dinamike mladosti, ja sam često
patio, grizao se i prekorevao čas sebe,
čas druge. Našu reakciju sam upoređivao
sa tvrdoglavom zimom, koja se povremeno
vraćala, sve do aprila. Gledao sam lišće
na drveću, požutelo, ali još čvrsto vezano
za grane i grančice, kako brani svoj bedni
opstanak od toplote proleća. Ne daju se
starci. Neće da odu. Gle, mladi list je
već nabubreo u kolencetu, i tek što nije
prslo pupoljče, a stari još stoji, i ometa
novi da krene. Mora da dune jak proletnji
vetar, razvigor mora da ošine ove starkelje.
To je neka vrsta
|
|
|
revolucije. Ali, pazi: vetar ne bi uspeo da novi
list nije već spreman da se javi. Svi jesenji
i zimski vetrovi nisu mogli da otkinu požutele
starine. Kao proleće, i revolucija mora da se
spremi; novi ljudi treba da se pomole pre no što
stari odu. Inače će proleće prezrivo zaobići tvrdu
koru, stablo mrtvo.
O revoluciji je govorio i De Gol preko britanskog
radija. I on je tražio da se Francuska bori, ali
s tim da sa njom idu njeni saveznici. Ona čini
sve što može da doprinese njihovoj pobedi, ali
pod uslovom da ta pobeda bude i njena. Ne priznaje
vladu u Višiju, neće da obnavlja staru Francusku,
hoće da stvara jednu novu Francusku, »potpuno
novu, čiji vođi će biti novi ljudi«. Tako sam
i ja mislio u odnosu na Nedića i ostale kvislinge,
ali i u odnosu na naše komunističke saveznike.
Da se borimo, da pobedimo zajedno, ali i da plodove
borbe i pobede uživamo zajedno. Hoće li to biti?
Sa Francuzima smo bili slični, bar mi Srbi, utoliko
što smo već imali svoju revoluciju. Možda je naša
1804. bila dublja od njihove 1789. Oni su već
imali svoju nacionalnu državu, svoj okvir, pa
su samo menjali sadržinu. Mi smo sve tek stvarali.
De Gol je 1. aprila kazao da je ova revolucija
»najveća u istoriji Francuske«. Odista, sve je
imalo da se osvaja ili obnavlja, sve do same nacionalne
teritorije. Jer Hitler je okupaciju mislio da
pretvori u aneksiju. Bila je u pitanju cela francuska
nacija, koja je stvarana hiljadu godina. De Golu
je bilo teže nego nama, jer je imao da čuva jedno
veće i sa većim trudom izgrađeno nacionalno jedinstvo.
On je i sa komunistima imao veće muke nego mi,
jer su Torez i njegovi vernici u svome patriotizmu
i internacionalizmu išli iz jedne krajnosti u
drugu. Čas su licitirali sa nacionalistima, čas
išli do defetizma. Njihova parola iz 1937. »Glasati
francuski znači glasati komunistički« pretvorila
se 1940. u »Za koga i zašto ratovati!?« Naši komunisti
su bili dosledni u svom jugoslovenstvu od 1919.
do 1941. Na njih smo se mogli osloniti da će raditi
na obnavljanju Jugoslavije u njenom prvom i čak
proširenom obimu. Jedino nam je pretila opasnost
od njihovih političkih i socijalnih preterivanja,
od diktature proletarijata i jednopartijskog sistema
i od prebrze i totalne kolektivizacije poljoprivrede.
O tome su dolazili zabrinjavajući glasovi sa terena.
(...)
Za seljake vlast znači nekoliko teških stvari:
nasilje, primoravanje, podmitljivost, ali isto
tako obezbeđenje sigurnosti od razbojnika, silnika,
mogućnost da se od manjeg ide većem, i vrhovnom,
koji mora da je pravičan. Od zla se država polako
pretvarala u nužno i čak potrebno zlo: policije
i vojske mora biti, kao što se mora plaćati porez.
