Početna stana
 
 
 
     

 

Srpska lađa snova

Mogao si i bolje to da napišeš, ono, pre mesec dana, o Jeleni Lozanić Frotingham i njenoj požrtvovanoj upornosti u Americi tokom Prvog svetskog rata, o traženju pomoći za postradalu, iskrvarenu Srbijicu – ali važno je da si izvukao iz zaborava jedan primer za divljenje, bolno važan i danas.
To je trebalo da bude kao neka pohvalica, koju mi je uputio prijatelj Predrag, usred razgovora o lutanju sadašnje naše države u traženju – odbijanju pomoći, podrške, simpatija, sve do monetarne i bratske ljubavi, čarobnog štapića u tuđoj ruci...
Onda mu pričam o jednom veeelikom Srbinu, koji je seo na lađu i krenuo u beli svet, da iskamči štogod, žaleći se tokom dugih dana i noći, vetrovima bure, na nevolje koje nam nanose »više sile«. Predrag me prekida:
»Ah, koliko se žale na bogove smrtnici ljudi: kažu da od nas im dolaze zla, a nevolje preko sudbine grehom i drskošću spremaju sami«.
To je iz Odiseje, prisećam se. Jeste, jeste – odvraća mi prijatelj – dobro, de, nastavi, da vidimo šta će biti od te tvoje zamišljotine...
Ne znam šta će biti, kažem, plovi lađa, »stvar je u toku«, vrše se obostrano korisne razmene mišljenja, i poklanja više pažnje raznim problemima.
*
Taj tvoj zamišljaj, kaže Predrag, možda i nije sasvim bez osnova, ukoliko ti se iz neke dublje zapretenosti prišunjalo u svest jedno sećanje Matije Bana (Banovo brdo!): verovatno nisi imao u rukama Preodnicu iz 1884. godine (gde je ono objavljeno), ni delove teksta u zbirci Savremenici o Njegošu (Beograd 1951), ali mogao si čitati Memoarsku prozu XVIII i XIX veka iz »Nolitove« edicije memoara, dnevnika i autobiografija, pre dvadeset godina.
Naslov sećanja Matije Bana je gotovo administrativan: »Podaci o Petru Petroviću Njegušu«. A iz njega se može sačiniti drama, što je i život Njegošev bio. Matija stiže na Cetinje u proleće 1848, »kad se bila uzrujala sva skoro Evropa«.
Njegoš se strasno borio za stvaranje države koja bi Crnogorce izvela na put napretka, ali je to činio u strašnim okolnostima. Detalj, samo, o krvnoj osveti, iz Vukovih beleški: »Na stotine ljudi danima se između sebe biju, jedni drugima pale i ruše kuće i druge zgrade, sijeku voćke, uništavaju plodove, usjeve, izvore i bunare«. Na početku pun obzira prema ljudima, na kraju, silom prilika i Njegoš je postao despot, spreman da primeni i surove kazne kad to zahtevaju interesi države, ideala kojem je služio. Miodrag Popović u Romantizmu ističe: »Posečene turske glave postale su vremenom njegova najveća radost, tamjan kojim je kadio bogu«.
Kao poverljiva ličnost srpske vlade, Matija Ban prilikom te prve posete izlaže vladici politiku Srbije, prema ondašnjim okolnostima i događajima koji su se mogli otud izroditi... Isto veče, u gostionici u kojoj je odseo, javiše mu da dolazi vladika: – ne verovah da će k meni. Ali »bijaše on«. Matija mu zahvaljuje, Njegoš ga prekida: »Ostavimo komplimente zapadnjacima, a mi ćemo kao dva čista Srbina razgovarati se sa srcem na dlanu«...
*
Sledeće, 1849. godine, Matija Ban je ponovo na Cetinju. Vladika ga prima, u biljaru. Matija mu uručuje novčanu pomoć Srbije: »Nije to milostinja, nego je malen poklon imućnijeg brata bratu neimućnijemu«...
Upravo u tom trenutku dolazi do Njegoševog iskaza, koji me i danas zapanjuje i potresa, kaže mi Predrag. Evo tih reči:
»Ja odavno živo želim da pohodim Srbiju, pa zatim Sjedinjene Države Severne Amerike. Za sada politički obziri preče me u izvedenju prve želje, a što se druge tiče, nemojte se
začuditi ako čujete da sam se navezao na Atlantski okean, i da plovim za Njujork«.
Matija Ban, začuđen, pita: »A zar vam je ruska pomoć teška?«
Vladika: »Rusiju volem, ali ne volem da mi se svakom prilikom daje osećati cena te pomoći. Ja gospodar slobodne Crne Gore pravi sam rob petrogradskih ćudi«.
Usudio sam se da Predragu stavim, što sam delikatnije mogao, primedbu da ovaj uistinu iznenađujući podatak može izazvati kao neke »političke paralele« sa današnjim vremenom, a dogovorili smo se...
Pa, prvi si počeo! (Ah, to ubistveno »ko je prvi počeo«.) Uostalom, Njegoš je bio državnik, političar, praktičar, ratnik, kao vladar nije bio nimalo naivan, umeo je da bude
 
kao kurjak, ali i da metaniše, kako kaže M. Popović, pred stranim diplomatama. A »pesmom leči trpiju, patnju, jad, nevolju«... Zato njegov iskaz pred Matijom Banom shvatam kao san, kao neki krik »vapijućeg u pustinji«, koji je za sebe govorio da je »klik smrtnoga našega brijega«... Na lađi beloj, preko okeana, u žudnji za slobodom... A propos, šta bi sa onim tvojim, na »tvojoj« lađi, gde je, kad se vraća, da l’ Aravijsko more sve potopi, da l’ u Ad mu se svijet pretvorio?*
Ne znam, kažem Predragu, ne znam, ni kad je pošao, ni gde je sada, ni kad će se vratiti. Zavisi s koje strane je udario. Ako je sa istočne valja mu izbeći tamilske tigrove i somalijske gusare, al’ Srbija nema more, pa će možda Dunavom, uzbrdo. Ako je sa zapada, možda mu je najbolje da pristane u Solunu, on je ionako trebalo da bude »naš«. Ali svejedno, s koje god se strane vratio, možda će taj »moj« moreplovac u svom saznajnom prtljagu doneti misao, potisnutu već nekoliko godina, nesrećnog našeg Zorana: kad se ujutro probudiš, ne pitaj prvo šta drugi mogu da učine za mene već šta ja sam za sebe mogu – tako nekako, da ne bi morala stalno da se potvrđuje ona Andrićeva, kako još nismo nijedan nauk naučili.
I, znaš, ono: no se bojim od zla domaćega.
  Dragutin Orlović
1-31. 05. 2009.
     


Danas

 
 
 
 
Copyright © 1996-2009