Za seljake je osobito karakteristično poverenje
u vrhovnog gospodara i želja da se lokalne vlasti
što manje njima bave. O tome sam pisao na strani
149, u tome spisu koji je na kraju izneo 680 strana
kucanih na mašini:
»Nepoverenje prema vlastima, zebnja od svakog
njihovog koraka, strah od svake ‘zvanične posete’
– sve je to dovelo do nepomirljive protivnosti
između seljaka i države u svim zemljama. Taj odnos
traje sve do današnjeg dana, i veliko je pitanje
da li će se seljaci uopšte moći izmiriti sa državom
kakva je do sada postojala ili će morati da se
izgrađuje jedan novi tip društvene organizacije.
Neprijateljstvo seljaka prema državi nije
se mnogo smanjilo ni kada su u toku XIX veka najpre
bogatiji, zatim i srednji, pa i siromašni seljaci
dobili pravo da glasaju. Ni u samoj Švajcarskoj,
gde blagodareći referendumu, pred seljake izlaze
mnogi zakoni i gde su oni pozivani da daju svoje
mišljenje o raznim pitanjima, ne uspevaju da ih
uvuku u prepirke koje potresaju gradski svet.
Više su začuđeni i ravnodušni posmatrači nego
zainteresovani učesnici... Koji političar nije
imao prilike da vidi kako seljaci među sobom razgovaraju
o sasvim drugim stvarima, domaćim, poslovnim,
najdalje opštinskim, dok samo iz pažnje i učtivosti
prema njemu skreću razgovor na ‘politiku’. To
se ne bi moglo objasniti samo njihovom slabom
svešću, pa ni nerazumevanjem opštih stvari, čak
ni neveštinom političara da njihovim rečnikom
i na njihov način postavljaju i raspravljaju državna
pitanja. Nešto dublje je tu posredi: seljak oseća
da se radi o nečem ‘tuđem’. U tome je najteža
osuda seljaka protiv države kao društvene organizacije:
ona je strana, pa čak i neprijateljska onima koji
sačinjavaju većinu naroda na zemlji. Ovo se ne
bi moglo reći ni za koju drugu formu ljudskog
udruživanja i ni za koji oblik stvaranja i živovanja:
za porodicu, domovinu, crkvu, veru, umetnost,
književnost (usmenu, ako ne uvek pismenu i štampanu),
za igre i zabave, veselje, regule i propise, lokalnu
organizaciju. To je zajedničko gradu i selu. Ali
sve što se odigrava van tih okvira, izvan onoga
što sačinjava pravi život osnovnih društvenih
zajednica, tuđe je seljaku, nametnuto mu je, iskorišćuje
ga, a ne donosi mu nikakve ili vrlo slabe koristi.
Kad ipak mora tim tuđim stvarima da se bavi, on
oseća da nisu ‘čista posla’ i da se njemu ne obraćaju
sa dobrom i iskrenom namerom, već sa ciljem da
mu se nešto izvuče.«
Istakao sam da je Srpska radikalna stranka mnogo
učinila da seljake izmiri sa državom, nastavljajući
napor Karađorđa i Miloša u tom pravcu. Manje su
bili narodu bliski liberali, još manje naprednjaci.
Radikali su počeli, posle Svetozara Markovića,
sa kritikom birokratskog sistema, ali su najviše
uspeha imali sa svojim parolama »nećemo« i »ne
damo« dok sami nisu osvojili vlast. Uveli su seljačke
poslanike u parlament i pokazali im šta sve
mora
biti, šta se
mora imati i koliko
se
mora davati. Nešto slično su počeli
braća Radići među Hrvatima, ali nisu stigli da
uvedu seljake u državu. Od njih su napravili hrvatske
nacionaliste, ali ne i državotvorce. Više uspeha
je u tom pogledu imala austrougarska vlast među
Srbima u Hrvatskoj, osobito među graničarima.
Dragijev i Stamboliski su uradili kod Bugara možda
više nego radikali i Radići: oni su stvorili seljačke
demokrate, pristalice »narodovlastija«; oni su
prvi i upotrebili tu reč. Radikali nisu imali
seljačku ideologiju, iako su bili pretežno seljački
pokret; Radići su probudili nacionalnu svest kod
seljaka, ali im nisu dopustili da se osećaju kao
stalež. Bugarski zemljoradnici su pošli korak
dalje, ali nisu preterali u isticanju klasnosti,
kao Avramović sa Savezom zemljoradnika. Oni su
našli pravu meru, bili su najbliži seljačkim dušama.
Davali su im manje politike nego srpski radikali,
manje nacionalizma nego Radići, manje klasnosti
nego zemljoradnici, ali više smisla za slobodu,
za narodnu upravu, za narodnu vlast. Tim više
su to podvlačili što je njihova dinastija bila
tuđinska. Kao radikali protiv Obrenovića, bugarski
zemljoradnici su političku snagu napravili borbom
protiv Ferdinanda Koburškog, ali i na socijalnom,
više nego na ekonomskom programu. Umeli su da
pored klasno-profesionalnog, stave ime »narodni«,
što je u neku ruku bila zamena za »socijalistički«.
Mi smo učinili isto 1940. kad smo pored »seljačka«
stavili »narodna«, podrazumevajući pod tim »socijalistička«,
što sam ja i rekao već 1941. Tako su najzad postupili
komunisti kad su za nove države u srednjoj Evropi,
pa i na Krajnjem istoku, sa Mongolijom, najpre
rekli »narodna republika«. I u tome je Jugoslavija
išla ispred drugih »narodnih republika« po sovjetskoj
inspiraciji. Mi smo do toga došli sami, a pre
nas i pre komunista Bugari su rekli »narodovlastije«.
Dodajem da su Bugari prvi upotrebili i naličje
toga pojma kad su izobličavali »vlastogonstvo«,
otimanje za položaje u vlasti i trčanje za samom
vlašću radi vlasti.
Najvažnija pouka koju smo izvukli iz bugarskog
primera jeste da tako treba braniti zemljoradničku
vlast. Ali nije bilo manje važno da levica može
osvojiti vladajuće pozicije tek na vojničkim ruševinama
jedne stare vlasti. To smo videli već na ruskom
primeru. Bez poraza carske Rusije bi možda bilo
neke demokratije, ali zacelo ne i boljševičke
vlasti. To je Lenjin video tačnije nego svi teoretičari
revolucije. Bez sloma stare Jugoslavije mogla
je doći na neku vrstu vlasti Udružena opozicija.
Možda bi mi, levi zemljoradnici, osvojili mnogo
mandata u Skupštini, ali bismo mogli vladati samo
u saradnji sa konzervativnom Hrvatskom seljačkom
strankom, verovatno i sa građanskim demokratima.
Svoju vlast ne bismo mogli zadobiti bez potpunog
kraha starog režima. Razlika između nas i komunista
najbolje se vidi u odnosu na inostranstvo. Mi
bismo mogli uspeti bez ičije pomoći spolja, ili
uz prećutnu podršku demokratskog Zapada, dok je
komunistima bio nužan prestiž, ako ne i neposredna
podrška Sovjetskog Saveza. Mi podršku spolja nismo
imali. Britanci su gledali sa podozrenjem na seljačke
stranke. Rekli su mi zašto: »Zato što seljačke
stranke na Balkanu lako podležu boljševizaciji.«
Sovjeti nas ne bi pomogli, jer su imali rđavo
iskustvo sa eserima, pa i sa njihovom levom frakcijom.
Oni su možda hteli da nas vide uz komuniste, ali
ne same. Komuniste su opet zamišljali kao svoju
ekspozituru. Za osvajanje vlasti mi smo imali
još jedan, možda najveći hendikep: nismo bili
jugoslovenski, već stvarno samo srpski pokret.
I u tome su komunisti bili u preimućstvu prema
nama.
Još teži problem je bilo vladanje, korišćenje
onih velikih mogućnosti koje pruža vlast. Imali
smo isto tako malo inteligencije kao i Bugarski
zemljodelski narodni savez. Ipak nešto više, jer
je pre našeg ulaska u SZ postojalo okupljanje
oko SKA i lista
Rad, koji su čitali mnogi
napredni intelektualci. Dobili bismo mnogo saradnika
i iz Grupe »Napred«, od levih demokrata i od republikanaca.
Da nije došlo do sloma prve Jugoslavije, komunisti
bi nas pomogli, kao što smo mi pomogli njih u
ratu i posle oslobođenja. Razlika se ponovo javlja:
oni bi težili da nas potkopaju i iskoriste prvu
krizu u koju bismo pali, dok mi njih nikad nismo
rušili. I tu nam je bio za pouku primer A. Stamboliskog.
On je usred parlamenta doviknuo desnici da će,
ako bude morao da ide, vlast predati komunistima,
a ne reakciji. A ovi su mirno podneli obaranje
zemljoradničkog režima 9. juna 1923, očekujući
od toga šansu za sebe. Tek u septembru su shvatili
da zemljoradnički pad povlači i njih u provaliju.
Bilo je dockan. Grad, čak radnički, nije se mirio
s tim da seljaci mogu da vladaju. Industrijski
radnici, sa svojom inteligencijom, nisu se dali
preskočiti. Mi smo se, međutim, pomirili s tim
da pre seljačkog pokreta dođu na vlast gradski
napredni ljudi, u ime proletarijata, kao stariji
i iskusniji drugovi, kao saveznici od kojih se
mnogo može naučiti. To je možda i glavna slabost
seljačkog pokreta: što mu nedostaje onaj imperijalizam,
onaj osvajački duh, ona apsolutnost, ona isključivost
koja odlikuje komuniste, još više nego njihove
građanske prethodnike. Tu slabost nisu imali bugarski
zemljodelci u odnosu na varošane kao takve. Ali
to im se osvetilo više nego što ih je pomoglo.
Oni su objavili rat svima u gradu, a nisu potražili
saveznike u neprijateljskoj tvrđavi. (...)
Sa svoje strane partizani su brinuli kako će obnoviti
Jugoslaviju, posle svega što se odigralo između
Hrvata i Srba, između katolika i muslimana i pravoslavnih,
između Albanaca i Srba i Crnogoraca, između Bugara
i njima sklonih Makedonaca i Srba. Vrhovni komandant
narodnooslobodilačke vojske i partizanskih odreda
J. B. Tito shvatio je da će odnosi među našim
narodima biti od presudne važnosti za budućnost
zajedničke države, pa je u decembru
Proleter
objavio njegov članak »Nacionalno pitanje u svetlosti
narodnooslobodilačke borbe«. Tu je prvi put, kao
osnovno, istaknuto načelo bratstva i jedinstva
naroda koji sačinjavaju Jugoslaviju. Pored Srba,
Hrvata i Slovenaca, koji su dotle jedino isticani,
čak i od strane demokratske opozicije, dato je
određeno mesto Makedoncima i Crnogorcima, a izričito
su pomenuti i
Šiptari, ne više kao Arnauti
ili Albanci, već po imenu koje su sami usvajali.
Ne znajući ko bi je mogao umnožavati ili širiti,
ja sam napisao jednu brošuru pod naslovom
Hoćemo
Jugoslaviju. To je bio odgovor onima koji
su dizali ruke od ranije državne organizacije,
veličali »našu malu Srbiju«, terali Hrvate, pa
i Slovence, ratosiljali se Makedonaca, pa i Crnogoraca:
»Ne treba nam niko. Najbolje nam je bilo kad smo
bili sami, od Beograda do Ristovca, od Drine do
Timoka.« Ja sam ustao i protiv namere da se izvrši
odmazda nad Hrvatima i muslimanima, nad Šiptarima
i »bugarašima« u Makedoniji. Najzad, tražio sam
da se prekine bratoubilački rat među Srbima, da
se svi složimo u borbi protiv raznih okupatora,
da isteramo Nemce, Talijane i Mađare, da obnovimo
Jugoslaviju, kao demokratsku i socijalističku
državu. Ta brošura nikad nije štampana ni umnožena,
ali je tu kao svedočanstvo o mojim pogledima u
najcrnje doba, kad je Jugoslavija imala tako malo
pristalica izvan partizanskih redova. (...)
Dok su tako ubijali moral našem svetu, sluge okupatora
su činili sve da umanje veru u naše saveznike.
Nije bilo kraja klevetama i izvrtanjima činjenica
kad je reč o Sovjetskom Savezu. Lično Nedić se
najviše okomljavao na Britaniju i na Čerčila,
kao na najveće neprijatelje i krvopije srpskog
naroda. Nemačka štampa iz koje su prevodili beogradski
listovi više se bavila Sjedinjenim Državama i
F. D. Ruzveltom.
*
Iz: Dragoljub Jovanović, Političke uspomene,
knj. 6, Uzlet u buri, Kultura – Beograd,
Arhiv Jugoslavije, Beograd 1997, str. 273–275,
277, 281, 282–283, 284, 300, 325–326, 338–341,
342–343, 349.